Catch22 Skrevet 8. juli 2023 #1 Del Skrevet 8. juli 2023 (endret) Jeg har alltid vært litt forundret over at organisasjonen «Humanetisk forbund» som skal være et alternativ til religion, synes å aktivt forsøke å bekjempe kristendommen og dens kultur i Norge. Nå kan det vise seg at religionskritikk og bekjempelse av religion, generelt, er Ateistenes hovedaktivitet. Foreningen Ateistene, som ble stiftet på 1970-tallet under navnet Hedningssamfunnet, fikk avslag på sin søknad om registrering som livssynsamfunn og medfølgende statsstøtte. Bakgrunnen for avslaget til Ateistene var at Statsforvalteren i Oslo og Viken mente hovedaktiviteten til organisasjonen var knyttet til å bekjempe religion. Man er ikke et alternativ når man vil bekjempe andre og det er trist å se hvor mange idag som vil begrense ytringsfriheten til å bare gjelde dem selv. Selv tror jeg at sannheten er sterkest av alt og nettopp derfor skal man ha tolleranse for andre og deres meninger. Kom opp med en bedre sannhet så vil folk følge det, og det som ikke har livets rett vil dø ut. Endret 8. juli 2023 av Catch22 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2023 #2 Del Skrevet 8. juli 2023 Religionkritikk er omfattet av ytringsfriheten og skal ha like mye rett som religionene til å eksistere i samfunnet. Anonymkode: 27e74...6bb 11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catch22 Skrevet 8. juli 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 8. juli 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Religionkritikk er omfattet av ytringsfriheten og skal ha like mye rett som religionene til å eksistere i samfunnet. Anonymkode: 27e74...6bb Helt enig, men det er forskjell på kritikk og bekjempelse, Disse organisasjonene bør være et alternativ og ikke en motstander. Jeg tar ikke stilling til dette med statsstøtte. Jeg er mest opptatt av ytringsfriheten og ikke minst tolleranse for andre og deres meninger, også ateisters. Det er jo litt av poenget. Det er mye galt med religion, og jeg er selv en stor kritiker, men jeg er også overbevist om at religion har noe for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 8. juli 2023 #4 Del Skrevet 8. juli 2023 Catch22 skrev (3 minutter siden): Helt enig, men det er forskjell på kritikk og bekjempelse, Disse organisasjonene bør være et alternativ og ikke en motstander. Jeg tar ikke stilling til dette med statsstøtte. Jeg er mest opptatt av ytringsfriheten og ikke minst tolleranse for andre og deres meninger, også ateisters. Det er jo litt av poenget. Det er mye galt med religion, og jeg er selv en stor kritiker, men jeg er også overbevist om at religion har noe for seg. Misjonering for én religion er også bekjempelse av alle de andre religionene. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 8. juli 2023 #5 Del Skrevet 8. juli 2023 Javisst, de må vel kunne kalle det 'foreningen for religionsbekjempelse' el hvis det er det de jobber for 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peters Skrevet 8. juli 2023 #6 Del Skrevet 8. juli 2023 Jeg er veldig for ytringsfrihet, men religioner som er rett ut løgn uten bevis, skal kunne prekes uten motstand er galskap etter min mening. Jeg vil ikke høre på noen som prøver å overbevise meg om at Jesus/Mohammed/Shiva/Buddha/Zevs/Odin/Allah/Gud er den rette, prøver man motargumentere så er man mot ytringsfrihet. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #7 Del Skrevet 9. juli 2023 Peters skrev (4 timer siden): Jeg er veldig for ytringsfrihet, men religioner som er rett ut løgn uten bevis, skal kunne prekes uten motstand er galskap etter min mening. Jeg vil ikke høre på noen som prøver å overbevise meg om at Jesus/Mohammed/Shiva/Buddha/Zevs/Odin/Allah/Gud er den rette, prøver man motargumentere så er man mot ytringsfrihet. Jesus er en historisk bevist person. Guds sønn. Den eneste sannheten. Anonymkode: 08757...fdf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #8 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jesus er en historisk bevist person. Guds sønn. Den eneste sannheten. Anonymkode: 08757...fdf L. Ron Hubbard er også en historisk bevist person, det betyr ikke at han var et romvesen brakt til jorden av Xenu som slapp han i en vulkan. Anonymkode: 23863...880 12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #9 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): L. Ron Hubbard er også en historisk bevist person, det betyr ikke at han var et romvesen brakt til jorden av Xenu som slapp han i en vulkan. Anonymkode: 23863...880 6 Jesus sier til ham: Jeg er veien og sannheten og livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg. Anonymkode: 08757...fdf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 9. juli 2023 #10 Del Skrevet 9. juli 2023 Du plages av at vi går med ateistmerkene våre rundt halsen, leser ateistbøkene våre, ringer i ateistklokkene en gang eller to i uka og reiser rundt i verden for å gjøre folk til ateister? Tro meg, de aller fleste ateister driter langt i overtroen din så lenge den ikke negativt påvirker vårt liv 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #11 Del Skrevet 9. juli 2023 spinner skrev (3 minutter siden): Du plages av at vi går med ateistmerkene våre rundt halsen, leser ateistbøkene våre, ringer i ateistklokkene en gang eller to i uka og reiser rundt i verden for å gjøre folk til ateister? Tro meg, de aller fleste ateister driter langt i overtroen din så lenge den ikke negativt påvirker vårt liv *hedning Anonymkode: 08757...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #12 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): *hedning Anonymkode: 08757...fdf Jeg har for moro skyld kalt meg hedning, men det er vel egentlig ikke riktig for oss som ikke tror på overnaturlige ting. Hedninger brukes vel mest om «folk som tror på noe annet enn vi gjør», dvs har hedenske guder. For kristne på misjonsmarken var jo afrikanere hedninger, selv om de naturligvis hadde ulike religioner rundt omkring på kontinentet fra før. Så en hedning og en ateist er ikke det samme. Anonymkode: 7f4d2...2dc 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #13 Del Skrevet 9. juli 2023 Catch22 skrev (9 timer siden): Jeg har alltid vært litt forundret over at organisasjonen «Humanetisk forbund» som skal være et alternativ til religion, synes å aktivt forsøke å bekjempe kristendommen og dens kultur i Norge. Nå kan det vise seg at religionskritikk og bekjempelse av religion, generelt, er Ateistenes hovedaktivitet. Foreningen Ateistene, som ble stiftet på 1970-tallet under navnet Hedningssamfunnet, fikk avslag på sin søknad om registrering som livssynsamfunn og medfølgende statsstøtte. Bakgrunnen for avslaget til Ateistene var at Statsforvalteren i Oslo og Viken mente hovedaktiviteten til organisasjonen var knyttet til å bekjempe religion. Man er ikke et alternativ når man vil bekjempe andre og det er trist å se hvor mange idag som vil begrense ytringsfriheten til å bare gjelde dem selv. Selv tror jeg at sannheten er sterkest av alt og nettopp derfor skal man ha tolleranse for andre og deres meninger. Kom opp med en bedre sannhet så vil folk følge det, og det som ikke har livets rett vil dø ut. Men her gjør du den merkelige feilen som jeg bare har sett i dette forumet - du anser ateisme som en tro på linje med kristendom, islam osv. Ateisme er jo fravær av tro. Se det som mat: Hvis kristendom var brød og islam var grønnsaker og hinduismen var gryterett, ville ateismen vært ingenting, en tom tallerken. Se det som hårsveiser: Hvis kristendom var krøller, islam var pannelugg og hinduismen var fletter, ville ateisme vært et skallet hode. Se det som lyd: Hvis kristendom var tale, islam var fuglesang og hinduismen var motorstøy, ville atisme vært total stllhet. Se det som barn: Hvis kristendommen var en barneflokk på fire, islam var et enebarn og hinduismen var tvillinger, ville ateisme vært barnløshet. Se det som sykdom: Hvis kristendom er influensa, islam er beinbrudd og hinduismen er meslinger, ville ateisme vært å være frisk og ikke feile noe. Hva spiser du? Ingenting. Hvordan er håret ditt? Jeg har ikke hår. Hvilke lyder hører du? Ingen. Hva heter barna dine? Jeg har ikke barn. Hva feiler du? Ingenting. Ateisme er fravær av tro. Jeg forstår at for enkelte som har blitt innprentet tro fra så tidlig alder at de ikke husker det, er det nesten umulig å forestille seg at noen ikke tror. Men slik er det. Anonymkode: 7f4d2...2dc 9 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 9. juli 2023 #14 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har for moro skyld kalt meg hedning, men det er vel egentlig ikke riktig for oss som ikke tror på overnaturlige ting. Hedninger brukes vel mest om «folk som tror på noe annet enn vi gjør», dvs har hedenske guder. For kristne på misjonsmarken var jo afrikanere hedninger, selv om de naturligvis hadde ulike religioner rundt omkring på kontinentet fra før. Så en hedning og en ateist er ikke det samme. Anonymkode: 7f4d2...2dc 'Hedning' var det jødene kalte alle som ikke var jøder. De trodde/tror de at Messias bare kom for å frelse jødene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 9. juli 2023 #15 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men her gjør du den merkelige feilen som jeg bare har sett i dette forumet - du anser ateisme som en tro på linje med kristendom, islam osv. Ateisme er jo fravær av tro. Se det som mat: Hvis kristendom var brød og islam var grønnsaker og hinduismen var gryterett, ville ateismen vært ingenting, en tom tallerken. Se det som hårsveiser: Hvis kristendom var krøller, islam var pannelugg og hinduismen var fletter, ville ateisme vært et skallet hode. Se det som lyd: Hvis kristendom var tale, islam var fuglesang og hinduismen var motorstøy, ville atisme vært total stllhet. Se det som barn: Hvis kristendommen var en barneflokk på fire, islam var et enebarn og hinduismen var tvillinger, ville ateisme vært barnløshet. Se det som sykdom: Hvis kristendom er influensa, islam er beinbrudd og hinduismen er meslinger, ville ateisme vært å være frisk og ikke feile noe. Hva spiser du? Ingenting. Hvordan er håret ditt? Jeg har ikke hår. Hvilke lyder hører du? Ingen. Hva heter barna dine? Jeg har ikke barn. Hva feiler du? Ingenting. Ateisme er fravær av tro. Jeg forstår at for enkelte som har blitt innprentet tro fra så tidlig alder at de ikke husker det, er det nesten umulig å forestille seg at noen ikke tror. Men slik er det. Anonymkode: 7f4d2...2dc Vet, men hvis forbundet eller ateister bruker sitt fravær av tro til å bry seg om hva andre tror/bekjempelse mot religioner synes jeg det minner om tro likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #16 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har for moro skyld kalt meg hedning, men det er vel egentlig ikke riktig for oss som ikke tror på overnaturlige ting. Hedninger brukes vel mest om «folk som tror på noe annet enn vi gjør», dvs har hedenske guder. For kristne på misjonsmarken var jo afrikanere hedninger, selv om de naturligvis hadde ulike religioner rundt omkring på kontinentet fra før. Så en hedning og en ateist er ikke det samme. Anonymkode: 7f4d2...2dc Alle som ikke tror på Jesus Kristus er i følge Bibelen hedninger. Spiller ingen rolle hvordan du vrir å vender på det. Man er avgudsdyrker. Anonymkode: 08757...fdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #17 Del Skrevet 9. juli 2023 Verden trenger mindre religion, ikke mer religion. Jeg er evig takknemlig for at noen tar denne viktige kampen! Anonymkode: d11f4...dc2 14 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #18 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Verden trenger mindre religion, ikke mer religion. Jeg er evig takknemlig for at noen tar denne viktige kampen! Anonymkode: d11f4...dc2 Jesus kom ikke til jorden for å lage en religion. Han kom for å veilede oss hjem. Anonymkode: 08757...fdf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #19 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jesus kom ikke til jorden for å lage en religion. Han kom for å veilede oss hjem. Anonymkode: 08757...fdf Jesus er en eventyrfigur Anonymkode: d11f4...dc2 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2023 #20 Del Skrevet 9. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jesus er en eventyrfigur Anonymkode: d11f4...dc2 Han er historisk bevist. Anonymkode: 08757...fdf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå