Gå til innhold

Kan en pulsklokke gå bananas ved pulsmåling ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ved noen anledninger med tid imellom fått registrert puls over 210 og opp i 225 når jeg har gått en middels ++ anstrengende fjelltur.  
Dette har jeg oppdaget ved å avlese aktivitet på appen 
Er det virkelig mulig eller det det klokka som registrerer feil. 
Suunto 9 som har fungert veldig bra sånn ellers 

Anonymkode: 79d77...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måler den på håndleddet så er svaret ja. Bruker du pulsbelte skal det mer til å få feilmålinger.

En reell 225 ved middels anstrengelse høres ut som noe SVES eller VES. Men det er jo ofte sånn innimellomting og varer vel ikke så lenge at klokka vil mene du har den pulsen over tid.

Spekulering i helsetilstand unngår jeg, men kontakt lege om du er bekymret 👍😊

Anonymkode: 5644f...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Måler den på håndleddet så er svaret ja. Bruker du pulsbelte skal det mer til å få feilmålinger.

En reell 225 ved middels anstrengelse høres ut som noe SVES eller VES. Men det er jo ofte sånn innimellomting og varer vel ikke så lenge at klokka vil mene du har den pulsen over tid.

Spekulering i helsetilstand unngår jeg, men kontakt lege om du er bekymret 👍😊

Anonymkode: 5644f...8cf

Takk for info. 
Jeg vet at jeg har dobbeltslag, og det har jeg nok hatt i mange år. 
Var på hjerteundersøkelse etter første gangen jeg oppdaget den høye pulsen. 
I tillegg hadde jeg mere pustebesvær enn vanlig, rart siden jeg var i bra form ellers. 
Hjertet var det ikke feil på, men litt ubehagelig å se den registreringen. 
Jeg går fast på slynge/step- trening som være rimelig intensivt, men der ser jeg at det er normale tall.  
Kan et dobbeltslag virkelig slå ut sånn som om pulsen er helt på styr? 
Jeg var jo kommet opp på toppen av fjellet når dette skjedde 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en del rare målinger på håndleddmåling. 120 slag i en fryktelig stigning, mens jeg følte det som om jeg lå i 140+, 10 sekunder senere viste klokka 142. Jeg har hatt måling på over makspuls i en ganske rolig tilstand (drøyt halv max?)

Dere som bruker pulsbelte på brystkassa, har dere alltid troverdige  målinger?

Jeg har  hørt at håndleddmålinger er minst pålitelig på aktiviteter med kraftige utslag på hånda, som f.eks. langrenn, men at det er relativt greit på sykkel da hånda er i ro. Mine målinger er på håndleddet på sykkel.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd én gang med en ny pulsklokke og -belte, at den/de var «way off» på en hel treningsøkt. Som om noen hadde ganget pulsen med en faktor 1,5. Variasjonen så riktig ut (når jeg anstrengte meg og ikke anstrengte meg) men det var noe helt feil med tallene. 

Anonymkode: 87f85...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Takk for info. 
Jeg vet at jeg har dobbeltslag, og det har jeg nok hatt i mange år. 
Var på hjerteundersøkelse etter første gangen jeg oppdaget den høye pulsen. 
I tillegg hadde jeg mere pustebesvær enn vanlig, rart siden jeg var i bra form ellers. 
Hjertet var det ikke feil på, men litt ubehagelig å se den registreringen. 
Jeg går fast på slynge/step- trening som være rimelig intensivt, men der ser jeg at det er normale tall.  
Kan et dobbeltslag virkelig slå ut sånn som om pulsen er helt på styr? 
Jeg var jo kommet opp på toppen av fjellet når dette skjedde 

Nei det er vel heller tvilsomt. Er nok en feilmåling.

I Grosny skrev (7 timer siden):

Jeg har hatt en del rare målinger på håndleddmåling. 120 slag i en fryktelig stigning, mens jeg følte det som om jeg lå i 140+, 10 sekunder senere viste klokka 142. Jeg har hatt måling på over makspuls i en ganske rolig tilstand (drøyt halv max?)

Jeg har  hørt at håndleddmålinger er minst pålitelig på aktiviteter med kraftige utslag på hånda, som f.eks. langrenn, men at det er relativt greit på sykkel da hånda er i ro. Mine målinger er på håndleddet på sykkel.

Har opplevd masse rart med håndleddmåling, men aldri opplevd noe tull med belte.

Husk at en håndleddsmåling bruker lys som reflekteres inn under huden og en algoritme som ved hjelp av svært små forskjeller i farge skal estimere en pulsfrekvens.

Et belte over brystet måler hjertets elektriske aktivitet og er således ikke like åpen for forstyrrelser.

Håndleddsmålinger på sykkel kan påvirkes av så enkle ting som hvor hardt du holder i styret.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (18 timer siden):

Pulsbelte på bryst fungerer bra, bortsett fra når batteriet begynner å bli dårlig. Da kommer det ofte veldig spiky målinger hvor den går bra f. Eks. 90 til 189 på et par sekunder mens man går rolig. Pulsbelte er en grei investering og kan bruker sammen med mobil og på tvers av av alle klokkemerker. 

Anonymkode: d6252...81c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...