Gå til innhold

Du som startet å løpe som voksen, hvordan?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 50 og har lyst til å begynne å løpe. Men hvordan begynner jeg? Steg for steg!

Jeg er ganske tjukk (bmi på 30), i dårlig form og har ikke løpt på mange år. 

Var godt trent og i god form for ca ti år siden og bakover. 

Anonymkode: f8de0...64c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns du skal kjøpe gode sko aller først. Asfalt eller skog det har litt å si. Åsså ville jeg begynt å gå fort Åsså øke litt tempo anen hver dag fks. Lag deg faste runder . Sett mål om fks en mnd skal løpeturene mine være endel oppoverbakke å jeg sksl jogge hele veien. Eller mål om løpetid fks 60min. Spørs litt på målet. 

Anonymkode: 2e921...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må først ned i vekt. Gå/svøm vekten av. Så kan du begynne å løpe. Hvis ikke sliter det veldig på knærne dine.

Anonymkode: a4557...346

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Syns du skal kjøpe gode sko aller først. Asfalt eller skog det har litt å si. Åsså ville jeg begynt å gå fort Åsså øke litt tempo anen hver dag fks. Lag deg faste runder . Sett mål om fks en mnd skal løpeturene mine være endel oppoverbakke å jeg sksl jogge hele veien. Eller mål om løpetid fks 60min. Spørs litt på målet. 

Anonymkode: 2e921...3cf

Var det slik du gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med BMI på 30 er det relativt tungt for ledd å jogge, så jeg ville i alle fall startet forsiktig. Jeg hadde BMI på 33 da jeg startet, og jeg måtte begynne med hurtig gange. 

Valgte meg en fast løype på ca. 4 km som jeg gikk og noterte tiden for hver tur på gøy. Etter 2-3 turer begynte jeg å jogge korte strekk (typisk lengden mellom to lyktestolper), kanskje 2-3 slike «drag» i løpet av en tur før jeg langsomt økte på. Til slutt kunne jeg løpe hele sammenhengende minus litt rask gange som oppvarming og «nedtråkk». Begynte da å variere mer lengden på turene og begynte å løpe ulike typer (rolig langkjøring, intervaller og en mer rask tur). 

Ikke noe hokus pokus fra min side her altså, men det funka bra og nå i våres løp jeg første halvmaraton. :) 

Du MÅ ikke ha utstyr utenom gode sko, men jeg syntes det var motiverende å bruke pulsklokke som en ekstra motivasjon. Det var vanskelig å «føle» at jeg trente på ekte når jeg bare drev og gikk, så for meg var det fint å faktisk kunne se at pulsen var oppe og at hjertet faktisk fikk trent seg selv om jeg tilsynelatende bare trasket. Også motiverende å se hvor rask progresjonen var. Plutselig kunne jeg jogge til samme puls som jeg tidligere bare kunne gå også videre.

Anonymkode: a7630...c93

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å gå. Gå, gå og gå. Løping er veldig belastende på kvær osv, så det er viktig å begynne i det små. Du vil ikke ha skader.

Så mange turer i rask gange. Så, når du føler for det, kan du jogge en kort strekning i løpet av gåturen, og gå resten. Øk joggestrekningen litt etter litt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gode sko og rutiner. 
Jeg valgte program, C25k (couch to 5km), der er det veldig mild start og du kan gjøre de lette ukene helt i starten flere ganger til du føler det klar for å gå videre. Har alltid løpt litt, men ikke strukturert. Spesielt ikke de siste 5 årene pga graviditeter og småbarnstid. Startet med programmet i fjor høst, og nå kan jeg jogge 15km sammenhengende (fortsatt BMI 28/29 men mye muskler pga styrketrening). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er 50 og har lyst til å begynne å løpe. Men hvordan begynner jeg? Steg for steg!

Jeg er ganske tjukk (bmi på 30), i dårlig form og har ikke løpt på mange år. 

Var godt trent og i god form for ca ti år siden og bakover. 

Jeg var i helt samme situasjon for et par år siden, bortsett fra 10 år yngre, og jeg begynte faktisk "bare" å løpe (uten noen form for fysisk forberedelse). Men i hodet hadde jeg tenkt på det lenge. Jeg sto opp veldig tidlig en mørk novembermorgen (så ingen så meg) og testet om jeg klarte å løpe 100 m. Det gjorde jeg. Neste morgen, samme tid, testet jeg om jeg klarte 200 m. Det gjorde jeg også, men bare sånn akkurat. Med den infoen "plottet" jeg en løpetur i lokalområdet med løpestrekninger på 100-200 meter og innlagte gå-pauser, og så kastet jeg meg ut i det. 

Med det jeg vet nå, 2,5 år senere, ville jeg gjort en aktiv innsats for å tape meg mye tidligere. Jeg begynte ikke å løpe for å tape meg, men fordi jeg skjønte jeg måtte komme i bedre form for å ha en sjanse for å leve lenge. Jeg tenkte vektnedgangen ville komme som en naturlig følge etter jeg kom i bedre form. Og det skjedde, men likevel mener jeg diverse vekt-relaterte problemer kunne vært unngått  hvis jeg hadde gjort en aktiv innsats for å tape meg tidligere.

Så kort sagt; tap deg og løp.

:) 

Anonymkode: b2714...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var i helt samme situasjon for et par år siden, bortsett fra 10 år yngre, og jeg begynte faktisk "bare" å løpe (uten noen form for fysisk forberedelse). Men i hodet hadde jeg tenkt på det lenge. Jeg sto opp veldig tidlig en mørk novembermorgen (så ingen så meg) og testet om jeg klarte å løpe 100 m. Det gjorde jeg. Neste morgen, samme tid, testet jeg om jeg klarte 200 m. Det gjorde jeg også, men bare sånn akkurat. Med den infoen "plottet" jeg en løpetur i lokalområdet med løpestrekninger på 100-200 meter og innlagte gå-pauser, og så kastet jeg meg ut i det. 

Med det jeg vet nå, 2,5 år senere, ville jeg gjort en aktiv innsats for å tape meg mye tidligere. Jeg begynte ikke å løpe for å tape meg, men fordi jeg skjønte jeg måtte komme i bedre form for å ha en sjanse for å leve lenge. Jeg tenkte vektnedgangen ville komme som en naturlig følge etter jeg kom i bedre form. Og det skjedde, men likevel mener jeg diverse vekt-relaterte problemer kunne vært unngått  hvis jeg hadde gjort en aktiv innsats for å tape meg tidligere.

:) 

Anonymkode: b2714...8fc

Hva mener du med «tape deg»?

Sportstape…?

Anonymkode: f8b3b...b95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpelabbet med gode sko og en veldig god BH. Ellers er det hipp om happ hva du løper i. Jeg løp en del i 30-årene, nå synes jeg det er så rart med alle de som løper rundt til alle tider, men det har utvilsomt en god helsegevinst. 

Gå litt først, så intervaller på treningsenter, der du ikke stopper opp i pausene for hjertets skyld. Når du er i siget kan du begynne å gå/løpe litt, og tenke at all løping i løpet av turen ute er bonus, og så øke litt etter litt. Må du gå noen dager, får du bare tenke at det ikke gjør noe, du beveger deg jo fortsatt! Plutselig løsner det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med «tape deg»?

Sportstape…?

Anonymkode: f8b3b...b95

Gå ned i vekt. Løping er tungt for kroppen og hver ekstra "kosekilo" øker skadepotensialet med mye mer enn det man tror.

Anonymkode: 0899c...13f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte det ene beinet foran det andre og fortsatte med det i et relativt høyt tempo. 

Anonymkode: d389b...9e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå 1t (1 og 2 mnd) 

Gå 2t (3 og 4)

Jogge 6- 7km/t (5 og 6 mnd)

Løpe 9-10 km/t (7-8 mnd)

Løp 11-12 km/t (9-10 mnd)

Løp 13-14 km/t (10-11 mnd)

Anonymkode: b3533...391

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg satte det ene beinet foran det andre og fortsatte med det i et relativt høyt tempo. 

Anonymkode: d389b...9e3

Mitt høyeste tempo (målt på tredemølle) er ca 6 km i timen….

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gå 1t (1 og 2 mnd) 

Gå 2t (3 og 4)

Jogge 6- 7km/t (5 og 6 mnd)

Løpe 9-10 km/t (7-8 mnd)

Løp 11-12 km/t (9-10 mnd)

Løp 13-14 km/t (10-11 mnd)

Anonymkode: b3533...391

Oioi, gå i to timer om dagen? Hm, det blir tålmodighetsprøve i så fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Gå ned i vekt. Løping er tungt for kroppen og hver ekstra "kosekilo" øker skadepotensialet med mye mer enn det man tror.

Anonymkode: 0899c...13f

Jeg holder på 👍🏻 Tenker liksom ikke over at jeg er tjukk til vanlig, det har blitt «normalt». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skal prøve :) Men tror det er lurt å gå ned minst ti kilo først egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer liksom an på motivasjonen din. Mange som løper mange mil i løpet av uken blir kjempetynne. Hvis målet er å beholde former, bare komme tilbake i vanlig liv-vidde og få pusten tilbake, ville jeg løpt en halvtime her og der, etter at jeg hadde gått meg opp i form med innslag av intervaller og gåing/løping ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoia skrev (58 minutter siden):

Det kommer liksom an på motivasjonen din. Mange som løper mange mil i løpet av uken blir kjempetynne. Hvis målet er å beholde former, bare komme tilbake i vanlig liv-vidde og få pusten tilbake, ville jeg løpt en halvtime her og der, etter at jeg hadde gått meg opp i form med innslag av intervaller og gåing/løping ute.

Du blir ikke slank, eller går ned noe nevneverdig i vekt overhodet, av å jogge en halvtime her og der... 

Anonymkode: 71f2a...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du blir ikke slank, eller går ned noe nevneverdig i vekt overhodet, av å jogge en halvtime her og der... 

Anonymkode: 71f2a...505

Kan du ikke komme med innspill til de som starter tråden? Det er ikke jeg som ber om råd her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (13 timer siden):

Begynn med å gå. Gå, gå og gå. Løping er veldig belastende på kvær osv, så det er viktig å begynne i det små. Du vil ikke ha skader.

Så mange turer i rask gange. Så, når du føler for det, kan du jogge en kort strekning i løpet av gåturen, og gå resten. Øk joggestrekningen litt etter litt.

Jeg begynte å gå, gå å gå. Etter 1,5 år fikk jeg plantar fascitt etter all gåingen. Ble sykemeldt i 2 uker der jeg ikke skulle gå i det hele tatt. Fysioterapeuten min nektet å ta i meg før jeg hadde vært i ro i 2 uker. Det var så betent.

Anonymkode: 43e96...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...