AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #1 Del Skrevet 19. august 2023 Blir det født veldig mange flere gutter ved ivf/icsi enn vanlig? Hvorfor? Føler "alle" som gjennomgår ivf får gutter. Anonymkode: 9eca6...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #2 Del Skrevet 19. august 2023 Ikke i følge vår behandlende gynekolog, men jeg har ikke sett statistikk selv. Vi har to jenter produsert ved ivf. Anonymkode: 68c49...36d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #3 Del Skrevet 19. august 2023 Aldri hørt om før. Mine to er jenter. Anonymkode: 349f7...6cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #4 Del Skrevet 19. august 2023 Og du kan ikke ta ivf og icsi under samme. Mulig det er tilfelle ved icsi. Anonymkode: 349f7...6cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2023 #5 Del Skrevet 19. august 2023 Ei jeg kjenner har ei jente og en gutt. Jeg har to gutter. Anonymkode: 8229a...b56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Månestråla Skrevet 19. august 2023 #6 Del Skrevet 19. august 2023 Jeg leste at ved ivf er sjansen større for gutt (ca 60%) mens ved ICSI er sjansen større for ei jente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilde78 Skrevet 19. august 2023 #7 Del Skrevet 19. august 2023 Har lest noe som tyder på at gutteembryoer utvikler seg raskere i starten og dermed gjør at de ofte oppfattes som bedre kvalitet ved IVF. Om det stemmer tviler jeg litt på. Vi har to vennepar som har brukt IVF. De første fikk 2 jenter først, deretter en gutt. Alle tre IVF. De andre fikk to jenter med IVF, deretter en gutt på naturlig vis. Så jeg tviler egentlig litt på at dette stemmer. Ved icsi aner jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 19. august 2023 #8 Del Skrevet 19. august 2023 Jeg venter jente ^^, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #9 Del Skrevet 20. august 2023 Jeg har også lest at IVF øker sjansen for å få gutt, og ICSI for å få jente, og noen ulike teorier rundt årsakene til det, som jeg ikke husker. Kilden var noe forskning, men jeg husker ikke hvor jeg kom over det mer nå. Jeg drev og leste om alt som omhandlet IVF da vi holdt på med det. Uansett er det i så fall snakk om en veldig liten økning, og det er ca. 50/50 hvilket kjønn en får med IVF og ICSI også (er jo alltid litt over 50 % for gutt, og litt under for jente når en får barn "på vanlig vis" og). Vi fikk jenter med IVF. Anonymkode: fccb4...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 21. august 2023 #10 Del Skrevet 21. august 2023 Det er en sannhet med modifikasjoner. Ved IVF eller ICSI så graderer man embryoene med karakter og dersom man har gått til dag 5 og har et embryo med gradering 5AA (hatching blastocyst med toppkarakter) så er 70% av disse gutter. MEN: det er for det første ikke så vanlig å at embryoer får karakteren 5AA og kjønnsforskjellene sees kun hos disse. (Hypotesen er at gutte-embryoer oppnår dette stadiet raskere enn jenteembryo, gitt at de dyrkes helt til dag 5) Mange av jentene vil da teoretisk sett være 4AA i stedet på dag 5, og «velges» ikke til ferskforsøket, men fryses heller. For det andre så vil veldig mange innsett gjøres på dag 3, og på dette tidspunktet er det ikke sånn at 3AA er oftere gutt enn jente. De fleste embryo som settes inn er gjerne 3AA/3AB/3BB eller 4AA/AB/BB og på disse er det heller ikke sett noen signifikante kjønnsforskjeller ☺️ Så skjevfordelingen jevner seg ut i det store og hele ettersom de fleste embryo ikke er 5AA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå