Gå til innhold

Hva tenker du om kristne? Og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fine folk.

Men de er som alle andre; noen er kjipere enn andre.

Anonymkode: 8dd8e...0fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at mange er gode mennesker, akkurat som alle andre.

Jeg syns det er trist at så mange kristne er imot at mange mennesker skal ha normale rettigheter og få leve som de ønsker.

Jeg har et problem med de som prøver å få andre til å konvertere, men det er uavhengig av religion for meg. Av erfaring er kristne ganske intense på dette. 

Anonymkode: 69065...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er en gruppe mennesker som er vidt forskjellige; noen gode noen mindre gode med en tro helt ulik meg selv. Jeg kjenner noen som er skikkelig genuint rause, nydelige, fantastiske, hjertegode som jeg blant annet har en tradisjon tro med å lage pepperkaker hver desember. Jeg ser ikke på disse primært sett som kristne, det er ikke det de utpeker seg for meg, de utpeker seg først og fremst for å være hjertegode fantastiske mennesker. Det blir litt som dette:

e4df750596a3d75afed41e21a345e518.jpg.8cd45d241928909a034067c7273871e1.jpg

Også vet jeg om flere som er mørkemenn og som jeg synes er lite rause og som jeg opplever som kjipe, som setter sin tro langt foran det å være et medmenneske. Kristne er like forskjellige som andre. I enkelte verdi spm har vi stort sett et forskjellig syn, men det er ikke farlig i seg selv så lenge en har respekt for hverandre. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne er like forskjellige som alle andre. 

Som ateist så skjønner jeg ikke helt hvordan det er mulig å tro på det tullet, så jeg kunne ikke blitt venn med en som skulle misjonere hele tiden. Da hadde det blitt debatt. 

Men jeg har noen gode, nære, fine, smarte venner som har barnetroen. Unngår å diskutere tro med dem. Jeg er ikke spesielt glad i religion, men jeg kan fint ha religiøse venner likevel.

Anonymkode: 341f3...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har et problem med de som prøver å få andre til å konvertere, men det er uavhengig av religion for meg. Av erfaring er kristne ganske intense på dette. 

Det har jeg derimot inntrykk av er veldig sjeldent hos kristne. Men det kan komme av at de fleste kristne ikke flagger så høyt at de er kristne. Og i bunn og grunn er helt vanlige mennesker. Man trenger bare se på hvor mange som faktisk ikke tror de kjenner noen kristne, eller svært få. Noe som er statistisk svært lite sannsynlig. 

Anonymkode: 188ff...044

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som kristen selv, legger jeg veldig godt merke til det store mangfoldet av kristne. Det finnes hundrevis av ulike kristne menigheter bare i lille Norge, med ulike tilnærminger til livet, fra de aller mest konservative, til de veldig liberale. Jeg er av den mer liberale typen, som kan kose meg ved vin, som kan lytte til rytmisk musikk, og som aksepterer at likekjønnede også må ha lov til å bli glad i hverandre, og vise det.

En bra ting med en kristen oppdragelse, er at man lærer at man skal være glad i, og ha respekt for sine medmennesker, også ikke-kristne. Det ligger mye god folkeskikk-kunnskap i en kristen oppdragelse. Jeg tror de/vi kristne kan være veldig gode medmennesker og gode kolleger. Kanskje er kristne også mer opptatt av veldedighet og omsorg for medmennesker enn mange andre grupper.

Jeg sier ikke at man må være kristen for å ha folkeskikk og være et godt menneske, på ingen måte, men jeg tror sjansen for å møte en drittsekk er langt større i ikke-kristne miljøer.

Anonymkode: 61113...265

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg derimot inntrykk av er veldig sjeldent hos kristne. Men det kan komme av at de fleste kristne ikke flagger så høyt at de er kristne. Og i bunn og grunn er helt vanlige mennesker. Man trenger bare se på hvor mange som faktisk ikke tror de kjenner noen kristne, eller svært få. Noe som er statistisk svært lite sannsynlig. 

Det du skriver her er veldig sant. Mange ser for seg en svovelpredikant eller liknende når de prater om kristne. Og blir veldig forbauset når de tilfeldigvis oppdager at kollegaen deres som går på julebord og har samboer tror på Jesus. 

Anonymkode: 4011c...4ff

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker egentlig ikke så mye på kristne, skal jeg være ærlig. De lever sitt liv, jeg lever mitt. Men når du først spør, så klarer jeg ikke la være å undre meg over at noen moderne mennesker i 2023 kan gå rundt og TRO av hele sitt hjerte på noe gammeldags tøv som er skrevet ned i en 2000 år gammel bok. "Jorden ble skapt på 7 dager" og slikt.

Det er helt ubegripelig for meg.

Men ok, de som er kristne, får bare styre med sitt. Jeg diskuterer det ikke med dem. En turvenninne som jeg gikk veldig mye tur med hundene med før, var personlig kristen. Det merket jeg ikke noe til før etter et par år, da hun en dag plutselig nevnte det i en bisetning. Hadde ingen anelse. Sånne kristne er ok, de som ikke prøver å prakke Gud og frelse på andre folk de møter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg snakker bare av egen erfaring. Det har nok noe med hvor jeg bor å gjøre. Har opplevd venner som sier jeg kommer til å havne i helvete, for eksempel, og at de håper jeg vil følge Jesus. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jevnt over, så tenker jeg ingenting om noen religiøse. men det sekundet de begynner å holde sin tro over meg, og andre menneskers oppførsel/levemåte/eksistens, så har jeg problemer med de. 

Hva andre tror, gjør eller hvordan de lever sitt liv betyr ingenting for meg, så lenge de ikke pålegger andre noe på grunnlag av de sin egen tro. 

Anonymkode: 7b2b1...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner og har møtt har vært de mest skamløse, egosentriske og hyklersle folkene jeg har møtt. De koster kristne ingenting å utnytte snille og hjelpsomme mennesker. Lyver mye og finner grunner for å rettferdige de gjør.

Anonymkode: 8b5cb...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker de er veldig lett påvirkelige folk, og missliker sterkt de som prøver overbevise meg, slikt er respektløst 

Men stort sett gode erfaringer, er da folk de også, gode og dårlige 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Million skrev (33 minutter siden):

Jeg tenker egentlig ikke så mye på kristne, skal jeg være ærlig. De lever sitt liv, jeg lever mitt. Men når du først spør, så klarer jeg ikke la være å undre meg over at noen moderne mennesker i 2023 kan gå rundt og TRO av hele sitt hjerte på noe gammeldags tøv som er skrevet ned i en 2000 år gammel bok. "Jorden ble skapt på 7 dager" og slikt.

Du benekter vitenskapen, helt greit det, men ikke kall det tøv, tøvet er det dere vitenskapsfiendtlige ateister som står for.

Anonymkode: 22b73...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du benekter vitenskapen, helt greit det, men ikke kall det tøv, tøvet er det dere vitenskapsfiendtlige ateister som står for.

Anonymkode: 22b73...43b

😅🤣

Anonymkode: 118a8...948

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på sørlandet og har alltid sett på de som står fjellstøtt i troen sin som veldig heldige. De virker så trygge og fornøyde hele tiden og har liksom to streker under alle svar. Når det er sakt så er det en del av meg som også ser litt ned på de av samme grunn. Det virker så innmari naivt og lettvint liksom.. bare plukke ut det man selv liker og hoppe bukk over alt som er ubehagelig med bibelen feks.

Også synes jeg det er vanskelig å komme helt inn på de som er veldig religiøse fordi vi ikke deler samme verdenssyn, blir  liksom alltid en slags barriere mellom oss.

Anonymkode: d892c...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religioner har opp gjennom tidene bidratt til mye vondt, mennesker har blitt drept av religiøse til alle tider, kristendommen har også en brutal historie. Da blir det litt ironisk synes jeg, når kristne snakker om kristne verdier og at troen utelukkende er noe godt, som jeg har sagt til mange kristne, at det å ikke stjele eller ikke ta livet av noen for den saks skyld, det er IKKE en kristen verdi og noe kristendommen skal ta æren for. Det er menneskelige verdier, uavhengig av en Gud og kristendom så ville menneskeheten kommet frem til at det er galt og stjele og å ta livet av hverandre, nettopp fordi det er menneskelige verdier og det ligger i menneskets natur å ville være god mot andre heller enn å ville dem vondt.

De kristne jeg har problemer med, er dem som dømmer andre fordi de ikke er troende. Mange religiøse er dessverre dømmende, det skilles mellom de som tror og de som ikke tror (uavhengig av hvordan personene er som medmenneske). De troende blir av de som dømmer ansett som bedre mennesker, bare fordi de tror. At den troende er en som aldri stiller opp for andre og bare tenker på seg selv, mens den ikke troende er en som stiller opp mye for andre, slik blir ikke hensynstatt da de ser mot om personen er kristen eller ikke (dersom ja, da opphøyes dem i den dømmendes øyne, og fordømmes om ikke).

Generelt kan man si at troende er ganske dømmende, fordi troen deres i seg selv er dømmende. Noen skal til himmelen (de som tror det samme), andre skal til helvete. Det faktum gjør absolutt ikke trosamfunn gode, altså baserer mye seg på løgner og ulogiske berettninger i trossamfunn. Dessuten er det jo ulogisk at Gud skal være både god og almektig på samme tid, så jeg tenker at Gud er skapt av mennesker og ikke omvendt. Altså har det lite poeng å tro, man trenger sterngt tatt ikke religioner vil jeg hevde, og at man har dem (med de forskjeller de har) bidrar bare til konflikter og manglende forståelse overfor hverandre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...