Gå til innhold

Holdt du tale for mannen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker. Han holder nok tale. Føler litt på at jeg bør. Men jeg er veldig ukomfortabel med å snakke foran mange. Roter lett med ord når jeg er nervøs. Og redd jeg kommer til å bli for rørt slik at talen bare blir snufsete. 

Hva skrev du i talen din (bare nevn noen eksempler)? Hvordan var oppbyggingen? Hvor lang? 

Hvis ikke du holdt tale, gjorde du noe annet?

Anonymkode: eaf39...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjorde jeg.

Først takket jeg venner og familie for å ha kommet, så takket jeg min familie og hans familie for støtte. Her var det typ «takk storesøster Line for at du introduserte meg for gründer veltliner, det gjorde det lett å velge vin på vår første date» og «takk svigerforeldre for at dere har oppdratt denne fantastiske fyren jeg nå kan kalle ektemannen min». Så  leste jeg et dikt og band det opp mot ham, oss, og forholdet vårt. Jeg er fryktelig lettrørt, og hadde lest den MANGE ganger høyt for meg selv, og grått meg tom foran speilet.

Anonymkode: c41d3...a03

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 ville hester kunne ikke fått meg til å holde tale, selv ikke hvis jeg skulle giftet meg med dem. Har heller ikke opplevd at bruder har holdt tale i de bryllupene jeg har vært i. 

Anonymkode: 9dee1...772

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ekskone holdt tale og min søster diktet sang i sitt bryllup. Min søster er fortsatt gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er usikker. Han holder nok tale. Føler litt på at jeg bør. Men jeg er veldig ukomfortabel med å snakke foran mange. Roter lett med ord når jeg er nervøs. Og redd jeg kommer til å bli for rørt slik at talen bare blir snufsete. 

Hva skrev du i talen din (bare nevn noen eksempler)? Hvordan var oppbyggingen? Hvor lang? 

Hvis ikke du holdt tale, gjorde du noe annet?

Anonymkode: eaf39...682

Jeg laget et form for dikt. På den måten var det enklere å lese opp for det kunne jo faktisk leses direkte. Det var ikke på rim da. Det var kort men det fikk folk til å le og jeg fikk frem budskapet

Anonymkode: c9792...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva prater du om? 

Anonymkode: 1bcbd...891

Når man leser et innlegg på underforumet "bryllup", og temaet er nervøsitet rundt evnt. tale til mannen, og spørsmål om andres erfaringer rundt dette....hvordan i all verdens land og rike er det mulig å ikke skjønne hva hun prater om? 😳

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt tale. Hadde egentlig ikke tenkt å gjøre det, men han poengterte at det ikke var helt "likestilt" at bare han skulle gjøre det, så da ble det sånn. :ler: Aner helt ærlig ikke hvor lang talen var, men snakket mest om han (og hvor bra han er), og litt om hvorfor det ble oss. Ingen av oss er noen talere, men det gikk langt bedre enn forventet.

Anonymkode: 2dec6...099

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært i et bryllup uten at bruden har holdt tale (vært både gjest og jobbet i rundt 25+ bryllup), men det er kanskje mer vanlig i kristne miljø?🤷🏻‍♀️

Jeg gleder meg til muligheten jeg da, til å takke familien og venner for hva de er for meg (helt kort) for så å gjøre stas på mannen min foran alle, spesielt de som ikke kjenner han så godt♥️

Anonymkode: 4b7f1...64c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde ikke det.  Er veldig lite flink til å snakke sånn i forsamlinger, så er redd for at det bare hadde blitt kleint.

Har for øvrig opplevd alle varianter - at både brud og brudgom holder tale, der ingen av dem gjør det og i ett bryllup holdt bruden tale (hovedsakelig til sin forlover, for øvrig), men ikke brudgommen.

Anonymkode: 687f9...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hodlt tale til kona og brøt sammen. Ikke fordi det ble for mye gode følelser, men fordi jeg innså hvilken tabbe det var å inngå ekteskap med en som henne.

Anonymkode: ed7bf...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hodlt tale til kona og brøt sammen. Ikke fordi det ble for mye gode følelser, men fordi jeg innså hvilken tabbe det var å inngå ekteskap med en som henne.

På selve dagen? Stakkars deg, du må ha hatt det helt traumatisk.

Anonymkode: 65ce5...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Innså du det helt plutselig midt i talen? 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette tenker jeg må være grusomt for bruden også.

Anonymkode: e445a...81b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Syns egentlig mer synd i bruden her🙈

Anonymkode: 0f824...d2b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jwg holdt tale til mannen min. Grua meg, men hadde angret hele livet hvis jeg ikke hadde gjort det. Det gikk kjempefint. Takket svigerforeldre, foreldre, forloveren min og sa noen fine ord til mannen min. Jeg var så glad og stolt etterpå for at jeg hadde turt å gjøre det. Var veldig fint og ingenting å grue seg for. Bryllupsgjester er verdens mest takknemlige publikum. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Verken jeg eller brudgommen hadde planlagt å holde tale, men toastmasteren kom med mikrofonen, så da ble det til at vi begge holdt tale. Men det var veldig spontant og kort og den gikk mest ut på å takke alle som kom, som hadde hjulpet til osv.. og en kort takk til mannen min, der jeg fortalte om en av de gode egenskapene hans, og det var det. 

Men hvis du tenker at du vil holde en tale, så ville jeg ha skrevet ned talen på forhånd og hatt med manuset opp når du skal si talen din. Det er veldig forståelig og lov med "jukselapp", da både følelser og nerver kan ta overhånd på en slik dag og da slipper du stresset med "hva skal jeg si, hva hvis jeg får hjerneteppe?"

Anonymkode: 0ec90...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt selvfølgelig tale for mannen og han for meg. Nå skal det sies at vi begge er glade i å prate... Av vennene våre som giftet seg før oss, var det ikke så mange av kvinnene som holdt tale. Jeg jobber som bryllupsfotograf, og nå holder de fleste kvinnene tale for mannen sin. Et eller annet føler jeg at bør komme fra kvinnene også? I talene er det gjerne litt om hvordan man møttes, litt humor, litt om ting man har felles og evt. ikke felles... Så litt "takk" til foreldrene for å ha oppdratt partneren osv. Litt rart om alt skal komme fra mannen bare. 

Men det er jo mange som er ukomfortable med å holde tale, som foreldre feks.. Mange stotrer og stammer seg i vei, men et tips er å tenke litt humor og holde det kort! Trenger ikke å være en lang avhandling på ti minutter! Og ikke les. Det er virkelig noe av det rareste jeg ser; folk som nistirrer på en A4-side og leser rett av.... Ikke mye ektefølt å glo ned i arket.

Blir mer og mer vanlig at begge holder tale for hverandre, og jeg er sikker på at det er mange menn som også gjerne ville sluppet å holde tale. Men alle for til noen ord! Lykke til! 

Anonymkode: 6cc89...bdd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Verken jeg eller brudgommen hadde planlagt å holde tale, men toastmasteren kom med mikrofonen, så da ble det til at vi begge holdt tale. Men det var veldig spontant og kort og den gikk mest ut på å takke alle som kom, som hadde hjulpet til osv.. og en kort takk til mannen min, der jeg fortalte om en av de gode egenskapene hans, og det var det. 

Men hvis du tenker at du vil holde en tale, så ville jeg ha skrevet ned talen på forhånd og hatt med manuset opp når du skal si talen din. Det er veldig forståelig og lov med "jukselapp", da både følelser og nerver kan ta overhånd på en slik dag og da slipper du stresset med "hva skal jeg si, hva hvis jeg får hjerneteppe?"

Anonymkode: 0ec90...2d1

Ha gjerne med såkalte «cue cards» - la A4-arkene ligge hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, overrasket mannen med tale. Han forventet det ikke og ble veldig fornøyd :)

Anonymkode: 9cebe...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...