AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Del Skrevet 26. juli 2023 Bortsett fra 1 minutt i sone 3 og 1 minutt i sone 4, så løp jeg de resterende 23 minuttene i sone 5, altså rød sone. Forteller dette noe om formen min? Jeg klarte likevel å ta ny pers for året, så det var ikke slik at jeg sprakk eller møtte veggen. Men jeg presset meg hardt. Jeg løper ca 2 dager ukentlig og varierer mellom diverse intervaller og distanser opp til 6 km. Sjelden lengre. Av og til 10.000 meter. Når jeg løper klarer jeg aldri å være i sone 1 eller 2. Den hopper rett opp til sone 3 nesten med en gang. Hvilepulsen min er i snitt 49/50, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å løpe sakte i sone 1 eller sone 2. Hva kan være grunnen til det? Formen er jo egentlig mer enn ok. Anonymkode: da35e...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 27. juli 2023 #2 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bortsett fra 1 minutt i sone 3 og 1 minutt i sone 4, så løp jeg de resterende 23 minuttene i sone 5, altså rød sone. Forteller dette noe om formen min? Jeg klarte likevel å ta ny pers for året, så det var ikke slik at jeg sprakk eller møtte veggen. Men jeg presset meg hardt. Jeg løper ca 2 dager ukentlig og varierer mellom diverse intervaller og distanser opp til 6 km. Sjelden lengre. Av og til 10.000 meter. Når jeg løper klarer jeg aldri å være i sone 1 eller 2. Den hopper rett opp til sone 3 nesten med en gang. Hvilepulsen min er i snitt 49/50, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å løpe sakte i sone 1 eller sone 2. Hva kan være grunnen til det? Formen er jo egentlig mer enn ok. Anonymkode: da35e...99c Har du testet makspulsen og bruker du pulsbelte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #3 Del Skrevet 27. juli 2023 Jeg er også alltid i sone 3 eller mer når jeg løper, og jeg har løpt i mange år. Kun sone 1 og 2 ved turer i skog og mark. Du vet makspulsen din? Anonymkode: 9412b...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 27. juli 2023 #4 Del Skrevet 27. juli 2023 Å jogge i sone 1 og 2 krever trening. For mange, inkludert meg selv, må man trene mye svært sakte i starten. Da økes farta etterhvert. I motbakker går det ofte saktere enn gåtempo. Viktig å opprettholde strgfrekvensen, men redusere skrittlengden. Jeg gjør det samme på flatmark. Der har jeg faktisk høyere stegfrekvens når jeg jogger sakte enn når jeg løper fortere. Min erfaring er at selv om jeg sier til venner at de må øke kappilærene og at det ikke hjelper å ha en stor motor om resten av bilen er dårlig så jogger de mest i et tempo som gjør de slitne, men ikke ubehagelig slitne. Når de så skal prøve å jogge rolige økter med meg, jogger de ofte fortere enn meg selv om rekordene deres er langt dårligere enn mine. Vi mennesker er vel skrudd sammen for å gjøre ting som ikke fungerer fremfor det som faktisk er lurt😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #5 Del Skrevet 27. juli 2023 J Anonymkode: da35e...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #6 Del Skrevet 27. juli 2023 Sandum.PT skrev (11 timer siden): Har du testet makspulsen og bruker du pulsbelte? Jeg har ikke pulsbelte, bruker bare en Garmin pulsklokke. Makspulsen har jeg for så vidt ikke testet, men 191 er vel maks som jeg har sett. Anonymkode: da35e...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #7 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er også alltid i sone 3 eller mer når jeg løper, og jeg har løpt i mange år. Kun sone 1 og 2 ved turer i skog og mark. Du vet makspulsen din? Anonymkode: 9412b...448 Har ikke testet den spesifikt, men har hatt 191 på det meste under løping. Majer skrev (10 timer siden): Å jogge i sone 1 og 2 krever trening. For mange, inkludert meg selv, må man trene mye svært sakte i starten. Da økes farta etterhvert. I motbakker går det ofte saktere enn gåtempo. Viktig å opprettholde strgfrekvensen, men redusere skrittlengden. Jeg gjør det samme på flatmark. Der har jeg faktisk høyere stegfrekvens når jeg jogger sakte enn når jeg løper fortere. Min erfaring er at selv om jeg sier til venner at de må øke kappilærene og at det ikke hjelper å ha en stor motor om resten av bilen er dårlig så jogger de mest i et tempo som gjør de slitne, men ikke ubehagelig slitne. Når de så skal prøve å jogge rolige økter med meg, jogger de ofte fortere enn meg selv om rekordene deres er langt dårligere enn mine. Vi mennesker er vel skrudd sammen for å gjøre ting som ikke fungerer fremfor det som faktisk er lurt😅 Hva er fordelene ved å kunne løpe i sone 1 og 2? Det er kanskje mer gunstig på lengre distanser hvor man gjør lurt i å holde et jevnt tempo? Maraton osv. For når jeg løper er det gjerne testløp for å sjekke om jeg tar personlig rekord, rekord for året osv.. Og da er det gjerne gass fra starten av, og det er sjeldent løyper over 6 km. Som regel tester jeg 3000, 5000 og et par faste løyper jeg har. Prøver meg på 10.000 et par ganger i året. Har løpt i en del år og har ofte vært i passe bra form. Ligger som regel på rundt 4.20 min. pr. kilometer i snitt på distanser på 5-6 km når jeg er i min beste form. Men har aldri helt satt meg inn i detaljer rundt puls, soner osv. Anonymkode: da35e...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 28. juli 2023 #8 Del Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har ikke pulsbelte, bruker bare en Garmin pulsklokke. Makspulsen har jeg for så vidt ikke testet, men 191 er vel maks som jeg har sett. Anonymkode: da35e...99c Pulsklokke på håndleddet er ikke så nøyaktig som med belte, så det kan være en feilkilde. At du ikke har testet makspulsen med en skikkelig protokoll er også en feilkilde. Mange har en makspuls på flere slag, noen ganger flere titalls slag, over den som estimeres via algoritmen som klokken bruker. Hvis du da ikke har justert sonene så kan det være at din lave sone 5 på klokka i realiteten er en lav sone 4 osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 28. juli 2023 #9 Del Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 27.7.2023 den 20.21): Har ikke testet den spesifikt, men har hatt 191 på det meste under løping. Hva er fordelene ved å kunne løpe i sone 1 og 2? Det er kanskje mer gunstig på lengre distanser hvor man gjør lurt i å holde et jevnt tempo? Maraton osv. For når jeg løper er det gjerne testløp for å sjekke om jeg tar personlig rekord, rekord for året osv.. Og da er det gjerne gass fra starten av, og det er sjeldent løyper over 6 km. Som regel tester jeg 3000, 5000 og et par faste løyper jeg har. Prøver meg på 10.000 et par ganger i året. Har løpt i en del år og har ofte vært i passe bra form. Ligger som regel på rundt 4.20 min. pr. kilometer i snitt på distanser på 5-6 km når jeg er i min beste form. Men har aldri helt satt meg inn i detaljer rundt puls, soner osv. Anonymkode: da35e...99c Fordelen med å trene i sone 1 og 2 er at du får trent mer på fettforbrenning i mitokondriene. I San Milan anbefaler at mesteparten av treningen foregår såpass lett, og det kan bety at du går mer enn du løper. San Milan snakker om at vi har tre typer forbrenning, fettforbrenning, karbohydrater og forbrenning med oksygenmangel. Han hevder at best kapasitet oppnås dersom man trener alle forbrenningssystemene. Ellers må jeg si at det er sterkt at du orker å ligge i sone 5 nesten en halvtime Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #10 Del Skrevet 28. juli 2023 Tipper du lå og vippet rundt terskel hvis du ikke fikk melkesyre. Hvis du løper slik en gang iblant, noe mange gjør, vil jeg tro du først og fremst opplever løping som slitsomt. Veldig mange tror jo nøkkelen til å bli en god løper er å gi full gass flere ganger i uken, men det finnes vel knapt en raskere vei tilbake til sofaen. Høres ikke ut som løping er noe du har mål om å jobbe spesifikt med, men en av de store fordelene med sone 1-2 er at man får jobbet med utvikling av blodårene slik at de øker musklenes kapasitet til å bruke oksygen. Det øker også utholdenhet og er en skånsom måte å få flere km/mil i beina. Løping i lave soner har altså stor positiv effekt på å løpe bedre. Det er likevel viktig å også løpe noe tempo og intervaller hvis man vil få litt fart + jobbe med kondisjon. Anonymkode: 9d73a...1c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 29. juli 2023 #11 Del Skrevet 29. juli 2023 Majer skrev (På 27.7.2023 den 9.26): Å jogge i sone 1 og 2 krever trening. For mange, inkludert meg selv, må man trene mye svært sakte i starten. Da økes farta etterhvert. I motbakker går det ofte saktere enn gåtempo. Viktig å opprettholde strgfrekvensen, men redusere skrittlengden. Jeg gjør det samme på flatmark. Der har jeg faktisk høyere stegfrekvens når jeg jogger sakte enn når jeg løper fortere. Min erfaring er at selv om jeg sier til venner at de må øke kappilærene og at det ikke hjelper å ha en stor motor om resten av bilen er dårlig så jogger de mest i et tempo som gjør de slitne, men ikke ubehagelig slitne. Når de så skal prøve å jogge rolige økter med meg, jogger de ofte fortere enn meg selv om rekordene deres er langt dårligere enn mine. Vi mennesker er vel skrudd sammen for å gjøre ting som ikke fungerer fremfor det som faktisk er lurt😅 Har samme erfaring, det tok litt tid å klare å løpe sakte nok på rolige turer. Der er også en treningssak Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vegglampe Skrevet 29. juli 2023 #12 Del Skrevet 29. juli 2023 Det høres ut til at du løper i lavere pulssone enn hva klokka de er stilt inn på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 30. juli 2023 #13 Del Skrevet 30. juli 2023 Sandum.PT skrev (På 28.7.2023 den 6.51): Pulsklokke på håndleddet er ikke så nøyaktig som med belte, så det kan være en feilkilde. At du ikke har testet makspulsen med en skikkelig protokoll er også en feilkilde. Mange har en makspuls på flere slag, noen ganger flere titalls slag, over den som estimeres via algoritmen som klokken bruker. Hvis du da ikke har justert sonene så kan det være at din lave sone 5 på klokka i realiteten er en lav sone 4 osv. Jeg er usikker på hva som er min maxpuls og har fått den estimert til 180 etter å ha oppnådd 176 på ergometersykkel vo2 og laktat-test. Jeg har hatt en enkeltmåling på 185 med garmin på håndleddet på et tidspunkt jeg vet at innsatsen var veldig høy, oppover på sykkel. Kan jeg anta at det er maxpuls eller kan det være unøyaktig måling? Har målt 180 noen få ganger (3?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 30. juli 2023 #14 Del Skrevet 30. juli 2023 I Grosny skrev (26 minutter siden): Jeg er usikker på hva som er min maxpuls og har fått den estimert til 180 etter å ha oppnådd 176 på ergometersykkel vo2 og laktat-test. Jeg har hatt en enkeltmåling på 185 med garmin på håndleddet på et tidspunkt jeg vet at innsatsen var veldig høy, oppover på sykkel. Kan jeg anta at det er maxpuls eller kan det være unøyaktig måling? Har målt 180 noen få ganger (3?). Estimert 180 ved maksimal puls på 176 under VO2-maks test høres sannsynlig ut. Vanligvis får man litt høyere makspuls på løping om man ikke er veldig godt trent på sykkel. Enkeltmåling på 185 på håndledd er innenfor feilprosenten til slik måling så ikke overraskende, men ikke noe jeg ville satt som makspuls før du ser det med belte 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå