Gå til innhold

Ett ord du hater? Mitt er..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Eventuelt omvendt. At de som hater ordet "mammahjertet" og uttrykket "mammahjertet blør" er sjalu på de med barn. Det er vel også forståelig for det å være ufrivillig barnløs kan være svært sårt.  Om du får barn så føler du kanskje at "mammahjerte og pappahjerte" gir mening. 

Anonymkode: a0430...eee

Nei det gir ikke mening. Jeg er mor og elsker ungen min over alt på jord. Folk forstår hvorfor jeg lettere sympstiserer med guttebarn og deres foreldre uten at jeg må ts ibruk det idiotiske uttrykket "mammahjerte". 

Anonymkode: e0c7a...81f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elooon
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Den statistikken selvsagt noe du har diktet opp. Så jeg tror deg ikke ;) 

Anonymkode: a0430...eee

Tro hva du vil ;) Det er ett fritt land. 

Du må huske at de fleste mennesker får barn. Det er tross alt naturlig at vi mennesker formerer oss, men de færreste sier «mammahjerte» eller «pappahjerte» 

Det er noe en del kvinner spesielt, holder på med som oftest på sosiale medier. 

Ett ord mange irriterer seg over for man skjønner ikke poenget med det. Høres bare desperat ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ltfutt skrev (27 minutter siden):

Enig. Svenske låneord er grusomme(regner med det er der dette kommer fra).

Hater også når noen sier "tur" istedenfor flaks/heldig/lykke. -Ordet tur har allerede en betydning på norsk.

Ordet tur har allerede flere betydninger på norsk. Helt greit å mislike låneord, men dette er ikke en god grunn. (min mening)

Anonymkode: 42749...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ordet tur har allerede flere betydninger på norsk. Helt greit å mislike låneord, men dette er ikke en god grunn. (min mening)

Okey. Hvis det er viktig for deg å kunne si "jeg hadde tur" istedenfor "jeg var heldig" så kan jeg ikke nekte deg å gjøre det. Men det er like fullt et ord jeg hater i denne konteksten.

Endret av ltfutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ltfutt skrev (2 minutter siden):

Okey. Hvis det er viktig for deg å kunne si "jeg hadde tur" istedenfor "jeg var heldig" så kan jeg ikke nekte deg å gjøre det. Men det er like fullt et ord jeg hater i denne konteksten.

Jeg bruker aldri ordet tur, og foretrekker å unngå låneord til en viss grad. Jeg mente bare at det ikke var en god grunn, da du trenger ikke lete blandt låneord for å finne utallige norske ord med flere betydninger eller ord som ser og/eller høres like ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg bruker aldri ordet tur, og foretrekker å unngå låneord til en viss grad. Jeg mente bare at det ikke var en god grunn, da du trenger ikke lete blandt låneord for å finne utallige norske ord med flere betydninger eller ord som ser og/eller høres like ut.

Vi har mange låneord som er helt ok for min del. Det er mange moderne uttrykk vi har måttet hente da vi ikke har noen norske ord for disse tingene enda. Å bruke et norsk ord som allerede har en betydning, for et annet ord som allerede har en betydning på norsk, bare fordi man ønsker å være svensk har jeg derimot litt problemer med. 

Jeg syns ikke dette er en bra setning f.eks;
"jeg var på tur idag, og hadde skikkelig tur da jeg fant 1000kr, Endelig var det min tur til å ha tur da jeg var ute på tur"

Endret av ltfutt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bror, og andre kebabsjargong ord.

Anonymkode: 271f0...a64

Er bror et kebabsjargongord? Hva skal jeg kalle mitt mannlige søsken da? Guttesøster?

Anonymkode: b19a2...243

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er bror et kebabsjargongord? Hva skal jeg kalle mitt mannlige søsken da? Guttesøster?

Broder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pupp (bryst). Jeg vet det er veldig godt innarbeidet i språket vårt, men jeg synes det er så barnslig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er den eneste korrekte bruken av ordet bror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du skjønner hva jeg mener, men jeg kan gjøre det tydeligere for deg: Når folk som faktisk ikke er din bror, verken biologisk, stebror, adoptert bror eller svigerbror kaller deg for bror. 

Oppfatter folk som kaller andre gutter eller menn for bror bare på grunn av at de har felles kjønn som uintelligente, og gir dem på en måte opp i forhold til det å få noe utbytte av samtale med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tenker du skjønner hva jeg mener, men jeg kan gjøre det tydeligere for deg: Når folk som faktisk ikke er din bror, verken biologisk, stebror, adoptert bror eller svigerbror kaller deg for bror. 

Oppfatter folk som kaller andre gutter eller menn for bror bare på grunn av at de har felles kjønn som uintelligente, og gir dem på en måte opp i forhold til det å få noe utbytte av samtale med dem.

Men de sier mer broh eller noe sånt. Ikke bror. Jeg akter å kalle broren min for en bror og ikke broder eller guttesøster. Jeg lar ikke noen harry, kebabspisende degos stoppe meg i det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ille nå lenger, men en stund skulle alt fra leppestifter og ketsjupposer til frisyrer og bilmodeller være ikoniske. Det var et så utbredt misbruk av ordet at det kunne ødelegge en hel tekst for meg selv de gangene det var på sin plass å bruke det.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...