AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #1 Del Skrevet 12. juli 2023 Jeg sluttet med p-piller i februar. Fikk mensen, men gikk 135 dager før neste mens. Nå har det gått 34 dager og enda ikke fått mensen. Jeg hadde bestemt meg for å prøve og bli gravid etter neste mens, men når den ikke har kommet enda begynner jeg å bli veldig utålmodig. Jeg er også redd for at det skal ta veldig lang tid da det tok over 4 måneder sist. Jeg har vurdert å ta eggløsningstest tilfelle egget ikke har løsnet enda. Men jeg er helt ny på dette. Er det noe vits å ta det nå? Eventuelt når og hvor ofte bør jeg ta det? Bør jeg kanskje dra til legen eller en gynekolog med tanke på at menstruasjonen min er så uregelmessig? Er det noe de kan hjelpe meg med? Jeg er 30 år og har hele tiden følt at jeg aldri kommer til å bli klar for å bli gravid og jeg har vært så redd og bekymret for det meste. Nå helt plutselig og på et blunk har jeg blitt skikkelig klar. Og nå klarer jeg ikke vente. Det føles så ubehagelig å ikke ha kontroll på mensen og ikke ane når neste mens og eggløsning er eller hvor lang tid det vil ta før ting stabiliserer seg... For flere uker siden var jeg helt sikker på at jeg hadde eggløsning da jeg fikk dette typiske slimet. Men mensen kommer jo ikke. Så jeg vet ikke hva som skjer eller hva dette er Anonymkode: 757db...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #2 Del Skrevet 12. juli 2023 Hvis du vil prøve, anbefaler jeg eggløsningstester uansett, så du har mer kontroll. Anonymkode: 472e8...e15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #3 Del Skrevet 12. juli 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du vil prøve, anbefaler jeg eggløsningstester uansett, så du har mer kontroll. Anonymkode: 472e8...e15 Hvordan fungerer det? Vil jeg enten få positivt eller negativt? Eller vil jeg få en indikasjon på at det snart kommer? Jeg vurderer å prøve det. Men kan vel risikere å måtte bruke veldig mange da, ettersom jeg ikke vet når jeg får mensen. Det kan komme i morgen eller om tre måneder. Det vet jeg ikke.. Anonymkode: 757db...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #4 Del Skrevet 12. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan fungerer det? Vil jeg enten få positivt eller negativt? Eller vil jeg få en indikasjon på at det snart kommer? Jeg vurderer å prøve det. Men kan vel risikere å måtte bruke veldig mange da, ettersom jeg ikke vet når jeg får mensen. Det kan komme i morgen eller om tre måneder. Det vet jeg ikke.. Anonymkode: 757db...0c7 Du venter til du får mensen. Jeg ville foreslått digital med smilefjes eller som viser høy / maksimal. De strimlene kan være vanskelige å tolke om er positive nok. Du kan begynne fx teste en uke etter mensen, og teste hver dag. Det gjorde jeg med ivf for jeg visste ikke når mensen kom Anonymkode: 472e8...e15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #5 Del Skrevet 12. juli 2023 I ditt tilfelle ville jeg ventet med å begynne EL testing til etter neste mensen har vært. Start gjerne å teste 8-10 dager etter mensen.. Ville også brukt digitale EL tester, eventuelt investert i digital fertilitet monitor. Hvis du ikke har vært til legen i forbindelse med de ustabile lange syklusene ville jeg absolutt tatt en prat med lege/gyn. De har medikamenter som kan hjelpe med å stabilisere syklusene og hjelpe på EL. Anonymkode: 23966...849 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 12. juli 2023 #6 Del Skrevet 12. juli 2023 Dra til en gynekolog. Der beste er å tempe. Dette er eneste 100 prosent måte å finne ut om du har eggløsning. Eggløsning tester vil bare vise deg at du kan få eggløsning.. ikke at det vil skje. For noen kan det ta opptil til 1 år før mensen kommer tilbake. Har du skjkker deg for pcos? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #7 Del Skrevet 12. juli 2023 Eg har også uregelmessig mensen, og synes eggløysingstester var så hjelpsomt! Mine varierer mellom 32 og 50 dager. Fordelen er at eg ser når eggløsyinga er, og dermed når menstruasjon er venta (kjipt å gå og tru ein er gravid, når en ikkje har hatt eggløysing enda!). Men også greit å vite når vi skal køyre på med sex, sidan det med eit travelt liv, nattevakter etc kan variere hyppigheit. Praktisk så er det ein pinne/strimmel du tisser på(eller i kopp og dypper). Det som er vanskelig med desse testane er at du kan få opp 'strek' lenge, før testen blir positiv. Du sammenligner styrken på streken med kontroll-streken, og når streken er sterkare enn kontrollen, da er det positiv test. Eggløysinga er da som oftast i løpet av dei neste 1-2 dagane. Eg testa kvar morgon, andre testar fleire ganger om dagen. LH (hormonet du tester for) kan øke plutseleg, eller ta litt meir tid. Anonymkode: f6f9c...e26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2023 #8 Del Skrevet 12. juli 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Eg har også uregelmessig mensen, og synes eggløysingstester var så hjelpsomt! Mine varierer mellom 32 og 50 dager. Fordelen er at eg ser når eggløsyinga er, og dermed når menstruasjon er venta (kjipt å gå og tru ein er gravid, når en ikkje har hatt eggløysing enda!). Men også greit å vite når vi skal køyre på med sex, sidan det med eit travelt liv, nattevakter etc kan variere hyppigheit. Praktisk så er det ein pinne/strimmel du tisser på(eller i kopp og dypper). Det som er vanskelig med desse testane er at du kan få opp 'strek' lenge, før testen blir positiv. Du sammenligner styrken på streken med kontroll-streken, og når streken er sterkare enn kontrollen, da er det positiv test. Eggløysinga er da som oftast i løpet av dei neste 1-2 dagane. Eg testa kvar morgon, andre testar fleire ganger om dagen. LH (hormonet du tester for) kan øke plutseleg, eller ta litt meir tid. Anonymkode: f6f9c...e26 Tusen takk for svaret ditt! Jeg skal helt klart kjøpe eggløsningstest. Er bare usikker på når jeg skal starte med de. Vurderer å ta de allerede nå. Selv om jeg er i syklus dag 34 nå. I og med at det tok 135 dager sist kan det jo godt tenkes at jeg ikke har fått eggløsning enda. Takk igjen for hjelpen Anonymkode: 757db...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladekosmos Skrevet 12. juli 2023 #9 Del Skrevet 12. juli 2023 Hei, jeg har også lange uregelmessige sykluser, og har fått påvist PCOS. Jeg gikk til gyn etter 4 mnd med manglende mens. Det er ingen grunn til å vente et år hvis du kjenner på deg at ting ikke er som de skal! Jeg har fått medisiner som har stabilisert min syklus på 30-34 dager etter det (Letrozol). Jeg ville ikke ventet så lenge med å få hjelp hvis jeg var deg. jeg benytter både temping og EL-tester og dette gir meg ro på at kroppen funker som den skal (nå på medisiner). EL-testene gir meg forvarsel om når jeg skal legge inn aksjer, og tampongen viser meg om kroppen faktisk har klart å få eggløsning. Om det viser seg at de ustabile syklusene dine skyldes PCOS då vær klar over at EL-tester ikke nødvendigvis funker. Jeg at opplevd flere ganger falske positive tester, men at det likevel ikke skjer EL (dette ser jeg raskt på tempen!). Min erfaring er at de dyre digitale testene med smiley funker dårligst og gir mest falske positive tester, og at de billige strimmeltestene er mer nøyaktige og når de viser positivt så er de positive også! Jeg kjøper mine på nett på babyplan 😊 Etter mye testing på tidspunkt så ser jeg at jeg stort sett aldri får positiv på morgenen, men på ettermiddagen rett etter jobb. Nå tester jeg to ganger om dagen, menhvis jeg skulle testet kun en gang så hadde jeg testet etter jobb, med billige strimmeltester 😊 Lykke til! Håper du finner ut av det som passer best for deg, og at det snart går din vei! ✨🤞 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 12. juli 2023 #10 Del Skrevet 12. juli 2023 Ville ikke eltestet før du får mensen igjen. Ville da investert i et lass eltester / strimler fra babyplan og testet hver morgen fra cd 12. i tillegg gjerne startet å tempe med et termometer med to tall bak kommaet. Det er vanskelig og slitsomt å prøve finne el med lange sykluser og den syklusen på over 100 dager var trolig uten noen eggløsning. Det kan jo i verste fall hende denne syklusen blir likedan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2023 #11 Del Skrevet 13. juli 2023 8 hours ago, Sjokoladekosmos said: Hei, jeg har også lange uregelmessige sykluser, og har fått påvist PCOS. Jeg gikk til gyn etter 4 mnd med manglende mens. Det er ingen grunn til å vente et år hvis du kjenner på deg at ting ikke er som de skal! Jeg har fått medisiner som har stabilisert min syklus på 30-34 dager etter det (Letrozol). Jeg ville ikke ventet så lenge med å få hjelp hvis jeg var deg. jeg benytter både temping og EL-tester og dette gir meg ro på at kroppen funker som den skal (nå på medisiner). EL-testene gir meg forvarsel om når jeg skal legge inn aksjer, og tampongen viser meg om kroppen faktisk har klart å få eggløsning. Om det viser seg at de ustabile syklusene dine skyldes PCOS då vær klar over at EL-tester ikke nødvendigvis funker. Jeg at opplevd flere ganger falske positive tester, men at det likevel ikke skjer EL (dette ser jeg raskt på tempen!). Min erfaring er at de dyre digitale testene med smiley funker dårligst og gir mest falske positive tester, og at de billige strimmeltestene er mer nøyaktige og når de viser positivt så er de positive også! Jeg kjøper mine på nett på babyplan 😊 Etter mye testing på tidspunkt så ser jeg at jeg stort sett aldri får positiv på morgenen, men på ettermiddagen rett etter jobb. Nå tester jeg to ganger om dagen, menhvis jeg skulle testet kun en gang så hadde jeg testet etter jobb, med billige strimmeltester 😊 Lykke til! Håper du finner ut av det som passer best for deg, og at det snart går din vei! ✨🤞 Hei! Tusen takk for langt og godt svar. Jeg tenker jeg bestiller en legetime/gyn til jeg kommer hjem fra ferie. Så får jeg sjekket det da. Jeg har gått på p-piller som gjør at jeg mister mensen i så mange år at jeg husker faktisk ikke om jeg hadde regelmessig mens før jeg begynte på de. Men takk igjen! Anonymkode: 757db...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå