Gå til innhold

Solidaritet til kvinnene i Iran

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg undrer meg over hvorfor muslimske kvinner i resten av verden ikke kaster hijaben nå, i solidaritet til kvinnene i Iran. 
Jeg har undret meg lenge over hvorfor kvinner i den moderne verden vi lever i fremdeles dekker seg til, ofte hører jeg at det er helt et frivillig valg. Hvorfor bruker de ikke den friheten til å vise sin støtte til de som ikke kan ta dette frivillige valget? 

Anonymkode: 9201b...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg undrer meg over hvorfor muslimske kvinner i resten av verden ikke kaster hijaben nå, i solidaritet til kvinnene i Iran. 
Jeg har undret meg lenge over hvorfor kvinner i den moderne verden vi lever i fremdeles dekker seg til, ofte hører jeg at det er helt et frivillig valg. Hvorfor bruker de ikke den friheten til å vise sin støtte til de som ikke kan ta dette frivillige valget? 

Fordi hijab betyr mye for dem.  Det er mange saker å engasjere i.  Hvorfor skal de kaste plagget for iranske kvinner?  Merkelig logikk

Endret av Akryl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stiller du ikke spørsmålet direkte til muslimer? Hvordan kan vi svare på deres vegne? De KAN snakke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (4 minutter siden):

Fordi hijab betyr mye for dem.  Det er mange saker å engasjere i.  Hvorfor skal de kaste plagget for iranske kvinner?  Merkelig logikk

Er det merkelig? Denne saken er stor nok til at den fortjener mye engasjement. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det merkelig? Denne saken er stor nok til at den fortjener mye engasjement. 

Skal alle lands kvinner kaste sin hijab bare på grunn av kvinner i Iran?  Det er jo merkelig ting å forvente.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, hva slags effekt har det på situasjonen i Iran om jeg kaster hijaben min eller ikke? Som en hijab-bærer selv, mener jeg at det som skjer i Iran er hjerteskjærende - ingen skal bli tvunget til å ha på seg noe de ikke selv vil. Til og med i Koranen står det at man kan ikke bli tvunget til noe man ikke vil. 

Men, hvorfor skal jeg kaste hijaben min? Det er mange andre måter jeg kan vise solidaritet på. Akkurat hvordan du ikke ønsker å gå på jobb uten brillene, uniformen eller en bukse, ønsker jeg ikke å gå uten min hijab. Det er en en del av meg og det er ikke "bare-bare" å kaste den.

Anonymkode: 7cef6...dbd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akryl skrev (10 timer siden):

Hva betyr hijaben da? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 1.59):

Ehm, hva slags effekt har det på situasjonen i Iran om jeg kaster hijaben min eller ikke? Som en hijab-bærer selv, mener jeg at det som skjer i Iran er hjerteskjærende - ingen skal bli tvunget til å ha på seg noe de ikke selv vil. Til og med i Koranen står det at man kan ikke bli tvunget til noe man ikke vil. 

Men, hvorfor skal jeg kaste hijaben min? Det er mange andre måter jeg kan vise solidaritet på. Akkurat hvordan du ikke ønsker å gå på jobb uten brillene, uniformen eller en bukse, ønsker jeg ikke å gå uten min hijab. Det er en en del av meg og det er ikke "bare-bare" å kaste den.

Det kan ha en effekt i at dere viser deres støtte, og motiverer dem til å ikke gi opp kampen. 

Å sammenligne hijab med briller, bukser eller jobbuniform blir feil. Man ser dårlig uten briller, man fryser uten bukser og man må ha jobbuniform gjerne for å beskytte seg mot skitt og bakterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (På 17.7.2023 den 1.40):

Skal alle lands kvinner kaste sin hijab bare på grunn av kvinner i Iran?  Det er jo merkelig ting å forvente.  

Bare på grunn av? Det er en stor og forferdelig sak som ikke skal bagatelliseres.

Mitt poeng er at kvinnene i Iran ikke kan velge selv, de blir drept og torturert dersom de tar den av. Kvinner i Norge sier de kan velge selv, ved å ta den av viser de sin forrakt mot regimet i Iran, og sin støtte til de stakkars kvinnene. 

jeg forventer ingenting, jeg synes det hadde vært en finnting å gjøre, og jeg synes det er underlig at det ikke skjer. Jeg er interessert i å høre andres refleksjoner, da gjerne spesielt muslimske kvinner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan ha en effekt i at dere viser deres støtte, og motiverer dem til å ikke gi opp kampen. 

Å sammenligne hijab med briller, bukser eller jobbuniform blir feil. Man ser dårlig uten briller, man fryser uten bukser og man må ha jobbuniform gjerne for å beskytte seg mot skitt og bakterier. 

Vel, det er deg og sikkert mange andre om det. For meg er hijaben like viktig som buksa eller genseren jeg har på meg, ikke som en enhver caps eller lue - som for så vidt er veldig viktig for mange andre. 

Ja, jeg har frihet til å ta av meg hijaben, som jeg er veldig glad og takknemlig for, men jeg trenger ikke å gjøre det for å vise solidaritet.

Skal vi alle komme ut som homoseksuelle for å vise solidaritet for der det er ulovlig eller skal vi tvinge alle kvinnene i Norge i arbeid for å vise solidaritet til de kvinnene som ikke kan gå ut av døra engang? Nei, det blir feil og det blir like feil at jeg skal ta av meg hijaben - selv om dere kanskje ser på hijaben som et enkelt plagg som bare kan tas av. Fint for de muslimske kvinnene som ønsker å ta den av i solidaritet, men dere kan jammen ikke forvente at vi alle skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...