Gå til innhold

Fikk du lov til å sitte på fanget til mor/far og prøve rattet da du var barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke huske å ha sittet på fanget, men jeg fikk gire når jeg satt i passasjersetet foran. Og jeg var 13 første gang jeg fikk kjøre bilen på en tom plass. 

Anonymkode: 2fdc7...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg satt på fanget og styrte da moren min og jeg var i Danmark, var på en kjempelang sandstrand på Jylland, jeg var vel 9-10 år så midten av 70-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg, men datteren vår på 4 har fått det nå og da i en tid allerede. Hun får gjøre det inne på campingplassen, der fartsgrensa er 10.

Anonymkode: 89e89...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på en stor gresslette.

Jeg er helt for å tenke sikkerhet, men synes likevel det er synd om vi blir overforsiktige, og barna aldri får prøve noe som er litt på kanten eller utenfor boksen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (På 11.8.2023 den 12.52):

Ja, jeg satt på fanget og styrte da moren min og jeg var i Danmark, var på en kjempelang sandstrand på Jylland, jeg var vel 9-10 år så midten av 70-tallet. 

Haha, jeg også! 

Anonymkode: 23d34...b79

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.8.2023 den 22.10):

Typ 8-9 år f eks? Over korte strekninger med minimal trafikk og far/mor passet på?

Anonymkode: 2359e...26f

Ja. Samme har mine barn gjort med meg.

Anonymkode: c1ebc...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 6-9 år så fikk jeg kjøre bilen til pappa i området der bestemoren min bodde (Øde område i en skog).

Så trengte ikke å sitte på fanget for å kjøre :)

Anonymkode: e2119...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrmica skrev (På 14.8.2023 den 14.52):

Jeg er helt for å tenke sikkerhet, men synes likevel det er synd om vi blir overforsiktige, og barna aldri får prøve noe som er litt på kanten eller utenfor boksen. 

Jeg er vanligvis helt enig i dette. Men for et lite barn kan det være livsfarlig å få airbaggen i hodet. Den kommer med stor kraft, og i tillegg vil et lite barn måtte sitte langt foran på fanget for å rekke bort til rattet, slik at det sannsynligvis ikke får noe støtte for nakken. Da er det fare for at airbaggen vil knekke nakken på barnet.
Så husk at selv om man kjører veldig sakte, så kan ting skje.

Anonymkode: bb765...553

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Til dere som lar ungene gjøre det i dag -jeg håper dere blir tatt på fersk gjerning av politiet!

Anonymkode: 00ba3...264

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg husker at min mormor gjorde det med meg flere ganger da jeg var liten. Det var hjem fra nærmeste butikk i et lite trafikkert område, og kort avstand. Det skjedde flere ganger mellom 4 - 8 års alder. Dette var på slutten av 80/begynnelsen av 90 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, satt ofte på fanget når vi kom inn i siste del av nabolaget vårt. Bodde ett sted med breie gater og gode fortau på begge sider. Kjørte vel en 100 meter. Til barnehagen satt jeg ofte på med faren mim på moped da. Masse gode barndomsminner😊, men ville ikke gjort det samme med egne barn nå.

Anonymkode: 58dde...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2023 den 0.42):

Til dere som lar ungene gjøre det i dag -jeg håper dere blir tatt på fersk gjerning av politiet!

Anonymkode: 00ba3...264

Så så Karen.

Anonymkode: c1ebc...02d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...