AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #1 Del Skrevet 6. juli 2023 Jeg var på privat UL denne uka, og der ble det dessverre påvist MA. Jeg fikk beskjed om å dra hjem og vente på blødning. Der og da var jeg så forfjamset at jeg ikke stilte et eneste spørsmål, men nå lurer jeg litt. Hvor lenge kommer jeg til å måtte vente? Jeg syns ventetida er fæl og skulle gjerne vært den foruten. Kan vi begynne å prøve igjen med en gang? Burde jeg dra til lege for å sjekke at alt har kommet ut når blødningen kommer? Hvor lenge er det vanlig å blø? Er det noen her inne som har erfaring med dette? Anonymkode: 66f58...55f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #2 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg var på privat UL denne uka, og der ble det dessverre påvist MA. Jeg fikk beskjed om å dra hjem og vente på blødning. Der og da var jeg så forfjamset at jeg ikke stilte et eneste spørsmål, men nå lurer jeg litt. Hvor lenge kommer jeg til å måtte vente? Jeg syns ventetida er fæl og skulle gjerne vært den foruten. Kan vi begynne å prøve igjen med en gang? Burde jeg dra til lege for å sjekke at alt har kommet ut når blødningen kommer? Hvor lenge er det vanlig å blø? Er det noen her inne som har erfaring med dette? Anonymkode: 66f58...55f Hvor langt var du på vei? 💔 Anonymkode: 91f17...4ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #3 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg var på privat UL denne uka, og der ble det dessverre påvist MA. Jeg fikk beskjed om å dra hjem og vente på blødning. Der og da var jeg så forfjamset at jeg ikke stilte et eneste spørsmål, men nå lurer jeg litt. Hvor lenge kommer jeg til å måtte vente? Jeg syns ventetida er fæl og skulle gjerne vært den foruten. Kan vi begynne å prøve igjen med en gang? Burde jeg dra til lege for å sjekke at alt har kommet ut når blødningen kommer? Hvor lenge er det vanlig å blø? Er det noen her inne som har erfaring med dette? Anonymkode: 66f58...55f Uff det der syns jeg ikke hørtes greit ut. Jeg har hatt en MA, men annerledes erfaring enn deg. Jeg var 11 - 12 uker på vei da det begynte å fossblø, og ble sendt til sykehuset. Jeg måtte ha utskrapning for å få ut alt og for å få stoppet blødningen. Fosteret mitt hadde sluttet å utvikle seg da jeg var 8 -9 uker på vei, så fra det døde til jeg begynte å blø tok det 3 uker. Det kan være lurt at du hvertfall har hatt en normal menstruasjon etter aborten. Jeg syns du med fordel kunne tatt en prat med fastlegen, kanskje du kan få god informasjon derfra ❤️ Anonymkode: 285b6...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #4 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg var på privat UL denne uka, og der ble det dessverre påvist MA. Jeg fikk beskjed om å dra hjem og vente på blødning. Der og da var jeg så forfjamset at jeg ikke stilte et eneste spørsmål, men nå lurer jeg litt. Hvor lenge kommer jeg til å måtte vente? Jeg syns ventetida er fæl og skulle gjerne vært den foruten. Kan vi begynne å prøve igjen med en gang? Burde jeg dra til lege for å sjekke at alt har kommet ut når blødningen kommer? Hvor lenge er det vanlig å blø? Er det noen her inne som har erfaring med dette? Anonymkode: 66f58...55f Så trist å høre.. Hva som er normalt kommer an på hvor langt du var på vei nå når det var oppdaget, når fosteret sluttet å utvikle seg mm. Syns det er litt rart du bare fikk beskjed om å vente på en blødning hjemme. Ville absolutt hatt en sjekk til. Trodde man normalt set ble henvist videre til sykehus for oppfølging, eventuell behandling og hjelp om kroppen ikke ordnet opp selv.. Smerter som ved menstruasjon er vanlig, for noen mer, andre mindre. Man bør også gjerne ha noen rundt seg når en eventuell blødning pågår.. Blødning er vanlig i alt ifra dager til 2- 3 uker. Man bør vent med samleie til blødningen har stoppet. Og ikke bruke bind eller tamponger, da disse øker infeksjonsfaren. Man bør også gjerne ha en vanlig syklus etter prosessen er over før man prøver igjen. Så ja jeg ville absolutt ha snakket med fastlege, fått mer info og en klarer plan ❤️ Anonymkode: 59e63...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #5 Del Skrevet 6. juli 2023 Tusen takk for gode svar! ❤️ Jeg var ca. 9 uker på vei. Jeg skal kontakte legen i morgen tidlig, for jeg skjønner nå at jeg nok burde ha fått mer informasjon av gynekologen som utførte ultralyden enn jeg gjorde. Skulle ønske jeg slapp å finne ut av dette selv midt oppi en MA, skulle ønske det var bedre rutiner rundt dette. ts. Anonymkode: 66f58...55f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #6 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen takk for gode svar! ❤️ Jeg var ca. 9 uker på vei. Jeg skal kontakte legen i morgen tidlig, for jeg skjønner nå at jeg nok burde ha fått mer informasjon av gynekologen som utførte ultralyden enn jeg gjorde. Skulle ønske jeg slapp å finne ut av dette selv midt oppi en MA, skulle ønske det var bedre rutiner rundt dette. ts. Anonymkode: 66f58...55f Ja kontakt lege i morgen ❤️ Man skal ikke bare få beskjed om MA av en gyn også sendes hjem for å vente uten noe mer oppfølging og behandling sånn uten videre.. Anonymkode: 59e63...7f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #7 Del Skrevet 6. juli 2023 Jeg hadde også en MA. Bare en telefonsamtale med lege. Trengte visst ikke mer. Blødde som en vond og kraftig mens. Ble gravid igjen to uker etterpå. Anonymkode: 0b6bb...abe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #8 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde også en MA. Bare en telefonsamtale med lege. Trengte visst ikke mer. Blødde som en vond og kraftig mens. Ble gravid igjen to uker etterpå. Anonymkode: 0b6bb...abe Hvordan viste de at det var en MA om du bare hadde en tlf samtale? Anonymkode: 59e63...7f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #9 Del Skrevet 7. juli 2023 Når jeg hadde MA ved 9-10 uker, hadde jeg abort på sykehuset to dager etterpå. Fosteret var jo dødt, så jeg måtte ikke vente til kroppen ordnet opp i det selv. Jeg kunne sikkert valgt å la kroppen ordne opp i det selv, jeg vet noen har gjort det også. Det vanligste er å provosere frem en abort. Her er oppfølgingen på deg helt på bærtur. Man aner ikke hvor lang tid det tar før kroppen din vet at den ikke er gravid lenger. Det kan ta dager til flere uker. Det har jo vært tilfeller der folk har kommet på OUL og fått beskjed om en MA der fosteret sluttet å utvikle seg i uke 6. Her må du få henvisning til sykehuset! Anonymkode: 137a3...6a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #10 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde også en MA. Bare en telefonsamtale med lege. Trengte visst ikke mer. Blødde som en vond og kraftig mens. Ble gravid igjen to uker etterpå. Anonymkode: 0b6bb...abe Da kan vel du umulig ha fått påvist en MA? Dette er noe som påvises ved ultralyd, og det er fraværende blødning. Kroppen tror du er gravid. Anonymkode: 137a3...6a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #11 Del Skrevet 7. juli 2023 Jeg er overrasket over at du ikke ble henvist til poliklinikken for abort. Det skjedde med meg da jeg fikk påvist MA i uke 10. Anonymkode: 93d34...c25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullemy Skrevet 7. juli 2023 #12 Del Skrevet 7. juli 2023 (endret) Leit å høre at du måtte oppleve dette♥️ Har du fått noen klarere svar fra din lege i dag? Har forstått det slik at det finnes tre behandlingsformer ved spontanabort: 1. Konservativ, som betyr å vente hjemme på blødning 2. Medisinsk behandling hjemme eller på sykehus. 3. Kirurgisk inngrep. Ut fra dette ser det ut til at gynekolog har gått for alternativ 1. Jeg synes, i likhet med flere over her, at det er veldig merkelig å bli sendt hjem for å vente på blødning. Spesielt siden du er i uke 9, noe som virker som et grenseland mellom hjemmeabort og sykehusinnleggelse. Ifølge sykehuset Østfold kan man ta hjemmeabort frem til uke 9 , enkelte steder også uke 10. Etter dette må aborten utføres på sykehus: https://sykehuset-ostfold.no/behandlinger/medikamentell-hjemmeabort Har selv opplevd at spontanabort ble oppdaget på tidlig ul, og ble sendt hjem med medisiner slik at jeg fikk satt i gang prosessen samme dag. For meg virker det umenneskelig å måtte vente. Når aborten dessverre var et faktum, var i hvert fall mitt ønske å komme meg videre til ny prøveperiode så raskt som mulig. Krysser fingrene for at det går bra med deg, og at du får snarlig info om veien videre🤞🏽 Lykke til♥️ Endret 7. juli 2023 av Jullemy Faktafeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #13 Del Skrevet 7. juli 2023 Jullemy skrev (2 minutter siden): Leit å høre at du måtte oppleve dette♥️ Har du fått noen klarere svar fra din lege i dag? Har forstått det slik at det finnes tre behandlingsformer ved spontanabort: 1. Konservativ, som betyr å vente hjemme på blødning 2. Medisinsk behandling hjemme eller på sykehus frem til uke 9/10 3. Kirurgisk inngrep på sykehus etter uke 9/10. Ut fra dette ser det ut til at gynekolog har gått for alternativ 1. Jeg synes, i likhet med flere over her, at det er veldig merkelig å bli sendt hjem for å vente på blødning. Spesielt siden du er i uke 9, noe som virker som et grenseland mellom hjemmeabort og sykehusinnleggelse. Ifølge sykehuset Østfold kan man ta hjemmeabort frem til uke 9 , enkelte steder også uke 10. Etter dette må man inn til kirurgisk inngrep. https://sykehuset-ostfold.no/behandlinger/medikamentell-hjemmeabort Har selv opplevd at spontanabort ble oppdaget på tidlig ul, og ble sendt hjem med medisiner slik at jeg fikk satt i gang prosessen samme dag. For meg virker det umenneskelig å måtte vente. Når aborten dessverre var et faktum, var i hvert fall mitt ønske å komme meg videre til ny prøveperiode så raskt som mulig. Krysser fingrene for at det går bra med deg, og at du får snarlig info om veien videre🤞🏽 Lykke til♥️ Man fjerner ikke kirurgisk når man for eksempel er 19 uker på vei. Da føder man Anonymkode: ec0c4...770 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jullemy Skrevet 7. juli 2023 #14 Del Skrevet 7. juli 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Man fjerner ikke kirurgisk når man for eksempel er 19 uker på vei. Da føder man Anonymkode: ec0c4...770 Takk for viktig presisering. Vet du fra hvilken uke man må føde ved spontan/senabort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #15 Del Skrevet 7. juli 2023 Jullemy skrev (3 minutter siden): Takk for viktig presisering. Vet du fra hvilken uke man må føde ved spontan/senabort? Nei, nå har jeg søkt meg grønn og det finner jeg dessverre ikke noen fasit på. Burde stått tydelig en plass Anonymkode: ec0c4...770 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 7. juli 2023 #16 Del Skrevet 7. juli 2023 Grunnen til at man ikke skal gjøre det hjemme fra etter uke 9 er faren for store blødninger og styrtblødninger. Det betyr ikke at det utføres ved kirurgi, men at man får abortmedisin på sykehuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 7. juli 2023 #17 Del Skrevet 7. juli 2023 Jullemy skrev (2 timer siden): Takk for viktig presisering. Vet du fra hvilken uke man må føde ved spontan/senabort? Det er vel hvis man har en MA i uke 9 eller tidligere at man utfører aborten hjemme, men senere enn det at man gjør det på sykehuset. Jeg hadde min senabort i uke 14 på dag sengepost der. Til TS: veldig trist å høre at du opplever en MA nå, og ikke minst at du fikk så dårlig oppfølging etter du mottok beskjeden Om du ønsker å lese en historie fra noen som har vært igjennom en MA, så ligger min historie her. Fra jeg fikk beskjeden til alt var over (sv.uke 9). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #18 Del Skrevet 7. juli 2023 Jullemy skrev (4 timer siden): Leit å høre at du måtte oppleve dette♥️ Har du fått noen klarere svar fra din lege i dag? Har forstått det slik at det finnes tre behandlingsformer ved spontanabort: 1. Konservativ, som betyr å vente hjemme på blødning 2. Medisinsk behandling hjemme eller på sykehus frem til uke 9/10 3. Kirurgisk inngrep på sykehus etter uke 9/10. Ut fra dette ser det ut til at gynekolog har gått for alternativ 1. Jeg synes, i likhet med flere over her, at det er veldig merkelig å bli sendt hjem for å vente på blødning. Spesielt siden du er i uke 9, noe som virker som et grenseland mellom hjemmeabort og sykehusinnleggelse. Ifølge sykehuset Østfold kan man ta hjemmeabort frem til uke 9 , enkelte steder også uke 10. Etter dette må man inn til kirurgisk inngrep. https://sykehuset-ostfold.no/behandlinger/medikamentell-hjemmeabort Har selv opplevd at spontanabort ble oppdaget på tidlig ul, og ble sendt hjem med medisiner slik at jeg fikk satt i gang prosessen samme dag. For meg virker det umenneskelig å måtte vente. Når aborten dessverre var et faktum, var i hvert fall mitt ønske å komme meg videre til ny prøveperiode så raskt som mulig. Krysser fingrene for at det går bra med deg, og at du får snarlig info om veien videre🤞🏽 Lykke til♥️ Takk for god informasjon ❤️ Jeg fikk komme inn til fastlegen min i dag, og har fått henvisning til sykehuset for videre oppfølging. Legen ringte sykehuset mens jeg var der, og de skulle prøve å ta meg inn i løpet av helgen, senest i begynnelsen av neste uke. Legen var ganske sjokkert over behandlingen jeg fikk på privat ultralyd, og særlig over at jeg ikke har fått noe skriftlig. Jeg sliter med å huske mye av det som ble sagt, fordi jeg falt litt ut da hun sa at det ikke var liv. Jeg er veldig glad for at jeg spurte her inne og ikke bare slo meg til ro med at det er slik en MA skal foregå, for det er ikke en god følelse å vente på en blødning, men ikke ane når den kommer. Anonymkode: 66f58...55f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2023 #19 Del Skrevet 7. juli 2023 Amatariel skrev (1 time siden): Det er vel hvis man har en MA i uke 9 eller tidligere at man utfører aborten hjemme, men senere enn det at man gjør det på sykehuset. Jeg hadde min senabort i uke 14 på dag sengepost der. Til TS: veldig trist å høre at du opplever en MA nå, og ikke minst at du fikk så dårlig oppfølging etter du mottok beskjeden Om du ønsker å lese en historie fra noen som har vært igjennom en MA, så ligger min historie her. Fra jeg fikk beskjeden til alt var over (sv.uke 9). Tusen takk ❤️ ts. Anonymkode: 66f58...55f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 7. juli 2023 #20 Del Skrevet 7. juli 2023 (endret) × Endret 7. juli 2023 av Topsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå