AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #1 Del Skrevet 16. august 2023 Hei alle sammen! Jeg driver å ser etter ny bil. I oktober skal jeg flytte til en ny leilighet, og veien opp til leiligheta er lang og litt bratt. Venninna mi påstår at jeg aldri i livet vil komme meg opp den veien på vinteren dersom det er glatt og jeg har en bil med forhjulsdrift. Alle bilene jeg ser med firehjulsdrift er så store og/eller dyrere, jeg føler det er så unødvendig med en stor bil når jeg er alene bare meg. Det hadde vært så mye lettere å finne en bil jeg var fornøyd med om firehjulsdrift ikke var nødvendig. Jeg vil egentlig bare høre etter deres meninger og erfaringer når det kommer til forhjulsdrift kombinert med vinter og lange bakker. Er det utfordrende å forholde seg til veiene på vinteren da, og kunne det vært nok med bare noen gode vinterdekk? Dette blir den første bilen jeg kjøper så jeg aner jo ingenting om slikt🤭 Anonymkode: 45a06...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 16. august 2023 #2 Del Skrevet 16. august 2023 Gode dekk og kjørestil betyr veldig mye. Tross alt har det vel bodd flere der som har hatt bare trekk på to av hjulene enn på alle fire? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #3 Del Skrevet 16. august 2023 Vi har forhjulsdrift, og bor på toppen av en lang bratt bakke, og nei, vi har ikke sjangs når det er sørpeføre. Da kommer vi oss rett og slett ikke hjem. Og det gjør ikke naboene heller. Det er fullstendig kaos i nabolaget hver gang det er snø og brøytebilen lar vente på seg. De som kommer seg opp, er de med firhjulstrekk. Har også vokst opp i samme omstendigheter (vestlandet...), og det er en gjenganger der også: man må ha firhjuls for å komme opp. Anonymkode: 816cb...b7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #4 Del Skrevet 16. august 2023 Forhjulsdrift er bedre i bakker på vinterføre enn bakhjulstrekk. Firehjulsdrift er enda bedre, men det beste er å måke og strø. Vi bor i en bratt bakke, jeg bruker ikke hundretusenvis av kroner på å kjøpe bil med firehjulstrekk for 100 meter med vei som kan være vanskelig å kjøre noen dager i året. Kommer jeg ikke opp så parkerer jeg nede og går opp. Det har kun skjedd en gang på 6 år. Anonymkode: cd915...f44 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #5 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg har bodd i bratt bakke med forhjulsdrift i mange år. Stort sett gpr det bra. Men byttet til 4hjulsdrift. Og angrer ikke på det. Jeg kjøpte meg suzuki ignis. Så også åå en swift, men fant ut at den er endel lavere under bilen, og det kan bli litt trøbbel om de ikke har måkt. Ignisen drar seg frem som bare det, bruker lite bensin, er på str med en mini morris, men den er romslig innvendig. Min er 2017 og har da beste kollisjons test. Tidligere modeller har ikke det. Men iht min gamle bil, sparer jeg også sykt mye drivstoff. Ca 0,54 på vinter og 0,47 på sommer iht min kjøring. Nå betalte jeg ut bilen. Men det jeg sparer kunne jeg betalt bilen på kort tid. Anonymkode: 43ec7...ec0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #6 Del Skrevet 16. august 2023 Piggdekk gjør stor forskjell i slike bakker. Anonymkode: 4f2ce...e9b 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #7 Del Skrevet 16. august 2023 Jeg bor på toppen av en veldig bratt bakke, riktig fart og piggdekk gjør at jeg alltid har kommet opp, på alt fra sørpesuppe til klinkis, er nesten skumlere å kjøre ned da... En gang rygget jeg opp, men da var det "verste føret vi har sett" sa naboene. Skal du ha piggfri dekk så ville jeg vurdert det, kanskje med en veldig tung bil som feks elbil, flere av naboene hadde elbiler som kom opp på piggfritt, andre på piggfri hadde ikke sjans. Anonymkode: c6165...528 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #8 Del Skrevet 16. august 2023 Takk for svar alle sammen! :)) Tror jeg konkluderer med at jeg bør finne meg bil med firehjulstrekk.. Bakken er lang med flere brå svinger og vil ikke risikere og havne i en ulykke verken på tur opp eller ned. Anonymkode: 45a06...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #9 Del Skrevet 16. august 2023 Da må dere alltid være 2 i bilen...en som kan kjøre og en som kan sitte på panseret på vei opp bakken 😁 Anonymkode: 3e88b...a2d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #10 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Takk for svar alle sammen! :)) Tror jeg konkluderer med at jeg bør finne meg bil med firehjulstrekk.. Bakken er lang med flere brå svinger og vil ikke risikere og havne i en ulykke verken på tur opp eller ned. Anonymkode: 45a06...031 Ja da hadde jeg ikke satset på annet enn tung elbil eller 4hjulsdrift, en ting er en strak bakke, legger man til svinger så blir det mye verre. Anonymkode: c6165...528 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #11 Del Skrevet 16. august 2023 Hadde nok valgt en liten 4hjulstrekk ala ignis som noen foreslo her. Og Piggdekk. Jeg hater sånne bakker, og har stor frykt for å møte noen imot så jeg må stoppe og begynner å skli nedover. Anonymkode: 94463...4e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 16. august 2023 #12 Del Skrevet 16. august 2023 Foreldrene mine har hatt bil med forhjulstrekk hele livet, og vi har en hytte i Gokk med delvis forferdelige bratte bakker og svinger. Har gått bra fordi faren min har kjørt rolig og forsiktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #13 Del Skrevet 16. august 2023 https://www.nettavisen.no/4x4/suv/firehjulstrekk/norges-billigste-biler-med-4x4/s/12-95-3642628 Anonymkode: 94463...4e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #14 Del Skrevet 16. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar alle sammen! :)) Tror jeg konkluderer med at jeg bør finne meg bil med firehjulstrekk.. Bakken er lang med flere brå svinger og vil ikke risikere og havne i en ulykke verken på tur opp eller ned. Anonymkode: 45a06...031 Vi flyttet til hus med bratt bakke, og jeg har en liten forhjulstrekk. Måtte faktisk rygge opp flere ganger i vinter. Har bodd lignende sted før, og funket med bakhjulstrekk, men ikke forhjul. Mange ganger jeg bare måtte parkere nederst. Jeg ser etter ny bil nå, orker ikke en vinter til slik! Anonymkode: 9abe3...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2023 #15 Del Skrevet 16. august 2023 Gode dekk er det aller viktigste. Jeg hadde ikke giddet å kjøpe firehjulsdrift bare pga en liten lokal utfordring. Vi bor også ved en bratt bakke og parkerer bare et stykke unna når det blir vanskelig. Anonymkode: 27527...92d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2023 #16 Del Skrevet 17. august 2023 AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 14.19): Ja da hadde jeg ikke satset på annet enn tung elbil eller 4hjulsdrift, en ting er en strak bakke, legger man til svinger så blir det mye verre. Anonymkode: c6165...528 Vogntog er tunge, de greier nå å stå fast de og. Er ikke nødvendigvis vekten det kommer an på. Anonymkode: 8a4ef...81a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 18. august 2023 #17 Del Skrevet 18. august 2023 Er bakken veldig lang og bratt, så er det en lang vei ned om man setter seg fast... Og føler du deg usikker så gjør det saken enda mer utfordrende. Biler med firehjulstrekk trenger ikke være store og dyre. Jeg vet jo ikke hva du mener er dyrt, men både Suzuki og Subaru har godt utvalg av biler med drift på alle hjul. Et eksempel: https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.811.1377&sort=PUBLISHED_DESC&wheel_drive=2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2023 #18 Del Skrevet 18. august 2023 AnonymBruker skrev (På 16.8.2023 den 14.19): Ja da hadde jeg ikke satset på annet enn tung elbil eller 4hjulsdrift, en ting er en strak bakke, legger man til svinger så blir det mye verre. Anonymkode: c6165...528 Tyngde er jo ikke noe fordel. De beste bilene på glatta og i sleipt terreng er lette. Anonymkode: 27527...92d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 18. august 2023 #19 Del Skrevet 18. august 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Tyngde er jo ikke noe fordel. De beste bilene på glatta og i sleipt terreng er lette. Anonymkode: 27527...92d Nå sier videoen ingen ting om dekkutrustning, men er enig i at på normalt vinterføre har en lett bil en fordel. En tung bil oppleves mer stabil, men er noe dritt når det begynner å skli.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2023 #20 Del Skrevet 24. august 2023 Jeg bodde på toppen av en lang, svingete bakke, og hadde vinterhytte på toppen av en enda lengre, mer svingete og enda brattere bakke. Hadde aldri noe problem med å komme trygt hverken opp eller ned med min bittelille Peugeot med forhjulsdrift 😁 Men jeg hadde piggdekk. De dagene jeg prøvde med piggfritt, som jeg kjøpte bilen med, var helt forferdelige. Etter et skifte til piggdekk var det aldri noe stress. På fellesgruppene på facebook var det stadig klaging over hvor glatt det var, hvor dårlig brøytet det var, hvor dårlig strødd det var osv., men dette merket jeg ærlig talt lite og ingenting til selv. Så: en lett, liten bil med piggdekk får to tomler opp fra meg! Anonymkode: b9018...66b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå