Gå til innhold

Er det sant at mange jøder ble ateister etter holocaust?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså sekulære jøder. Folk som beholder den jødiske identiteten, men ikke lenger tror på gud, fordi hvilken gud ville latt noe slikt skje

Anonymkode: c2a18...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tycho Urke

At den Guden i bibelen lot Holocaust skje burde ikke komme som noen overraskelse.

Har du lest bibelen?

Guden i det gamle testamentet er en ondskapsfull psykopat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycho Urke skrev (15 timer siden):

At den Guden i bibelen lot Holocaust skje burde ikke komme som noen overraskelse.

Har du lest bibelen?

Det var ikke Gud som lot holocaust skje, det var mennesker som brukte sin frie viljen til ondt. Gud ønsker at vi skal gjøre godt, og vil fjerne alt det onde på dommedag. Gud har ingen skyld i at holocaust skjedde.

Anonymkode: 0f940...373

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tycho Urke
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var ikke Gud som lot holocaust skje, det var mennesker som brukte sin frie viljen til ondt. Gud ønsker at vi skal gjøre godt, og vil fjerne alt det onde på dommedag. Gud har ingen skyld i at holocaust skjedde.

Nei det var ikke Guds skyld, siden Gud eksisterer ikke.

Men jeg ser at poenget mitt gikk over hode ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Altså sekulære jøder. Folk som beholder den jødiske identiteten, men ikke lenger tror på gud, fordi hvilken gud ville latt noe slikt skje

Ja, det forekom nok sikkert. På samme måte som enkelte ateistiske jøder ble religiøse etter Holocaust.

Anonymkode: f99b5...3fe

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycho Urke skrev (4 timer siden):

Nei det var ikke Guds skyld, siden Gud eksisterer ikke.

Men jeg ser at poenget mitt gikk over hode ditt.

Gud eksisterer, noe vitenskapen har bevist også. Men det er ikke Gud sin skyld at mennesker bruker vår frie vilje til ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke med jødene, men som kristen mener jeg det at nazistene utførte holocaust var en ting som førte oss nærmere dommens dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til dels, har skjedd i min egen familie bla. Holocaust var noe som ikke skulle snakkes om, og mange forlot troen fordi de ikke trodde at en gud kunne ville de noe så vondt som det som skjedde under holocaust. Mange familier holder fast ved flere tradisjoner, men er ikke direkte religiøse lenger. Enten så ble mange mer religiøse, fordi de gjerne overlevde. Mens andre satte tvil ved egen religion, på grunn av at de mistet mange (flere hele familien), og overlevde holocaust med store senskader. Det står riktignok sentralt i jødedommen at man "skal fortelle sine barn", og føre historer til nye generasjoner. Det var også mange jøder i Norge som overlevde ved å flykte til Sverige, men nesten alle mistet noen like fult, enten familie som var norske jøder, eller familie fra utlandet. De fleste norske jødiske familiene, hører egentlig til større jødiske familier fra ofte Litauen/Russland/Ungarn som ble hardt rammet. 

Anonymkode: 2f2c3...5cb

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var også en del troende jøder som så på Holocaust som en straff fra gud siden at flere var blitt for sekulære.

Anonymkode: 084cd...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det forekom nok sikkert. På samme måte som enkelte ateistiske jøder ble religiøse etter Holocaust.

Anonymkode: f99b5...3fe

Hvor har du det fra?

Anonymkode: ac3b7...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gud eksisterer, noe vitenskapen har bevist også. Men det er ikke Gud sin skyld at mennesker bruker vår frie vilje til ondt.

jo

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja til dels, har skjedd i min egen familie bla. Holocaust var noe som ikke skulle snakkes om, og mange forlot troen fordi de ikke trodde at en gud kunne ville de noe så vondt som det som skjedde under holocaust. Mange familier holder fast ved flere tradisjoner, men er ikke direkte religiøse lenger. Enten så ble mange mer religiøse, fordi de gjerne overlevde. Mens andre satte tvil ved egen religion, på grunn av at de mistet mange (flere hele familien), og overlevde holocaust med store senskader. Det står riktignok sentralt i jødedommen at man "skal fortelle sine barn", og føre historer til nye generasjoner. Det var også mange jøder i Norge som overlevde ved å flykte til Sverige, men nesten alle mistet noen like fult, enten familie som var norske jøder, eller familie fra utlandet. De fleste norske jødiske familiene, hører egentlig til større jødiske familier fra ofte Litauen/Russland/Ungarn som ble hardt rammet. 

Anonymkode: 2f2c3...5cb

Takk for utfyllende og seriøst svar 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tycho Urke
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er jo en dirkete løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sommer2464 skrev (4 timer siden):

Vet ikke med jødene, men som kristen mener jeg det at nazistene utførte holocaust var en ting som førte oss nærmere dommens dag.

Synes tanken om dommens dag er en grotesk destruktiv primitiv tanke. Denne forestillingen om dommens dag er som et virus som har infisert hjernen med oppgave å undertrykke all sunn fornuft. Hvem kan tro på en gud som vil sitt eget skaperverk så mye ondt? Hva slags gud er det?

Endret av Markion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycho Urke skrev (4 timer siden):

Dette er jo en dirkete løgn.

Niks, det er sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markion skrev (11 timer siden):

Synes tanken om dommens dag er en grotesk destruktiv primitiv tanke. Denne forestillingen om dommens dag er som et virus som har infisert hjernen med oppgave å undertrykke all sunn fornuft. Hvem kan tro på en gud som vil sitt eget skaperverk så mye ondt? Hva slags gud er det?

Hvem gjør opprør mot sin egen Skaper - og det gode Han skapte - ødela det sakte, men sikkert etter å ha fått i oppdrag av å forvalte den - og skadet noen av de Han skapte og elsker og forventer at Han skal se gjennom fingrene at vi ødelegger jorden, dreper og sårer hverandre og attpåtil påstår vi ikke trenger Han og med vilje fortsetter å gjøre skade fordi noen i sitt hovmod setter seg på sin høye hest og tror de er bedre enn Han. Han vil ikke sitt skaperverk noe vondt, men Han er nok ikke særlig villig til å la det som skjer fortsette slik at det aldri blir bedre. Han er nødt å gjøre noe før eller siden; kaste Satan og hans venner ut og rense resten slik at vi kan få det levelig her.

Det kommer en ny himmel og en ny jord så det må være svært lite sannsynlig at noen ønsker repitisjon av dette . Det er ingen annen løsning.

Klarte ikke menneskene det til nå, klarer de det aldri. Så vi trenger Han.

Ønsket om å aldri måtte dømmes kommer fra frykt fra å bli dømt, selvgodhet eller en ide om at vi skal outsmarte Gud. Er det ikke noe å dømmes for går vi jo fri.

Dommen kan unngås hvis vi følger Jesus, da får vi nåde gjennom Hans offer for å beskytte sine følgere. Han er vår leder som viser vei.

Alle andre  skal dømmes ut fra gjerningene sine. De blir dømt etter sine synder.

Det er et valg alle har fått og når alle har fått det valget er det ikke urettferdig.

For de som vil slippe unna straff vet hvor redningen er; å enten ikke ha en eneste synd og være gullren - eller bli renset av Jesus blod. Noen mellomveier finnes ikke. Bibelen er klar på det.

For eksempel;

Hvis jeg har en flott eiendom og setter noen til å forvalte den og de ødelegger alt, kan de aldri innbille seg at jeg ville bare latt de holde på i all evighet og til den lå øde... - Først ville jeg nok advart, men når det ikke er vilje, kan jeg ikke vente altfor lenge. Når jeg ser meg nødt til å rydde opp i den eiendommen så kan det komme noen som redder de ansvarlige fra å betale skadene, og jeg kan da godta at de får bli boende hvis de 'omvender seg', men hvis de insisterer på at de ikke er ansvarlig for herjinger på min eiendom og de innbiller seg de skal få lov å forvalte min nye også tar de jo grundig feil. Jeg vil ha noen jeg kan stole på og det var ikke 'dem' og de må dømmes for skadene; erstatningsansvar og forlate eiendommen MIN. De som overtar vil være noen som forstår at eiendommen er MIN og tar vare på den og de som bor der - og de kan få lov å være der til evig tid.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tycho Urke skrev (På 8.8.2023 den 12.46):

Har du lest bibelen?

Har du oppfattet at det GT ble erstattet av et nytt testamente for rundt 2000 år siden og Holocaust foregikk for under 100 år siden? Ser du beskrivelse av Gud i NT som du ser Gud i GT?

Som i alle vonde tider i et menneskeliv; noen forlater troen når vondt skjer, mens hos andre vokser den sterkere. Noen finner Gud i slike øyeblikk. Dette regner jeg med er noe som også skjedde blant jøder. Det var forøvrig ikke bare jøder som mistet livet og hadde det fryktelig i de dager og det påvirket tro generelt også mtp kristendom; noen ble kristne, noens tro ble styrket og noens forsvant. 

Troen gir mennesket styrke og håp så jeg tror mest på at den var noe flesteparten klamret seg til og trengte.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lawyam said:

Alle andre  skal dømmes ut fra gjerningene sine. De blir dømt etter sine synder.

Hva er synd da? Hvis du for eksempel ser at noen er i ferd med å sulte ihjel, og du selv har mat. Synder du hvis du ikke deler maten din med dem? Selv om de kanskje har satt seg i den situasjonen selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (1 minutt siden):

Hva er synd da? Hvis du for eksempel ser at noen er i ferd med å sulte ihjel, og du selv har mat. Synder du hvis du ikke deler maten din med dem? Selv om de kanskje har satt seg i den situasjonen selv?

Ja. Medmenneskelighet. Medskyldig. Ser du en tigger på gaten vet du at de fryser, mangler mat, mangler trygghet og bolig. Hvis vi går forbi og innom matvarebutikken og kommer ut med en full handlekurv og tenker at de kunne satt seg et annet sted, eller 'de har satt seg i den situasjonen selv'  er det ikke det Jesus sa; men; gi til de fattige, del med hverandre, vis omsorg, er noen i nød, vær mot din neste som du vil den neste skal være mot deg...

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lawyam said:

Ja. Medmenneskelighet. Medskyldig. Ser du en tigger på gaten vet du at de fryser, mangler mat, mangler trygghet og bolig. Hvis vi går forbi og innom matvarebutikken og kommer ut med en full handlekurv og tenker at de kunne satt seg et annet sted, eller 'de har satt seg i den situasjonen selv'  er det ikke det Jesus sa; men; gi til de fattige, del med hverandre, vis omsorg, er noen i nød, vær mot din neste som du vil den neste skal være mot deg...

OK. Se da for deg at du har ikke bare nok mat til å dele med denne fattige, men nok til alle verdens sultne. I tillegg har du medisin til alle verdens syke, løsningen på klimaproblemene, teknologien til å få slutt på absolutt alle ulykker, og du kan hindre absolutt alle kidnappinger av barn og stanse alle kriger. Og det ville ikke koste deg noe som helst. Du kunne bare bestemme at det skulle bli sånn.

Hva ville det moralsk riktige valget være da? Gjøre alt dette, eller la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...