Gå til innhold

Ordet "da" vil snart forsvinne fra språket.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Neida, men hvorfor er det slik at det sjeldent brukes når folk skal fortelle om "den gang da"?

F.eks;

Når jeg var liten så spiste jeg en meitemark.

Jeg skulle ta ut melken fra kjøleskapet i går og når jeg gjorde det så mistet jeg all meken på gulvet.

Jeg blir gal. Og har sikkert masse feil i min tekst, men dette med da/når er så gjennomført feil. Hvorfor?

Anonymkode: b61da...7ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tussi680 skrev (2 timer siden):

Den gang da.

Hver gang når.

Men hvorfor er det da så vanskelig for folk? Jeg ser oftere folk bruke "når" feil enn de bruker "da" rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger merke til det samme, men det verste er alle østlendingene som ikke klarer å bruke riktig spørreord. 

Hvordan kjøkken har du?

Hvem film liker du best?

Osv...

Til å spy av. Svarer konsekvent ikke på slike tråder der TS ikke evner å bruke riktig spørreord🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte motsatt også, folk som skriver "jeg liker å sole meg da jeg er på ferie".

Anonymkode: 0d200...03f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor er det da så vanskelig for folk? Jeg ser oftere folk bruke "når" feil enn de bruker "da" rett.

Det har ikke skjønt den enkle regelen om at da er i fortid og når er i fremtid.

Anonymkode: f1810...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja - den gang da, hver gang når. Det betyr at man fortsatt kan bruke når i fortid, men bare for noe som skjedde flere ganger i fortiden. 

Da jeg løp etter bussen, snublet jeg og falt - betyr at man snakker om én spesifikk gang dette skjedde. 
Når jeg løp etter bussen, snublet jeg og falt - betyr at den som snakker var en kløne som ikke kunne løpe etter bussen uten å falle. 

Det jeg har sett i flere bøker er at man også bruker «da» med historisk presens:

Da Anne kommer inn, skrur Tommy av TV’en. 

Dette høres litt rart ut for meg, men jeg tror at det faktisk er riktig. (Et alternativ her er å skrive «Idet Anne kommer inn» i stedet).

Anonymkode: 017f1...40c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/11/2023 at 5:23 PM, AnonymBruker said:

Jeg ser ofte motsatt også, folk som skriver "jeg liker å sole meg da jeg er på ferie".

Litt glad noen flere har lagt merke til det! Akkurat den feilen synes jeg er mye verre.

Anonymkode: 95b26...9b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.8.2023 den 17.23):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt glad noen flere har lagt merke til det! Akkurat den feilen synes jeg er mye verre.

Anonymkode: 95b26...9b8

Og samme her! Det er nok folk som tenker at de de i hvert fall ikke skal gjøre feil på da/når, stakkars. 😅 

Og at det heter "den gang da, hver gang når" er en sannhet med modifikasjoner. Mange tenker at "når" kun brukes i presens/nåtid, men skal altså også brukes om gjentakende hendelser i fortid. "Når vi var hos bestemor og bestefar i sommerferiene som barn..."

Anonymkode: eac0c...f61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...