Gjest Inverto Skrevet 18. august 2023 #1 Del Skrevet 18. august 2023 Kristne mener at Bibelen er den absolutte sannhet. Og det betyr da at mennesket er den eneste intelligente arten i universet siden Bibelen ikke nevner utenomjordiske arter. Og kristne må jo KUN forholde seg til det som faktisk blir nevnt i skriften Men rommet og universet er så gigantisk at vi trygt kan si at vi aldri kommer til å utforske det før solen vår dør og vi blir utslettet. Hvilket betyr at universet er helt bortkastet og meningsløst om vi, hovedkarakterene, ikke kommer til å utforske det Derfor ser jeg ikke poenget i å tro der finnes en gud. Hva har du til argument her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #2 Del Skrevet 18. august 2023 Universitet er helt bortkastet så lenge vi ikke kan utforske det? Det har ikke falt deg inn at det er det vi gjør akkurat nå? Alle på sitt vis selvsagt. Ellers anbefaler jeg deg å gå ut i sola og spise en is eller noe... Anonymkode: d0215...78f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #3 Del Skrevet 18. august 2023 Kanskje Gud skapte universet så stort ikke for at menneskene skulle utforske det, men for at de kunne løfte blikket mot stjernehimmelen og føle seg uendelig små, i stedet for å tro at de er så store og mektige ...? Anonymkode: 5837b...d33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #4 Del Skrevet 18. august 2023 Det finns mer enn den kristne gud, det er en ganske universell greie i alle kulturer å tro på en høyere makt. Og ja det meste av det observerte universet blir vi aldri til å nå, fordi det vil være borte eller glidd så langt videre at vi aldri vil få oppleve det. Men det er så mye ute der i verden at det er helt umulig å si at det ikke finns liv mer intelligent/teknologis utviklet enn mennesker, på vår egen planet eller annen planet der ute. Og som har vært i kontakt med menneskeheten og satt så stort preg på mennesker at de ble ansett som guder. Og grunnen for at det ikke har skjedd i nyere tid kam være mang. Blant annet at de så hvor stor påvirkning det hadde på mennesker at de ikke blander seg inn mer, men andre grunner er også like mulig. Anonymkode: c5b70...873 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #5 Del Skrevet 18. august 2023 Uten universet finns vi ikke, så jo det er ganske viktig. Anonymkode: 61008...285 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #6 Del Skrevet 18. august 2023 Inverto skrev (1 time siden): Kristne mener at Bibelen er den absolutte sannhet. Og det betyr da at mennesket er den eneste intelligente arten i universet siden Bibelen ikke nevner utenomjordiske arter. Og kristne må jo KUN forholde seg til det som faktisk blir nevnt i skriften Men rommet og universet er så gigantisk at vi trygt kan si at vi aldri kommer til å utforske det før solen vår dør og vi blir utslettet. Hvilket betyr at universet er helt bortkastet og meningsløst om vi, hovedkarakterene, ikke kommer til å utforske det Derfor ser jeg ikke poenget i å tro der finnes en gud. Hva har du til argument her? Du setter definerer noen premisser her som kristne flest nok ikke er enige i. De aller færreste mener at Bibelen skal tolkes bokstavelig. Nå vet jeg ikke om Bibelen sier at Jorden er den eneste bebodde kloden, men jeg tviler på det. Kanskje det er mulig å tolke noe i den retningen et sted i Gamle Testamentet. Anonymkode: dd27f...e93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #7 Del Skrevet 18. august 2023 Inverto skrev (1 time siden): Kristne mener at Bibelen er den absolutte sannhet. Og det betyr da at mennesket er den eneste intelligente arten i universet siden Bibelen ikke nevner utenomjordiske arter. Og kristne må jo KUN forholde seg til det som faktisk blir nevnt i skriften Men rommet og universet er så gigantisk at vi trygt kan si at vi aldri kommer til å utforske det før solen vår dør og vi blir utslettet. Hvilket betyr at universet er helt bortkastet og meningsløst om vi, hovedkarakterene, ikke kommer til å utforske det Derfor ser jeg ikke poenget i å tro der finnes en gud. Hva har du til argument her? Jeg er helt uenig i premisset ditt. Bibelen sier det vi trenger å vite for å forstå hvem Gud er, og hvordan vi skal leve og ja et forhold til Ham. Hvis bibelen ikke sier noe om et tema betyr ikke det at Gud ikke finnes eller har en tanke om det. Det står at Gud skapte himmel og jord, og