AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #21 Del Skrevet 26. august 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke barnehage barn forstår den heller 😡 Anonymkode: f999b...64d Det vil jeg egentlig håpe de ikke gjør. Anonymkode: 22081...152 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #22 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beklager, men det blir bare litt for nasjonalromantisk for meg. Oppramsing av helter, at vi er best på en måte.. Og Gud passer på oss. Olav den hellige malte korset med sitt blod... Det var nok ikke bare hans eget blod. Sangen treffer ikke meg, men folk har jo forskjellig smak så klart. Anonymkode: 95feb...26b Forstår det. Samtidig er jo nasjonalsangen en sang om det fine med landet. Så synes det gir litt mening. Men er ateist så de gud og Olav den hellige er ikke helt for meg 😂 selv om jeg har han på bunadveska 😂 Anonymkode: f999b...64d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #23 Del Skrevet 26. august 2023 Første vers er fint da. Anonymkode: 95feb...26b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #24 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Første vers er fint da. Anonymkode: 95feb...26b Enig. Og det er jo det viktigste alle synger Anonymkode: f999b...64d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #25 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Teksten er jo helt uforståelig... 1. Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem furet, værbitt over vannet, med de tusen hjem. Elsker, elsker det og tenker på vår far og mor og den saganatt, som senker drømme på vår jord. 2. Dette landet Harald berged med sin kæmperad, dette landet Håkon værged, medens Øjvind kvad; Olav på det land har malet korset med sitt blod, fra dets høye Sverre talet Roma midt imod. 3. Bønder sine økser brynte, hvor en hær drog frem; Tordenskjold langs kysten lynte, så den lystes hjem. Kvinner selv stod op og strede som de vare mænd; andre kunde bare græde; men det kom igen! 4. Vistnok var vi ikke mange; men vi strak dog til, da vi prøvdes nogle gange, og det stod på spil; ti vi heller landet brænte, end det kom til fald; husker bare, hvad som hændte ned på Fredrikshald! 5. Hårde tider har vi døjet, blev tilsidst forstødt; men i værste nød blåøjet frihed ble oss født. Det gav faderkraft at bære hungersnød og krig, det gav døden selv sin ære – og det gav forlig. 6. Fienden sit våben kasted, op visiret fór, vi med undren mod ham hasted; ti han var vår bror. Drevne frem påstand av skammen gik vi søderpå; nu vi står tre brødre sammen, og skal sådan stå! 7. Norske mann i hus og hytte, takk din store Gud! landet ville han beskytte, skjønt det mørkt så ut. Alt, hva fedrene har kjempet, mødrene har grett, har den Herre stille lempet, så vi vant vår rett. 8. Ja, vi elsker dette landet, som det stiger frem furet, værbitt over vannet, med de tusen hjem. Og som fedres kamp har hevet det av nød til seir, også vi, når det blir krevet, for dets fred slår leir. Anonymkode: e7be2...09a Skjønner ikke hvordan dette er så vanskelig?! Man trenger ikke mye mellom ørene for å skjønne det, og i hvert fall ikke når man har alle verdens muligheter til å finne det ut ved et tastetrykk. Hvorfor er enkelte så hjelpesløse? Klarer dere dere fint i hverdagen ellers, eller? Anonymkode: 52bc6...e6b 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #26 Del Skrevet 26. august 2023 Jeg synes nasjonalsanger skal være litt pompøse, det er jo en hyllest til landet vårt. Det å forstå historien er viktig for å forstå samfunnet som det er i dag. Jeg støtter det som mange skriver at det er jo ikke noe problem for deg som mor å forklare ditt barn meningen når hun er opptatt av det. Anonymkode: 293d1...726 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #27 Del Skrevet 26. august 2023 Hehe... Jeg forstår ikke særlig mye av den selv, og seksåringen kan ikke teksten. Istedet for furet værbitt over landet, synger hun urettferdig over landet.. Ganske høyt.. Ute blant folk. Men blir hemma å bytte nasjonalsang pga folk ikke skjønner den. Og blir den bytta et det vel fordi den er lite inkluderende for lgbtq miljøet og at Gud er innblandet også. Anonymkode: 3fe2f...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 26. august 2023 #28 Del Skrevet 26. august 2023 Fedrene har kjempet og mødrene har grått..🙈😂..La oss for all del beholde denne nasjonalsangen fra middelalderen med sin lette lystige klang.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #29 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kvinner selv stod op og strede som de vare mænd; Anonymkode: e7be2...09a Dette høres ikke helt rett ut i 2023 😅 TS Anonymkode: c9ac7...191 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #30 Del Skrevet 26. august 2023 35 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner ikke hvordan dette er så vanskelig?! Man trenger ikke mye mellom ørene for å skjønne det, og i hvert fall ikke når man har alle verdens muligheter til å finne det ut ved et tastetrykk. Hvorfor er enkelte så hjelpesløse? Klarer dere dere fint i hverdagen ellers, eller? Anonymkode: 52bc6...e6b Unskyld. Nogle gange kæmperad jeg litt med at forstå sådan kvad. Håber du ikke blir forstødt. Anonymkode: e7be2...09a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #31 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er vel nesten ikke lov å tenke en gang. Men ja, tanken har slått meg den 17.mai at det snart er på tide med en sang som passer inn i vår tid. Ja vi elsker er fin den, men gammelmodig og vel patriotisk etter min smak. Anonymkode: 95feb...26b En NASJONALSANG som er patriotisk? Hørt på makan Anonymkode: d881d...bee 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #32 Del Skrevet 26. august 2023 Får bytte til Alt for Norge da. Anonymkode: bd9f8...3e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #33 Del Skrevet 26. august 2023 "Knuste mammahjertet", faktisk…🙄🙈 Anonymkode: 47c18...40a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #34 Del Skrevet 26. august 2023 Hvorfor er det så mange IDIOTER i dette landet som kommer med tåpelige innspill? HVORFOR I SVARTE SATAN HELVETE SKAL VI BYTTE NASJONALSANGEN? FLYTT UT AV NORGE, om det er så jævla ille. Anonymkode: abd89...f57 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #35 Del Skrevet 26. august 2023 Black Debbath kom tidligere i år med Krenkefri Nasjonalsang. Dere får heller lære dere denne - hvis dere har så vanskelig for det. Anonymkode: 8a69d...f42 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #36 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor er det så mange IDIOTER i dette landet som kommer med tåpelige innspill? HVORFOR I SVARTE SATAN HELVETE SKAL VI BYTTE NASJONALSANGEN? FLYTT UT AV NORGE, om det er så jævla ille. Anonymkode: abd89...f57 Litt drastisk å flytte ut av landet pga en sang da 😅 Det synes jeg var et tåpelig innspill. TS Anonymkode: c9ac7...191 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #37 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette høres ikke helt rett ut i 2023 😅 TS Anonymkode: c9ac7...191 Ingenting er rett i 2023 😤 folk er så sensitive Anonymkode: f999b...64d 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #38 Del Skrevet 26. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt drastisk å flytte ut av landet pga en sang da 😅 Det synes jeg var et tåpelig innspill. TS Anonymkode: c9ac7...191 Jada enig med deg (ikke jeg som skrev innlegget) men altså litt sensitivt å få knust hjertet fordi femåringen ikke skjønte sangen? Det er ikke en barnesang og vi kan ikke forenkle alt. Lær barnet ditt, så går alt fint. Synes forresten tradisjoner er hyggelig, jeg. Sier ikke at teksten passer 100% med 2023, men er det så farlig? Hvorfor er det så big deal? Fin sang alle kan, ikke bli så såra av alt folkens Anonymkode: f999b...64d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #39 Del Skrevet 26. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var på avslutning på skolen med minstejenta. Barnepappa var hjemme og passet på flokken. Avslutningen var fin den. Den slutta med at klassen sang nasjonalsangen. Etter forestillingen kom minstebarnet bort til meg med tårer i øynene og sa "mamma jeg vet ikke hva vi synger". Dette knuste mammahjertet mitt og fikk meg til å lure. Er det egentlig greit at vi har en nasjonalsang som barna ikke forstår? En nasjonalsang skal vel være for alle? Anonymkode: c9ac7...191 Jeeez🙄 Anonymkode: add1b...29c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2023 #40 Del Skrevet 26. august 2023 Automagisk skrev (1 time siden): Fedrene har kjempet og mødrene har grått..🙈😂..La oss for all del beholde denne nasjonalsangen fra middelalderen med sin lette lystige klang.. Men det var jo sånn.. De kjempet for landet vårt som heldigvis er et fritt land i dag. Alt trenger ikke å være moderne, det er historien vår. Anonymkode: bee16...4bd 7 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå