AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #1 Del Skrevet 9. august 2023 Hei! Jeg har hatt ME i mange år, men før det ble utløst/værre, trente jeg mye styrke på treningssenter. Det har blitt helt urealistisk, både med tanke på økonomi og energi (må gå til og fra, 1t tur/retur). Nå har jeg vært i såpass dårlig form de siste årene, og det eneste «styrken» jeg trener er å løfte og bære på unger og varer. Men selv det begynner å ta for mye krefter nå.. Er det noen som har tips til type trening, øvelser, eller andre gode råd? Jeg har vurdert svømming, men det koster også skjorta når man går på avklaringspenger… Det er så fælt å kjenne kroppen forfalle, men det er så vanskelig når energinivået ikke strekker til.. Anonymkode: 48120...98b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #2 Del Skrevet 9. august 2023 Kan si ifra når jeg finner ut av det selv 😅 etter 20 år, så blir jeg bare verre, så klarer ikke å finne noe som kan bygge meg opp. Men se litt på rolig yoga, yin yoga eller medisinsk yoga. Kanskje du klarer noe av det Anonymkode: 75b45...3ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #3 Del Skrevet 9. august 2023 Tja hva skal man si.. du kan lett bli værre PEM vetu Anonymkode: 23577...e78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #4 Del Skrevet 9. august 2023 Hva med å søke på et rehabiliteringsopphold? Da får du veiledning på trening både mentalt og psykisk. Hvile/psykisk er jo en del av det å ha ME. Vikersund har et godt tilbud. Anonymkode: 6181d...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #5 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å søke på et rehabiliteringsopphold? Da får du veiledning på trening både mentalt og psykisk. Hvile/psykisk er jo en del av det å ha ME. Vikersund har et godt tilbud. Anonymkode: 6181d...24f Skulle stå fysisk og ikke psykisk! En vesensforskjell. Anonymkode: 6181d...24f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #6 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å søke på et rehabiliteringsopphold? Da får du veiledning på trening både mentalt og psykisk. Hvile/psykisk er jo en del av det å ha ME. Vikersund har et godt tilbud. Anonymkode: 6181d...24f Har vært på rehabilitering, og selv om det var flott, følte jeg ikke de lyttet noe særlig når det kom til treningsbiten. De kom med «selv en tur ned til postkassen er trening» og lignende, og joda, men nei. Kroppen min er så svak nå, jeg HATER det. Jeg går mye, men selve kroppen min er svak - altså kjerne, rygg, armer etc. AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Tja hva skal man si.. du kan lett bli værre PEM vetu Anonymkode: 23577...e78 Fullt klar over det, men håpet noen her inne hadde noen tips til noe som kanskje ikke krevde alt for mye.. AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kan si ifra når jeg finner ut av det selv 😅 etter 20 år, så blir jeg bare verre, så klarer ikke å finne noe som kan bygge meg opp. Men se litt på rolig yoga, yin yoga eller medisinsk yoga. Kanskje du klarer noe av det Anonymkode: 75b45...3ef Åh, vondt å høre. ❤️ Det er så jævlig.. Tusen takk for tips, jeg skal se litt en dag. Anonymkode: 48120...98b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #7 Del Skrevet 9. august 2023 Fysio? Man trenger ikke henvisning. Der kan man få bra tips.. Det viktigste for meg er å bruke kroppen nok til å ikke dø (lol), men ikke for lite. Når jeg først ble syk var jeg så sliten at jeg gjorde ingenting første året, og da klarte jeg jo ingenting til slutt. Man må bygge seg litt opp, veeeldig sakte. Og ikke gå for langt. Det er vanskelig. Jeg syns yoga er greit, men jeg gjør det aldri for det. Men det funker for mange Anonymkode: 005f9...52a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 9. august 2023 #8 Del Skrevet 9. august 2023 (endret) Greia med ME er at trening gjør ting verre. Det er det som er kardinalsymptomet PEM. Så når du trener så går vinningen opp i spinningen fordi du må hvile mye etterpå. I verstefall kan du risikere å få tilbakeslag på sykdommen på generelt grunnlag fordi du trente. Så vær forsiktig. Og ikke kast deg på større og tyngre aktiviteter. Det viktige er å unngå melkesyre. Så statisk trening som innebærer muskelsammentrekninger er mye bedre enn aktiviteter som f.eks svømming. Statisk trening kan du utøve hjemmefra og kun med kroppsvekten din og muskelkraft som motstand. Unngå for mange like repetisjoner. Og igjen, gå lett ut og vær forsiktig. Endret 9. august 2023 av Bombasi 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #9 Del Skrevet 9. august 2023 Du har allerede fått gode tips her i tråden, men om du ikke er redd for hest er riding en god aktivitet for kjerne og balanse. Finnes både vanlig riding og terapi. Anonymkode: fc357...e89 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #10 Del Skrevet 9. august 2023 Jeg tenker at du skal ta tak i noen ytterst få øvelser, starte med disse, og holde det til disse over tid med svært få repetisjoner. Tre øvelser jeg har hatt god nytte av: - ryggliggende bekkenløft - firstående diagonalstrekk - og den "motsatte" av firstående diagonalløft, nemlig ryggliggende diagonalstrekk. De to første finner du lett om du googler. Den siste øvelsen: legg deg på ryggen, løft et og et ben slik at begge to har 90 grader bøy i hofter og knær (lårene peker rett opp og leggene er vannrette), og armene strekker du rett opp mot taket. Dette er utgangsstillingen. Så spenner du lett i magemusklene, tenk at du skal holde ryggen i ro under hele øvelsen. Og så strekker og senker du høyre arm ned mot gulvet bak hodet, som en forlengelse av kroppen samtidig som du senker venstre ben ned mot gulvet mens du strekker det ut. Ikke legg armen/benet helt ned på gulvet, men hev dem opp igjen samtidig til utgangsstilling og holder dem der mens du gjentar den samme diagonalstrekken med venstre arm og høyre ben. Og så bytter du arm/ben annenhver gang. Jeg snakker få repetisjoner, kanskje så få som 2-3 repetisjoner, eller til og med 1-2, om du er veldig svak. Men jeg tror du kan greie 2-3 repetisjoner av hver øvelse i begynnelsen. Blir det mye, trenger du jo ikke ta alle tre øvelsene hver gang, men f.eks. firstående diagonalstrekk en dag, og så kan du ta ryggliggende bekkenløft + ryggliggende diagonalstrekk neste dag. Du løfter allerede barna dine, så der kan du bare gjøre små tilpasninger, så gjør du hvert løft til en mini treningsøkt. Dette gjør du med å løfte riktig. Istedenfor å bøye deg ned og løfte med bøyd rygg - bøy i knærne, spenn magemusklene og løft barnet opp med rett rygg. Da får du også inn knebøy. Du kan også tenke knebøy når du setter deg og reiser deg... på toalettet, spisestol, sofaen. Bare litt mer bevissthet, og du kobler inn stabiliseringsmusklene i magen når du gjør dette, og du kan spenne litt mer bevisst i sete og ben, fokusere på å reise deg og sette deg mer kontrollert og riktig. Husk at når du gjør øvelsene jeg først skrev, så må du ikke gjøre dem sammenhengende, om du er veldig svak. Du kan ta ett bekkenløft og senke deg ned, og så ligge og hvile til du føler det er ok å ta et til, hvil, ev. et til eller gå over på ryggliggende diagonalstrekk etter litt hvile og ev. hvile mellom. Selv om du hviler mellom hver liten utøvelse, så vil du - om du greier å tenke langsiktig nok - ha effekt av det! Jeg trente meg opp igjen med starte med å ta 1-3 situps med ganske lange pauser mellom hver, for mange år siden. Forteller dette bare for å illustrere hvor dårlig jeg var. Da var situps også eneste øvelse på en dag, gjerne bare to eller tre ganger pr uke også. Men ryggliggende diagonalstrekk er etter min mening en bedre og mer skånsom øvelse, samtidig som du faktisk bruker mer av kroppen - så den er mer funksjonell enn situps. Når du handler, bruk en sekk, det er mindre belastende enn å bære f.eks. to handlenett i hendene. Og kom deg ut i frisk luft hver dag. Om du starter med å gå et minutt eller ytterst få minutter, gjør det hver dag. Og så øker du sakte og forsiktig, og tilpasser det og øvelsene til dagsformen ellers. Lykke til Anonymkode: 0c24b...48c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #11 Del Skrevet 9. august 2023 Jeg har ME mild grad. Jeg orker ikke å trene styrke, men ut å gå klarer jeg. Beste type trening for meg som faktisk gir litt økt overskudd og ikke stjeler det. Anonymkode: 34efc...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #12 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg har hatt ME i mange år, men før det ble utløst/værre, trente jeg mye styrke på treningssenter. Det har blitt helt urealistisk, både med tanke på økonomi og energi (må gå til og fra, 1t tur/retur). Nå har jeg vært i såpass dårlig form de siste årene, og det eneste «styrken» jeg trener er å løfte og bære på unger og varer. Men selv det begynner å ta for mye krefter nå.. Er det noen som har tips til type trening, øvelser, eller andre gode råd? Jeg har vurdert svømming, men det koster også skjorta når man går på avklaringspenger… Det er så fælt å kjenne kroppen forfalle, men det er så vanskelig når energinivået ikke strekker til.. Anonymkode: 48120...98b Kjenner meg igjen, TS. ❤️ Var også veldig sterk og fysisk vel, før eg vart sjuk. Det som har funkar litt for meg har vore å gjere litt øvelsar heime. Dessverre blir det for lite, sidan eg blir så utkjørt. MEN Qigong på youtube har faktisk funka betre enn eg trudde! Får kontroll på kjernen, og eg kjenner at eg brukar musklar. Sjølv om sjølve qigongen er ekstremt soft. Ta deg 15 min og prøv du også https://www.youtube.com/watch?v=FpxvNKewxHU Anonymkode: 6867c...441 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #13 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har ME mild grad. Jeg orker ikke å trene styrke, men ut å gå klarer jeg. Beste type trening for meg som faktisk gir litt økt overskudd og ikke stjeler det. Anonymkode: 34efc...e29 Jeg går som nevnt tidligere ganske mye fra før av, på grunn av barna, men siden jeg takler varme og sol særlig dårlig, går jeg bare det som er nødvendig. Anonymkode: 48120...98b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #14 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg har hatt ME i mange år, men før det ble utløst/værre, trente jeg mye styrke på treningssenter. Det har blitt helt urealistisk, både med tanke på økonomi og energi (må gå til og fra, 1t tur/retur). Nå har jeg vært i såpass dårlig form de siste årene, og det eneste «styrken» jeg trener er å løfte og bære på unger og varer. Men selv det begynner å ta for mye krefter nå.. Er det noen som har tips til type trening, øvelser, eller andre gode råd? Jeg har vurdert svømming, men det koster også skjorta når man går på avklaringspenger… Det er så fælt å kjenne kroppen forfalle, men det er så vanskelig når energinivået ikke strekker til.. Anonymkode: 48120...98b Jeg har hatt litt god effekt av dans eller zumba. Men måten du trener er like viktig som hva. Fant ut at jeg tåler dårlig gjentagende øvelser, da kommer melkesyra ganske raskt. Også har det for meg vært viktig å ta periode pauser. Så har hatt pause mellom oktober og januar og mai til august. I dans og zumba der er det varierte øvelser og da holder kroppen lengre. Der kan jeg justere energien iht dagaformen. Og bevege meg smått eller større. Hopper over oppvarmin ol. Det er bare å glemme. Litt vrient å forklare hvordan jeg trener. Men ett eksempel, gir kaskje et lite bilde på det. Jeg bestemte meg for å få til noen armhevinger. Så jeg startet lett mot en vegg. Max 5. Etterhvert som det gikk fint tok jeg 5 psuse 5. Også kanskje et par ganger om dagen. Ddt var ikke tungt, men fikk inn øvelsen og lirket litt på noen muskler. Etterhvert tok jeg beina litt lengre ut fra veggen, reduserte antall ganger. Fortsatt ikke tungt. Men tyngre osv. Etterhvert så tok jeg en i knestående. Etterhvert en to ganger de dagene jeg gjorde det ca annenhver dag om formen var ok til det. Evmt tok lett på vegg. Så ble det på strake bein. Samme opplegg som det andre. Resultatet ble 3 stk, pause til melkesyre ble borte, så ny runde til jeg klarte 9stk. Obs. For å få til dette så kunne jeg ikke gjøre masse andre ting samme dag. Så jeg la all fokus på dette og droppet mye. Nå har jeg litt for mye andre ting jeg må få til, så har ikke trent på to år. Men jeg klarte 8år sånn Mitt fokus er bevegelse, ikke trening. Og at jeg skal ikke kjøre på så jeg blir dårligere. Da er jo poenget ganske borte, om man vil trene seg bedre med ME . Jeg trente mye før me jeg også. Så nivået mitt er langt under det nå. Men jeg snakket med en toppidrettsutøver som lurte veldig på min trening. Og sa det er akkurat det vi gjør. Men vi går jo fort på ski og vinner, og du får så lite ut av samme jobb som oss Anonymkode: dcc30...ee2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå