Gå til innhold

Hvis Gud er imot det onde, hvorfor stopper han det ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi alt det onde er djevelens verk. Og det vil komme et oppgjør der Gud vinner. Da vil det kun være godhet igjen i verden. 

Anonymkode: d6b36...2d1

Blir for dumt å skylde på en ikke-allmektig skikkelse Gud skapte selv for at det finnes feiler i Guds verk. Hvis djevelen eksisterer så er det fordi Gud VILLE at det skulle være en djevel.

Anonymkode: f5416...0aa

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men jeg tror personlig at verken Gud eller djevelen finnes. Jeg tror livet og godt og ondt var en slags bisarr tilfeldighet som oppsto i et univers der logisk sett ingenting burde overleve, og at ondskapen er et resultat av at mange livsformer fant ut at en veldig effektiv midlertidig løsning for å klare seg litt lenger mot alle odds var å være så egoistisk som mulig.

Anonymkode: f5416...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Her svikter logikken. Vi kunne da fortsatt hatt fri vilje selv om det ikke fantes krig, kreft og krangler? Vi kunne velge mellom mange GODE ting av fri vilje. Så det argumentet der tror jeg du må gå over en gang til :)

Anonymkode: 3a467...064

Du blander inn logikk med religion?

Anonymkode: fba21...8c6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, jeg har tenkt det tidligere og nå nylig tenkt i nesten samme baner etter å ha sett Ringenes Herre.

Svar: Samme grunn som hvorfor Eru Ilúvatar ikke personlig ordnet opp i Midgard og heller ikke tillot at hans Gandalf gjorde det. Kanskje også samme grunn som at ikke du ønsker å styre "Simsene" dine direkte men ønsker å la dem leve sitt liv slik de velger det.

Som flere har nevnt er det fri vilje som er grunnen. Gud har på flere måter forsøkt å lede oss men vi må ta valgene. Gandalf sitt oppdrag var å motivere og forene de ulike frie kreftene i Midgard. Jesus hadde en lignende rolle.

7 hours ago, AnonymBruker said:

Her svikter logikken. Vi kunne da fortsatt hatt fri vilje selv om det ikke fantes krig, kreft og krangler? Vi kunne velge mellom mange GODE ting av fri vilje. Så det argumentet der tror jeg du må gå over en gang til :)

Er du sikker på at det ikke er din logikk som svikter? For hvordan kan du ha fri vilje med bare gode alternativ? Hvis jeg er statsleder kan jeg velge å være god, men hvordan skal Gud fjerne muligheten for at jeg starter krig? Eller gjør noe dumt som senere resulterer i krig? Hvis vi er naboer kan jeg be deg på kaffe eller jeg kan stjele jordbærene dine. Kanskje begge deler, så kan jeg by det på dine bær! Min frie vilje.

Sykdommer er annerledes, kanskje Gud kunne fjernet de verste av dem. Men også dét ville vært å tukle med skaperverket som var ment å utvikle seg. Vakterier trengs og det er ikke til å unngå at noen av dem blir farlige for mennesker. Mange av de skadelige typene har også en funksjon i naturen. Om noe lignende kan sies om virus er jeg usikker på.

4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er jo bare tull. Fri vilje innebærer å kunne velge hva vi vil, men vi kan bare velge mellom hva som faktisk eksisterer. Om du kab velge mellom dine tre yndlingsretter, bruker du din egeb frie vilje til å velge. Det MÅ ikke være et grusomt alternativ i tillegg.

F eks kan valgene være biff, sushi eller pannekaker. Det er ikke sånn ar viljen din blir friere bare fordi svidd grøt tilføyes som et valg.

Okei, du er Gud. Hvordan vil du fjerne muligheten for at mennesker lager svidd grøt?

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men han stoppet jo folk i GT som gjorde ondt.

Anonymkode: 62fe5...403

Stoppet Gud folk fra å gjøre noe i GT? Jeg husker ingen eksempler. Har du noen?

Menneskene ble kastet ut av Paradis men kunne ellers gjøre som de ville. Gud stoppet egypterne(?) fra å følge Moses over Rødehavet, men det var indirekte. Og det var uansett ett spesielt tilfelle. Mange druknet og det kan vi ikke si var spesielt godt?

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det lurer jeg også på.

Hvorfor sende han terfs og nazister til jorden når han kunne sendt godhet fremfor ondskap og dehumanisering.

Anonymkode: 4f19f...84f

Nazistene var sendt av Gud???

Anonymkode: 55bbe...da1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stoppet Gud folk fra å gjøre noe i GT? Jeg husker ingen eksempler. Har du noen?

Han stoppet noen fra å ofre sin egen sønn til han. Husker ikke hvem det var, Abraham kanskje? Han sa i alle fall først at fyren skulle drepe sønnen sin og ofre han til gud, og fyren bare okei! Men i siste liten sa gud "tulla!" så fyren ofret en sau eller noe i stedet.

Anonymkode: 9c047...7a3

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

F eks kan valgene være biff, sushi eller pannekaker. Det er ikke sånn ar viljen din blir friere bare fordi svidd grøt tilføyes som et valg.

Jo, det er akkurat slik frihet fungerer

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvilken gud?, det er tross alt ganske mange guder.

Anonymkode: 08194...1f2

Nei, det er bare en Gud.

Anonymkode: 669ff...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (22 timer siden):

Gud er ikke imot det onde, hvor har du det fra?

Gud er bare opptatt av at folk skal tro på ham og hans enbårne Sønn, Jesus Kristus. 

Oppmerksomhetssyk altså 😆

Anonymkode: d0a33...c20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Gud er så snill egentlig. Tror han liker å kødde litt med folk. Satte opp den fella med forbuden frukt feks. Og så drepte han en masse folk i GT og drep psykisk tortur mot folk - utsatte Job for mye vondt for å teste ham, ba  Abraham ofre sønnen og sånn. Høres manipulende og ganske psyko ut. 

Anonymkode: e4d47...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvopptatt. Får ikke lov å tro på andre guder. Hvorfor ikke holde mulighetene åpne liksom. Hvis Gud hadde vært trygg på seg selv, så ville han ikke hatt alle disse flisespikkeri-reglene og lagt seg sånn opp i hva folk gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror ikke Gud er så snill egentlig. Tror han liker å kødde litt med folk. Satte opp den fella med forbuden frukt feks. Og så drepte han en masse folk i GT og drep psykisk tortur mot folk - utsatte Job for mye vondt for å teste ham, ba  Abraham ofre sønnen og sånn. Høres manipulende og ganske psyko ut. 

Nei, han gjorde det for å teste troen og være sikker på at han virkelig var troende. Han fjernet syndere med syndefloden for å starte på nytt og skape verden slik den var tenkt før Adam og Eva.

Det var ikke Gud som satte opp noen felle med den forbudte frukten, det var djevelen. Hardu aldri lest Bibelen du siden du ikke visste det?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Oppmerksomhetssyk altså 😆

Anonymkode: d0a33...c20

Ja, 

gud skapte jo oss mennesker utelukkende for egen fornøyelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (23 minutter siden):

Ja, 

gud skapte jo oss mennesker utelukkende for egen fornøyelse. 

Nei, forklaringen står i Bibelen om ateistene faktisk ønsker kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Han stoppet noen fra å ofre sin egen sønn til han. Husker ikke hvem det var, Abraham kanskje? Han sa i alle fall først at fyren skulle drepe sønnen sin og ofre han til gud, og fyren bare okei! Men i siste liten sa gud "tulla!" så fyren ofret en sau eller noe i stedet.

Anonymkode: 9c047...7a3

For en god historie. 😅

Det finns dem som leser Bibelen som en roman, eller kanskje samling noveller.

Jeg tror litt på Bibelen men ikke så bokstavelig. Og jeg tenker at spesielt GT bør man ta med en klype salt. Dess eldre materialet er dess mer usikkert blir det. Ting gikk fra munn til munn før det ble skrevet ned.

Anonymkode: 55bbe...da1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis Gud skulle stoppet det onde sånn 'dere' vil  måtte Han ha utryddet oss alle. Det gjorde Han ikke, Han la den på Jesus så vi skulle gå fri fra straff og dom. Han hater synd og kunne ikke bare sette strek over alt, og orket ikke tanken på å miste oss alle, så derfor lot Han straffen ramme Jesus istedenfor oss, så vi kunne gå fri. De som tror og velger Jesus. 

Endret av Lawyam
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (9 minutter siden):

Hvis Gud skulle stoppet det onde sånn 'dere' vil  måtte Han ha utryddet oss alle. Det gjorde Han ikke, Han la den på Jesus så vi skulle gå fri fra straff og dom. Han hater synd og kunne ikke bare sette strek over alt, og orket ikke tanken på å miste oss alle, så derfor lot Han straffen ramme Jesus istedenfor oss, så vi kunne gå fri. De som tror og velger Jesus. 

Nå er det jo ikke sånn at "alle" er onde heller da. Da får han heller stoppe de som ødelegger andres liv og som gjør ondt mot andre så de gode kan få leve i fred på jorda og ha best mulig tid her før man skal bort igjen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nå er det jo ikke sånn at "alle" er onde heller da. Da får han heller stoppe de som ødelegger andres liv og som gjør ondt mot andre så de gode kan få leve i fred på jorda og ha best mulig tid her før man skal bort igjen.

Å nei? Er vi ikke? Noen er snillere enn andre, men under pressede perioder av livet kommer mye frem. 

Utdrag fra Galaterene følger;

"Det er klart hva slags gjerninger som kommer fra kjøttet: hor, umoral, utskeielser, avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag".

De 10 budene. 

Kanskje vi selv mener vi er 'snille' men hvordan tror du de som rammes av for eksempel utroskap, sladder, skjellsord, hån, mobbing har det og hva de bærer på av for eksempel dårlig selvbilde og angst resten av livet. Egoisme, grådighet, gjosting, hersketeknikker, hevn, å ikke hjelpe noen som strever med noe...

Hva det vi sier/gjør eller la kan påvirke noen mye og de igjen kan ta det med seg og skade andre igjen fordi noe er hendt med psyken, bitterhet, depresjon.  Ting har en lei tendens å balle på seg og videreføres til andre over tid. Plutselig har vi drap, selvmord, sorg som følger av regelrett tankeløshet eller sinne som følger over tid.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 0.38):

Tanker?

Fordi mennesker lever midlertidig i verden og testes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...