AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Del Skrevet 21. juli 2023 Du har brukar hybridbil til kr. 150 /160.000 som du nytter hovudsakleg til kortere turer til /fra butikken, barnehagen, skolen, jobben og kanskje en og annen langturen i løpet av sommeren. Du velger å kjøpe en ny el. bil til kanskje 400 /500.000. til fordel for din hybridbil, og går i banken, og får tilsagn om lån til mellomlegget fra hybrid til din nye el.bil. El.bilen får ein 50 % rabatt på ferger bomveger, og tilsvarende på fossilbiler m/ autopass 50 %).o.s.v. Spørsmålet er hvor mye regner du med å spare ved overgang fra fossilbil til el.bil. ? Her må du ta med verditapet på el. bilen, renteutgifter på evntl. lån. strømpriser kontra, bensin / deisel, og øvrige avgifter ? ? Anonymkode: 4be4e...87c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 21. juli 2023 #2 Del Skrevet 21. juli 2023 Personlig tenker jeg ikke på det (er i ferd med å skifte fra diesel til el). En ny bil er uansett et tapsprosjekt. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Del Skrevet 21. juli 2023 skrue skrev (26 minutter siden): Personlig tenker jeg ikke på det (er i ferd med å skifte fra diesel til el). En ny bil er uansett et tapsprosjekt. OK ! Så økonomi er uvesentlig ? El. biler er også en forurensningkilde både i produksjonsamanheng, og under bruk. Anonymkode: 4be4e...87c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 21. juli 2023 #4 Del Skrevet 21. juli 2023 (endret) 5 hours ago, AnonymBruker said: OK ! Så økonomi er uvesentlig ? El. biler er også en forurensningkilde både i produksjonsamanheng, og under bruk. Anonymkode: 4be4e...87c Nei, det er ikke det jeg tenker på. Bor rett ved Oslo. Om noen år blir det mest sannsynlig ikke lov å kjøre på eller innenfor ring 2 i Oslo med noe annet enn nullutslippskjøretøy (ikke at det er spesielt festlig å kjøre der uansett). Så det er det praktiske i det. Kan nevne at nåværende bil er 19 år gammel, jeg bytter ikke før jeg må og nå krangler den gamle. Å reparere den er ikke spesielt forlokkende. Du kan si det økonomiske i det er å ikke lappe mer på den gamle. Slik det er i Norge i dag er det uaktuelt å bytte til noe annet enn en elektrisk drevet bil så da blir det én mindre dieseldrevet på veiene, men jeg lever ikke på en rosa sky og er fullt klar over at en elektrisk bil heller ikke lar omgivelsene være upåvirket. Her som mål å ikke bruke kollektivfelt der det er mulig med elektrisk drevet bil og man ville ha kommet raskere fram. Ser det er mange som tenker på den måten allerede. Endret 21. juli 2023 av skrue 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #5 Del Skrevet 21. juli 2023 Det skal godt gjøres å rasjonelt sammenlikne en bil til 150k med en til 500k. Men du kan jo lett regne deg frem til forskjellen i driftspris. Det er soleklart betydelig rimeligere å eie elbil, så om du skal ha den i ti år, og slipper de reparasjonene som nå kommer på den antagelig 5-8 år gamle hybridbilen din, kommer du nok ganske godt ut. Ikke minst i tid spart jf. verkstedopphold. En mer rasjonell sammenlikning hadde ellers selvsagt vært å se på to noenlunde likt prisa biler. En brukt elbil vs en brukt hybridbil gir jo besparelser fra det første året. Anonymkode: cb604...d17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #6 Del Skrevet 21. juli 2023 Det man bør se på er bruksverdi. Som regel trenger man hengerfeste til sykkel o.l. + takstativ. Dvs, en ganske ny elbil til minst 500.000,- En tilsvarende god bensinbil kan du få fra 50.000,- om du klarer å bruke hodet/fingrene for å fixe den litt eller 200.000 om den er bedre. Så ingenting å "spare" på elbil. Anonymkode: 0f050...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #7 Del Skrevet 21. juli 2023 57 minutter siden, AnonymBruker said: Det skal godt gjøres å rasjonelt sammenlikne en bil til 150k med en til 500k. Men du kan jo lett regne deg frem til forskjellen i driftspris. Det er soleklart betydelig rimeligere å eie elbil, så om du skal ha den i ti år, og slipper de reparasjonene som nå kommer på den antagelig 5-8 år gamle hybridbilen din, kommer du nok ganske godt ut. Ikke minst i tid spart jf. verkstedopphold. En mer rasjonell sammenlikning hadde ellers selvsagt vært å se på to noenlunde likt prisa biler. En brukt elbil vs en brukt hybridbil gir jo besparelser fra det første året. Anonymkode: cb604...d17 Om 10 år må en kanskje ha nytt batteri til 250.000..... Anonymkode: 0f050...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #8 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om 10 år må en kanskje ha nytt batteri til 250.000..... Anonymkode: 0f050...e3f Herregud, hvor fant du denne tanken fra 2008? 🤪 Anonymkode: cb604...d17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #9 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Herregud, hvor fant du denne tanken fra 2008? 🤪 Anonymkode: cb604...d17 Det er da slett ikke utenkelig å måtte reparere/skifte batteriet etter 10 år.. Anonymkode: 37cac...f2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #10 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er da slett ikke utenkelig å måtte reparere/skifte batteriet etter 10 år.. Anonymkode: 37cac...f2a Så mange biler har vært på veien den tiden og er det én ting vi har lært så er det at norsk klima er perfekt for batterier. Anonymkode: cb604...d17 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #11 Del Skrevet 21. juli 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Det er da slett ikke utenkelig å måtte reparere/skifte batteriet etter 10 år.. Anonymkode: 37cac...f2a Mye som ikke er utenkelig Anonymkode: 397ac...1e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #12 Del Skrevet 22. juli 2023 1/3 Anonymkode: e68a0...1e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 22. juli 2023 #13 Del Skrevet 22. juli 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Om 10 år må en kanskje ha nytt batteri til 250.000..... Anonymkode: 0f050...e3f I hovedsak prøver man å reparere enkeltceller eller moduler. Men hvor mange DSG-kasser havarerer årlig da? Eller turboer på dieselbiler som går fløyten og medfører full overhaling? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #14 Del Skrevet 25. juli 2023 @jabx, @Elooon, kan dere svare her? Anonymkode: 1f02a...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. juli 2023 #15 Del Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 10.47): El. biler er også en forurensningkilde både i produksjonsamanheng, og under bruk. Nei, jo mer bilen brukes, desto verre blir utslippsregnskapet for fossilbilens del, også når det gjelder utslipp av lokale giftstoffer som skader kroppen vår. Dessuten har det vist seg at forsyningsleddene til produksjon av elbil er signifikant mer miljøvennlige og gir signifikant lavere utslipp, så det at elbiler skaper så mye mer forurensning ved produksjon er noe som er på vei til å bli utlignet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 25. juli 2023 #16 Del Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): @jabx, @Elooon, kan dere svare her? Anonymkode: 1f02a...9be Verditapet på en elbil til den prisen kan nå opp mot det den eksisterende hybriden koster totalt nå. Selv om det er mye billigere å lade enn å fylle drivstoff, og det er mindre vedlikehold og slikt, så skal man kjøre veldig mye for at det skal lønne seg, vil jeg nok tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 25. juli 2023 #17 Del Skrevet 25. juli 2023 https://www.nbf.no/medlemskap-i-nbf/innkjopsavtaler/tall-og-fakta/ofv/om-avtalen-ofv/ofvs-kalkyle-kostnader-ved-bilhold---eksempler-pa-beregning-2023/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #18 Del Skrevet 29. juli 2023 Rabattordningene for elbiler vil nok fjernes etterhvert som politikerne ser at elbilandelen øker. Her i Bergen har de allerede begynt. Fremover vil de nok også se på andre måter de kan gjøre det dyrere for folk å kjøre elbil - bare vent og se. De har jo allerede begynt med effekttrinn på strømregningen, og måten dette gjøres på er nok med tanke på at de som lader elbil hjemme, må betale et høyere effektrinn. Videre så har strømprisene økt, og vi har strømstøtteordning. Men strømstøtteordningen har en maksgrense, som antagelig er satt slik med håp om at de som lader hjemme skal overstige støtteordningen og betale full pris. På sikt kan vi sikkert forvente at det blir et krav at elbillading kun skal skje via en egen separat måler eller måler innebygget i ladeuttaket, hvor strømmen har en egen takst separat fra ting ellers i husholdningen. Husk, det er Norge vi bor i. Vi har alltid hatt billig strøm. Vi har alltid hatt høye avgifter på bil. Ingenting pleier å endres til det bedre, så hvordan "løser" (ødelegger) politikerne det denne gangen? Anonymkode: e20b9...db4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Del Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingenting pleier å endres til det bedre For en livsfilosofi! 🤪 Anonymkode: cb604...d17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 29. juli 2023 #20 Del Skrevet 29. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: For en livsfilosofi! 🤪 Anonymkode: cb604...d17 Har du noen kandidater til ting som faktisk har blitt bedre som følge av politiske vedtak? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå