Gå til innhold

I morgen Søndag 3 Nov. er det Allehelgens Dag


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Eller "Day of all Saints" som dagen heter på engelsk.

Det ble en litt hissig debatt på chatten i går om denne dagen. Jeg ble helt ærlig litt skuffet og overrasket over at så mange ikke har noe forhold til å dra ut på kirkegården med kranser av mose, lyng eller bar og sette ned en gravlykt el. lignende.

Hvis man ikke har noen graver i rimelig avstand så er det selvfølgelig en helt annen sak.

Jeg synes faktisk at det er uhørt og ikke ta seg tid til å merke denne dagen, det handler ikke om penger men det handler om disponering av tid og respekt for de døde. Allehelgen er jo for å hedre deres minne.

Ikke noe er tristere enn å se en kirkegård der nesten hver eneste grav har fått lys utenom noen som står i mørke akkurat som sorte hull. De gravene er glemt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest indiangranny

Hei Milla :D

Jeg tenker ofte på mine døde slektninger med et smil nå,sorgen etter mine besteforeldre er ikke å tung å bære selv om det 19-30 år siden de døde.Jeg var veldig glade i mine besteforeldre og det er skikk i vår famile og legge en krans der og ei lykt på alle helgens dag som på julaften.Det er en fin måte å huske deres minne på en positiv måte,derimot er jeg mot Halloween som jeg synes er forferdelig skikk.

hilsen

indianlady

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er viktigere å holde gravstedene fine hele året og lys tenner jeg ofte nå vinterstid. Min mor har vært død siden 1995, men jeg har aldri visst at "Alle Helgens Dag" er den 3. november.

Jeg planter sommerblomster i mai, holder det fint hele sommeren og til langt på høst. Da planter jeg lyng - lyngen står til jul - da legger jeg på granbar og en juledekorasjon. På nyåret rydder jeg vekk julepynten og lar granbaren ligge igjen. På spesielle dager som, mors fødselsdag, dagen hun døde, påske, 17. mai, jul og nyttår setter jeg ned en fin bukett - på denne måten så er hennes gravsted alltid fint.

Så gravene er ikke glemt fordi om det kanskje ikke brenner lys den 3. november, Milla ... tenk deg litt om før du snakker neste gang. Jeg er mange ganger sjokkert over hvor uhøvlet du uttaler deg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Milla ... tenk deg litt om før du snakker neste gang. Jeg er mange ganger sjokkert over hvor uhøvlet du uttaler deg

Så vidt jeg husker var ikke du med i diskusjonen vi hadde i går kveld Hilde. Derfor har du ikke noe grunnlag for å si hvor ubehøvlet (det er ikke noe som heter "uhøvlet") jeg var eller ikke. Jeg synes du heller skal la være å svare på inleggene mine siden du ikke er i stand til å være objektiv.

Grunnen til at jeg ble overrasket var at når jeg nevnte at det var Allehelgen snart så fikk jeg inntrykk av at mange ikke ante hva denne dagen var. Og at de heller ikke skjønte poenget med å tenne lys. Selvsagt er det fint at man steller gravene året igjennom men det er ekstra koselig med Allehelgen når alle gjør noe på samme dag og hele Kirkegården er full av blafrende lys og lykter på samme kveld.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor døde for 2 mnd. siden - og selvfølgelig deltar vi imorgen. Ikke bare av plikt og tradisjon, men for å minnes mor (noe vi selvfølgelig også gjør hver dag ellers).

Jeg har kjøpt krans og gravlys. Familien er invitert til allehelgens-messe i morgen. Det er også et spesielt arrangement i kirken etter messen for de nærmeste pårørende til alle avdøde i løpet av siste året!

Jeg gruer meg til imorgen :(

samtidig blir det godt å kunne få bearbeide sorgen. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Det er veldig hyggelig og få en personlig invitasjon fra menigheten til Allehelgens gudstjeneste. Og det er fint og dele sorgen med andre mennesker.

Jeg venter bare på at noen skal komme å si at Allehelgen er kommersialisert fordi alle byens blomsterforretninger og torg selger gravdekorasjoner og lykter.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde ikke diskusjonen på chatten som hissig jeg.

Helt ærlig så tror jeg nok at de fleste har "sine egne" tradisjoner gjennom hele året. Dette er ting man tar med seg hjemmefra og "lærer" av foreldrene sine (og som de har lært av sine foreldre igjen.

Hos oss setter vi lys på gravene julaften og pynter med kranser eller granbar. Om våren rydder vi og planter noen blomster. Slik har vi alltid gjort det i vår familie.

Dette har også med tro/religion å gjøre. Veldig få i min familie er personlig kristne. Kirken besøkes i barnedåper, bryllup, konfirmasjoner og begravelser. Noen går også på julaften og i påsken.

Hos oss feirer vi ikke annet enn jul og påske. Vi har ikke stormet til familiegravene for ofte heller. Men jeg har minner likevel. Tenker stadig på min snille bestemor som døde da jeg var i 17-års alderen. Jeg trenger ikke å gå til graven hennes for å minnes henne. Vi hadde våre helt spesielle ting, som vi gjorde sammen. Hver gang jeg gjør disse tingene nå tenker jeg på bestemor. Sorgen har blitt til "glede" over at hun har vært der en gang. Dette gjelder også andre i familien som har gått bort, men jeg har ikke hatt de samme båndene til dem.

Jeg synes ikke at du har noen grunn til å kritisere eller være sjokkert over at andres tradisjoner er annerledes enn dine. Hvi har heller ikke grunn til å kritisere dine tradisjoner. Dette er en personlig ting Milla. Og ingen av oss er dårlige mennesker fordi om vi ikke følger alle merkedager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i morra også????? Nei fader å :evil:

På vei hjem fra jobb på mandag så vi noen unger som surra rundt med noen masker på seg. Siden vi bor i et boligstrøk tenkte vi, ja ja, da må vi vel innom Kiwi å kjøpe litt knask da i tilfelle noen kommer på døra vår. Da ble det bamsemums og seigmenn.

Men ingen kom, så vi så ingen poeng i å spare bamsemumsen vi :roll:

Men så fikk jeg nyss om at det var den 31 oktober, altså på Torsdag. Innom Kiwi igjen og hamstra opp litt Twist. Ingen kom og igjen ble Twisten *poff* borte :o

Jeg gidder ikke kjøpe mer godt nååååååå :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Øh, det er forskjell på halloween og allehelgensdag da.

Du trenger ikke være redd for tiggende unger på døra på allehelgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, det er forskjell på halloween og allehelgensdag da.  

Du trenger ikke være redd for tiggende unger på døra på allehelgen.

Ikke være for sikker, det er jaggu mange nok som er forvirra på dette området... :roll: Jeg blir ikke overrasket om det kommer småtroll på døra i dag eller i morgen.

Og for å kommentere til det som er tema for tråden: siden jeg ikke kommer fra en religiøs familie, så har vi heller ingen tradisjon på å gjøre noe spesielt io forhold til allehelgensaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda - du får unnskylde, Milla - at jeg skrev feil.

Og nei - jeg var ikke med på noen diskusjon igår - faktisk så har jeg aldri brukt chatten. For meg var det nok å lese hva du skrev:

"Jeg synes faktisk at det er uhørt og ikke ta seg tid til å merke denne dagen, det handler ikke om penger men det handler om disponering av tid og respekt for de døde. Allehelgen er jo for å hedre deres minne"

Jeg bare sier at det ikke er alle som har hørt om denne "Alle Helgens Dag" og at det er noen messe i den forbindelse. Mor minnes jeg på min egen måte hver dag ... og det kommer jeg og mine sønner til å gjøre resten av livet.

Og jeg er fullt klar over at jeg ikke trenger å svare på dine innlegg - det er bare ikke så lett å la være når du skriver på den måten du gjør. Vanligvis så er det ganske underholdende, faktisk ... men ikke denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmen Perser da.. har du klart å fremkalle bildet allerede?

Jeg er jammen mye hissigere enn på chatten når jeg først er hissig :evil: !

Hvordan kom du forresten frem til at nen var hissige Milla?

I går hadde vi det da så koselig på chatten... lo så jeg hadde vondt i magen til slutt jeg :hoho::hoho::hoho::hoho: !

(Muligens LITT overtrøtt sånn utpå natta... men var ikke alene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Perser*

hehe Lea, jeg kan ikke fancy ord for å ta bilde av skriveborde med pcen :ler:

Jeg hadde også kjempe koos på chatten igår, hihi ja veldig overtrøtt en stund, men morsomt va det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller ikke på chatten i går - men jeg støtter fullt og helt oppunder innleggene til Hilde og særlig til Lea. Milla du bruker meget sterke ord noen ganger - og Lea, du skrev det innlegget jeg ville skrive.

Bortsett fra det, jeg skal på gravstedet i morgen - ja, til besteforeldrene mine, for jeg savner dem og det er lenge siden jeg har vært der. Men vi holder det faktisk pent hele året - og det er minst like viktig for oss som å storme dit til en spesiell dag som "noen har bestemt" skal være dagen da man minnes sine kjære.

Jeg minnes mine hver dag jeg. Trenger ikke blir påmint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla,- flott at du viser de døde respekt og legger kranser og lykter på kirkegården. Men som vanlig har du en tendens til å utbasunere at "det er uhørt" at folk ikke gjør det samme for deg. Det kan være riktig og viktig for deg, men ikke alle tenker på det / har andre prioriteringer og bruker heller midler på å gjøre gravene til deres kjære avdøde fin og ordentlig resten av året.

Jeg og samboer skal ut og legge blomster på gravene til våre avdøde slektninger på julaften etter å ha staset oss litt opp. Jeg er sikker på at våre familiemeldemmer som ikke lever lenger, setter pris på det og vet at vi tenker på dem uansett hvor mange lykter vi legger ut.

Ha en fortreffelig allehelgens dag : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Minnie Emmerdale
Milla,- flott at du viser de døde respekt og legger kranser og lykter på kirkegården. Men som vanlig har du en tendens til å utbasunere at "det er uhørt" at folk ikke gjør det samme for deg.

Jeg er ikke død ennå Kattepus, så jeg forventer ikke at folk skal legge ned kranser og lys for meg.

Men min tid kommer den også :-)

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Jeg visste ikke at det fantes noen dag som denne, og det sier vel litt om mitt forhold til kirkens tradisjoner.

Jeg har ingen graver i nærmere avstand enn 15 mil, og jeg trenger ingen allehelgens dag for å dra og besøke gravene til min kjære avdøde slektninger.

Det klarer jeg utrolig fint på egenhånd, trenger ingen dag for å minne meg på det.

Du uttaler deg utrolig nesevist Milla, av og til er det en fordel om du tenker før du åpner kjeften.

Du har da ingen rett til å dømme andre som ikke er like opphengt i denne dagen som deg. Og å kalle det uhørt, hva er DET for noe da ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg synes det er underlig hvorfor folk sitter og hisser seg opp kun fordi jeg stiller ett enkelt spørsmål om hvorfor så mange ikke markerer/ikke vet hva Allehelgens Dag er. Noen tror tom. at Allehelgen er det samme som Halloween. Plutselig er jeg fordomsfull og mangler empati fordi jeg påpeker at jeg synes det er sløvt at man ikke vil tenne lys på sine kjæres graver nå i høstmørket. Når de døde har fått en egen dag synes jeg at det bør markeres, uansett om man steller gravene resten av året.

De aller fleste har en grav i nærheten, de som ikke har det er selvfølgelig unntatt- så ikke bland inn det i denne diskusjonen.

Det virker som at for mange her inne så er slike helligdager sett på som "mas", jeg får inntrykk av at det er ett fryktelig styr og ta en tur på Kirkegården, tenne ett lys og ha en stille stund ved graven.

Som katolikk har jeg kanksje ett nærmere forhold til slike dager, men da jeg var hjemme i helgen var Kirkegården full av mennesker, både unge og gamle. Det var bekmørkt og mange hadde med lommelykt og det var flere hundre lys som var tent. Stemningen var utrolig.

Det var fint og se at ikke alle tenker slik som enkelt her inne gjør. Ikke alle men enkelte. For noen er det kult og drite i alt.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det er en kjempeflott tradisjon som Milla sier. Man kan egentlig undres også hvorfor i all verden man feirer Halloween. Det er jo Allhelgen Aften........

Var på gravstedene og ryddet og tente lys der samt fremsa våre bønner.

I enkelte land er det vanlig at man samler seg hele familier og har med seg matkurver og inntar et måltid sammen med sine avdøde. Synes det også er flott jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...