Gå til innhold

"Pottetrening på 3 dager", funket det for dere?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tja.. Funket og funket.. 

Vår var vant til å bæsje på do helt fra 3 uker gammel, han var så lett å lese når det gjaldt bæsj så der var det null stress. Det er fremdeles ikke noe stress. Tissing derimot! Vi prøvde såvidt da han var to, uten hell. Da han var tre gikk vi for metoden i boka der, og det funka jo forsåvidt. I perioder er han helt tørr! 

Men nå to år senere er det fortsatt masse uhell. Han bryr seg overhodet ikke! «Oi, jeg tissa, jaja» og tilbake til det han holder på med. Vi går på do sammen med ham, vi spør ofte, men det hjelper ikke. Samme med de to andre guttene på samme alder i barnehagen, egentlig tørre og har vært det lenge, men fortsatt en del uhell. Og det kan gå veldig bra i opptil flere uker, så plutselig er det uhell hver eneste dag, gjerne flere om dagen.. 

Aner ikke hva vi skal gjøre, det ser ikke ut til å være boe medisinsk galt med ungen, men det er bare ett år igjen til skolestart..

Anonymkode: 4ef1a...5e9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 7/7/2023 at 4:07 PM, AnonymBruker said:

Har lest boka og det gir jo litt mening, men virker samtidig som et krevende opplegg. Vi har tenkt litt på å prøve i sommer, men er redd for å mislykkes. Og for at det skal være styr for de i barnehagen til høsten, ungen er da 2,5 men skal fortsette på småbarn frem til jul. De fleste der er jo i bleier, vet ikke om det er nok tørre barn til at de voksne har rutiner på det og får fulgt det opp.

Hva er alternativet egentlig? Tradisjonell pottetrening, hva går det ut på liksom? Er det dømt til å dra ut i tid? Noen bekjente sine barn brukte utrolig lang tid på å bli kvitt uhell og bli pålitelig tørre. Det er også ganske slitsomt...

Anonymkode: ab753...f2b

Småbarnsavdelingen er jo vant til pottetrening og bleieavvendinding. Er jo tross alt der de fleste går når de slutter

AnonymBruker
Skrevet

Da mine gutter var små så tok vi bleieslutt i løpet av en helg. Begge var nylig fylt 3 år da de sluttet. Vi snakket med dem på forhånd så de var forberedt, så tok vi av bleia fredag etter barnehagen. Fulgte tett opp hele helgen og sendte barna på do ofte. Så fikk de være med å kjøpe en premie på mandag. Det funket med begge våre. 

Anonymkode: 4c3bc...d1d

Skrevet

Begge våre var veldig enkle å trene. Det kan ha noe med at de brukte tøybleier, uten at jeg kan si det for sikkert. Vi snakket med barnet om å ta av bleia og øve på å gå på do. Tok av bleia. Et par uhell og det var det. Sluttet med nattblele og dagbleie samme dag. 

Venninna mi hadde på samme tidspunkt også bleiebarn som det på ingen måte var like enkelt med. De brukte over et år på å få det til. Barnet var på ingen tenkelige måter klar. Så de som sier at det "bare er å..." eller "da er det foreldrene som er problemet" tror jeg ikke helt på. Man må til en viss grad ha med barnet på laget for at de skal klare det. Også kan man jo selvsagt diskutere om det er kommunikasjon, barnet, foreldrene eller barnehagen sin skyld, men jeg tror at det hele må klaffe for at det skal gå.

• Nyttig 1
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har kjørt bleieslutt på 2 barn (og veldig forskjellig av type) som 3 åringer, og det gikk supert. Vi valgte sommerferien på begge, synes det var praktisk mtp lite klær, god tid til å følge opp og at bleien da var borte til de startet på storebarnavdeling. Fikk masse skryt av de ansatte for hvor «flinke» de var til å gå på do selv + lite uhell. Har også hatt flere venninner som kjørte på i samme alder, uten at de sa de angret på det.

Kjøpte boken da første skulle slutte, fulgte den nesten (vi hoppet over potte, gikk rett på do), og noen protester var det, men vi hadde snakket om bleieslutt LENGE på forhånd, så da vi startet så var diskusjoner uaktuelt, vi stod tålmodig i det de gangene det ble grining pga manglende bleie eller motvilje til å gå på do, på samme måte som tannpuss så er dette bare slik det var. Gikk fort over.

Neste gang gikk det enda lettere, leste ikke boken på nytt, og tok ingen «hjemmedager» som de skrev om i boken, men grunnprinsippene fulgte vi. Jeg var nesten sjokkert over at det kunne gå så enkelt 2 ganger.

Synes boken var veldig grei å lese, selv om vi både droppet potte og tok det først som 3 åringer, og heller ikke fulgte slavisk, så er det greit å få litt «fakta» og innspill og tanker fra noen som kan det før man prøver på noe første gang. Grunnprinsippene likte jeg godt.

Anonymkode: 52be7...ca8

Greit å vite! Har en gutt på vei nå, og "alle" sier at han ikke kommer til å være klar når han er to. Vi får nå se på det, men ja, du har nok rett i at det er en kamp man må stå i som med alt annet om det blir sammenfall med trassalderen.

Brukte boka "Oh Crap", som ser ut til å være skrevet rundt samme prinsipper, men uten at det er et mål om å være ferdig på tre dager, mer 1-2 uker med ulike faser. Enig i at det beste er å gjøre seg kjent med metoden og plukke ut det som passer en selv best, heller enn å følge en oppskrift slavisk - da blir man jo lett litt rigid, og har mindre wiggle room dersom det ikke går etter planen.

Skrevet

Det er vel bare å prøve? Aner ikke hvor lang tid det tar for ditt barn å slutte med uhell før du har prøvd.

vi sluttet med bleie for 5 dager siden her, hun er også 2.5. 1 uhell den første dagen, men ingenting etter det. Sluttet også med bleie om natten samtidig og ingen uhell der heller. 
Jeg har ikke opplevd bleieslutt som styr i det hele tatt, vert på lang biltur hvor vi stoppet for å tisse etter en time (for sikretskyld) . Var på senteret i hele går, gikk bare på do når hun sa hun måtte. 

uhell kommer garantert til å skje fra tid til annen, men barnehagen kan ikke forvente at barnet skal ha bleie fordi de ikke orker å skifte klær om det er et uhell. Også kan jeg ikke skjønne at å gå på do er mer styr enn å skifte bleie. 

tenker det bare er å kjøre på jeg! 😊

Skrevet

Viktig at barnet er klar! Presser en på for tidlig, kan det gi omvendt effekt og barnet nekter. Også er det viktig tenke på at jobben skal startes og gjøres i hovedsak hjemme. I bhg kan de følge opp og tilby barnet og gå på do, men ikke mer enn det. Sier barnet nei til tilbudet i bhg, har de ikke lov å presse barnet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke prøvd den boka, men ville bare si at det kan gå helt fint med pottetrening som tar lengre tid også! Det er flere ferdigheter som skal læres før man kan ta bort bleie helt og alle trenger ikke skje samtidig. Typ, lære seg å tisse/bæsje på do, klare å kjenne at man må på do, og klare å holde seg til man faktisk kommer til doen eller potta. 

I vår barnehage sitter alle barn på potte og venter på sin tur til bleieskift i små grupper. Mine kunne tisse på potte lenge før de kunne holde seg / si ifra, så fikk de etterhvert prøve uten bleie innendørs, og så hele tiden. (Nattbleie hadde de til nærmere fem, det er heller ikke noe man kan trene.) Men cluet er å treffe toårsvinduet i alle fall til å lære/venne seg til potta. 

Anonymkode: 6f17f...e58

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi prøvde en helg i 2,5-årsalderen. Tok av bleien etter henting i barnehagen fredag ettermiddag (tok den på igjen til natta da). Hele lørdagen og søndagen var det uhell på uhell, tisset igjennom trusa og lo like mye hver gang det dannet seg en dam på gulvet. Var først etter tre år vi ble kvitt bleien, da etter mange «øvehelger»😅

Anonymkode: c5f98...95f

AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det på 4-åringen som var langt på overtid. Det funket og han var bleiefri på to dager. Var mange tisseuhell de første ukene fordi han nektet å gå på do før vi dro steder etc. Men det gikk seg til.

Anonymkode: 6b006...1d7

AnonymBruker
Skrevet

Dette skal ikke være noe problem for bhg. 

Om barnet er klart, begynn hjemme, og når barnet klarer å gå på do hjemme og si i fra, så kan dere si i fra til bhg :)

Anonymkode: 33763...e32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...