da skapte Han selvsagt alt som er i dem, inkludert evt romvesener 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 18. august 2023 #8 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje Gud skapte universet så stort ikke for at menneskene skulle utforske det, men for at de kunne løfte blikket mot stjernehimmelen og føle seg uendelig små, i stedet for å tro at de er så store og mektige ...? Anonymkode: 5837b...d33 Ja det er bortkastet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #9 Del Skrevet 18. august 2023 Inverto skrev (2 timer siden): Kristne mener at Bibelen er den absolutte sannhet. Og det betyr da at mennesket er den eneste intelligente arten i universet siden Bibelen ikke nevner utenomjordiske arter. Og kristne må jo KUN forholde seg til det som faktisk blir nevnt i skriften Men rommet og universet er så gigantisk at vi trygt kan si at vi aldri kommer til å utforske det før solen vår dør og vi blir utslettet. Hvilket betyr at universet er helt bortkastet og meningsløst om vi, hovedkarakterene, ikke kommer til å utforske det Derfor ser jeg ikke poenget i å tro der finnes en gud. Hva har du til argument her? Universet og alt vi oppfatter rundt oss kan jo være bare en simulering, et avansert dataprogram. Så "gud" kan være en eller flere intelligente vesener/personer som bare holder i gang et digert program. The matrix vettu. Anonymkode: 9d933...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 18. august 2023 #10 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Universet og alt vi oppfatter rundt oss kan jo være bare en simulering, et avansert dataprogram. Så "gud" kan være en eller flere intelligente vesener/personer som bare holder i gang et digert program. The matrix vettu. Anonymkode: 9d933...349 Var det ikke noen som begikk selvmord fordi de trodde nettopp dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smascha Skrevet 18. august 2023 #11 Del Skrevet 18. august 2023 Inverto skrev (6 timer siden): Kristne mener at Bibelen er den absolutte sannhet. Og det betyr da at mennesket er den eneste intelligente arten i universet siden Bibelen ikke nevner utenomjordiske arter. Og kristne må jo KUN forholde seg til det som faktisk blir nevnt i skriften Men rommet og universet er så gigantisk at vi trygt kan si at vi aldri kommer til å utforske det før solen vår dør og vi blir utslettet. Hvilket betyr at universet er helt bortkastet og meningsløst om vi, hovedkarakterene, ikke kommer til å utforske det Derfor ser jeg ikke poenget i å tro der finnes en gud. Hva har du til argument her? Ingen kristne meiner vel at Bibelen er den absolutte sanninga? Og kven seier at det kun er vi menneske som er hovudkarakterane i Universet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DuMåkkeKommeHer Skrevet 18. august 2023 #12 Del Skrevet 18. august 2023 Tror ikke det er så lett å hverken bekrefte eller avkrefte gudommeligheter med logikk (ikke lett å avkrefte med eksperimenter heller, men det er en annen sak). Er ikke religiøs selv, men om det skulle finnes en gud, hvorfor skal den opptre logisk? Om verdensrommet er bortkastet, hva så? Ingen har sagt at verden skal være logisk. Jobs bok går innom denne tematikken 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 18. august 2023 #13 Del Skrevet 18. august 2023 Inverto skrev (7 timer siden): Kristne mener at Bibelen er den absolutte sannhet. Og det betyr da at mennesket er den eneste intelligente arten i universet siden Bibelen ikke nevner utenomjordiske arter. Og kristne må jo KUN forholde seg til det som faktisk blir nevnt i skriften Men rommet og universet er så gigantisk at vi trygt kan si at vi aldri kommer til å utforske det før solen vår dør og vi blir utslettet. Hvilket betyr at universet er helt bortkastet og meningsløst om vi, hovedkarakterene, ikke kommer til å utforske det Derfor ser jeg ikke poenget i å tro der finnes en gud. Hva har du til argument her? Åh? Bibelens budskap handler vel ikke om universet eller om størrelsen på det? Gud kan utmerket godt finnes selv om vi ikke kan utforske det. Vi har vel problemer nok bare å vite om jorden og menneskene, historie, biologi, fysikk og alle andre områder. Det er ikke et argument mot Gud, det er vel heller et argument som taler for Gud at det er skapt så mye vi ikke har klart å finne ut av. Nå skal Han lage en ny jord og en ny himmel da, så hvem vet; kanskje vi får vite alt senere. Vi har jo en hel evighet å samle kunnskap på vi kristne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 18. august 2023 #14 Del Skrevet 18. august 2023 På engelsk har de et begrep for religiøse folk og gale folk generelt: fruitcake Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #15 Del Skrevet 18. august 2023 Inverto skrev (6 timer siden): Ja det er bortkastet Det gir faktisk mening, hele ideen om guder er at vi skal tjene dem å ikke tro vi er mektige. Syns det er så respektløst at du kan si at selvet livet, alt vi er skapt av, universet, er bortkastet. Bare fordi vi ikke kan se hele, som om det er vi som er viktige her, det er motsatt. Anonymkode: 61008...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fiona2 Skrevet 18. august 2023 #16 Del Skrevet 18. august 2023 Bibelen sier ingenting om at det ikke kan finnes flere verdener der ute med andre skapninger. Vi er hovedkarakterene i vår fortelling ja, derimot er det ingenting som sier imot at det kan foregå noe annet parallelt med oss, der noen andre vesener er hovedkarakterene, men det er nok noe vi ikke trenger/skal bry oss med, derfor forteller Bibelen oss bare vår historie, den vi har bruk for. Jeg tenker at så stor og uendelig som Gud er og alt han har skapt, så er det mer rimelig å tro at det finnes flere verdener, flere skapninger, og masse vi ikke kan tenke oss en gang. Vi er kun en liten del av Guds historie. Universet er ufattelig stort ja, og som du sier kommer vi nok aldri til å få utforsket det hele, men det tror jeg heller ikke det er meningen at vi skal. Hadde det ikke vært et univers, så hadde vi heller ikke vært her, så selv om vi ikke ser alt som finnes i universet, så er det ikke bortkastet, vi trenger det for å leve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 18. august 2023 #17 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Syns det er så respektløst at du kan si at selvet livet, alt vi er skapt av, universet, er bortkastet. Bare fordi vi ikke kan se hele, som om det er vi som er viktige her, det er motsatt. Anonymkode: 61008...285 Det mener jeg absolutt ja, om der finnes en Gud i det hele tatt. Rett og slett bortkastet tid og "ressurser" av Gud å lage et gigantisk verdensrom vi aldri kommer til å utforske halvparten av. Men siden jeg ikke tror på en gud mener jeg at det er vi mennesker som er gudene på denne planeten såfall. Absolutt. Hvis der finnes en religion som tilber mennesker på den eksakte måten, joiner jeg gjerne den ass! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #18 Del Skrevet 20. august 2023 Inverto skrev (På 18.8.2023 den 22.16): Det mener jeg absolutt ja, om der finnes en Gud i det hele tatt. Rett og slett bortkastet tid og "ressurser" av Gud å lage et gigantisk verdensrom vi aldri kommer til å utforske halvparten av. Men siden jeg ikke tror på en gud mener jeg at det er vi mennesker som er gudene på denne planeten såfall. Absolutt. Hvis der finnes en religion som tilber mennesker på den eksakte måten, joiner jeg gjerne den ass! Vi forstår ikke rekkevidden av begrepet uendelighet, så det gir ingen mening i å snakke om ressurser; tror neppe Gud satt med en plantegning og rådførte seg med et kobbel arkitekter før en planet ble til. Universet kunne vært billiarder ganger større uten at det hadde gjort noen forskjell. Har man uendelige ressurser, er det null forskjell mellom 1 og et uendelig stort antall. Anonymkode: 5837b...d33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 20. august 2023 #19 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi forstår ikke rekkevidden av begrepet uendelighet, så det gir ingen mening i å snakke om ressurser; tror neppe Gud satt med en plantegning og rådførte seg med et kobbel arkitekter før en planet ble til. Universet kunne vært billiarder ganger større uten at det hadde gjort noen forskjell. Har man uendelige ressurser, er det null forskjell mellom 1 og et uendelig stort antall. Anonymkode: 5837b...d33 Det var derfor jeg skrev ordet ressurser i hermetegn 🙄 ko-koooo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 21. august 2023 #20 Del Skrevet 21. august 2023 Kan vel finnes liv på andre planeter selv om det ikke står om det i bibelen. Der er uansett ikke relevant for oss fordi vi aldri kommer til å møte de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå