Veggdyret Skrevet 26. august 2023 #1 Del Skrevet 26. august 2023 Da jeg gikk på skolen - for sånn rundt 30 år siden - lærte jeg en tekst til Gammel Jegermarsj. Jeg husker bare enkeltlinjer, som: "like etter, tre kornetter, taktfast inn skal falle" "og hør som det jubler ifra ... når fem klarinetter spiller ...musikk" Jeg har en sønn som gjerne vil ha hele teksten, men jeg finner den ingen steder. Hjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 26. august 2023 #2 Del Skrevet 26. august 2023 Den byrjer slik i alle fall: Du du duttu durudi du du duttu du 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #3 Del Skrevet 27. august 2023 Her kommer to fyrer som er vant til å gå Og spiller og gjøgler litt for store og små Og jeg heter Klabb og spiller munnspill iblant Og jeg heter Babb og er en flott musikant Hør sånn som vi spiller for deg Hør fine små triller for deg Anonymkode: 8e865...869 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #4 Del Skrevet 27. august 2023 Er du sikker på at det er Gammel Jegermarsj dere lærte teksten til? Jeg har aldri hørt den med tekst og jeg kan heller ikke finne noen ting på nett som antyder at det er tekst til den. Det kan jo ha vært at noen har lagd en versjon av marsjen med egen tekst. Ja, og som personen over skriver, hadde barne-tv-serien Klabb og Babb marsjen som kjenningsmelodi, men med tulletekst. Anonymkode: 33fb5...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #5 Del Skrevet 27. august 2023 Gammel jegermarsj er skrevet som korpsmusikk - altså uten tekst. Det finnes sikkert en haug med tekster skrevet til i etterkant, til både revyer og mer eller mindre offentlige arrangement.. Jeg tror du vil ha mer hell med å spørre på en lokalgruppe på Facebook - kanskje noen i ditt nærmiljø husker den varianten du tenker på? Anonymkode: 49778...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #6 Del Skrevet 27. august 2023 Har den noe tekst egentlig? Tenker du på klabb og babb? Finnes vel hundrevis av versjoner, men original tekst? Anonymkode: ee6c2...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #7 Del Skrevet 27. august 2023 Alf Prøysen hadde skrev visst en tekst som han sang til melodien av Gammel Jegermarsj. "Skovise" het den visstnok, men jeg har ennå ikke klart å finne teksten til den. Kanskje det kan hjelpe litt? Fra nrk: "Før det sang Alf Prøysen «Skovise» på Fredrik Schiöldbergs melodi «Gammel jegermarsj» fra Barnetimen i 1961." Anonymkode: 33fb5...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #8 Del Skrevet 27. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alf Prøysen hadde skrev visst en tekst som han sang til melodien av Gammel Jegermarsj. "Skovise" het den visstnok, men jeg har ennå ikke klart å finne teksten til den. Kanskje det kan hjelpe litt? Fra nrk: "Før det sang Alf Prøysen «Skovise» på Fredrik Schiöldbergs melodi «Gammel jegermarsj» fra Barnetimen i 1961." Anonymkode: 33fb5...024 Jeg fant en link der jeg kunne høre Prøysen synge skovise til melodien av Gammel Jegermarsj og skrev raskt ned teksten: (Med forbehold om feil) Skovise Ja, nå er det slutt på selve sommer, min venn Og dermed marsjerer vi til skolen igjen Jo, lærdom i hue det er nyttig å ha Men beina vil også ha det trivelig og bra Ååh, 2 ganger 5 ganger 10, fallera Ååh, neida det vet ikke vi, fallera For de gamle trange skoa trøkker så på toa Og nå vil vi slutte med å gå så beklemt Minst 2 nummer større, det har tærne bestemt For allting vil vokse seg så stort som det kan Ja, til og med lilletær, vett og forstand Ååh, nå ble det deilig å gå, fallera Ååh, tankene samler vi nå, fallera Nå har vi de nye skoa som gir plass til toa I skibakken hopper du så fint og så flott og støvla skal støtte deg så allting går godt og tøyer du lengden din til 12,3 skal støvla du bærer ha litt ære av det Ååh, premiebord i det blå, fallera Ååh, nå blir det sølvskje å få, fallera Bare kjenn hvor lilletoa koser seg i skoa Og spiser og drikker du av kopper og fat Så husk også på at du gir skoene mat For gni dem med smurning, det er nam nam for lær Og la dem til slutt få hver sin skokremdessert Åhh, nå likte skoene seg godt, fallera Ååh, takk for den mat jeg har fått, fallera Som en gris i grisetroa trives lilletoa Men det er jo ingenting av det du husker, så det finnes nok mange uoffisielle tekster til den marsjen Anonymkode: 33fb5...024 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2023 #9 Del Skrevet 27. august 2023 Av korn og poteter blir det god aqevit. For korn og poteter det vil bøndene bli kvitt. Anonymkode: 10223...4e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sententia Skrevet 27. august 2023 #10 Del Skrevet 27. august 2023 https://issuu.com/tellforlag/docs/tl4-o2-bm/106 Dette er heller ikke den du tenker på, men legger den inn som et alternativ allikevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå