Gå til innhold

Samletråd: Tolking av graviditetstester

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (10 timer siden):

Om du får strek etter 10 min er de ofte ugyldige. Disse har en tid begrensninger i forhold til når du skal lese de av

Men dette ser ut som en positiv test.serlig om den er lest av 3-6 min

Nei, det er ikke min erfaring iallefall. Strek pleier ikke forekomme etter at de 5 eller 10 minuttene har gått dersom det faktisk ikke er forhøyede hcg-verdier. 

Denne ser positivt ut ja. Selv om streken kom etter den berømte "fristen" 

Anonymkode: 3b4bc...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som skrevet over - svarene som kommer etter tiden har gått ut er ugyldig. Og de testene er ganske dårlig etter egen erfaring.  Du skriver den siste tiden og veldig ofte fått.. Hadde det da vært reel positiv ville streken blitt sterkere.. 

Finnes også egen tråd for tester.   

Anonymkode: 54c68...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er 4+5 i dag og fikk 2-3 på Clearblue ukesindikator. Mor moroskyld demonterte jeg og så på strimlene, noen som kan si meg om dette ser vel og bra ut? 😊

IMG_3274.jpeg

Anonymkode: a5604...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er denne Postitv?? I så fall helt vilt. Hva gjør jeg videre nå? Går til legen for å måle hcg? Når kan man se noe på UL? Jeg kan ikke fatte det at jeg er gravid. Hvor langt er man når man får Positiv test? Jeg har uregelmessig syklus og Pcos. 

20241102_193339.jpg

Anonymkode: c95f2...1c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! 💕 Streken er ikke veldig sterk, så vil tro det er ganske tidlig enda. Rundt 2 uker siden eggløsning kanskje? 

Anonymkode: e2103...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja. Gravid. Har du noen nye uvanlige symptomer?  Hilsen 3barnsmor.

Anonymkode: 15d91...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Gratulerer! 💕 Streken er ikke veldig sterk, så vil tro det er ganske tidlig enda. Rundt 2 uker siden eggløsning kanskje? 

Tusen takk! Har fortsatt ikke sunket inn.. 2 uker kan kanskje stemme det. Dvs at man er 4 uker på vei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Åja. Gravid. Har du noen nye uvanlige symptomer?  Hilsen 3barnsmor.

Anonymkode: 15d91...f16

Har vonde bryster, verking i korsryggen og "sommerfugler" i magen. Ikke likt som mens. Du som er dreven, når kan man dra på UL? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har vonde bryster, verking i korsryggen og "sommerfugler" i magen. Ikke likt som mens. Du som er dreven, når kan man dra på UL? 

Best når du er 7+ uker på vei

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 minutter siden):

Best når du er 7+ uker på vei

Men når vet jeg at jeg er det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ta clear blue test så kan du se sånn ca hvor mange uker du er på vei

Anonymkode: cc994...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hei! Er denne Postitv?? I så fall helt vilt. Hva gjør jeg videre nå? Går til legen for å måle hcg? Når kan man se noe på UL? Jeg kan ikke fatte det at jeg er gravid. Hvor langt er man når man får Positiv test? Jeg har uregelmessig syklus og Pcos. 

20241102_193339.jpg

Hei :) Du er definitivt gravid med den streken der ja. Du bør ta deg en tur til legen og måle HCG med to dagers mellomrom for å sjekke stigning. Også anbefaler jeg deg å ta en digital test som viser hvor mange uker du er på vei. Så kan du booke deg en time til tidlig ultralyd. Masse lykke til 😊 

Anonymkode: 82fa7...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei :) Du er definitivt gravid med den streken der ja. Du bør ta deg en tur til legen og måle HCG med to dagers mellomrom for å sjekke stigning. Også anbefaler jeg deg å ta en digital test som viser hvor mange uker du er på vei. Så kan du booke deg en time til tidlig ultralyd. Masse lykke til 😊 

Anonymkode: 82fa7...17b

Takk for så utfyllende svar. Det var lurt. Da skal jeg kontakte fastlegen neste uke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tusen takk! Har fortsatt ikke sunket inn.. 2 uker kan kanskje stemme det. Dvs at man er 4 uker på vei? 

I så fall 4 uker ja, men det er bare synsing fra meg. Clearblue med ukeindikator som ble foreslått her er et godt råd. Den viser uker etter befruktning, 1-2, 2-3 eller 3+. Altså må du plusse på 2 uker for å finne graviduke. Så kommer svaret litt an på hvor mye væske du har drukket, om du brukte morgenurin, og hvor mye hcg kroppen din produserer. Men det gir en god pekepinn. Har du noen oversikt over forrige mens, og når du kan ha blitt gravid i løpet av syklusen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I så fall 4 uker ja, men det er bare synsing fra meg. Clearblue med ukeindikator som ble foreslått her er et godt råd. Den viser uker etter befruktning, 1-2, 2-3 eller 3+. Altså må du plusse på 2 uker for å finne graviduke. Så kommer svaret litt an på hvor mye væske du har drukket, om du brukte morgenurin, og hvor mye hcg kroppen din produserer. Men det gir en god pekepinn. Har du noen oversikt over forrige mens, og når du kan ha blitt gravid i løpet av syklusen? 

Det er veldig lurt. Ikke tenkt på at jeg kan ta en gr. Test med ukeindikator. Hadde første dag i siste mens 01 oktober. Resten har jeg ikke peiling på 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er et veldig bra utgangspunkt! Da kan du jo uansett ikke være så mye lenger enn 4 uker på vei. Personlig hadde jeg nok ikke bestilt legetime helt enda, siden du har oversikt over når syklusen begynte. Hadde vært annerledes om forrige mens var i juli liksom 🙈  Regner med at du tar folat? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer! Ja, du er nok rundt 4 uker. 

Kontakt lege for å få helsekort for gravide, time til blodprøver.. Det kan forsåvidt vente et par-tre uker uten at det gjør noe. 

Det er ikke vanlig å måle hcg-stigning med mindre man mistenker at noe er galt. Du får det sikkert hvis du spør, men det skal altså være unødvendig i utgangspunktet. 

Om du ønsker kan du jo bestille time til privat UL i uke 7-8. Alle skal egentlig få tilbud om UL i det offentlige rundt uke 12, men så har de såpass dårlig kapasitet flere steder at unge, friske gravide under 35 ikke får dette. Om det er et problem der du bor så vil nok fastlegen informere om det. 

Lykke til! :)

Anonymkode: a5ae9...e97

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er et veldig bra utgangspunkt! Da kan du jo uansett ikke være så mye lenger enn 4 uker på vei. Personlig hadde jeg nok ikke bestilt legetime helt enda, siden du har oversikt over når syklusen begynte. Hadde vært annerledes om forrige mens var i juli liksom 🙈  Regner med at du tar folat? 

Begynte med folat i dag.. Stod egentlig i kø for IVF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gratulerer! Ja, du er nok rundt 4 uker. 

Kontakt lege for å få helsekort for gravide, time til blodprøver.. Det kan forsåvidt vente et par-tre uker uten at det gjør noe. 

Det er ikke vanlig å måle hcg-stigning med mindre man mistenker at noe er galt. Du får det sikkert hvis du spør, men det skal altså være unødvendig i utgangspunktet. 

Om du ønsker kan du jo bestille time til privat UL i uke 7-8. Alle skal egentlig få tilbud om UL i det offentlige rundt uke 12, men så har de såpass dårlig kapasitet flere steder at unge, friske gravide under 35 ikke får dette. Om det er et problem der du bor så vil nok fastlegen informere om det. 

Lykke til! :)

Anonymkode: a5ae9...e97

Takk for så utfyllende svar. Man blir jo alltid så usikker på hva man skal gjøre videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å måle HCG-stigning hos fastlege så lenge du ikke blør og/eller har smerter. 

Med tanke på styrken på streken tipper jeg at du er et sted mellom 10 og 14 DPO. Er man 14 DPO er man 4 uker på vei. Du kan ta ultralyd om ca tre uker privat hvis du ønsker og kan nok da se hjertebank hvis alt utvikler seg som normalt :) Da får du også indikasjon på hvor mange uker du er på vei.

Hos fastlegen kan du gjøre første svangerskapskontroll mellom uke 6 og 12. Da får du tatt blodprøver og henvisning til ultralyd på sykehuset i ca uke 12. 

Her står alt du trenger:

https://www.helsenorge.no/gravid?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwm5e5BhCWARIsANwm06hFjCl0pyT7233LaJ8h9ZQQaMW2oyd7IBEr5vNtVb-HZgEDoPf4mbkaAknBEALw_wcB

Anonymkode: b7870...7c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...