Gå til innhold

Kramper i bena på kvelden etter turgåing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i en god periode slitt med div. plager, og derfor tilbragt en god del tid i sofa/foran pc. Jeg har altså ikke gjort stort mer enn å sitte på ræva.

Har endelig fått ting litt mer på stell, og har begynt gå turer. Kjenner dette er veldig uvant for kroppen, og ender som regel opp med kramper i føtter/legger på kvelden. Trenger ikke nødvendigvis være i begge bena, men det hender det også.

Er dette et resultat av at jeg har vært stillesittende såpass lenge? Eller er det noe alvorlig?

Jeg er ikke overvektig eller noe, men kondisjon er på bunn og det er vel egentlig kroppen også........

Anonymkode: 32cec...c2b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har i en god periode slitt med div. plager, og derfor tilbragt en god del tid i sofa/foran pc. Jeg har altså ikke gjort stort mer enn å sitte på ræva.

Har endelig fått ting litt mer på stell, og har begynt gå turer. Kjenner dette er veldig uvant for kroppen, og ender som regel opp med kramper i føtter/legger på kvelden. Trenger ikke nødvendigvis være i begge bena, men det hender det også.

Er dette et resultat av at jeg har vært stillesittende såpass lenge? Eller er det noe alvorlig?

Jeg er ikke overvektig eller noe, men kondisjon er på bunn og det er vel egentlig kroppen også........

Anonymkode: 32cec...c2b

Ja. Å gå fra inaktivitet til regelmessig aktivitet vil alltid innebære en overgangsperiode med litt vondter. Musklene dine er jo ubrukte! Se for deg en person i rullestol som ikke kan bevege underkroppen. Vedkommende har da en fullstendig grad av muskelsvinn med hud over ben. Selv om du er funksjonsfrisk og sannsynligvis har fått til noen tusen skritt per dag vil du også oppleve en grad av muskelsvinn grunnet inaktiviteten. 

Så nå bygger du deg opp, og kroppen trenger tid til å tilpasse seg. Men superbra at du er i gang!

Ellers vil jeg anbefale magnesiumtilskudd for å roe leggkrampene på kvelden. Det funker bra. 

Anonymkode: 1c44b...360

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør drikke godt før turen, underveis og etter. Hvis du får høy puls eller turen er lang, kan du også kombinere vann med sportsdrikke. Ikke den du kjøper på flaske, men som du får i sportsbutikken og blander ut selv. Den har elektrolytter og salter som hjelper mot kramper. Jeg har hatt problemet selv og fikk nærmest nye bein da jeg ble mer konsekvent og nøye med å drikke før, under og etter aktivitet, både rolig og intens. Kosttilskudd er også et godt tips. Hvis det er overkommelig i hverdagen, kan litt styrketrening også være en god metode. Du trenger ikke løfte så tungt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært godt trent i både styrke og løping, men sliter med dette selv. Har hjulpet med magnesium, rikelig med væske og utttøying

Anonymkode: cacd2...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem. Har fire tips: 

Drikk mye! 
Kjøp støttestrømper ☺️ 

Tøy ut leggmusklene etter turen. 

Hvis du får akutte kramper, så spray på magnesiumspray rett på leggen. Det virker fortere enn å ta magnesium, og er bedre for magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med kramper. Dette er hva som hjelper meg over tid: Tøying, spise bananer, ta magnesiumtilskudd og D-vitamintilskudd

Anonymkode: 7169d...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...