AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #41 Del Skrevet 9. juli 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det har alltid vært ateisters mål, enten gjennom misjonering eller i de fleste tilfeller med bruk av vold slik man har satt i mange statsateistiske land og fortsatt ser i Kina og Nord-Korea. Ateister har aldri vært tolerante overfor religiøse. Anonymkode: 49ab2...e48 Eeeh.. hva var det Jesus sa.. La han uten skyld kaste den første stein? Syns du virkelig religiøse er og har vært så veldig tolerante overfor ikke-religiøse? Syns ikke denne tråden oser av toleranse heller. Anonymkode: 8af8c...31d 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #42 Del Skrevet 9. juli 2023 Dette handler vel i bunn og grunn om rasjonalitet og irrasjonalitet. Anonymkode: 7f433...795 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 9. juli 2023 #43 Del Skrevet 9. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eeeh.. hva var det Jesus sa.. La han uten skyld kaste den første stein? Syns du virkelig religiøse er og har vært så veldig tolerante overfor ikke-religiøse? Syns ikke denne tråden oser av toleranse heller. Anonymkode: 8af8c...31d Du kastet nettopp en stein selv, mot religiøse men hva er problemet; religiøse har et forbilde, ingen av oss er perfekte. Det er det vi så da vi innså vi trengte Jesus, men det er ingen som har bedt noen tro på religiøse, vel? Meg, for eksempel? Eller deg? Skulle tro på Gud/Jesus alle sammen. Endret 9. juli 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #44 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dette handler vel i bunn og grunn om rasjonalitet og irrasjonalitet. Anonymkode: 7f433...795 Nei, det handler om en meningsfull verden vs et meningsløst høl. Anonymkode: 92d58...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 9. juli 2023 #45 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, det handler om en meningsfull verden vs et meningsløst høl. Anonymkode: 92d58...f06 Det er vel de ikke-troende som helst leter etter mening. Vi andre føler vi har funnet den. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #46 Del Skrevet 9. juli 2023 2 minutter siden, Lawyam said: Du kastet nettopp en stein selv, mot religiøse men hva er problemet; religiøse har et forbilde, men det er ingen som har bedt noen tro på religiøse, vel? Meg, for eksempel? Eller deg? Skulle tro på Gud/Jesus alle sammen. Jeg kastet ikke deb første stein, nei. Denne tråden anklager jo ateister for ganske mye, deriblant intoleranse, og det må jo være dagens! Tenkte det kunne være greit å svare ut det. Jo, det er mange som har bedt meg tro på religiøse jo! Ustoppelig gjennom hele oppveksten, og hver gang jeg snakker med mine dypt religiøse slektninger får jeg beskjed om at jeg må be for den ene eller den andre, og det er ganske tungt å hele tiden måtte gi beskjed om at jeg sender lykkeønskninger, men mine bønner har ingen adressat. Anonymkode: 8af8c...31d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #47 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Eeeh.. hva var det Jesus sa.. La han uten skyld kaste den første stein? Syns du virkelig religiøse er og har vært så veldig tolerante overfor ikke-religiøse? Syns ikke denne tråden oser av toleranse heller. Anonymkode: 8af8c...31d Når Jesus sier at vi ser flisen i en annens øye, men ikke bjelken i vårt eget, mener han at vi dømmer andre for fort, uten å ha tatt et oppgjør med våre egne feil og mangler. Problemet med å se andres flis og ikke egen bjelke, er at vi møter oss selv i døra veldig fort. Anonymkode: 08757...fdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #48 Del Skrevet 9. juli 2023 Lawyam skrev (3 minutter siden): Det er vel de ikke-troende som helst leter etter mening. Vi andre føler vi har funnet den. Nettopp 😀 Anonymkode: 92d58...