AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #21 Del Skrevet 5. august 2023 sicario skrev (2 minutter siden): Religiøse kan selvfølgelig ikke bevise noe som helst. Det er derfor det heter «å tro». Det er en religiøs tro. Å være overbevist om noe, betyr ikke det samme som at noe er bevist. Hadde den kristne Gud vært bevist, så hadde det ikke funnet ateister eller buddhister eller hinduer osv osv. Det heter tro fordi det ikke kan bevises. Det burde ikke være så vanskelig å bevise Guds eksistens dersom han fantes. Han er jo egentlig også motbevist. Anonymkode: aa051...a98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 5. august 2023 #22 Del Skrevet 5. august 2023 Så er det IKKE vi kristne som spør om Gud eksisterer heller, vet du! Så langt er det vel ikke-troende som spør og vi har svart! Gud finnes! Det står i Bibelen at 'den som søker meg finner meg!'. Så fant vi Ham, men VI kan nok ikke finne Han for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #23 Del Skrevet 5. august 2023 31 minutter siden, AnonymBruker said: Anonymkode: 4bd34...321 🤣 Det er så sant også🤣 Om 100år er Harry potter den nye bibelen 🤣 Anonymkode: 33b97...835 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #24 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen kan bevise at Gud finns, uansett hvor overbevist man er. Og motsatt kan ingen heller bevise at Gud ikke finnes, uansett hvor skråsikker man er. Dette tenker jeg folk flest i begge leirer er ydmyke nok til å anerkjenne, samtidig som det også finnes folk i begge leirer som kverulerer til siste pust - dem om det. Ingen mennesker vet hvor noen av oss havner etter døden, men folk tror forskjellige ting. Vi burde absolutt ikke spekulere i hvor andre skal eller ikke, det fører ingenting godt med seg. De som tror på Gud får stole på at Han vet hva Han holder på med. De som ikke tror på Gud kan tenke på noe annet, og leve fredelig videre på sitt vis. Anonymkode: 8854c...481 Men som alt annet her i verden, så ligger bevisbyrden hos den som påstår at noe eksisterer. Og likevel er det så mange som mener at "du kan ikke bevise at gud IKKE finnes" er det solid argument for at jeg tar feil. Det er hele poenget med HI. Anonymkode: 4bd34...321 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #25 Del Skrevet 5. august 2023 Lawyam skrev (2 minutter siden): Så er det IKKE vi kristne som spør om Gud eksisterer heller, vet du! Så langt er det vel ikke-troende som spør og vi har svart! Gud finnes! Det står i Bibelen at 'den som søker meg finner meg!'. Så fant vi Ham, men VI kan nok ikke finne Han for deg! Det står i Harry Potter at Voldemort vendte tilbake også. At det står i bibelen er ikke noe argument for at gud finnes. Det står i koranen at allah finnes også, tror du på allah? Hvorfor mener du at din religion er den riktige, og ingen andre? Anonymkode: 4bd34...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #26 Del Skrevet 5. august 2023 Jeg vokste opp som troende pinsevenn, var overbevist om at det fantes en gud. Sent i tenårene begynte jeg likevel å tvile, fordi jeg ikke kunne la være å se på ting fra et logisk og/eller vitenskapelig ståsted. I menigheten jeg vokste opp i var det så mye massesuggesjon og manipulering at det halve kunne vært nok. I tillegg, om man faktisk leser og studere Bibelen nøye, finner man selvmotsigelser over alt. Synes det er snodig med kristne som ikke har lest Bibelen godt nok til å se det selv. Faktisk er det mange kristne som aldri har lest Bibelen fullt og helt, lilevel er de så troende og overbevist om hva som finnes på den andre siden. Gidd å lese hele boka først, sett deg inn i det du leser, samt sett deg inn i hvordan bøkene i Bibelen ble valgt til å bli en del av Bibelen. Etter det kan vi snakkes. Anonymkode: fe995...eb6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 5. august 2023 #27 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er sant! Likevel finnes det mange som mener guds eksistens er helt virkelig og kan bevises, fordi de føler det på seg. Anonymkode: 4bd34...321 Man kan mene og føle så mye man vil. Det beviser selvfølgelig ingen ting 😊 Det er ingen ting galt ved å tro på ting. Mennesker har trodd på ting som ikke kan bevises igjennom hele menneskets historie. Den kristne Gud er bare en av flere tusen guder mennesker har trodd på. Som barn tror man på julenissen, tannfeen, nøkken, eventyr og fabler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 5. august 2023 #28 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står i Harry Potter at Voldemort vendte tilbake også. At det står i bibelen er ikke noe argument for at gud finnes. Det står i koranen at allah finnes også, tror du på allah? Hvorfor mener du at din religion er den riktige, og ingen andre? Anonymkode: 4bd34...321 Fordi; jeg svarte på det i forrige svar jeg ga. Du finner Han du også om du søker med et ærlig hjerte - og Han svarer deg! Nei, bevisbyrden ligger faktisk ikke på meg! Jeg er ikke under tiltale eller i fare for å få noe straff. Jeg er frikjent, jeg vet du! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #29 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men som alt annet her i verden, så ligger bevisbyrden hos den som påstår at noe eksisterer. Og likevel er det så mange som mener at "du kan ikke bevise at gud IKKE finnes" er det solid argument for at jeg tar feil. Det er hele poenget med HI. Anonymkode: 4bd34...321 Men dette er jo en fånyttes diskusjon i utgangspunktet, ingen kan bevise at Gud finnes - og som sagt har jeg aldri møtt noen som påstår at de kan det heller. Men man kan akseptere at andre tror eller ikke tror oppriktig. Og noen opplever sin tro så sterk at for de er det tilnærmet utenkelig at det ikke stemmer. Hvis du er ute etter håndfast bevis, vet hvertfall ikke jeg hvor du skulle funnet det. Tro er en individuell, indre oppvåkning - en trancendetal opplevelse - som pr definisjon ligger utenfor menneskelig fornuft. Anonymkode: 8854c...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #30 Del Skrevet 5. august 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Men som alt annet her i verden, så ligger bevisbyrden hos den som påstår at noe eksisterer. Og likevel er det så mange som mener at "du kan ikke bevise at gud IKKE finnes" er det solid argument for at jeg tar feil. Det er hele poenget med HI. Anonymkode: 4bd34...321 Det er ingen bevisbyrden. Man trenger ikke gå i rettssak fordi man har en tro. Ei heller det motsatte. Anonymkode: 73e08...594 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 5. august 2023 #31 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ingen mennesker vet hvor noen av oss havner etter døden, men folk tror forskjellige ting. Anonymkode: 8854c...481 Vel. En sannhet med modifikasjoner. Man vet at mennesket råtner etter døden. Hvor raskt forråtnelsen skjer, avhenger av forhold som oksygen, temp etc etc. Men, man vet at mennesket råtner. Om man tror at det som menneske skjer noe mer en forråtnelse post mortem, så fordrer det at man tror kropper har en sjel, eller noe annet immatrielt som kan flytte seg ut av kroppen. Det er «far fetched» og selvfølgelig ikke bevist, men allikevel mange som tror at menneske har en «sjel». Hva en «sjel» måtte være for noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 5. august 2023 #32 Del Skrevet 5. august 2023 (endret) 1 hour ago, Lawyam said: Kjekt å se du føler deg ovenpå, men hvis du ikke er religiøs har du neppe noe annet en en forestilling på hvordan det er og den forestillingen er ikke basert på fakta, men uvitenhet. Vi som ikke tror på Gud behøver ikke ha noen andre forestilllinger eller bevise noe som helst. Når det er fritt frem å tro, må det også være fritt frem å ikke tro. I mine øyne er vi alle uvitende. Å tro eller ikke tro har ikke noe å gjøre med å vite. Ellers vil jeg legge til at religion er basert på hjernevasking av barn. Derfor har de fleste religiøse samme tro som sine foresatte. Endret 5. august 2023 av senior 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 5. august 2023 #33 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og noen opplever sin tro så sterk at for de er det tilnærmet utenkelig at det ikke stemmer. Anonymkode: 8854c...481 Min tro på at det ikke finnes en gud. At det ikke finnes en «skaper» er så sterk. For meg er det utenkelig at det finnes. Slik vil det nok være, til noen kan bevise gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 5. august 2023 #34 Del Skrevet 5. august 2023 senior skrev (Akkurat nå): Vi som ikke tror på Gud behøver ikke ha noen andre forestilllinger eller bevise noe som helst. Når det er fritt frem å tro, må det også være fritt frem å ikke tro. I mine øyne er vi alle uvitende. Å tro eller ikke tro har ikke noe å gjøre med å vite. Ellers vil jeg legge til at religion er basert på hjernevasking av barn. Derfor har de fleste religiøse samme tro som sine foresatte. Jeg tenker sjelen er alt utenom kroppen; personlighet, følelser og slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #35 Del Skrevet 5. august 2023 Lawyam skrev (2 minutter siden): Fordi; jeg svarte på det i forrige svar jeg ga. Du finner Han du også om du søker med et ærlig hjerte - og Han svarer deg! Nei, bevisbyrden ligger faktisk ikke på meg! Jeg er ikke under tiltale eller i fare for å få noe straff. Jeg er frikjent, jeg vet du! Nei, det gjør han ikke. Jeg vokste opp i et sånn passe kristent hjem selv og presten fortalte det samme, men jeg fikk ikke noe svar. Jeg trodde på gud som barn fordi det var det jeg vokste opp med, men begynte fort å tvile fordi ingenting av det gav mening. Bevisbyrden ligger på deg fordi du påstår at gud finnes, på samme måte som at bevisbyrden ligger på personen i tegneseriestripen i HI som påstår at han kan bli til en enhjørning. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men dette er jo en fånyttes diskusjon i utgangspunktet, ingen kan bevise at Gud finnes - og som sagt har jeg aldri møtt noen som påstår at de kan det heller. Men man kan akseptere at andre tror eller ikke tror oppriktig. Og noen opplever sin tro så sterk at for de er det tilnærmet utenkelig at det ikke stemmer. Hvis du er ute etter håndfast bevis, vet hvertfall ikke jeg hvor du skulle funnet det. Tro er en individuell, indre oppvåkning - en trancendetal opplevelse - som pr definisjon ligger utenfor menneskelig fornuft. Anonymkode: 8854c...481 Ja, det er absolutt fånyttes. Jeg er ikke ute etter håndfaste bevis, for jeg vet selvsagt at det ikke finnes. Lagde bare et halvtullete emne for å påpeke hvor flåsete debatten kan bli. Anonymkode: 4bd34...321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 5. august 2023 #36 Del Skrevet 5. august 2023 Lawyam skrev (1 minutt siden): Jeg tenker sjelen er alt utenom kroppen; personlighet, følelser og slikt. Hva mener du med at personlighet og følelser er «utenom kroppen»? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #37 Del Skrevet 5. august 2023 sicario skrev (3 minutter siden): Vel. En sannhet med modifikasjoner. Man vet at mennesket råtner etter døden. Hvor raskt forråtnelsen skjer, avhenger av forhold som oksygen, temp etc etc. Men, man vet at mennesket råtner. Om man tror at det som menneske skjer noe mer en forråtnelse post mortem, så fordrer det at man tror kropper har en sjel, eller noe annet immatrielt som kan flytte seg ut av kroppen. Det er «far fetched» og selvfølgelig ikke bevist, men allikevel mange som tror at menneske har en «sjel». Hva en «sjel» måtte være for noe. Ja, her tok jeg utgangspunkt i at man tror på en sjel /ånd /energi / bevissthet utenfor hjernen av noe slag. Alle vet at kroppen forvitrer. Men sånn som jeg forstod problemstillingen jeg svarte på, handlet den om en evt eksistens etter fysisk død. Som selvfølgelig ikke kan bevises, derfor en del av det vi kaller personlig tro. Anonymkode: 8854c...481 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #38 Del Skrevet 5. august 2023 Lawyam skrev (2 minutter siden): Jeg tenker sjelen er alt utenom kroppen; personlighet, følelser og slikt. Så personligheten er ikke et resultat av det som skjer i hjernen din? Siden det visstnok er utenfor kroppen, mener jeg. Anonymkode: 4bd34...321 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 5. august 2023 #39 Del Skrevet 5. august 2023 Barnslige ateister altså. Gud må finnes fordi verden kan ikke ha blitt til ut av ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #40 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det gjør han ikke. Jeg vokste opp i et sånn passe kristent hjem selv og presten fortalte det samme, men jeg fikk ikke noe svar. Jeg trodde på gud som barn fordi det var det jeg vokste opp med, men begynte fort å tvile fordi ingenting av det gav mening. Bevisbyrden ligger på deg fordi du påstår at gud finnes, på samme måte som at bevisbyrden ligger på personen i tegneseriestripen i HI som påstår at han kan bli til en enhjørning. Ja, det er absolutt fånyttes. Jeg er ikke ute etter håndfaste bevis, for jeg vet selvsagt at det ikke finnes. Lagde bare et halvtullete emne for å påpeke hvor flåsete debatten kan bli. Anonymkode: 4bd34...321 Ja, det var egentlig det jeg trodde, så jeg burde kanskje ikke blandet meg inn. Jeg tviler ikke på at du kan få en ganske flåsete debatt her, uten at noen egentlig forstår hverandre bedre.. Anonymkode: 8854c...481 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå