Gå til innhold

Redd for å føle meg helt grønn på treningssenter men vil begynne!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ingen peiling på hverken øvelser eller maskiner, men vil så gjerne begynne å trene på treningssenter. Jeg vet at man kan ansette PT men det har jeg ikke råd til, og jeg har inntrykk av at de prater så lenge at om man kjøper en time for å lære maskinbruk vil de bruke 80% av tiden på å snakke om dype forklaringer for muskelfunksjon og metabolisme og blabla når jeg vil at de heller bare skal vise "sånn bruker man denne maskinen, sånn bruker man den maskinen, sånn bruker man den" så da tør jeg ikke kjøpe introduksjonstime heller. Pluss at jeg er en som ikke klarer å si nei så hvis de sier at jeg kan få tilbud på ti timer så føler jeg meg presset til å si ja eller at å si nei er så frekt at jeg ikke tør å dra dit igjen... 

Hva gjorde dere andre newbies når dere begynte å trene og aldri hadde rørt et apparat eller kunne noen øvelser? 

Anonymkode: 4cb93...c11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg starta med å jogge på tredemøllene. Mens jeg jogga så jeg på andre som brukte apparatene, og lærte på den måten. Apparatene er stort sett veldig enkle da strengt tatt

Anonymkode: 403ee...4fe

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste bemannede sentre tilbyr veiledning i apparatbruk når man begynner, og det ligger mye «bruksanvisninger» på YouTube. Folk flest har mer enn nok med seg selv på treningssenter, så ikke vær redd for å se dum ut. 

Anonymkode: 31a63...690

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg starta med PT, og fikk absolutt valuta for pengene! Vi snakket litt om hva jeg ønsket mens jeg varmet opp, og så ble jeg vist alle de mest interessante apparatene for meg. De første tre årene hadde jeg en pt-time i året. Fordelen med å starte med pt er at du ikke bare lærer hva de ulike apparatene gjør, men også hvordan du skal bruke dem korrekt for å unngå skader, og for å få god effekt!

Mange senter har en gratis pt-time med innmelding, eller en "introduksjonstime". Jeg opplevde det som veldig lett å si nei til videre oppfølging av pt. Du kan si at du vil starte med det du har, og eventuelt ta kontakt senere da :)

Men som ab over her sier, start eventuelt med tredemølle, eller sykkel, eller noe lignende som er veldig lett, å så se deg rundt. Når jeg byttet senter sist, så hadde jeg mye angst og de har ikke pt/introduksjon. Så jeg stilte meg på ellipsemaskin, for derfra hadde jeg full oversikt over hele lokalet, og kunne lokalisere de apperatene jeg kunne. Så startet jeg med ett lite program på noen få velkjente apperater, mens jeg så meg rundt hvordan andre gjorde øvelser, og nå bruker jeg de fleste :)

Og, om jeg ser noen som er nybegynner så tenker jeg aldri at de ser dum eller teit ut, jeg blir glad over at flere tørr prøve! Jeg startet trene etter jeg ble 30, og er veldig glad for at jeg tok motet til meg å startet :) Og alle starter en plass, alle er nybegynner på ett tidspunkt!

Og ja, det er en del som ser på hva andre gjør, men det er IKKE for å latterliggjøre, eller se ned på noen, det er for å lære, eller få inspirasjon!

Anonymkode: fdd7e...74e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen vits å spørre de som jobber der om noe. De er bare der for syns skyld. Skal du snakke med eller få hjelp av de så må du betale for en time med de. Noe de selvsagt ikke er verdt for de vet generelt lite, noe som er grunnen til at de jobber der til å begynne med.

Anonymkode: f281a...aae

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ingen peiling på hverken øvelser eller maskiner, men vil så gjerne begynne å trene på treningssenter. Jeg vet at man kan ansette PT men det har jeg ikke råd til, og jeg har inntrykk av at de prater så lenge at om man kjøper en time for å lære maskinbruk vil de bruke 80% av tiden på å snakke om dype forklaringer for muskelfunksjon og metabolisme og blabla når jeg vil at de heller bare skal vise "sånn bruker man denne maskinen, sånn bruker man den maskinen, sånn bruker man den" så da tør jeg ikke kjøpe introduksjonstime heller. Pluss at jeg er en som ikke klarer å si nei så hvis de sier at jeg kan få tilbud på ti timer så føler jeg meg presset til å si ja eller at å si nei er så frekt at jeg ikke tør å dra dit igjen... 

Hva gjorde dere andre newbies når dere begynte å trene og aldri hadde rørt et apparat eller kunne noen øvelser? 

Kanskje du kan spare opp til feks 3 timer med PT?  Det var sånn jeg lærte meg med en del av apperatene.  

Jeg var livredd for treningssenter. Etter mange år så slo jeg til på et tilbud 3 timer PT til halv pris, det var inngangsporten min. Så starten jeg å trene med en gang treningssenteret åpnet før det kom noe særlig med folk. 

Anonymkode: 42976...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk hjelp av PT første gang, viste meg alle apparater som var interessante for meg og laget et treningsopplegg til meg. Dette ble 2 timer da, men de var gratis gjennom senteret. Hvis jeg bare hadde hatt en ville jeg blitt vist apparater og snakket om hva som er best trening for det jeg ville oppnå. Du bestemmer selv hva du bruker en PT time til, det kan du være tydelig på allerede når du bestiller og si igjen når dere møtes. Jeg har aldri opplevd noe press for mer timer heller. Men det kan man jo også si når man bestiller timen, at man kun skal ha den ene for å bli vist apparater. 

Anonymkode: c2187...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke mye du kan gjøre feil på maskiner for å være ærlig, de er ganske intuitive og kan som regel bare brukes på en måte, det bruker også å stå på maskinen hvordan de brukes. De fleste treningssenter bruker også å tilby 3 gratis timer med PT, men ikke bli overrasket om det er en tenåring som har absolutt nada peiling, jeg fikk ei dame som studerte rehabilitering av eldre, hun kunne absolutt ingenting om muskelbygging eller slanking...

Du klarer sikkert å finne "full body machine workout" på youtube ganske lett. Om du vil heller løfte frivekter så kan du søke opp en og en øvelse på youtube og studere hvordan man gjør det, det er veldig viktig å ikke løfte for tungt når man er ny på frivekter, ett rykk på et dårlig markløft så er ryggen din potetmos. Det handler om sakte men sikker forbedring over lang tid.

Jeg er absolutt ingen ekspert på trening, men jeg kan gi deg et lite begynnerprogram om du vil, skriver det på engelsk så du kan lettere søke opp på youtube: Bench Press, Squat, Stiff Leg Deadlift, Bent over Row, Overhead Press, Lat Pulldown, Calf Raises, Bicep Curl. De første 3 øvelsene jeg skrev må gjøres først, etter de spiller det ikke så stor rolle. De første 3 øvelsene krever også oppvarming, ta for eksempel 1 sett på 20 kg, så 1 sett på 30 kg, før du trener med 40 kg (ikke heng deg opp i selve talla jeg brukte). Om du trener 3 ganger i uka er det nok med 2 sett av hver øvelse i hvert fall de første 6 månedene dine, trener du 2 ganger i uka så 3 sett. Anbefaler 8 repetisjoner på de første 3 øvelsene, 10 repetisjoner på de neste 3, 12 på bicep curls og 14 på calf raises. Du kan velge selv om du vil bruke stang eller manualer, men det er viktig du ikke er for kreativ.. det er stor forskjell på bench press og incline bench press for eksempel, men å bruke manualer for eksempel for du er redd for å miste stanga på degselv er helt ok. Deadlift, stiff leg deadlift og romanian deadlift er helt forskjellige øvelser selv om de ser/hører ganske like ut. Om du ikke er fleksibel nok til å ta squats kan du ta Leg Press midlertidig mens du jobber med fleksibiliteten din, men aktivt prøv å få squats inn i programmet ditt.

Uansett hva du velger er det viktig du løfter kontrollert og fokusert, ikke prøv å hast deg gjennom det. Prøv å tenk form, tempo og fokuser på musklene du prøver å aktivere (i begynnelsen er ikke det sikkert på du klarer å føle hvilke muskler du trener engang, det er helt normalt, men i hvert fall prøv så godt du kan å bevisst aktivere de mens du løfter).

Ikke overkomplisere i begynnelsen heller, du har ingen behov for ting som dropsets, myoreps, agonistic/antagonistic supersets osv.

Anbefaler på det sterkeste Jeff Nippard sin youtube kanal, selv hvis du er en kvinne som ikke vil bli en gigantisk muskelbunt, om Jeff mangler noen videoer på hvordan man gjør en øvelse så er også Alan Thrall veldig flink å lære fra seg. Anbefaler også at du laster ned Google Sheets på telefonen din eller noe lignende for å loggføre treningen din, om du ikke holder styr på hva du gjør og øker vektene over tid så totalt kaster du bort tiden din, like så godt å sitte hjemme å se på Netflix. Selv i begynnelsen burde du loggføre, feks. skrive "benkpress: 40 kg - for tungt!", så du vet neste gang å prøve en lavere vekt.

Lykke til hvilke enn nå vei du velger å gå :) 

Endret av Skjold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en venn eller noe som kan litt om trening? En kollega? Jeg har hatt med meg flere kollegaer og venner egentlig på et par timer bare for å vise de litt forskjellige apparater og øvelser både med frivekter og egen kroppsvekt☺️ det koster meg ingenting, jeg har trent i mange år og er ivrig, så syntes bare det er morsomt når andre finner interessen. Så kanskje du har en sånn i omgangskretsen du er komfortabel nok til å spørre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg tegnet avtale på mitt senter fikk jeg en 2-timers innføring i apparatene og riktig bruk ikke et ord om "metabolisme og blablabla". Jeg fikk tilbud om PT, men det ville komme i tillegg, så det takket jeg nei til. Og lærte alt jeg trengte på disse timene og var selvdreven etterpå. Ellers så googlet jeg og så videoer på youtube. 

Ikke overtenk treningen. Slutt med alle disse unnskyldingene for å ikke starte. Bare sett i gang. Dersom du gjør lite i starten så gjør du 100% mer enn om du gjør ingenting. 

Anonymkode: a6c04...925

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt PT i tre perioder over mange år og aldri fått noe annet enn det jeg har bedt om. De har heller aldri belært meg med faglige uttrykk eller pushet timer. 

De fleste sentre har oppstartstime. Bruk den til å få en liten innføring i noen basic øvelser. Apparatene har instruksjoner på seg og ellers er YouTube et fint sted å finne inspirasjon. Start enkelt med noen få øvelser og då bygget du på etterhvert som du blir tryggere. 

Anonymkode: ce30f...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 14.39):

Jeg har trent lenge, men var ikke før jeg begynte med en PT at jeg virkelig så resultater i treninga og fikk selvtillit til å gjøre min greie. Har trent lenge før det også. Kommer an på selve PT’en selvfølgelig. Hvordan man bruker maskiner og gjør øvelser kan man se på selve maskinen, eller bare google det. Men en PT vil forklare hvorfor du gjør den øvelsen og hvor du skal kjenne den. Jeg har gjort mange øvelser feil fordi jeg ikke aktiverte de rette musklene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får angst av treningssenter og har begynt å trene hjemme :) Bruker bare dumbbells, kettlebell, stability ball, treningsmatte og Youtube

Anonymkode: 7b0ed...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 14.39):

Mange sentre har gratis introduksjonstime med PT inkludert i prisen. Er du helt grønn, er det en lur investering å ta i stedet for å kaste bort tid på unyttige øvelser, feil utføring av øvelser som kan føre til skader osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har de fleste som trener på treningssentre, mer enn nok med seg selv, det er de færreste som bryr seg om hva andre gjør. Men du kan jo gå på en tid på døgnet der det ikke er så mange der, f.eks. tidlig på morgenen. Det er ofte bilder på apparatene som til en viss grad forklarer hvordan man bruker dem.

Ellers vil jeg faktisk anbefale deg introduksjonstime med PT, du må ikke kjøpe mange timer, du kan be dem om å sette opp et program, så får du både det og  opplæring i noen av apparatene. 

Det er så mange ulike apparater på et treningsstudio at du må uansett plukke ut noen du vil bruke i begynnelsen, du vil aldri få en PT som gir deg opplæring i bruk av absolutt alle treningsapparatene, og det er ingen som trener som bruker alle apparatene i løpet av en treningsøkt. Da ville man jo bruke hele dagen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har god erfaring med PT fra SATS. Der kan du lese om bakgrunnen deres og velge selv hvem du vil ha. Jeg fikk en veldig flink jente utdannet fra Idrettshøgskolen som skjønte akkurat hva jeg var ute etter. 

Anonymkode: e318c...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Albbas

Det er synd at så mange her fremsnakker PT så mye at det nærmest virker umulig å få til god trening uten en PT. 

For det første så tilbyr de fleste sentre en eller annen form for innføring. Bare å spørre, "kan dere gi meg en innføring i de vanligste apparatene dere har?" så sier de aller fleste ja med glede. 

For det andre er ikke en svindyr PT nødvendigvis en god investering. De er ikke alle gode og det er mye ymse. Mange betaler dyrt for at en random skal fortelle deg hva du skal gjøre. Man klarer seg FINT uten en PT, særlig i begynnelsen av, så kan man heller vurdere en time eller to hvis man vil over på mer komplekse øvelser (men du risikerer likevel å få en dårlig PT...). 

Anbefaler generelt å ikke gape over for mye om gangen. Plukk ut to øvelser/apparater du vil prøve den ene gangen. Ta en til neste gang. Du trenger ikke mestre alt på en gang. 

På mitt senter kan man bare spørre de i resepsjonen om en innføring i apparat X eller Y når som helst (i den bemannede tiden). De gir også gratis innføringstime med PT, men det er litt sånn masseproduserte programmer som jeg aldri har hatt glede av. Har trent på to andre sentere, de har også hatt lav terskel for å hjelpe kundene sine med innføring i apparater. 

Så snart du føler deg trygg på 3-4 øvelser blir man gjerne litt tøffere og tør å prøve ut andre ting uten å be om hjelp. Youtube og google kan hjelpe med MYE. 

Du kan også på forhånd lese deg opp på noen øvelser du vil gjøre med kroppsvekt eller manualer, det er som regel enkelt å mestre og greit å supplere med mens du øver på mer kompliserte ting. 

Ikke tenk at øktene skal være perfekte i begynnelsen, eller perfekt sammensatt. Bruk noen uker bare på å øve litt og prøve deg frem. Så kan du etterhvert søke opp treningsprogram på nettet, finnes MYE der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...