Gå til innhold

Habituell abort erfaringer

Sw93

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg bare måtte lage et innlegg her nå, bare for å høre litt om andres erfaringer, anbefalinger og forhåpentligvis noen solskinnshistorier🧡 Kvinne på 30 som aktivt har prøvd i snart 1 år nå. Har vært gjennom 3 SA (muligens 4, men denne er litt usikker fordi jeg hadde fått mens men en positiv test en liten stund etterpå? Dette var dog ikke mens vi aktivt prøvde) Har fått god oppfølging av gynekolog og ble på denne runden satt på Cyclogest 400mg x2 og Albyl-E 75mg. Hadde en god følelse denne runden ettersom jeg fikk disse støttemedisinene (Har Leiden Mutasjon, så var også overbevist om at dette kunne være en grunn til mine SA) og fordi jeg kom meg til uke 7, som er lengre enn før. Dessverre mistet jeg nå forrige søndag igjen, og har tatt dette veldig tungt. Dette fordi jeg nå har fått diagnosen Habituell Abort, har ingen barn fra før og jeg kjenner på blandede følelser av at jeg ønsker å bli gravid igjen, samtidig som at jeg er veldig redd. Jeg har fått innvendig Ul for å sjekke eggstokker div. og tatt blodprøver, og disse er fine. Min samboer tok blodprøver for 1 uke siden ift. Kromosom/genfeil, og jeg skal ta mine om 1 måned. 
Regner med at det er flere av oss som er eller har vært borti tilsvarende. Noen som ønsker å dele sine erfaringer? Hva var veien videre for dere? Noen som har sjekket, forsøkt noe annet? Assistert befruktning? Kromosom/genfeil? Hvor mange SA/MA var dere igjennom før dere fikk barn? Eller noen som opplevde å ikke få barn? Sitter med så mange spørsmål, men har ingen nære som har opplevd å miste eller hatt vanskeligheter. 

Som sagt så får jeg god oppfølging fra gynekolog og regner med at han har en plan videre etter prøvesvar, men vil bare høre andres erfaringer, og fordi jeg kverner så mye og klarer ikke tenke på så mye annet.. 
Veldig sårt tema, så alle som ønsker å dele, det blir satt stor pris på🌼 

Endret av Sw93
Skrivefeil
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde 6 SA, alle mellom uke 6-8. Både jeg og mannen ble utredet, men de fant ingen feil. Etter siste SA, så to vi en pause i prøvingen, for jeg orket ikke tanken på å miste igjen. Vi brukte bare trygge perioder/ kondom, så helt sikkert var det ikke. Og etter 6 mnd, så ble jeg gravid igjen. Og har en helt nydelig sønn.

Håper virkelig du får oppleve det og. Er virkelig ikke lett å miste flere ganger.

Anonymkode: 63d4b...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sw93 skrev (På 18.8.2023 den 17.40):

Hei!

Tenkte jeg bare måtte lage et innlegg her nå, bare for å høre litt om andres erfaringer, anbefalinger og forhåpentligvis noen solskinnshistorier🧡 Kvinne på 30 som aktivt har prøvd i snart 1 år nå. Har vært gjennom 3 SA (muligens 4, men denne er litt usikker fordi jeg hadde fått mens men en positiv test en liten stund etterpå? Dette var dog ikke mens vi aktivt prøvde) Har fått god oppfølging av gynekolog og ble på denne runden satt på Cyclogest 400mg x2 og Albyl-E 75mg. Hadde en god følelse denne runden ettersom jeg fikk disse støttemedisinene (Har Leiden Mutasjon, så var også overbevist om at dette kunne være en grunn til mine SA) og fordi jeg kom meg til uke 7, som er lengre enn før. Dessverre mistet jeg nå forrige søndag igjen, og har tatt dette veldig tungt. Dette fordi jeg nå har fått diagnosen Habituell Abort, har ingen barn fra før og jeg kjenner på blandede følelser av at jeg ønsker å bli gravid igjen, samtidig som at jeg er veldig redd. Jeg har fått innvendig Ul for å sjekke eggstokker div. og tatt blodprøver, og disse er fine. Min samboer tok blodprøver for 1 uke siden ift. Kromosom/genfeil, og jeg skal ta mine om 1 måned. 
Regner med at det er flere av oss som er eller har vært borti tilsvarende. Noen som ønsker å dele sine erfaringer? Hva var veien videre for dere? Noen som har sjekket, forsøkt noe annet? Assistert befruktning? Kromosom/genfeil? Hvor mange SA/MA var dere igjennom før dere fikk barn? Eller noen som opplevde å ikke få barn? Sitter med så mange spørsmål, men har ingen nære som har opplevd å miste eller hatt vanskeligheter. 

Som sagt så får jeg god oppfølging fra gynekolog og regner med at han har en plan videre etter prøvesvar, men vil bare høre andres erfaringer, og fordi jeg kverner så mye og klarer ikke tenke på så mye annet.. 
Veldig sårt tema, så alle som ønsker å dele, det blir satt stor pris på🌼 

Jeg hadde 5 sa på rad. Fikk lutinus og progynova. Satt da med en gang. 

Anonymkode: 1fa08...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 😊 jeg har en solskinnshistorie til deg.

Først av alt så vet jeg at jeg er utrolig heldig fordi jeg lett blir gravid. Jeg har ikke måttet prøve i måned og årevis på ny positiv test mellom spontanaborter...

Jeg fikk mitt første barn som 19 åring. Da jeg ble 24 år og ferdig med utdannelse, ville vi prøve på en til. Allerede måneden jeg sluttet på piller var jeg gravid. Dessverre fant vi på dramatisk vis ut i uke 12 at svangerskapet var utenfor livmoren og den ene egglederen min ble operert ut. Allerede samme måned som operasjonen ble jeg på nytt gravid. Denne gangen ble det barn😊

Vi begynte aldri på prevensjon etter barn nr 2, vi ville ha flere. Allerde 2 mnd etter fødsel ble jeg gravid. Det endte i SA i uke 7. Etter dette ble det aborter som perler på snor.

1. SA september (tvillinger), uke 7

2. SA desember (uke 6)

3. MA mars (tvillinger) uke 8

4. SA juni uke 5

5. SA august uke 5

Fikk utredning for habituell abort. De fant ikke noe feil med oss på blodprøver, ingen leiden osv.  Gentestene ble dessverre ødelagt. Den dagen vi skulle inn å ta nye gentester og ta ultralyd av eggledere osv, fikk jeg positiv test (sept/okt). Gynekolog ønsket ikke å ta undersøkelser i tilfelle det ville fremprovosere abort.

Denne graviditeten endte i barn nr 3. Kort tid etter ble jeg gravid igjen. Dessverre viste dette seg å være blæremola. Så var det plan igjen.

1. Blæremola

2. BO

I mellomtiden sto jeg på venteliste for ny utredning.

Så gravid med tvillinger. I uke 8 begynte jeg å fossblø og var sikker på ny SA. Heldigvis klarte ett av barna seg😊

Mange graviditeter, 4 barn. Jeg er fornøyd🥰

Anonymkode: 3d13d...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har 4 aborter bak meg, 3 SA og 1 MA. Fortsatt ikke fått barn. Siste graviditet med ivf, men mister allikevel.. riksen nekter å gi støttemedisiner, men har nå fått albyl e hos privat gynekolog, i tillegg til cyclogest. Gått på cyclogest de to forrige graviditetene også. Prøvd i 4 år, er 26 år bare. Skal ha nytt innsett nå, så håper medisinene fra privat gyn gjør susen. Ble også utredet hos privat gyn uten funn.. glad de ikke fant noe galt, men på en annen side frustrerende å ikke få svar. 

Anonymkode: 89c27...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...