Lawyam Skrevet 18. juli 2023 #21 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Disse forutsigelsene har da ingen sammenheng med akkurat Judas ...? Anonymkode: fa0ab...29c Nei. Ikke han. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 18. juli 2023 #22 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Judas er jo uansett 'helten' i denne fortellingen, fra guds perspektiv. Ingen Judas = ingen Jesus som får ofret seg, som jo er hele poenget med Jesus. Siden det var forutbestemt at Judas skulle overlevere Jesus, hadde han da fri vilje til å gjøre noe annet? Hvordan kan han da bli straffet? Det er jo i realiteten Judas som ofrer seg her. Jesus lider en dag og to, før han er gud i evigheten. Judas har, ifølge evangeliene, et så kjipt liv at han enten tar selvmord, eller faller død om (avhengig av hvilken fortelling en går for), og opphøyes jo akkurat ikke i etterlivet. Anonymkode: 94c9b...98a «Judas» i denne oppsetningen av JCS setter ord på dette: 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #23 Del Skrevet 18. juli 2023 Lawyam skrev (1 minutt siden): Nei. Ikke han. Jeg stiller ikke spørsmål ved de andre forutsigelsene, og for eksempel det at jomfruen skal bli med barn, var jo dette som fikk overbevist Josef om at Maria faktisk snakket sant, og ikke hadde vært utro. Men som jeg tidligere har vært inne på; Judas var ikke noen vesentlig brikke i oppfyllelsen av Det gamle testamente, og både nattverden, Jesus' offer, korsfestelsen og oppstandelsen - alle viktige elementer i kristendommen - kunne ha funnet sted uten Judas' angiveri. Jesus var en kjent person som ble sett og gjenkjent av mange, og det ville vært problemfritt for soldatene å finne ham og disiplene i hagen denne natten. Slik at forklaringen om at Judas "måtte" gjøre dette, er jeg helt uenig i; han gjorde det fordi han ønsket å gjøre det - det var hans frie valg. Tidligere hadde disiplene vært sendt ut to og to og helbredet og gjorde ting som umulig kunne ha blitt gjort om Jesus bare hadde vært et vanlig menneske; Judas var med på det og fikk oppleve dette i tillegg til alt som er beskrevet i Bibelen - og likevel, likevel forrådte han vennen sin for usle 30 sølvpenger. Et elendig valg, men det var hans eget valg, ikke noe han ble tvunget til. Anonymkode: fa0ab...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 23. juli 2023 #24 Del Skrevet 23. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 9.42): Jeg stiller ikke spørsmål ved de andre forutsigelsene, og for eksempel det at jomfruen skal bli med barn, var jo dette som fikk overbevist Josef om at Maria faktisk snakket sant, og ikke hadde vært utro. Men som jeg tidligere har vært inne på; Judas var ikke noen vesentlig brikke i oppfyllelsen av Det gamle testamente, og både nattverden, Jesus' offer, korsfestelsen og oppstandelsen - alle viktige elementer i kristendommen - kunne ha funnet sted uten Judas' angiveri. Jesus var en kjent person som ble sett og gjenkjent av mange, og det ville vært problemfritt for soldatene å finne ham og disiplene i hagen denne natten. Slik at forklaringen om at Judas "måtte" gjøre dette, er jeg helt uenig i; han gjorde det fordi han ønsket å gjøre det - det var hans frie valg. Tidligere hadde disiplene vært sendt ut to og to og helbredet og gjorde ting som umulig kunne ha blitt gjort om Jesus bare hadde vært et vanlig menneske; Judas var med på det og fikk oppleve dette i tillegg til alt som er beskrevet i Bibelen - og likevel, likevel forrådte han vennen sin for usle 30 sølvpenger. Et elendig valg, men det var hans eget valg, ikke noe han ble tvunget til. Anonymkode: fa0ab...29c Jeg har brukt litt tid for å finne ut om Judas og nattverdenen og her har de tolket det som Han var der og spiste brødet (deltok i selve nattverden altså). Deretter gav Jesus ham makt til å svikte Ham, ellers kunne ikke Judas ha gjort det. Det sies og forklares litt uti der mellom 40 og 50 minutter et sted. Jeg synes det høres ut som en god forklaring. Det gir mening. Og ja, valget var hans uansett. Endret 23. juli 2023 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå