AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #1 Del Skrevet 11. august 2023 Neida, men hvorfor er det slik at det sjeldent brukes når folk skal fortelle om "den gang da"? F.eks; Når jeg var liten så spiste jeg en meitemark. Jeg skulle ta ut melken fra kjøleskapet i går og når jeg gjorde det så mistet jeg all meken på gulvet. Jeg blir gal. Og har sikkert masse feil i min tekst, men dette med da/når er så gjennomført feil. Hvorfor? Anonymkode: b61da...7ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi680 Skrevet 11. august 2023 #2 Del Skrevet 11. august 2023 Den gang da. Hver gang når. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #3 Del Skrevet 11. august 2023 tussi680 skrev (2 timer siden): Den gang da. Hver gang når. Men hvorfor er det da så vanskelig for folk? Jeg ser oftere folk bruke "når" feil enn de bruker "da" rett. Anonymkode: b61da...7ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 11. august 2023 #4 Del Skrevet 11. august 2023 Legger merke til det samme, men det verste er alle østlendingene som ikke klarer å bruke riktig spørreord. Hvordan kjøkken har du? Hvem film liker du best? Osv... Til å spy av. Svarer konsekvent ikke på slike tråder der TS ikke evner å bruke riktig spørreord🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #5 Del Skrevet 11. august 2023 Jeg ser ofte motsatt også, folk som skriver "jeg liker å sole meg da jeg er på ferie". Anonymkode: 0d200...03f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #6 Del Skrevet 11. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men hvorfor er det da så vanskelig for folk? Jeg ser oftere folk bruke "når" feil enn de bruker "da" rett. Anonymkode: b61da...7ed Det har ikke skjønt den enkle regelen om at da er i fortid og når er i fremtid. Anonymkode: f1810...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #7 Del Skrevet 12. august 2023 Ja - den gang da, hver gang når. Det betyr at man fortsatt kan bruke når i fortid, men bare for noe som skjedde flere ganger i fortiden. Da jeg løp etter bussen, snublet jeg og falt - betyr at man snakker om én spesifikk gang dette skjedde. Når jeg løp etter bussen, snublet jeg og falt - betyr at den som snakker var en kløne som ikke kunne løpe etter bussen uten å falle. Det jeg har sett i flere bøker er at man også bruker «da» med historisk presens: Da Anne kommer inn, skrur Tommy av TV’en. Dette høres litt rart ut for meg, men jeg tror at det faktisk er riktig. (Et alternativ her er å skrive «Idet Anne kommer inn» i stedet). Anonymkode: 017f1...40c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #8 Del Skrevet 12. august 2023 On 8/11/2023 at 5:23 PM, AnonymBruker said: Jeg ser ofte motsatt også, folk som skriver "jeg liker å sole meg da jeg er på ferie". Anonymkode: 0d200...03f Litt glad noen flere har lagt merke til det! Akkurat den feilen synes jeg er mye verre. Anonymkode: 95b26...9b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #9 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 17.23): Jeg ser ofte motsatt også, folk som skriver "jeg liker å sole meg da jeg er på ferie". Anonymkode: 0d200...03f AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt glad noen flere har lagt merke til det! Akkurat den feilen synes jeg er mye verre. Anonymkode: 95b26...9b8 Og samme her! Det er nok folk som tenker at de de i hvert fall ikke skal gjøre feil på da/når, stakkars. 😅 Og at det heter "den gang da, hver gang når" er en sannhet med modifikasjoner. Mange tenker at "når" kun brukes i presens/nåtid, men skal altså også brukes om gjentakende hendelser i fortid. "Når vi var hos bestemor og bestefar i sommerferiene som barn..." Anonymkode: eac0c...f61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå