Gå til innhold

Er det sant at mange jøder ble ateister etter holocaust?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.8.2023 den 10.41):

Altså sekulære jøder. Folk som beholder den jødiske identiteten, men ikke lenger tror på gud, fordi hvilken gud ville latt noe slikt skje

Anonymkode: c2a18...678

Kan du oppgi kilde på det? Eller er det bare din teori? Det finnes mange former for jødedom. Noen praktiserer det ikke så nøye, og de mest liberale finner vi i USA. Det er kanskje de du mener? Det Mosaiske Trosamfund i Oslo er ortodoks, men ikke alle medlemmene praktiserer det i dagliglivet. Det betyr ikke at de ikke tror på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

kreft og sykdommer kommer av menenskers tukling med naturen, det er ikke Gud sin feil.

Anonymkode: 0f940...373

Så ifølge den logikken skal en fireåring med leukemi dø fordi andre mennesker har tuklet med naturen? Handling og straff går ikke hånd i hånd altså, absolutt alle kan straffes for handlinger andre mennesker har gjort? 

hvis fireåringen skulle blitt frisk, hadde det vært Guds vilje? Eller er det også pga menneskets «tukling»?

Anonymkode: 5623f...d0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så ifølge den logikken skal en fireåring med leukemi dø fordi andre mennesker har tuklet med naturen? Handling og straff går ikke hånd i hånd altså, absolutt alle kan straffes for handlinger andre mennesker har gjort? 

hvis fireåringen skulle blitt frisk, hadde det vært Guds vilje? Eller er det også pga menneskets «tukling»?Anonymkode: 5623f...d0b

Gud har ingen skyld i dette, Han blander seg ikke inn i hva som skjer på jorda. Planen Han's er å fjerne alt det onde på dommedag. Menneskers tukling med naturen har skapt sykdommer og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gud har ingen skyld i dette, Han blander seg ikke inn i hva som skjer på jorda. Planen Han's er å fjerne alt det onde på dommedag. Menneskers tukling med naturen har skapt sykdommer og død.

Troende er ganske uenige om hvor mye Gud «blander seg». Så du påstår at Gud ikke blander seg? Hva med Noahs ark, Jomfru Marias graviditet eller alle de andre tingene som står i Bibelen?

Anonymkode: 5623f...d0b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Troende er ganske uenige om hvor mye Gud «blander seg». Så du påstår at Gud ikke blander seg? Hva med Noahs ark, Jomfru Marias graviditet eller alle de andre tingene som står i Bibelen?Anonymkode: 5623f...d0b

Hvor i NT står dette? Du vet vel at kristne følger nt ikke gt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2023 at 9:40 AM, Lawyam said:

Forstår hvor du vil hen, du mener Gud skulle ordnet det, sant? Han kunne skapt oss til roboter, og valgt hva jeg skulle skrive nå om så var, styrt hånden min og føttene mine. Hatt meg på fjernkontroll og det var slik det ville fungert da. Så kunne Han fått deg til å lese hva jeg skriver og fått deg til å være enig med MEG.... Det slipper du ;) Han overater denne diskusjonen til oss og så må vi velge hvor langt vi velger å gå i den...  Han skapte oss ikke til å være sånn og vi fikk makten på jorden; les 1.mosebok - så gav Adam den til Satan....og deretter lå vi under em forbannelse. Han flytter ikke deg unna meg hvis du vil skade meg, men Han kan prøve å fortelle deg at du ikke må det; du velger. Jeg kan bli beskyttet om jeg ber, men jeg kan ikke forvente at Han skal gripe inn hvis jeg ikke ber Han om det, jeg har lov å velge å stole på at jeg skal klare det selv, eller rope på andre enn Han om hjelp. Det er jeg som velger. Det får selvfølgelig konsekvenser for de involverte, men det er vi også advart om. Skriftlig! Løsningen på våre problemet har Han også gitt oss! 

For ordens skyld: Jeg prøver ikke å "ta deg" med billige og oppbrukte argumenter som ofte kommer fra militante ateister. Dette er store spørsmål som mange troende opp gjennom har balt med. Noen har mistet troen av det, andre har beholdt den. Men jeg synes det virker som om du tar altfor lett på det. For er det ikke slik at du holder Gud og mennesker til helt forskjellig moralsk standard? Og da på den måten at du stiller høyere krav til menneskers atferd enn Guds. Blir det ikke for lettvint å avfeie det med at "Gud er Gud"?

Ja, han kunne skapt oss til roboter. Det hadde åpenbart vært bedre etter mitt syn, spesielt hvis man tror på både himmel og helvete. Men det er ikke slik at de eneste mulighetene er å være enten viljeløse roboter eller fullstendig ondskap og kaos. Jeg ser for eksempel ingen god grunn til at en allmektig skapning skal tillate at barn drepes i gasskamre. Om gud ikke styrer brikkene, er det i alle fall han som har laget spillebrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor i NT står dette? Du vet vel at kristne følger nt ikke gt?

Å si at kristne "følger NT, ikke GT" er feil på alle vis.

For det første er ikke bibelen en bok som kan "følges," fordi den ikke er en bok, men en samling skrifter som spenner fra slektstavler til personlige brev, sanger og profetier osv. Å "følge bibelen," hva betyr det? Å synge salmene? Å følge påbudene som ble gitt fra en profet til en Israelsk konge? Å dekke hodet når man ber, slik Paulus skriver til en spesifikk tidlig kristen menighet?

Kristendommen startet ikke ved Jesus fødsel, men ved hans oppstandelse. Altså et godt stykke inn i NT, hvis du ser det på den måten.

Men angånde det du ble spurt om, hvor mye Gud "blander seg," så tror jeg ikke du kan lese noen del av bibelen og konkludere med at han ikke blander seg i hva folk gjør, tvert imot.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (33 minutter siden):

For ordens skyld: Jeg prøver ikke å "ta deg" med billige og oppbrukte argumenter som ofte kommer fra militante ateister. Dette er store spørsmål som mange troende opp gjennom har balt med. Noen har mistet troen av det, andre har beholdt den. Men jeg synes det virker som om du tar altfor lett på det. For er det ikke slik at du holder Gud og mennesker til helt forskjellig moralsk standard? Og da på den måten at du stiller høyere krav til menneskers atferd enn Guds. Blir det ikke for lettvint å avfeie det med at "Gud er Gud"?

Ja, han kunne skapt oss til roboter. Det hadde åpenbart vært bedre etter mitt syn, spesielt hvis man tror på både himmel og helvete. Men det er ikke slik at de eneste mulighetene er å være enten viljeløse roboter eller fullstendig ondskap og kaos. Jeg ser for eksempel ingen god grunn til at en allmektig skapning skal tillate at barn drepes i gasskamre. Om gud ikke styrer brikkene, er det i alle fall han som har laget spillebrettet.

Men VAR det ikke - og er ikke det bevist at det var mennesker som drepte jødene? Eller stilte mener du at de aldri skulle blitt straffet de som sto bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Lawyam said:

Men VAR det ikke - og er ikke det bevist at det var mennesker som drepte jødene? Eller stilte mener du at de aldri skulle blitt straffet de som sto bak?

Om de burde straffes handler jo om hvordan vi forstår justis og fri vilje etc. Men det er ikke poenget. Spørsmålet er hvorfor Gud i det hele tatt tillater at slikt skjer. Hvordan er det positivt?

Og videre: hvordan kan du bedømme at Gud er god? Hvilken moralsk standard bruker du, og hvorfor bruker du (så vidt jeg kan se) en mye strengere standard på mennesker enn på Gud?

Endret av linsejesus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (25 minutter siden):

Om de burde straffes handler jo om hvordan vi forstår justis og fri vilje etc. Men det er ikke poenget. Spørsmålet er hvorfor Gud i det hele tatt tillater at slikt skjer. Hvordan er det positivt?

Og videre: hvordan kan du bedømme at Gud er god? Hvilken moralsk standard bruker du, og hvorfor bruker du (så vidt jeg kan se) en mye strengere standard på mennesker enn på Gud?

Min moral er vel ikke verdens beste til alle tider, men jeg prøver - og feiler. Jeg er vel som mennesker flest. Ingen glorie å finne på meg heller.

Standarden er Jesus. Der har jeg mildt sagt en vei å gå - og det skulle vel ikke være noen overraskelse.

Jeg bruker den standarden fordi jeg liker Jesus oppførsel faktisk. Han gjorde ikke en flue fortred hverken i ord eller gjerning - tvert imot. Siden Han er Guds Sønn så må Han nesten ha hatt en God Far. Det var tross alt Han han hadde lært av og som Han gjorde viljen til, sa Han - og for vår skyld da, for jeg klarer ikke forstå hvorfor Han ellers ville ta turen hit.For å redde oss og lære oss, vet du! Dessuten så sa Han at den som så Han så Gud for som Han var ER Gud, og da kan ikke Gud være ond, for Jesus hadde ikke en eneste dårlig side, hadde HAN? Det er ikke noe dårlig/ondt med det!

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lawyam said:

Min moral er vel ikke verdens beste til alle tider, men jeg prøver - og feiler. Jeg er vel som mennesker flest. Ingen glorie å finne på meg heller.

Standarden er Jesus. Der har jeg mildt sagt en vei å gå - og det skulle vel ikke være noen overraskelse.

Jeg bruker den standarden fordi jeg liker Jesus oppførsel faktisk. Han gjorde ikke en flue fortred hverken i ord eller gjerning - tvert imot. Siden Han er Guds Sønn så må Han nesten ha hatt en God Far. Det var tross alt Han han hadde lært av og som Han gjorde viljen til, sa Han - og for vår skyld da, for jeg klarer ikke forstå hvorfor Han ellers ville ta turen hit. For å redde oss, vet du! Og lære oss. Det er ikke noe dårlig/ondt med det!

Hvordan sammenholder du Guds opppførsel, spesielt slik han framstilles i GT, men Jesu moral?

Hvordan er det positivt at mennesker har et så ekstremt potensial for lidelse, både påført av andre mennesker og i form av sykdommer og ulykker osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (2 minutter siden):

Hvordan sammenholder du Guds opppførsel, spesielt slik han framstilles i GT, men Jesu moral?

Hvordan er det positivt at mennesker har et så ekstremt potensial for lidelse, både påført av andre mennesker og i form av sykdommer og ulykker osv?

Tror jeg svarte så godt jeg kunne forrige innlegg. 

Vi krisrne forholder oss til NT i første omgang og den pakten er annerledes enn den Han hadde med jødene som sto under Liven. Nå er straffen tatt bort og lagt på Jesus istedenfor, så vi er ikke under DEN forrige.

Sykdommer og lidelser og død skjedde tidlig og det var pga Adam. Jesus er den nye Adam og startet ny begynnelse ved å ta bort skylden, så vi ikke skulle straffes, men det er litt sånn at hvis du ikke henter det der du er bedt om å gå (til Jesus) så står man under Loven. Til tålmodigheten er slutt. Vi har en motstander som står mellom oss og Gud og som ikke ønsker at vi skal stole på Gud, han påfører sykdom; de mørke kreftene i verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 4.22):

Det var ikke Gud som lot holocaust skje, det var mennesker som brukte sin frie viljen til ondt. Gud ønsker at vi skal gjøre godt, og vil fjerne alt det onde på dommedag. Gud har ingen skyld i at holocaust skjedde.

Riktig. 

Anonymkode: 0bc67...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (På 10.8.2023 den 10.34):

Du mener jo Gud ikke finnes så DU kan hvertfall ikke skylde på Ham. Hvem har så skylden for kreft, mener du?

Tror biologien  og naturloven er mektigere enn folk aner. Og den er samtidig nådeløs. Blir jorda overbemannet, må noen dø. Det kan ikke bare skje av at folk sulter og fryser ihjel. Derfor har vi dødelige sykdommer. Kreft eller dødelige virus. Immunforsvaret blir svekket. Mange får autoimmune sykdommer. Hjerte-lungesykdom.

Det skyldes verken Gud eller onde mennesker. Det er den til tider urettferdige naturloven. Moder jord.

Anonymkode: 2d8cc...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/9/2023 at 4:22 AM, AnonymBruker said:

Det var ikke Gud som lot holocaust skje, det var mennesker som brukte sin frie viljen til ondt. Gud ønsker at vi skal gjøre godt, og vil fjerne alt det onde på dommedag. Gud har ingen skyld i at holocaust skjedde.

Hvis du står og ser på at ungen din løper ut i trafikken, har du ingen skyld eller ansvar for at barnet blir påkjørt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2023 at 12:56 PM, Lawyam said:

Tror jeg svarte så godt jeg kunne forrige innlegg. 

Vi krisrne forholder oss til NT i første omgang og den pakten er annerledes enn den Han hadde med jødene som sto under Liven. Nå er straffen tatt bort og lagt på Jesus istedenfor, så vi er ikke under DEN forrige.

Er du enig i at Guds gjerninger i GT er moralsk forkastelige? Jeg antar at hvis noen som helst andre hadde drept hele folkegrupper, tatt livet av alle førstefødte eller noe slikt, så ville du fordømt det som ondt.

Sykdommer og lidelser og død skjedde tidlig og det var pga Adam. Jesus er den nye Adam og startet ny begynnelse ved å ta bort skylden, så vi ikke skulle straffes, men det er litt sånn at hvis du ikke henter det der du er bedt om å gå (til Jesus) så står man under Loven. Til tålmodigheten er slutt. Vi har en motstander som står mellom oss og Gud og som ikke ønsker at vi skal stole på Gud, han påfører sykdom; de mørke kreftene i verden. 

Men dette svarer ikke på spørmålet. Du gir en beskrivelse av hvordan du mener det er, ikke hvorfor. Det er det samme om det er Jesus eller Lucifer som utøver ondskapen, poenget er at Gud ikke bare tillater det, men i mange tilfeller (iflg. GT i det minste) faktisk beordrer at det skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 9.8.2023 den 4.22):

Det var ikke Gud som lot holocaust skje, det var mennesker som brukte sin frie viljen til ondt. Gud ønsker at vi skal gjøre godt, og vil fjerne alt det onde på dommedag.

Gud har ingen skyld i at holocaust skjedde.

Jo.

Gud er allvitende. 

Han visste derfor at han ville skape onde mennesker ved å gi mennesket fri vilje. Han gjorde det likevel.

Som allvitende visste han at Holocaust ville skje. Dette tillot han.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (På 10.8.2023 den 10.43):

Så du tror Gud finnes, men er ond da? Forstår jeg deg rett eller misforstår jeg? Forøvrig svarer jeg så godt jeg kan, men jeg klarer ikke å få med meg alt og har heller ikke svarene på alt, selvfølgelig.

Dette er det ingen tvil om. Men i x antall tråder har du snakket om solide vitenskapelige bevis for at Gud finnes. Da bør det i det minste være mulig for deg å henvise til disse (pålitelige) kildene. Å la oss få sikker kunnskap om at noe(n) eksisterer må være et minimum før du oppfordrer oss til å basere livene våre på vedkommende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dooley skrev (10 minutter siden):

Jo.

Gud er allvitende. 

Han visste derfor at han ville skape onde mennesker ved å gi mennesket fri vilje. Han gjorde det likevel.

Som allvitende visste han at Holocaust ville skje. Dette tillot han.

Og er det ikke litt artig at han ikke ga oss muligheten til å velge om vi ville ha fri vilje eller ikke?😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (7 minutter siden):

Dette er det ingen tvil om. Men i x antall tråder har du snakket om solide vitenskapelige bevis for at Gud finnes. Da bør det i det minste være mulig for deg å henvise til disse (pålitelige) kildene. Å la oss få sikker kunnskap om at noe(n) eksisterer må være et minimum før du oppfordrer oss til å basere livene våre på vedkommende. 

linsejesus skrev (4 minutter siden):

Er du enig i at Guds gjerninger i GT er moralsk forkastelige? Jeg antar at hvis noen som helst andre hadde drept hele folkegrupper, tatt livet av alle førstefødte eller noe slikt, så ville du fordømt det som ondt.

Men dette svarer ikke på spørmålet. Du gir en beskrivelse av hvordan du mener det er, ikke hvorfor. Det er det samme om det er Jesus eller Lucifer som utøver ondskapen, poenget er at Gud ikke bare tillater det, men i mange tilfeller (iflg. GT i det minste) faktisk beordrer at det skal skje.

Jeg har IKKE sagt et ord om at det er bevist; det er det en annen person som har spammet hver diskusjon med. En anonym bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...