AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #21 Del Skrevet 8. august 2023 1 hour ago, Daria said: Dette er ikke akkurat nye opplysninger... Joda, TS har fått med seg opplysninger bibelforskere aldri har funnet ut av. 😅 Anonymkode: 18b16...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #22 Del Skrevet 8. august 2023 Går det virkelig noen rundt i 2023 og er opptatt av om noen er jomfru? Anonymkode: ce6a4...37e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #23 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Går det virkelig noen rundt i 2023 og er opptatt av om noen er jomfru? Anonymkode: ce6a4...37e Tenk å slutshame Jomfru Maria da, hva har verden kommet til… Anonymkode: 1d4b8...82f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 8. august 2023 #24 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Litt av en rundbrenner, eller fuckboy som det kalles nå Anonymkode: dbc3d...009 At noen,i dette tilfellet du, kan synke så lavt😡 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #25 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenk å slutshame Jomfru Maria da, hva har verden kommet til… Anonymkode: 1d4b8...82f Skjønner ditt poeng og ble litt overrasket over tråden -men jeg synes det er enda mer rart at folk tror denne dama kan redde folk fra blant annet bilulykker flere tusen år etter sin død (i Latin-Amerika spesielt, så henger Jomfru Maria på veggen i alle biler og alle garasjer) Hun er jo regnet som en vanlig dødelig selv om hun "ble utvalgt", hun døde vel også naturlig så vidt de lærde vet. Annet enn å være moren til Jesus, så hadde hun ingen overnaturlige egenskaper slik Jesus ble sagt til å ha. Anonymkode: 13636...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #26 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun var en barnebrud, så jeg hadde vært overrasket om hun var jomfru. Sannsynligvis ble hun voldtatt av mannen så fort de var gift, eller til og med før. Menn som gifter seg med barn, vil ikke akkurat sette streken for voldtekt av barn. Maria var vel rundt 13-14 år gammel da Gud inseminerte henne (om jeg husker riktig). Tvungen inseminering av barn er vel noe av det mest avskyelige man kan gjøre. Maria fikk virkelig gjennomgå. Anonymkode: 181eb...9ed I følge jødisk lov og tradisjon fra Jesu tid, var det ikke vanlig at unge jenter på 13-14 giftet seg med gamle menn, det som var vanlig var at en 15-16 år gammel jente, giftet seg med en 19-20 år gammel mann. Så både Maria og Joseph var begge unge da de giftet seg, siden ifølge Jødisk lov og tradisjon så giftet man ikke vekk jenter på 15-16 eller yngre, med gamle menn. Dette var noe som skjedde blant Europas kongelige og adelige i middelalderen, ikke blant jøder på Jesus tid. Anonymkode: 61cf5...2ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #27 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I følge jødisk lov og tradisjon fra Jesu tid, var det ikke vanlig at unge jenter på 13-14 giftet seg med gamle menn, det som var vanlig var at en 15-16 år gammel jente, giftet seg med en 19-20 år gammel mann. Så både Maria og Joseph var begge unge da de giftet seg, siden ifølge Jødisk lov og tradisjon så giftet man ikke vekk jenter på 15-16 eller yngre, med gamle menn. Dette var noe som skjedde blant Europas kongelige og adelige i middelalderen, ikke blant jøder på Jesus tid. Anonymkode: 61cf5...2ba Jeg nevnte ikke gamle menn. Det var vanlig at jenter ble bortlovet når de var mellom 12-14, og gift noen år senere med menn eldre enn de selv. Valg hadde de ikke. Anonymkode: 181eb...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #28 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg nevnte ikke gamle menn. Det var vanlig at jenter ble bortlovet når de var mellom 12-14, og gift noen år senere med menn eldre enn de selv. Valg hadde de ikke. Anonymkode: 181eb...9ed Jeg tror nok ikke nødvendigvis hverken gutten eller jenta hadde så mye valg i slike arrangement… Anonymkode: 1d4b8...82f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #29 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner ditt poeng og ble litt overrasket over tråden -men jeg synes det er enda mer rart at folk tror denne dama kan redde folk fra blant annet bilulykker flere tusen år etter sin død (i Latin-Amerika spesielt, så henger Jomfru Maria på veggen i alle biler og alle garasjer) Hun er jo regnet som en vanlig dødelig selv om hun "ble utvalgt", hun døde vel også naturlig så vidt de lærde vet. Annet enn å være moren til Jesus, så hadde hun ingen overnaturlige egenskaper slik Jesus ble sagt til å ha. Anonymkode: 13636...73c Nei, det er vel helst katolikkene som dyrker henne som helgen? Andre kristne har respekt for henne som Jesu mor, men ikke mer enn det? Skal ærlig innrømme at jeg kan for lite om helgener til å uttale meg for mye. Anonymkode: 1d4b8...82f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #30 Del Skrevet 8. august 2023 Slapp av Bibelen er en eventyrhistorie, akkurat som eventyret om Hans og Grete. Anonymkode: 2059e...ef4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #31 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slapp av Bibelen er en eventyrhistorie, akkurat som eventyret om Hans og Grete. Anonymkode: 2059e...ef4 historien om Hans og Grete kommer fra en stor hungersnød i Europa fra 1314, hvor mødre forlot barna i skogen og i noen tilfeller spiste dem. Så ja man kan si at Hans og Grete er et eventyr, men det er et eventyr som stammer fra en virkelig historisk hendelse. Anonymkode: 61cf5...2ba 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #32 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nei, det er vel helst katolikkene som dyrker henne som helgen? Andre kristne har respekt for henne som Jesu mor, men ikke mer enn det? Skal ærlig innrømme at jeg kan for lite om helgener til å uttale meg for mye. Anonymkode: 1d4b8...82f 50% av alle kristne på denne kloden er katolikker da, og jeg nevnte jo Latin-Amerika i eksempelet, som da er katolikker omtrent hele gjengen. Anonymkode: 13636...73c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #33 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 50% av alle kristne på denne kloden er katolikker da, og jeg nevnte jo Latin-Amerika i eksempelet, som da er katolikker omtrent hele gjengen. Anonymkode: 13636...73c Ja, jeg var enig med deg - ser jeg innledet setningen klønete. Anonymkode: 1d4b8...82f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #34 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): historien om Hans og Grete kommer fra en stor hungersnød i Europa fra 1314, hvor mødre forlot barna i skogen og i noen tilfeller spiste dem. Så ja man kan si at Hans og Grete er et eventyr, men det er et eventyr som stammer fra en virkelig historisk hendelse. Anonymkode: 61cf5...2ba Altså mer sant enn Bibelen mao Anonymkode: d3c85...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #35 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det står tydelig i bibelen at Jesus hadde brødre og søstre, Anonymkode: 61cf5...2ba Ikke biologiske, alle mennesker er Guds barn og dermed brødre og søstre i den forstand . Forstod du ikke det, eller er det bare hat og trolling fra ateistrene igjen? Anonymkode: 19d48...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #36 Del Skrevet 9. august 2023 Ifølge bibelen er vi alle produkter av innavl, som for så vidt forklarer en del, men likevel er uhyggelig å tenke på. Men så står det mistenkelig lite om dinosaurer i bibelen. Alt i alt ikke en bok med høy faktaverdi. Men noen interessante ordtak og uttrykk da i det minste. Anonymkode: dbc3d...009 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #37 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ifølge bibelen er vi alle produkter av innavl, som for så vidt forklarer en del, men likevel er uhyggelig å tenke på. Men så står det mistenkelig lite om dinosaurer i bibelen. Alt i alt ikke en bok med høy faktaverdi. Men noen interessante ordtak og uttrykk da i det minste. Anonymkode: dbc3d...009 Bibelen er bygd på fakta og vitenskap, det er ikke ateistenes fantasier om dinosaurer, evolusjon og big bang. Anonymkode: 19d48...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #38 Del Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det står tydelig i bibelen at Jesus hadde brødre og søstre, Anonymkode: 61cf5...2ba Beklager å måtte slå hull på illusjonen din, men den bibelske betydningen av "brødre og søstre" er omtrent det samme som "nordmenn" i Norge. Så hvis Jesus hadde sittet på Ullevål med 20.000 skrålende supportere rundt seg, og dette hadde blitt beskrevet i Bibelen som at "Og han så på fotballkampen mens brødrene og søstrene satt sammen med ham", er det ikke synonymt med at alle 20.000 hadde vokst opp under samme tak og hatt samme far. Anonymkode: 0f854...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 9. august 2023 #39 Del Skrevet 9. august 2023 Dette var en tråd om virkelig ingenting. Men fint med noen opplysninger om jødisk tradisjon med alder på brudepar på den tiden. Er man kristen så tror man at Maria var jomfru når hun ble gravid med Jesus. Derfor brukes begrepet jomfru Maria. Jomfru i det tilfellet betyr ikke at hun aldri hadde sex i hele sitt liv. Hvis man ikke er kristen så tror man at hun ble gravid med Jesus etter å ha hatt sex. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 9. august 2023 #40 Del Skrevet 9. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ifølge bibelen er vi alle produkter av innavl, som for så vidt forklarer en del, men likevel er uhyggelig å tenke på. Men så står det mistenkelig lite om dinosaurer i bibelen. Alt i alt ikke en bok med høy faktaverdi. Men noen interessante ordtak og uttrykk da i det minste. Anonymkode: dbc3d...009 I følge Bibelen fikk menneskene barn med engler også. Og Jesus sine brødre, Marias andre barn var Jesus halvbrødre, men istedenfor Gud som far var Josef deres. Moren til alle var Maria. Endret 9. august 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå