Gå til innhold

Rekker man å ta MC-lappen nå - eller best å vente til våren?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er snart 50 år og har lyst på en liten MC eller scooter på 3-400 kubikk til kortere turer i østfold.

Har ikke så mye erfaring med tohjulinger: Girmoped og blodtrimmet scooter når jeg var ung, og nå nylig et par måneder med 125 kubikk scooter i utlandet.

Er det noe poeng å starte MC-opplæring nå? Tror dere det er mulig å rekke oppkjøring før høstværet setter en stopper? Dvs. fra nybegynner på tung MC til lappen i lomma på ca. 2 måneder.

Det hadde jo vært fint å være klar for turer med en gang våren kommer.

Anonymkode: 53878...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde null erfaring og brukte 1.5 mnd (men jeg tok kontakt med de på høsten, hadde teri kurset i januar og var da blandt de første som startet kjøringen på våren så var ikke noe kø og fult da de som hadde tatt teori på vinteren var deres første pri).men tenker det burde gå fint. Ta kontakt med div kjøreskole og hør med de hvordan kapasiteten er. 

Anonymkode: 66a46...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde null erfaring og brukte 1.5 mnd (men jeg tok kontakt med de på høsten, hadde teri kurset i januar og var da blandt de første som startet kjøringen på våren så var ikke noe kø og fult da de som hadde tatt teori på vinteren var deres første pri).men tenker det burde gå fint. Ta kontakt med div kjøreskole og hør med de hvordan kapasiteten er. 

Anonymkode: 66a46...148

Takk for bra svar!

Da ringer jeg til kjøreskolene i nærheten i morgen 🏍️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Er snart 50 år og har lyst på en liten MC eller scooter på 3-400 kubikk til kortere turer i østfold.

Har ikke så mye erfaring med tohjulinger: Girmoped og blodtrimmet scooter når jeg var ung, og nå nylig et par måneder med 125 kubikk scooter i utlandet.

Er det noe poeng å starte MC-opplæring nå? Tror dere det er mulig å rekke oppkjøring før høstværet setter en stopper? Dvs. fra nybegynner på tung MC til lappen i lomma på ca. 2 måneder.

Det hadde jo vært fint å være klar for turer med en gang våren kommer.

Kan gå greit det, kommer litt an på hvor lenge de har oppkjøringer og sånn. Problemet er ikke tiden i seg selv, men heller om du får puslespillet med de obligatoriske tingene på plass før oppkjøringen slutter til å gå opp. Banekjøring er nok det vanskeligste å få til, for resten kan tas når som helst så lenge kjørelærer har tid, men kommer an på hvor mye trøkk det er. Jeg ville ringt kjøreskoler og spurt hvor mye trøkk det er og når de har tid, om de har ledig banetid etc. 

For å øke oddsene så kan du vurdere å kjøpe sykkel før du har lappen, dersom du kjenner noen du kan øvelseskjøre med mellom timene. Da blir du fortere god og sparer penger. Og sykler i str 400cc er billige, spesielt brukt, så selv om du kjøper "feil" sykkel og vil bytte etter du har lappen så sparer du nok mer på at du trenger færre kjøretimer enn du taper på inbyttingen. Og jo fortere du blir god nok jo lettere blir det å få inn banekjøring og oppkjøring før høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan greie det på 14 dager dersom man har en fleksibel lærer og er fleksibel selv. 
Men få tatt teorien før du setter i gang, er den ferdig er alt mye enklere! 

Typen min er i gang nå med teorien. Så må vi bare finne en kjørelærer med ledig tid, da er planen hans å ta ut ferie for å få gjort dette kjapt og greit (han har reisejobb og er aldri hjemme i ukedagene) 

Anonymkode: b2721...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde uansett begynt nå, til våren er det laaange køer, begynner  du nå er du først i køen og kan kjøre neste år selv om du skulle være uheldig på oppkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...