AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg har endelig bestemt meg for å "pushe" meg selv litt. Det siste året har jeg vært alt for lite i bevegelse og jeg merker at ting er tyngre enn før og at jeg har gått opp i vekt. Så nå har jeg kjøpt meg et medlemskap på et treningssenter. Mitt største problem er vel at jeg aldri før har vært på treningssenter og vet ikke helt hvordan det meste av apparater fungerer. Jeg sliter også veldig mye med angst og gruer meg for at folk skal stirre eller se på meg mens jeg er der. Den angsten er også litt av grunnen til at jeg skal "tvinge" meg selv til dette slik at ikke angsten skal hindre meg. Tenker i begynnelsen å dra på tidspunkt jeg ser for meg at det er lite folk. (Det er døgnåpent der) Tenkte å prøve å dra for første gang i kveld etter jobb i 21.30 - 22 tiden. Jeg aner jo ikke om det er mye folk da, men regner med at det ikke er så mange? Også lurer jeg på, er det rart om jeg bare bruker tredemølla nå første gangen jeg drar dit? Skal selvsagt ikke gå der lenge om det er mye folk der slik at de venter på at en blir ledig, men ser for meg at det går fint når jeg drar dit så sent også var jeg innom der for å hente meg et nøkkelkort og så de hadde sikkert 5-6 tredemøller der. Noen som har noen råd til en engstelig nybegynner på treningssenteret? Anonymkode: adb3d...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #2 Del Skrevet 16. august 2023 Det er overhode ikke rart å bare bruke tredemølla første gangen. Så ser du litt på hvordan de andre bruker apparatene imens. Anonymkode: a892f...c08 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pinkee Skrevet 16. august 2023 #3 Del Skrevet 16. august 2023 Dra gjerne for å gå på tredemølle, da har du i alle fall brutt den barrieren. M n, hvis du ikke vet hvordan du skal bruke apparatene, og ønsker å gjøre det, så hør med de ansatte. De bør kunne hjelpe deg igang. Sånn ellers, det er lov både å se hvordan andre gjør det, og spørre om noen vil vise deg. De aller fleste som går på treningssenter er veldig hjelpsomme 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elooon Skrevet 16. august 2023 #4 Del Skrevet 16. august 2023 (endret) Det er kjempebra at du gjør det selv om du har angst for det👏🏻 Det er på den måten du vinner over frykten. Stå i det selv om det kjennes ubehagelig ut og du gruer deg. Er du redd for at noen skal glo, så tenk at vi alle er der for å trene. Ikke glo på andre. Hvis noen glor så får de bare glo, mens alle andre gjør det man er der for. De aller fleste er opptatt med sitt. Trenger du hjelp til noen apparater så la noen vise deg de du trenger hjelp til. Enten de som jobber der eller noen som trener. Du kan også se videoer på nett hvordan apparatene skal brukes. Dette kommer til å gå kjempefint. Endret 16. august 2023 av Elooon Rettet skrivefeil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Del Skrevet 16. august 2023 du kunne gjerne kommet til mitt treningsstudio (altså, ikke mitt, men det stedet der jeg trener 🙂 bare for å være klar i språket.): Der går/sitter/henger/ligger de aller fleste på ett eller annet apparat, og glor inn i mobilen. Med ørepropper selvsagt slik at man har stengt ute mest mulig av omverdenen Anonymkode: 16ec6...a1b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Del Skrevet 16. august 2023 Var det ikke en gratis time med PT inkludert i medlemskapet? Det er ofte det, så jeg ville ha sjekket Anonymkode: 79cc2...436 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #7 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Var det ikke en gratis time med PT inkludert i medlemskapet? Det er ofte det, så jeg ville ha sjekket Anonymkode: 79cc2...436 Nei, dette treningssenteret hadde ikke dette i noen av medlemskapene. Anonymkode: adb3d...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #8 Del Skrevet 16. august 2023 Denne er veldig grei for å komme i gang i alle fall. Anonymkode: 79cc2...436 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #9 Del Skrevet 16. august 2023 Det er ihvertfall heeelt greit å dra dit og kun gå eller veksle litt mellomg jogg/løp/gå, etter formen. Jeg trener mye, over mange år, og har flere økter på kun tredemølle i uken. Er jeg skadet går jeg bare på den, gjerne med litt oppoverbakke. Så kan du feks prøve ett nytt styrkeapparat i uka fremover, eller ett nytt hver gang du er der? Hvis det er andre der, er det bare å spørre dem, folk flest er jo hyggelige. Lykke til! Anonymkode: 55e58...f85 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #10 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg trener selv på treningssenter og var også redd for at «alle» skulle glo og le fordi jeg ikke var «tynn og trent». Men det var det ingen som gjorde😬De aller fleste bryr seg kun om seg selv og sin trening når de er der, jeg gjør hvert fall 😊 Snakk med en PT der om de har og hør om de kan bruke 10 min på å vise apparatene? Lykke til!! Anonymkode: 0c691...7cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bondenisse Skrevet 16. august 2023 #11 Del Skrevet 16. august 2023 Tips: søk opp treningssenteret på Google Maps. Trykker du deg inn på det kan du se pågang. Noen har også dette på nettsiden sin. Ser ut som du jobber skift siden etter jobb er 21++. Min erfaring er at mellom 9 og 11 får jeg fort være alene på de fleste treningssenter. Morgentrenerene er ferdig, de som trener i lunsjen og de som skal trene før senvakt har ikke kommer på jobb ennå ☺️ Finn en mølle, sykkel eller ellipsemaskin med litt utsikt. Mye inspirasjon i å se på andre. De fleste styrkeapparater har ofte bruksanvisning klistret på også ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #12 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg var seg, jeg var livredd for å dumme meg ut, og at folk skulle se på meg! Og ikke minst legge merke til hvor lite jeg trente! Start med mølla, og få litt oversikt over apparatene, og når du kommer hjem, prøv finne videoer av hvordan de brukes riktig Nå elsker jeg trene (trodde seriøst aldri jeg skulle si det), og jeg drar gjerne innom for å trene litt på ellipsemaskin og ta 1-2 andre øvelser. Flere av mine økter innom sentret er på en halvtime. Har mange økter hvor jeg kun er innom for noen lette rehab-øvelser pga skade nå. Da er jeg der i 15-30 minutter og bruker vekter på 0,5 kg... Ting jeg har observert på sentret: mange trener korte økter, mange trener lange økter. Noen er kun innom for en runde på mølla, noen løfter sitt maksimum, andre gjør rehab-øvelser. Ingen bryr seg. Folk er i alle aldre og i alle størrelser, og det er like mange som trener lett som de som trener hardt. Anonymkode: c69a3...cdf 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Del Skrevet 16. august 2023 Heilt normalt å starte med en rolig tredemølle tur, mange gjør det et par ganger bere før å få litt oversikt. Anonymkode: 0421e...244 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 17. august 2023 #14 Del Skrevet 17. august 2023 Det viktigste er at DU får en positiv opplevelse. Det å «optimalisere» treningen kan vente, akkurat nå er det viktigste å komme i gang. Som nybegynner er det også slik at du vil få fremgang og helseeffekter nesten uansett hva du gjør så lenge du beveger deg mer enn du pleier. På sikt vil jeg anbefale at du trener styrke. Trenger ikke være så mye eller,komplisert og apparater er helt greit å begynne med. For å trene hele kroppen mest mulig effektiv kan du gjøre: 1) en øvelse for fremside lår (beinpress, leg extensions, Step ups) 2), en for bakside (hip thrust, «glute drive»-apparat, rygghev, lårcurl) 3) en press-øvelse (brystpress, skulderpress) 4) en trekk-øvelse (roing, nedtrekk) begynn med å lære en øvelse fra hver av de kategoriene, og gradvis kan du utvide repertoaret av øvelser 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #15 Del Skrevet 18. august 2023 TS her, kan meddele at jeg nå i dag har vært på treningssenteret. Var heldigvis bare 2 personer der i den tiden jeg var der. Ble bare tredemølle denne gangen, men nå har jeg ihvertfall gjort det. Føles godt å vite at jeg gjorde det selv om jeg engstet meg. I morgen ville samboer bli med så da blir det nok enda mindre "skummelt" tror jeg. Anonymkode: adb3d...917 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 18. august 2023 #16 Del Skrevet 18. august 2023 Helt i starten av min treningsreise, så gikk jeg bare på mølla de første 5-6 gangene jeg var der. Og det er helt OK Alle må starte en plass. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #17 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): TS her, kan meddele at jeg nå i dag har vært på treningssenteret. Var heldigvis bare 2 personer der i den tiden jeg var der. Ble bare tredemølle denne gangen, men nå har jeg ihvertfall gjort det. Føles godt å vite at jeg gjorde det selv om jeg engstet meg. I morgen ville samboer bli med så da blir det nok enda mindre "skummelt" tror jeg. Anonymkode: adb3d...917 I dag var jeg og samboer der, var ingen andre der mens vi var der så fikk prøvd meg på mange av apparatene og lære hvordan de fungerer 😊 Anonymkode: adb3d...917 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 18. august 2023 #18 Del Skrevet 18. august 2023 (endret) De fleste trener tidlig om morgenen, før/etter jobb eller på kvelden. Minst folk mellom 9-11 er min erfaring. Er ikke rart om du bare går på mølla. De andre har nok med sitt og vil ikke legge merke til hva du gjør. Om du ikke får en gratis pt-time så be om en omvisning. Evt. Betal for en time eller skreddersydd program. Det er også mulig å få hjelp av andre. Endret 18. august 2023 av Blizz1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2023 #19 Del Skrevet 20. august 2023 Hadde det akkurat slik som deg da jeg startet💜 Tok meg lang tid bare å gå inn og bestille abonnement på treningssenteret😬 følte meg som en elefant i en zebraflokk🫠 kunne ingenting om apparat og hadde aldri rørt en tredemølle🫥 Men, jeg ville så gjerne….og ville ikke bli førti-feit-og-ferdig😎 Så jeg troppet opp og bestillte noen PT timer for å lære💪🏻 Det var kjempenyttig og den beste investeringen som jeg har gjort🙌🏼 Liker fortsatt å trene når det er lite folk, og unngår den tiden da fjortisene skal ta selfie🙄 og kveldstid da bolegutta skal speile seg😆 Stort sett har alle nok med seg selv når de trener, heldigvis👌🏼😄 Anonymkode: b8b10...a82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 20. august 2023 #20 Del Skrevet 20. august 2023 AnonymBruker skrev (På 19.8.2023 den 0.33): I dag var jeg og samboer der, var ingen andre der mens vi var der så fikk prøvd meg på mange av apparatene og lære hvordan de fungerer 😊 Anonymkode: adb3d...917 Bra jobbet - høres ut som om du har en fin tilnærming til dette ! 🙂 Noen av apparatene er kanskje litt mer vanskelig å skjønne hvordan de fungerer men da er det jo bare å prøve - kanskje se litt på hvordan andre bruker de eller se om du finner instruksjoner på nett. Prøver du deg fram så blir det uansett ikke feil - ikke bruk for mye belastning til å begynne med Hvis du ikke vet så mye om styrketrening bør du se om du finner litt info om det - er jo viktig etterhvert at du får deg et program som dekker hele kroppen - det finner man jo ferdig på nett 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå