Polyester Skrevet 26. juli 2023 #61 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det som er riktig er det som står i Bibelen. Som er det han forklarer. Anonymkode: 9bc6e...d6a noen TROR det ja, og noen TROR noe annet. jeg for eksempel TROR at alle kristne tar feil, men jeg påstår ikke at jeg har noe fasit eller universal sannhet, men det gjør kanskjeikkedet og veldig mange andre kristne. Det er en så syk kognitiv dissonans hos dere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. juli 2023 #62 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) Kanskjeikkedet skrev (6 minutter siden): Vent litt.. så jeg får ikke sitere fra Bibelen når det er min fasit på det som er riktig? Fasiten er BIBELEN. Ingenting annet. Jeg har min ydmykhet ovenfor Min Allmektige Skaper- han ydmyker jeg meg for hver dag. At du kaller meg ukristelig sier mer om deg enn meg. Det er hundrevis av motsigelser i bibelen, så nei det er ikke en fasit. https://www.chrisharrison.net/index.php/Visualizations/BibleViz Endret 26. juli 2023 av Polyester skiftet ut død link Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 26. juli 2023 #63 Del Skrevet 26. juli 2023 @Maskinfører 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. juli 2023 #64 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (2 minutter siden): Nei. Det er det ikke. Men det er bra du tar menneskets ord for god fisk- istedenfor Guds ord. Selvfølgelig er det det. men uansett, slapp litt mer av. Hvis du ønsker å overbevise andre til å tenke som deg så funker ikke det du driver med nå. Er ikke misjonering en stor del av troen din? Guden din hadde nok likt om du var litt mer ydmyk og forståelsesfull ovenfor andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. juli 2023 #65 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) Kanskjeikkedet skrev (6 minutter siden): Tro er alt det handler om. Og de fleste som tror noe annet enn det som står i Bibelen - VET ingenting. Og de fleste har for såvidt ikke lest det som står i Bibelen engang. Bare det at du sier at medmennesker har kognitiv dissonans fordi de ikke er enig i ditt syn på «verden og universet» sier også veldig mye om deg som person. Jævlig opptatt du er å dømme meg med denne "sier mer om deg enn meg"-holdninga di a? Ukristelig av deg, igjen. Og jo, jeg vet mye. Jeg er barnebarnet til en av de mest kjente fanatikerene og predikantene som har levd i Norge, jeg er oppdratt i intens tro hvor alt vi snakket om var guden din, bibelen og alt ble diskutert ut i fra et kristent perspektiv. Du vet kanskje mye om de orda i den bullshit-boka der men du vet ikke en dritt om meg, kompis. Endret 26. juli 2023 av Polyester 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann1977 Skrevet 26. juli 2023 #66 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (8 minutter siden): Vent litt.. så jeg får ikke sitere fra Bibelen når det er min fasit på det som er riktig? Fasiten er BIBELEN. Ingenting annet. Jeg har min ydmykhet ovenfor Min Allmektige Skaper- han ydmyker jeg meg for hver dag. At du kaller meg ukristelig sier mer om deg enn meg. Hele det gamle testamentet må tas med en stor klype salt, ..... Det var derfor Jesus kom til jorden for å ta vekk "fasiten" fra de skriftlerde. For å snu maktbalansen som ble og blir brukt til å undertrykke alle som er svakere enn seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #67 Del Skrevet 26. juli 2023 Jeg kjenner mange som sier de er kristne, men ingen av dem har lest bibelen så jeg er usikker på hva de egentlig tror på🤷♀️ Anonymkode: b27e6...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann1977 Skrevet 26. juli 2023 #68 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (Akkurat nå): Det Gamle Testamentet har like stor betydning som det hadde før. Jesus kom for å fullbyrde. De Ti Bud er like viktig i dag som de var for 2000 år siden. Øye for øye. Drep, voldta, hån alle hedninger, for hedninger er ikke en del av guds barn, men satans disipler. Er det det det du forsvarer? Du vet at selv satans disipler er guds barn? Skapt av den samme Gud, for det må de være da det ikke finnes andre guder..... Forsvarer du all urett som er gjort i Guds navn? Jeg tror du er av typen: "Kom som du er, men bli som oss! Ellers så brennes du i helvete...." Tar jeg feil? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. juli 2023 #69 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (7 minutter siden): Igjen- Bibelen sier at man ikke kan være lunken. Enten er man kald eller varm. Jeg behøver ikke å overbevise deg om noe som helst. Fordi du har allerede vist at du ikke har noen tro. Og i hvertfall ikke på Vår Himmelske Frelser. Gud dømmer deg. Jeg gjør ikke det. I forhold til Guds ord så er alle som ikke mottar Jesus som Vår Frelser Jeg synes du dømmer meg og andre i tråden her ganske greit jeg. Du sier at du ser at jeg ikke har noen tro, men jeg har kun sagt at jeg ikke tror det samme som deg. Å si til meg "det sier mer om deg enn om meg" med en ovenfra og ned holdning ER dømmende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #70 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (26 minutter siden): Vent litt.. så jeg får ikke sitere fra Bibelen når det er min fasit på det som er riktig? Fasiten er BIBELEN. Ingenting annet. Jeg har min ydmykhet ovenfor Min Allmektige Skaper- han ydmyker jeg meg for hver dag. At du kaller meg ukristelig sier mer om deg enn meg. Jeg prøver egentlig å ikke blande meg inn mer, men her måtte jeg nesten le litt 😅 det er jo ikke mange innlegg siden du sa at ikke jeg var kristen? Men jeg er forøvrig enig i at det sa mer om deg enn om meg 😉 (Jeg beskylder ikke deg for å ikke være kristen altså, selv om vi er uenige i mange ting. Det er det ikke opp til meg å vurdere.) Anonymkode: 2ac7f...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. juli 2023 #71 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (2 minutter siden): Isåfall har du fått dine «kule» ord fra senere tid da? Å banne gir deg veldig mye negativt i livet ditt. Du kan være barnebarnet til den mest kjente kristne predikerer i verden- og fremdeles være helt uvitende om hvem Jesus ER. Det står også i Bibelen. Å banne har ikke forandret noen ting i livet mitt, jeg har aldri opplevd at det har påvirket noenting, fordi det er bare ord. "Jævlig" er bare et annet ord for djevelsk, og "dritt" er ikke et banneord en gang. Se, nå driver du å dømmer meg igjen fordi jeg snakker på en måte som du har bestemt deg for at du misliker. Du antar når og hvor jeg har lært dette banneordet som er et helt vanlig ord. Humble yourself girl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. juli 2023 #72 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (1 minutt siden): Du skal bli dømt for alle ord du ytrer. «Et godt menneske bringer fram godt av hjertets gode forråd, et ondt menneske bringer fram ondt av hjertets onde forråd. For det som hjertet er fullt av, taler munnen.» Lukas 6:45 N78BM og? Man har liksom et ondt "hjerte" da om man sier noe som "Denne kaka var djevelsk god! Nammenam!". Nei kutt ut a. Kanskjeikkedet skrev (4 minutter siden): Tja- ingen vet mer enn Gud. Og alle som ikke tar imot Jesus som frelser er utroende/hednisk/avgudsdyrkere. Det står i Bibelen. Jeg dømmer deg fremdeles ikke- jeg siterer fremdeles fra Bibelen. Igjen, det er det du TROR. Muslimer tror akkurat det samme men de har bytta ut noen navn og lagt til Mohammed fred være med han. Alle muslimer eller jøder, som tror nesten akkurat det samme, tenker om deg og andre som følger din gud som du tenker om meg nå. Sjansen for at du sitter på fasiten er forsvinnende liten. Gjør deg selv en tjeneste og prøv å tenk litt mer. Ikke vær en robot som siterer bibelen heller enn å svare med egne tanker og ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 26. juli 2023 #73 Del Skrevet 26. juli 2023 Ja, har en kamerat som er prest. Jeg er ikke religiøs. Vi vet jo selvsagt begge hvor den andre står mtp tro, men dette er ikke noe som egentlig tar noe plass i vårt vennskap. Han kunne like gjerne vært rørlegger. Når vi møtes, er det gjerne middag, båtturer eller en tur på pub det går i. Jeg kan ikke skjønne at han tror på det han gjør, men det er som sagt helt andre ting som knytter oss sammen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. juli 2023 #74 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (1 minutt siden): Du kan ikke sette spørsmål ved Allah slik man kan ved Gud. Dermed er det propaganda. Jesus var ingen profet. Jesus er både Gud og menneske. Jo, selvfølgelig kan man det. Det er stor negativ sosial kontroll i kristne miljøer. Det er ekstremt på akkurat samme måte og for å bryte med religionen må du bryte med familien (fordi de nå hater deg). Allikevel er det mange utbrytere både fra kristendommen og islam. Lukkede miljøer er det som gjør at man ikke kan stille spørsmål, ikke religionen i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann1977 Skrevet 26. juli 2023 #75 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (2 minutter siden): Du skal bli dømt for alle ord du ytrer. «Et godt menneske bringer fram godt av hjertets gode forråd, et ondt menneske bringer fram ondt av hjertets onde forråd. For det som hjertet er fullt av, taler munnen.» Lukas 6:45 N78BM Jeg mistenker @Kanskjeikkedet til å være kunstig inteligens siden hen ikke har en eneste egen mening om ting, men blindt dyrker alt som hen har hørt om, lest om i bibelen. Er hen ikke klar over at skriftene er skrevet av mennesker som ofte farger dem med sitt personlige syn og feil lære? De er oversatt feil, skrevet om, revidert lagt til og tatt vekk bøker, vers og evangelier opp igjennom historien? Ingen egen mening /tolkning er tollerert i det miljøet hen er i. De skal hjernevaskes til å tro at de er de eneste som kan komme til himlen. Hjernevaskes til å ikke si ifra om urett i egen kirke, hjernevaskes til å gjøre grådige ledere rike på penger og makt. Jeg skjønner veldig godt hvorfor samtlige menigheter og kristne blir møtt med fordommer og mitoppfatninger om hva kristendom dreier deg om 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einus Skrevet 26. juli 2023 #76 Del Skrevet 26. juli 2023 Helt vanlige mennesker…. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. juli 2023 #77 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) Kanskjeikkedet skrev (5 minutter siden): Du behøver ikke være en del av et «kristent miljø» for å være kristen. Det at man er troende er mellom deg og Herren- ingen andre. Og å bryte forhold med mennesker som ikke er troende - er relativt nødvendig om man skal følge Jesus. Avgudsdyrkere vil aldri forstå det personlige forholdet man søker ved Jesus. Det er fundementalt. Her motsier du deg selv i ett og samme korte innlegg. Med mindre du mener at man skal være helt alene bare da, men jeg mistenker at du mener at man skal omgi seg med andre kristne som tror på samme "riktige" måte som deg. Da ER man i et lukket kristent miljø. Og for din del i tillegg i et ekstremt miljø. Jeg vet at jeg svarer som om hen finnes men etter dette innlegget tenker jeg også at det er en AI språkmodell opplært på kristenforumer og bibelen. Endret 26. juli 2023 av Polyester Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #78 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (19 minutter siden): Glad hvis du er kristen. Men det står selv i Bibelen at man kan anse seg selv som kristen og fremdeles ikke ha forhold til Jesus. Mange «kristne» idag har godtatt verden som en del av deres kristendom. Og da er ikke til ære for Gud lenger. Men for verden. «Elsk ikke verden, heller ikke de ting som er i verden! Om noen elsker verden, da er ikke Faderens kjærlighet i ham. For alt som er i verden, kjødets lyst og øynenes lyst, og hovmodig skryt av det en er og har, er ikke av Faderen, men av verden. Og verden forgår og dens lyst, men den som gjør Guds vilje, blir til evig tid.» 1 Johannes 2:15-17 NB «Når verden hater dere, da skal dere vite at den har hatet meg før dere. Var dere av verden, da ville verden elske sitt eget. Men fordi dere ikke er av verden, men jeg har utvalgt dere av verden, derfor hater verden dere.» Johannes 15:18-19 NB Takk for det, jeg er glad for deg også 😊 Ja, jeg anser både meg selv og deg som kristne selv om vi nok er helt og holdent uenige i mange ting her - sålenge vi deler troen på Jesus frelser. Selvfølgelig er det jo mulig at jeg bommer fullstendig i min tro ( dette må vi vel alle være ydmyke nok til å innrømme ), men jeg kan nesten ikke leve anderledes enn det jeg mener og forstår er riktig- med min begrensede forstand. Så setter jeg min lit til at Gud dømmer meg som han anser passende. Anonymkode: 2ac7f...5bf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #79 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg kjenner mange som sier de er kristne, men ingen av dem har lest bibelen så jeg er usikker på hva de egentlig tror på🤷♀️ Anonymkode: b27e6...3df Da vil jeg anta at de tror på Jesus, at frelsen kommer gjennom han, det er det det betyr å være kristen. Noen kristne er veldig opptatt av Bibelen, andre har knapt bladd i den. Anonymkode: 2ac7f...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. juli 2023 #80 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (2 minutter siden): Ditt forhold mellom deg og Jesus er det faktisk ingen andre som har noe med å gjøre. Du skal selvfølgelig omgi deg med andre troende, men det vil ikke si at de du omgjenger deg med ER troende. Hva en «kristen» gjør når han/hun er hjemme alene er det BARE den personen som vet noe om. Den kan synde alt den vil alene/som ingen vet noe om- men Gud vet. Vi alle er syndere- men lever du ut synden din eller ikke… der har vi spørsmålet som de fleste kristne sliter med hver dag. Man gjør alt for å unngå synd. Fordi man ikke vil skuffe Herren/ eller seg selv. Man ydmyker seg fordi man vet man har gjort feil. De fleste idag bryr seg ikke om dårlig samvittighet/at man gjør feil. Og fortsetter å gjør det samme om og om igjen.. Tilslutt spiser det opp samvittigheten din og psyken. Når Gud ikke er i livet ditt- har du heller ingen liv. Eller.. du har et overfladisk, tragisk liv.. der man ofte bryr seg om hva andre tenker om deg, ego og tjene mest mulig penger/eie mest mulig.. Det går litt hånd i hånd.. Her driver du og antar og dømmer igjen. Ut fra det du forteller så tror jeg ikke du kjenner så mange ikke-troende, men vi er ikke som det du beskriver her. Det virker mer som du projiserer dine egne usikkerheter og lyter over på andre. Det er viktig for alle mennesker å holde seg selv til en standard og dyrke selvrespekt, ambisjoner og selvomsorg. De aller fleste bryr seg ganske lite om hva andre tenker om de med mindre de er veldig usikre. Men nå snakker jeg om voksne folk og jeg vet ikke hvor gammel du er så kanskje dette er noe du kommer til å kjenne deg mer igjen i senere i livet. Jeg har kun truffet et par personer i livet som er SKIKKELIG opptatt av penger, men jeg tror heller ikke dette er vanlig. Det som er vanlig er å ønske sikkerhet som et tak over hodet og en robust sykkel. Hvis du synes det er overstadig kapitalistisk så er det ok men jeg synes ikke det. Man har ikke et helt forferdelig liv med kun lidelse hvis man ikke tror. De som tror lider mye mer, og det sier jeg av erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå