Gå til innhold

Argumenter for/imot seksuell promiskuøs atferd kvinner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Violetta skrev (1 time siden):

Jeg trodde promiskuøs var et ord som døde ut for mange år siden. Så feil kan man jammen ta. 

Det var alt jeg tenkte om det temaet. 

Nei, termen promiskuøs (i deskriptiv betydning) er faktisk mye brukt i bl.a. personlighetspsykiatri/-psykologi.

Anonymkode: 2761b...318

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, termen promiskuøs (i deskriptiv betydning) er faktisk mye brukt i bl.a. personlighetspsykiatri/-psykologi.

Jeg er helt sikker på at det i den sammenhengen brukes om både menn og kvinner med en haug oveefladiske og flyktige seksuelle relasjoner, ikke spesifikt kvinner.

Anonymkode: 7d422...c6d

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ojojoj, hersketeknikker og greier....

Anonymkode: 56347...26b

Ikke hersketeknikk - allmennkunnskap. Nærmere bestemt Freud..

Anonymkode: 22b20...3ef

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det får de nesten velge helt selv. Jeg synes personlig ikke risikosøkende og impulsiv atferd er så bra, men det har ikke nødvendigvis så mye med det seksuelle å gjøre. Det vil jo vise seg på andre måter også.

Anonymkode: c2387...bbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva kalles en slik mann? En promiskuøs mann? Er det noen som bruker det som uttrykk?

At kun kvinner blir stemplet pga flere seksuelle partnere er hyklersk. La kvinner gjøre som de vil. De/Vi blir dømt uansett hva.

Anonymkode: 85712...9a0

Ordet du leter etter er nok ‘fuckboy’ og i motsetning til negativ stempling av promiskuøse kvinner er begrepet akseptert brukt i etablerte medier. Hykleriet virker dermed ‘nærmere’ enn du ante.

For øveig interessant å se hvor ulikt en leser tematikken. Der noen forsøker å besvare spørsmålet i trådtittelen, som det åpenbart finnes saklige svar til, ender de fleste opp med moralske og til dels selvrettferdige ikke-svar. Jeg skjønner at temaet peovoserer, men argumenter mot (og for) enkelte typer adferd bør en klare å se uten å dermed nødvendigvis ta et moralsk standpunkt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo vanskelig å svare på dette da definisjonen på det å være promiskuøs ikke er gitt. Man legger ikke noen positiv verdi i begrepet. Også et begrep som jeg trodde ble brukt i fordums pietistiske tider. 
Det er vel privat dette hvor mange en har hatt sex med. En går gjennom mange faser i livet, det hører livet til. I noen faser er man kanskje mer «promiskuøs», selv om jeg ikke liker ordet. Det som teller er at en tar ansvar for å beskytte seg mot graviditet og sykdommer, men ikke minst at en har sex med en oppegående mann som ikke har interesse av å skryte, prale og dømme. Menn som er voksne og har baller driver ikke med å tiske rundt om slikt. 

Når man treffer en man blir forelsket i, så er det så mye annet som er viktig før den ev listen på antall tidligere partnere blir bragt på bane. Når en er så langt så driter de fleste i den. Det er ikke viktig. Vi er mennesker og lever, og hvor hverdagslig er det å treffe noen en klaffer med? Som kvinne blir en ikke merket, utvidet eller at en får nevneverdige spor av tidligere sex. Det som teller er den siste partneren du har hatt sex med. Er der forelskelse og følelser så er alt før fullstendig glemt. 

Anonymkode: 5a010...738

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
SkevRev skrev (4 timer siden):

Sure

Ja…..jeg skrev det ikke. 

Gjest Lurven
Skrevet

Driter egentlig i hva andre gjør så lenge det ikke påvirker meg personlig i særlig stor grad

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Mørkets krefter samler seg her, mange gærninger nå som ønsker å sette tilbake og undertrykke og begrense kvinner. Viktig at kvinner står sammen om de hardt tilkjempa rettighetene våre. Det er viktig nå om dagen å definere seg som feminist.

Jeg har også møtt feminister som har ganske så gammeldagse holdninger med tanke på dette. Det er forvirrende. 🤷‍♀️ 

Men greit å vite at mørkets krefter samler seg her. 

Anonymkode: f253c...8d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 21.29):

Har dere noen argumenter for og/eller i mot hvorfor en kvinne bør eller bør ikke ligge rundt med mange menn og nyte en promiskuøs seksuell atferd hvis de ønsker og liker det. 

Anonymkode: f253c...8d1

For: samler erfaringer, vet hvordan få en mann til sengs, får ligge med deiligere menn enn hun får forhold med, om hun har sex flere ganger med samme person vil hun bli god i senga.

Mot:

Typen hun slår seg til ro med er ikke så digg som de diggeste hun har ligget med, hun kan være ferdig med å utforske, forandring fryder, mister lysten på den samme. Selvfølgelig det med sykdom også, og graviditet, så har en det med hva en tror andre syns og hva de faktisk syns, det bør en ikke bry seg om på dette eller andre områder.

Om hun er riktig promiskuøs kan det gå ut over arbeid og familie.

Personlig synes jeg folk skal få med seg gleden sex gir.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kvinner skal selvfølgelig ha sex med akkurat så mange de vil, hverken fler eller færre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Flintis skrev (46 minutter siden):

For: samler erfaringer, vet hvordan få en mann til sengs, får ligge med deiligere menn enn hun får forhold med, om hun har sex flere ganger med samme person vil hun bli god i senga.

Mot:

Typen hun slår seg til ro med er ikke så digg som de diggeste hun har ligget med, hun kan være ferdig med å utforske, forandring fryder, mister lysten på den samme. Selvfølgelig det med sykdom også, og graviditet, så har en det med hva en tror andre syns og hva de faktisk syns, det bør en ikke bry seg om på dette eller andre områder.

Om hun er riktig promiskuøs kan det gå ut over arbeid og familie.

Personlig synes jeg folk skal få med seg gleden sex gir.

Føler det alltid blir tatt forbehold i at kvinnen er uatrakktiv på noe vis? Hva om hun er veldig attraktiv for mennene hun har sex med? 

• Liker 4
Skrevet
Rosakatt skrev (19 minutter siden):

Føler det alltid blir tatt forbehold i at kvinnen er uatrakktiv på noe vis? Hva om hun er veldig attraktiv for mennene hun har sex med? 

Da vil de sikkert ha forhold med henne. Så da spørs det om hun vil gå videre og fortsatt være promiskuøs eller om hun vil slå seg til ro med den mannen. Et alternativ for de som vil ja både og er jo da et poly eller åpent forhold.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

problemstillingen ligger i det at man simpelthen ikke kan stole på kvinner til å være ærlige i forbindelse med slike ting - de ser på det som noe ingen andre har noe med, det er få større faux pas enn å spørre om noe sånt, og kvinner lyver regelrett om det. I tillegg har det blitt enklere enn noen gang å flytte og komme seg vekk ifra ryktene som brer seg, man har egentlig ingen måte å vite hvorvidt man gifter seg med en anstendig og hederlig kvinne, som i disse dager ikke en gang betyr en jomfru, heller noen med et antall som ikke er tosifret, eller noen som har hatt seg med hele bygda og halve byen innen hun endelig begynner å føle seg klar til å slå seg til ro. Man må nesten bare bli en ypperlig menneskekjenner, vente til maska begynner å skli og de nevrologiske ringvirkningene av hennes tidligere oppførsel begynner å gjøre seg tydelige.

Anonymkode: a75f9...391

Du vet at det er du og dine likesinnede som har skylda for denne manglende ærligheten?🤭 

Anonymkode: 5c5a3...42d

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en mann jeg var sammen med hadde hengt seg opp i hvor mange menn som har «sprutet meg full av sæden sin» før han, så hadde jeg dumpa han rimelig raskt. Det personlighets trekket er ett stort rødt flagg for min del. Å ikke tåle at den du er med har en fortid, å tenke at det er forskjell på om menn og kvinner lever ut sin seksualitet, å være kontrollerende, eiersyk og sjalu..

No Thanks!! Da er du ikke mye trygg i deg selv og sånn mann vil jeg definitivt ikke ha.

Velger å se på meg selv som en ganske oppegående, velutdannet, ressurssterk kvinne, som både er attraktiv, omsorgsfull og verdifull, tross en del tidligere promiskuøs adferd i single-perioder i livet.

Så må jeg tilføye at sex blir bedre med erfaring og trygghet på seg selv. Jeg og min partner nyter godt av våre tidligere erfaringer der vi begge har vært noe promiskuøse i denne sammenheng. Sammen med respekt for hverandre, respekt for hverandres fortid, enorm tiltrekning og kjærlighet til hverandre så finner vi oss i det beste forholdet vi noensinne har vært i.

Hvorfor skal det være noe galt i å ha levd litt..?!

Anonymkode: 03de1...da6

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er helt sikker på at det i den sammenhengen brukes om både menn og kvinner med en haug oveefladiske og flyktige seksuelle relasjoner, ikke spesifikt kvinner.

Absolutt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har lyst/ikke lyst. Flere argumenter enn det trengs ikke.

Anonymkode: e884c...31a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner er opptatt av en manns fremtid.
Menn er opptatt av en kvinnes fortid. 

Kvinner vil biologisk søke trygghet i et naturlig habitat med ressurser for sine barn. Mannen må finne «trygghet» i kvinnes adferd.

Derfor mener kvinner flest at fortid ikke har noe å si, imens menn mener det har mye å si. 

alle må gjøre som de vil, men svært mange menn er som kvinner og har en innebygd radar. Usikre menn som ikke er trygg rundt jenter avskyr det store flertallet av kvinner og de er luft i samfunnet. På lik linje har menn en radar som gir hoe vibber. Hovedproblemet til at mange kvinner i dag ikke klarer å holde på en mann over tid er at han aldri var interessert i pizzaen. For en promiskuøs kvinne er som å kjøpe en pizza. Og oppdage at alle kompisene spiste den opp. 

De kan være venninner på en armlengdes avstand, men ikke noe man investerer tid og ressurser over tiår på. 

Anonymkode: c2e79...f8f

• Nyttig 1
Skrevet

Etter å ha sett artikkelen i VG, uten å trykke på tilhørende video. Av nok et tilfelle av seksuell vold. Så syns jeg folk burde serriøst slutte å bry seg så mye om kvinners seksualitet. Dette ekstreme behovet for å kontrollere, få innblikk, utøve skam vil for deg kanskje ikke resultere i mer enn noen spydige slut shaming kommentarer på nett...Men det er makabre folk her i verden, grusomme hensynsløse folk, folk som tar ekstreme tiltak mot kvinner basert på hat. Hat vi bygger opp i små og store doser her og der. Så plis, så lenge folk er trygge, la dem få ha kroppen sin og seksualiteten sin ifre. 

La kvinner være ifre! Og menn.. Men dette gjelder oftest kvinner 

• Liker 4
Skrevet

Fordi behovet ofte bunner i alvorlig psykisk sykdom og ikke sunn seksualitet,  man trenge skjermes litt for sine lyster og impulser, av og av ulike grunner

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...