Gå til innhold

Hva tenker du om kristne? Og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Jeg tenker de er litt lettlurte, endel av dem er virkelig ikke i  vater, tenker at for noen tipper det litt over slik at det nærmer seg psykoselignende tilstander. Jeg syns de av dem som alltid skal nevne Jesus og Gud ved enhver anledning er fryktelig irriterende. Jeg tenker også at de lever etter så mange regler som skulle være helt unødvendige. Jeg syns de blander seg inn for mye i hvordan andre folk lever livet sitt bare fordi de tror at det går oss andre ille om vi ikke lever som dem. Jeg tenker at mange av de kristne er skinnhellige, de trekker bare ut ting fra bibelen som passer dem selv, og overser det andre. Endel av dem er veldig gode personer som vil alle vel, mens andre igjen er kriminelle osv. Så akkurat på det området (godhet) er de vel som befolkningen ellers tenker jeg.

Anonymkode: 81c02...989

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bryr meg ikke. Folk får tro på hva de vil 

Anonymkode: 2c5d2...fe3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de er blitt så indoktrinert som barn at de ikke engang klarer å slippe til logisk tenkning på området, selv om de kan være helt rasjonelle om andre ting.

Det får meg til å reflektere over hvor beinhardt barnelærdommen sitter. Nokså skremmende! Har møtt mennesker som har mye redsel og skam knyttet til kristendommen, masse rundt synd og skyldfølelse og redsel for straff, men heldigvis ikke så mange, siden jeg bor på østlandet.

Tenker at mange er nok lite reflekterte. Hvis de skal tro på guder, hvorfor er AKKURAT den foreldrene/miljøet deres tror på den rette? For eksempel. Og så er det jo enorme hull i det kristne plottet, manglende logikk som bare plastres over med at det er «Guds vilje» eller lignende. 

Blir skuffet hvis smarte mennesker viser seg å være kristne, føler med dem som har blitt manipulert i barndommen.

Anonymkode: 7fffd...b3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker at de er blitt så indoktrinert som barn at de ikke engang klarer å slippe til logisk tenkning på området, selv om de kan være helt rasjonelle om andre ting.

Hva med oss kristne barn av ateister?

Anonymkode: 188ff...044

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det får meg til å reflektere over hvor beinhardt barnelærdommen sitter. Nokså skremmende! Har møtt mennesker som har mye redsel og skam knyttet til kristendommen, masse rundt synd og skyldfølelse og redsel for straff, men heldigvis ikke så mange, siden jeg bor på østlandet.

Tenker at mange er nok lite reflekterte. Hvis de skal tro på guder, hvorfor er AKKURAT den foreldrene/miljøet deres tror på den rette? For eksempel. Og så er det jo enorme hull i det kristne plottet, manglende logikk som bare plastres over med at det er «Guds vilje» eller lignende. 

Blir skuffet hvis smarte mennesker viser seg å være kristne, føler med dem som har blitt manipulert i barndommen.

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Selv er jeg snart femti, vokst opp i en kristen familie nordpå og klarte ikke kvitte meg med barnelærdommen før jeg var 35-37 sånn ca. Foreldrene mine hadde gått i graven om de visste dette, jeg later fortsatt som jeg er kristen rundt dem.

Frem til jeg var ca 30 år opplevde jeg nesten aldri å tvile. I likhet med mine foreldre så jeg på kristendommen som en vitenskap. På mange måter var det fint og trygt.

Uten at jeg helt vet hvorfor begynte jeg å tvile og etter et par år der jeg nok burde gått til psykolog, kom jeg ut av «tunellen» uten tro. Jeg slet først med fæle tanker om at helvetes porter skulle åpnes og heten der pine meg til evig tid. Dette var for meg helt reelle tanker jeg heldigvis nesten helt har lagt fra meg i dag.

Jeg er egentlig ganske takknemlig og litt stolt av meg selv over at jeg som første i familien på generasjoner (så vidt jeg vet) har klart å reflektere meg frem til dette..

Avslutningsvis vil jeg nevne at jeg dessverre bærer for alltid med meg skammen du nevner, for meg gjelder det i forbindelse med sex. Jeg kommer aldri til å få et normalt sexliv dessverre. All prekinga om dydighet satte evige spor i sjelen min.. All sex totalt forbudt før du går opp kirkegulvet og etter vielsen hadde mannen visstnok krav på sex..

Anonymkode: 3c9b0...c9a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker de er litt lettlurte, endel av dem er virkelig ikke i  vater, tenker at for noen tipper det litt over slik at det nærmer seg psykoselignende tilstander. Jeg syns de av dem som alltid skal nevne Jesus og Gud ved enhver anledning er fryktelig irriterende. Jeg tenker også at de lever etter så mange regler som skulle være helt unødvendige. Jeg syns de blander seg inn for mye i hvordan andre folk lever livet sitt bare fordi de tror at det går oss andre ille om vi ikke lever som dem. Jeg tenker at mange av de kristne er skinnhellige, de trekker bare ut ting fra bibelen som passer dem selv, og overser det andre. Endel av dem er veldig gode personer som vil alle vel, mens andre igjen er kriminelle osv. Så akkurat på det området (godhet) er de vel som befolkningen ellers tenker jeg.

Anonymkode: 81c02...989

Hvor høyt noen hopper, hvor fort de løper, hvor godt de synger, hvor god mat de lager eller hvor god luktesansen deres er... Det bestemmes ikke av deres tro.

Mennesker er ikke utstyrt med mer empati heller, fordi om de er kristne. Det ville vært like dumt å tro som å tro på selvlysende rosa tussefanter som livnærer seg på kjærligheter på pinne.

Kristne verken forstår eller føler for andre mennesker i annen grad enn de som ikke er kristne. Manipulatiske predikanter har bare tatt patent på å fremstille kristne som gode, selv om kristendommen har vært mye mer brutal mot menneskeheten enn grupper av mennesker som spiller tennis har, altså er tennisgrupper mer fredelig enn religiøse grupper (og således bedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dessverre at de er ganske dumme, som lever livet sitt basert på en eventyrbok. 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor de har behov for å fortelle at de er kristne. Jeg har NULL interesse av å vite noe som helst om deres tro. Religion er som en penis - flott om du er fornøyd med den, men man trenger ikke vise den til alle. 

Anonymkode: 0ec6c...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor de bor. I USA har kristne gjennomsnittlig lavere IQ enn ikke-religiøse mens det motsatte er tilfelle i Norge- er vel bare snakk om 1 poeng om jeg ikke husker feil. Tenker og at kristne oftere bryr seg om menneskene rundt seg.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (42 minutter siden):

Hvor høyt noen hopper, hvor fort de løper, hvor godt de synger, hvor god mat de lager eller hvor god luktesansen deres er... Det bestemmes ikke av deres tro.

Mennesker er ikke utstyrt med mer empati heller, fordi om de er kristne. Det ville vært like dumt å tro som å tro på selvlysende rosa tussefanter som livnærer seg på kjærligheter på pinne.

Kristne verken forstår eller føler for andre mennesker i annen grad enn de som ikke er kristne. Manipulatiske predikanter har bare tatt patent på å fremstille kristne som gode, selv om kristendommen har vært mye mer brutal mot menneskeheten enn grupper av mennesker som spiller tennis har, altså er tennisgrupper mer fredelig enn religiøse grupper (og således bedre).

Kristne har aldri nødvendigvis vært 'gode mennesker' eller bedre enn andre, de er bare klar over at de ikke er bedre og har funnet ut at de trenger Jesus til å bære syndene deres. Det blir kanskje i etterkant noe lettere å ikke la seg friste til noe, fordi man tenker seg kanskje om noen ganger pga hva Han gjennomgikk for oss etter å ha blitt kristne, men ingen klarer å være perfekt. De er ikke syndfrie, de er erklært skyldfrie/renvasket pga Jesus så  hvis det skulle gå noen forbi og tro de er bedre enn andre som kristne er de hyklere, de ikke det.  Det er bare en ting som skiller kristne fra ikke-kristne; ikke syndene; men at de sa JA til å få benådning!  Vi er godt og bedre stilt pga Jesus og ikke pga oss selv. Vi har fått benådning. Det har alle fått som ennå ikke har tatt mot Han også så ingen er så ille at Gud ikke tilgir de som kommer til Han. Jesus betalte for ALLE og nekter ingen som ønsket å ta imot benådningen benådning. De som tror de er så gode at de ikke trenger Jesus prøver å holde budene og mener det å gjøre sitt beste er godt nok, kan bare gi opp forsøket.

Endret av Lawyam
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

I USA har kristne gjennomsnittlig lavere IQ enn ikke-religiøse mens det motsatte er tilfelle i Norge- er vel bare snakk om 1 poeng om jeg ikke husker feil.

Deltagelse i diverse undersøkelser kan selvsagt appelere sjevt på medianpersonen i ulike grupper også. Det er jo ikke tvang inni bildet stortsett. Så man kan egentlig ikke være så skråsikker bare fordi man har undersøkt så godt det lar seg gjøre. 

Endret av Chomsky89
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 timer siden):

I USA har kristne gjennomsnittlig lavere IQ enn ikke-religiøse

Feil. Det er utdanningsnivå som skiller, ikke hvorvidt man tror eller ikke.

Anonymkode: 22b73...43b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne er en mangfoldig gruppe mennesker. Noen er varme og rause mot andre mennesker, mens andre er kalde og konservative som aktivt bruker bibelen til å nedvurdere og undertrykke for eksempel skeive mennesker.

Jeg har ikke noe i mot hyggelig mennesker med en tro, men konservative og fundamentalister som man ofte finner på Sørlandet har jeg ikke noe behov for å ha noen relasjon med eller tenke noe positivt om.

Anonymkode: 52419...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange er sikkert gode mennesker.

Men så har du de som innbiller seg at de er moralens voktere og bedre enn alle andre, og det skinner så igjennom.

Latterlig. Ble sletta av en sånn kristen mor til venn av barnet, på Facebook etter at vi var på metalkonsert. Det ble for hard kost for henne… 🙄😂

Anonymkode: a5330...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Kristne er en mangfoldig gruppe mennesker. Noen er varme og rause mot andre mennesker, mens andre er kalde og konservative som aktivt bruker bibelen til å nedvurdere og undertrykke for eksempel skeive mennesker.

Når de velger å leve i synd må de regne med at enkelte reagerer. De blir ikke "undertrykt" av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men så har du de som innbiller seg at de er moralens voktere og bedre enn alle andre, og det skinner så igjennom.

Latterlig. Ble sletta av en sånn kristen mor til venn av barnet, på Facebook etter at vi var på metalkonsert. Det ble for hard kost for henne… 🙄😂

He he, jeg er kristen og går på metal-konsert. 😅

Anonymkode: 8dd8e...0fc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Skjønner det godt, metal er bare bråk. Er mange som ikke liker det uavhengig av tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 23.26):

He he, jeg er kristen og går på metal-konsert. 😅

Anonymkode: 8dd8e...0fc

Ja, jeg har heller aldri forstått det som at kristne kun har en akseptert musikksmak 😅 

Anonymkode: 4011c...4ff

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 7.00):

Slike mennesker er det pga personligheten sin, ikke pga de er kristne. Dersom hun ikke var kristen, hadde hun sikkert vært like snerpete med andre begrunnelser 😉 

Anonymkode: 4011c...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...