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #49 Del Skrevet 9. juli 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når Jesus sier at vi ser flisen i en annens øye, men ikke bjelken i vårt eget, mener han at vi dømmer andre for fort, uten å ha tatt et oppgjør med våre egne feil og mangler. Problemet med å se andres flis og ikke egen bjelke, er at vi møter oss selv i døra veldig fort. Anonymkode: 08757...fdf Ja da har jo religiøse noe å tenke på mener nå jeg. Bare å lese igjennom denne tråden og hvordan dere dømmer ateister. Jesus hadde noen kloke observasjoner han! Anonymkode: 8af8c...31d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #50 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja da har jo religiøse noe å tenke på mener nå jeg. Bare å lese igjennom denne tråden og hvordan dere dømmer ateister. Jesus hadde noen kloke observasjoner han! Anonymkode: 8af8c...31d Men Jesus sier også at vi ikke skal beblande oss med ikke troende (hedninger) også. Det er fordi mitt perspektiv på himmel og jord og ditt er totalt motsetninger. Og selvom jeg hadde prøvd å spre evangeliet til deg - så hadde du fremdeles flirt, ledd og hånt. Anonymkode: 08757...fdf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #51 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja da har jo religiøse noe å tenke på mener nå jeg. Bare å lese igjennom denne tråden og hvordan dere dømmer ateister. Jesus hadde noen kloke observasjoner han! Anonymkode: 8af8c...31d Ateistene i tråden er langt mer aggressive og har langt mer lukkede og intolerante sinn. Vel bortsett fra de bokstavtro fundamentalistene da som er enda verre men altså…aldri lytt til dem… Anonymkode: 92d58...f06 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #52 Del Skrevet 9. juli 2023 5 minutter siden, Lawyam said: Det er vel de ikke-troende som helst leter etter mening. Vi andre føler vi har funnet den. Kanskje litt vanskelig å sette seg inn i dette men oss som er ateister ikke er så opphengt i at det skal finnes en mening som er laget av noen utenfor oss selv. Dette finnes jo ikke. Men livet er jonikke tomt for det! Man kan fortsatt være glad Man lever og nyte livet, og leve slik man ikke, ikke som andre sier at man skal. Jeg synes det er veldig fint å leve livet mitt så godt som jeg kan og ha det kjekt mens jeg lever. Man lever jo bare en gang (ifølge mitt livssyn altså)😊 Anonymkode: 8af8c...31d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #53 Del Skrevet 9. juli 2023 Just now, AnonymBruker said: Ateistene i tråden er langt mer aggressive og har langt mer lukkede og intolerante sinn. Vel bortsett fra de bokstavtro fundamentalistene da som er enda verre men altså…aldri lytt til dem… Anonymkode: 92d58...f06 Her generaliserer du begge veier. Jeg har inntrykk av at mange religiøse tar kritiske spørsmål om religionen veldig tungt, selv om det bare er meningen å ha en interessant diskusjon. Og her inne er det (som du sier) mange fundamentalister, og veldig vanskelig å få folk til å tenke selv uten å bare repetere hva de har lært i barndommen. Det glir lett over i skyttergravskrig, og der er religiøse like delaktige som alle andre. Anonymkode: 8af8c...31d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #54 Del Skrevet 9. juli 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Men Jesus sier også at vi ikke skal beblande oss med ikke troende (hedninger) også. Det er fordi mitt perspektiv på himmel og jord og ditt er totalt motsetninger. Og selvom jeg hadde prøvd å spre evangeliet til deg - så hadde du fremdeles flirt, ledd og hånt. Anonymkode: 08757...fdf Jeg ler ikke hånlig. Da kjenner du ikke meg. Men jeg synes det er interessant å diskutere, og har religiøse venner jeg tar slike diskusjoner med. De kjenner meg godt, og vet at jeg respekterer dem. De respekterer meg tilbake, og går ikke til frontalangrep med en gang det blir litt motstand, slik folk gjør her. Anonymkode: 8af8c...31d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #55 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her generaliserer du begge veier. Jeg har inntrykk av at mange religiøse tar kritiske spørsmål om religionen veldig tungt, selv om det bare er meningen å ha en interessant diskusjon. Og her inne er det (som du sier) mange fundamentalister, og veldig vanskelig å få folk til å tenke selv uten å bare repetere hva de har lært i barndommen. Det glir lett over i skyttergravskrig, og der er religiøse like delaktige som alle andre. Anonymkode: 8af8c...31d Mange ateister gjentar og bare ting de har lært av sine foreldre i barndommen. Banale «sannheter» som «fins ikke noe større enn vårs» og «ække no sånn mann med skjegg i himmern».😏 Mange religiøse, som meg, kom faktisk frem til religiøs erkjennelse i voksen alder😀 Anonymkode: 92d58...f06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #56 Del Skrevet 9. juli 2023 Lawyam skrev (3 timer siden): Vet, men hvis forbundet eller ateister bruker sitt fravær av tro til å bry seg om hva andre tror/bekjempelse mot religioner synes jeg det minner om tro likevel. Ateister gjør bare det samme som alle mennesker gjør når de er uenige med noen; de prøver å "bekjempe" hverandres syn og meninger gjennom å stå på sitt. Det er jo derfor folk blir så sinte på hverandre at det ender med krangling. De blir sure fordi den andre personen ikke skjønner at man har rett. Jeg er ikke ateist da jeg tror på noe/noen "guddommelig(e)", men jeg har enda ikke funnet "min" religion. Jeg kan forstå både de som tror og de som ikke tror. Begge deler er jo fullt mulig og veldig forståelig. Det jeg har problemer med er når folk føler behov for å mase og gnåle om sin tro eller mangel på tro, og skal prøve å omvende folk i alle mulige sammenhenger fordi de mener de vet best og tror på det som er riktig (eller har mest rett i sin mangel på tro). Religion eller mangel på religion er personlig, og ikke noe man skal dytte nedover ørene på andre. Men man må kunne tåle å diskutere og argumentere for det man tror på. Hvis man viser litt respekt for hverandre og er åpen for andres syn, kan det jo være spennende å høre andres synsvinkel. Anonymkode: cdc98...68f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #57 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja da har jo religiøse noe å tenke på mener nå jeg. Bare å lese igjennom denne tråden og hvordan dere dømmer ateister. Jesus hadde noen kloke observasjoner han! Anonymkode: 8af8c...31d Det er ikke dømmende å påpeke fakta, at ateister har begått de verste folkemordene i menneksets historie i sine forsøk på å utslette religion. Anonymkode: 49ab2...e48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #58 Del Skrevet 9. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mange ateister gjentar og bare ting de har lært av sine foreldre i barndommen. Banale «sannheter» som «fins ikke noe større enn vårs» og «ække no sånn mann med skjegg i himmern».😏 Mange religiøse, som meg, kom faktisk frem til religiøs erkjennelse i voksen alder😀 Anonymkode: 92d58...f06 Ja det er sant det. Det går begge veierdette her. For egen del har jeg lest og tenkt og stilt spørsmål, diskutert med prester (jeg har også en venn som er prest) og tenkt og studert og kommet til min egen konklusjon. Så ateister kommer i gjennomtenkte versjoner. Og det vet jeg at mange religiøse gjør også, men jeg sliter med å grave dypere her på KG, for det er mye intetsigende fraser som går igjen (tilsvarende Skjeggemann i himmelen-kommentarer, bare med religiøst tilsnitt). Det er litt som å diskutere med politikere. Folk vil ikke svare på der du spør om, så de svarer bare noe noe annet. Anonymkode: 8af8c...31d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #59 Del Skrevet 9. juli 2023 Det fine med ateister er at de behandler alle former for overtro likt, om det er verdensreligioner, hekseri, tro på alver/hjelpere, scientologi, osv. er det same-same for oss. Anonymkode: 7f433...795 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #60 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det er sant det. Det går begge veierdette her. For egen del har jeg lest og tenkt og stilt spørsmål, diskutert med prester (jeg har også en venn som er prest) og tenkt og studert og kommet til min egen konklusjon. Så ateister kommer i gjennomtenkte versjoner. Og det vet jeg at mange religiøse gjør også, men jeg sliter med å grave dypere her på KG, for det er mye intetsigende fraser som går igjen (tilsvarende Skjeggemann i himmelen-kommentarer, bare med religiøst tilsnitt). Det er litt som å diskutere med politikere. Folk vil ikke svare på der du spør om, så de svarer bare noe noe annet. Anonymkode: 8af8c...31d Det har du helt rett i, og du har gode poenger her synes jeg 😊 Synes også det er vanskelig å diskutere religiøse tema her på KG, blir mye bokstavtro fundamentalister som ramser opp bibelvers, og folk som de jeg refererte til på den andre siden 😩 Anonymkode: 92d58...f06 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå