AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #1 Del Skrevet 26. juli 2023 Hei, Jeg er en mann i midten av tredve-årene. Singel, ingen barn, har en god jobb, egen leilighet. Er gjeldfri og har ca 2 millioner i oppsparte midler. Jeg har ingen stor trang til å kjøpe meg masse "ting". Har ikke reist så mye til nå, men reising er også litt skummelt alene. Vurderer å bare fortsette å spare i en 5-6 år til, og evnt si opp jobben. Hva ville du gjort i min situasjon? Hva ville du brukt pengene til? Anonymkode: 2c2c3...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 26. juli 2023 #2 Del Skrevet 26. juli 2023 Total renovering av familiehytten og oppussing av den ! Siden hytten betyr svært mye for meg, så mange gode minner ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 26. juli 2023 #3 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei, Jeg er en mann i midten av tredve-årene. Singel, ingen barn, har en god jobb, egen leilighet. Er gjeldfri og har ca 2 millioner i oppsparte midler. Jeg har ingen stor trang til å kjøpe meg masse "ting". Har ikke reist så mye til nå, men reising er også litt skummelt alene. Vurderer å bare fortsette å spare i en 5-6 år til, og evnt si opp jobben. Hva ville du gjort i min situasjon? Hva ville du brukt pengene til? Anonymkode: 2c2c3...620 Investert i eiendom, kunst eller fond. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 26. juli 2023 #4 Del Skrevet 26. juli 2023 1. Satt av en buffer 2. Investert pengene i utleiebolig. 3. Satt inn en jevn sum i fond over tid. Med din økonomi hadde jeg nok strukket meg til ca 10-15 tusen i måneden. Spredt risiko, med gode muligheter for avkastning over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #5 Del Skrevet 26. juli 2023 Jeg ha rmann og barn, god jobb, stort hus og ny bil, gjeldfri og med ca 2 mill i diverse fond. Tjener godt, så formuen bare øker. Jeg sparer dem bare, jeg. I litt diverse fond. Å si opp jobben etter så lite som 5-6 år ville vært galskap i mine øyne, med "bare" 2 mill på konto. I hvertfall når du er så ung. Det er lenge igjen av livet, og å gå glipp av pensjon og slikt, og leve av såpass lite i seksti-sytti år til, ville jeg ikke satset på. Må du bruke pengene da? Kan de ikke bare stå og kose seg i et fond? Anonymkode: 6ca9d...e41 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #6 Del Skrevet 26. juli 2023 Anciol skrev (2 minutter siden): Total renovering av familiehytten og oppussing av den ! Siden hytten betyr svært mye for meg, så mange gode minner ❤️ TS skriver ingenting om at han har en familiehytte. Han lurer på hva andre hadde gjort i hans situasjon. Ts, hvis du er singel uten barn hadde jeg vært skeptisk til å si opp jobben allerede om fem år. Jobb er fint for litt sosial omgang. Dessuten rekker ikke 2-3 millioner for resten av livet. Jeg hadde investert i en leilighet og leid den ut. Reising høres fint ut også. Anonymkode: e4365...06b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #7 Del Skrevet 26. juli 2023 Fint med mye penger, men ikke i nærheten av nok til å si opp jobben. Jobbe redusert noen år, derimot, det vurderer jeg sterkt å gjøre når mye sv pengene er overført til fond og barna er små. Anonymkode: e561a...120 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 26. juli 2023 #8 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) Det kommer helt an på hva du ønsker deg av livet videre. Sivilstatus Har du ønske om å bo alene, og brødfø bare deg selv, eller vil du ha en partner og eventuelt barn? Dine prioriteringer bør påvirke dette. Er du alene kan du brenne to millioner på en sportsbil, ønsker du deg familie, så er to mill småpenger som din andel i en felles bolig. Karriere Har du den utdanningen og det yrket du ønsker deg? Gir jobben din mening til livet, eller vil du bruke tiden på noe annet? Du har råd til å ta en annen utdanning, og jobbe med noe du synes er genuint gøy. Du kan også velge å jobbe deltid, og bruke resten av tiden din på noe som du synes er interessant, gøy eller spennende. Interesser Hva er det du synes er fint, godt og gøy? Hvor drømmer du om å gå når du lengter bort fra jobben på en solskinnsdag? Har du uoppfylte drømmer? Vil du oppleve Amazonas eller Finnmarksvidda, fordype deg i noe du er helt nerd på, ta med en kjæreste til Mauritius eller starte en ny bedrift med kompisen din? Hadde jeg hatt penger til overs da jeg var midt i trettiårene så hadde jeg dratt på mer når jeg har renovert familiestedet, og etablert min egen bedrift her. Jeg vet hva jeg ville ha produsert, og det ville gitt meg en solid biinntekt halve året, og gitt meg et friere liv nå, når jeg er godt voksen. Det ville også kunne gitt en framtidig arbeidsplass til en av ungene f.eks. eller til noen jeg leide inn. Og jeg ville hatt det gøy mens jeg gjorde det, og gjort den vanlige jobben min halve året bare. Endret 26. juli 2023 av Andro 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Softgun Skrevet 26. juli 2023 #9 Del Skrevet 26. juli 2023 Jeg brukt kanskje 30 % av pengene på å reise. Det finnes gruppeturer også om du ikke vil reise alene, som feks Carpe Diem, Hvitserk. Etc Ellers så ville jeg spart i fond, og/ eller brukt penger på båt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #10 Del Skrevet 26. juli 2023 Rødstrupa skrev (11 minutter siden): Investert i eiendom, kunst eller fond. Eiendom i opptoget til en verdensomspennende krig. Ok. Når verden nå snart sulter grunnet Russland er det siste du vil å investere i eiendom. Invester i våpenindustrien. Anonymkode: cb882...9a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Del Skrevet 26. juli 2023 TS igjen her. Takk for alle svar her med gode tips! Til info så er det aller meste av dette allerede investert i fond og aksjer. Sparer også ca 20-25-tusen i månenden av fast inntekt. Hvis markedet går "greit", så regner jeg med å ha 6-7 millioner innen 5-7 år. Derfor ønske om å enten trappe ned jobb, evnt slutte eller finne på noe annet. Jeg ønsker å bruke pengene på noe etterhvert, men har hittil bare spart og ikke tenkt så mye over det. Derfor jeg spør om tips her Anonymkode: 2c2c3...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #12 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS igjen her. Takk for alle svar her med gode tips! Til info så er det aller meste av dette allerede investert i fond og aksjer. Sparer også ca 20-25-tusen i månenden av fast inntekt. Hvis markedet går "greit", så regner jeg med å ha 6-7 millioner innen 5-7 år. Derfor ønske om å enten trappe ned jobb, evnt slutte eller finne på noe annet. Jeg ønsker å bruke pengene på noe etterhvert, men har hittil bare spart og ikke tenkt så mye over det. Derfor jeg spør om tips her Anonymkode: 2c2c3...620 6-7 mill er fremdeles lite å leve av for resten av livet, om du er i begynnelsen av førti-årene når du sier opp jobben. Veldig lite, faktisk. Ville heller trappet ned på jobben, og ikke falt helt utenfor arbeidslivet. Uforutsette ting kan skje, og om du har sagt opp jobben, vært utenfor arbeidslivet noen år, og så ser at det ikke går, så kan det være vanskelig å komme seg inn i arbeidslivet igjen, med et stort hull i cv'en, og mange års mistet arbeidserfaring, hvor du i tillegg har falt faglig bakpå. Anonymkode: 6ca9d...e41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #13 Del Skrevet 26. juli 2023 Jeg blåste akkurat 300 000 kr på en 4 måneders lang reise i østen. Det er slike ting som gir meg mer glede og minner enn materielle ting og indeksfond. Liker også jobben min såpass at å førtidspensjonere meg som 40-åring er uaktuelt. Det høres ut som du allerede forvalter pengene dine "fornuftig", men gir det deg glede i hverdagen å ha 2 millioner på bok? Anonymkode: 2e137...fb1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #14 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg blåste akkurat 300 000 kr på en 4 måneders lang reise i østen. Det er slike ting som gir meg mer glede og minner enn materielle ting og indeksfond. Liker også jobben min såpass at å førtidspensjonere meg som 40-åring er uaktuelt. Det høres ut som du allerede forvalter pengene dine "fornuftig", men gir det deg glede i hverdagen å ha 2 millioner på bok? Anonymkode: 2e137...fb1 TS her, Fikk du enkelt permisjon fra jobb med begrunnelse om at du ville reise? Jeg ser fordeler med å ha en jobb pga det sosiale. Får utfordret hodet der bra også, men jeg har ingen stor interesse i det å gjøre karriere eller å klatre i det sosiale hierarkiet. Nei, det gir meg ingen stor glede i det å ha en del penger. Det gir meg stor økomomisk trygghet og ingen bekymringer i disse tider med usikkerhet og høyere renter. Akkurat det er positivt. Anonymkode: 2c2c3...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #15 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS her, Fikk du enkelt permisjon fra jobb med begrunnelse om at du ville reise? Jeg ser fordeler med å ha en jobb pga det sosiale. Får utfordret hodet der bra også, men jeg har ingen stor interesse i det å gjøre karriere eller å klatre i det sosiale hierarkiet. Nei, det gir meg ingen stor glede i det å ha en del penger. Det gir meg stor økomomisk trygghet og ingen bekymringer i disse tider med usikkerhet og høyere renter. Akkurat det er positivt. Anonymkode: 2c2c3...620 Det kan jeg absolutt forstå. Ja, hos min arbeidsgiver er det relativt enkelt å få opp mot 6 mnd permisjon uten lønn. Anonymkode: 2e137...fb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #16 Del Skrevet 26. juli 2023 Hadde tatt med et pause år, leid ut leiligheten, reist rundt i verden.Det er en investering i selve livet! Man vet aldri hvor lenge man lever, penger er ikke alt. Det er hva jeg hadde gjort om jeg var deg Jeg reiste selv verden rundt alene et år som 21 åring. Anonymkode: 5afd5...c98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #17 Del Skrevet 26. juli 2023 Vi tenkte gjennom hva som gir oss mye mer enn å gå i graven med likskjorta stinn i penger. Vi bruker mye på å reise, og booker gjerne bedre flybilletter, gode hotell med oppgradering, og privat transport. Vi legger også mye i mat i viner, går gjerne ut og spiser en gang i uka. En annen ting vi prioriterer er teknologi og ting til hjemmet, som gjør hjemmelivet mer komfortabelt. Vi vurderer også å kjøpe et naust slik at vi har en privat badeplass på fine dager. Å si opp jobb, jobbe redusert eller gå av tidlig, er ikke aktuelt da vi liker det vi gjør. Men det kan jo skje i fremtiden, så derfor får en god del midler fortsatt godgjøre seg i fond. VI har mulighet for fri uten lønn som vi bruker innimellom for å kunne reise mer. Anonymkode: 50cf6...d2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #18 Del Skrevet 26. juli 2023 Det jeg ville gjort dersom jeg var i din posisjon var å ta permisjon fra jobb, eller si opp, og så blitt fulltidsstudent igjen. Jeg har en nær slektning som tjente seg rik på it, før den bobla sprakk for noen tiår siden. Vedkommende tok da to nye hovedfag, før hen begynte å jobbe igjen. Det er nøyaktig det jeg også ville gjort om jeg hadde pengene til det . (Det har jeg ikke, så jeg studerer parallelt med jobb). Anonymkode: a86bd...198 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #19 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det jeg ville gjort dersom jeg var i din posisjon var å ta permisjon fra jobb, eller si opp, og så blitt fulltidsstudent igjen. Jeg har en nær slektning som tjente seg rik på it, før den bobla sprakk for noen tiår siden. Vedkommende tok da to nye hovedfag, før hen begynte å jobbe igjen. Det er nøyaktig det jeg også ville gjort om jeg hadde pengene til det . (Det har jeg ikke, så jeg studerer parallelt med jobb). Anonymkode: a86bd...198 Det kunne vært en mulighet ja, takk for innspill. Jeg har ikke generell studiekompetanse, så jeg måtte hatt tatt opp noen fag først før jeg evnt kunne studert. Men det kan jo være et mål i seg selv. Anonymkode: 2c2c3...620 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #20 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): TS igjen her. Takk for alle svar her med gode tips! Til info så er det aller meste av dette allerede investert i fond og aksjer. Sparer også ca 20-25-tusen i månenden av fast inntekt. Hvis markedet går "greit", så regner jeg med å ha 6-7 millioner innen 5-7 år. Derfor ønske om å enten trappe ned jobb, evnt slutte eller finne på noe annet. Jeg ønsker å bruke pengene på noe etterhvert, men har hittil bare spart og ikke tenkt så mye over det. Derfor jeg spør om tips her Anonymkode: 2c2c3...620 Ta mc lappen og kjør norden rundt Anonymkode: 54279...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå