Chicchi Skrevet 5. juli 2023 #1 Del Skrevet 5. juli 2023 Min første på 1,5 år har noen vanskelige netter for tiden og jeg er så fryktelig fryktelig trøtt. Jeg drikker en kopp om morgenen og opptil tre (små) kopper på ettermiddagen for å komme meg gjennom arbeidsdagen. Da jeg prøvde å bli gravid første gang, var jeg så redd for spontanabort at jeg kuttet ut kaffe i prøvinga, men det går bare ikke nå. I tillegg er jeg trøtt pga allergi og varme, og kaffe er rett og slett det eneste som kvikker meg opp. Lurer på hva dere andre gjør? Er det veldig dumt å drikke så mye? Jeg er ikke sånn som blir gravid så lett, så har litt dårlig samvittighet for at jeg "saboterer" for meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #2 Del Skrevet 5. juli 2023 Du saboterer ikke for deg selv ved å drikke kaffe. Jeg levde som vanlig frem til positiv test, det fikk jeg også beskjed om når vi fikk Ivf. Deretter kuttet jeg det til maks to kopper om dagen. Anonymkode: 1c45c...714 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #3 Del Skrevet 5. juli 2023 Hvis det drøyer veldig så kan du jo vurdere å kutte ut/ned. Det er ikke noe som bidrar positivt til fertilitet. Anonymkode: 4ee26...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #4 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis det drøyer veldig så kan du jo vurdere å kutte ut/ned. Det er ikke noe som bidrar positivt til fertilitet. Anonymkode: 4ee26...b65 Om spiren sitter eller ikke, har ingenting med om man drakk en ekstra kopp kaffe idag. Anonymkode: 1c45c...714 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #5 Del Skrevet 5. juli 2023 Nei, Red Bull Anonymkode: c9f1e...f39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #6 Del Skrevet 5. juli 2023 Ja, lever som vanlig inntil positiv test. «Tar ikke helt av», drikker kaffe når jeg har lyst og trenger, og samme med et glass vin til maten. Anonymkode: 858f7...c8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #7 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om spiren sitter eller ikke, har ingenting med om man drakk en ekstra kopp kaffe idag. Anonymkode: 1c45c...714 Det kan man ikke vite Kanskje det ikke har noe å si med en kopp i dag, men det blir en del kopper til sammen. Dersom det viser seg at man sliter med å bli gravid så gir det da fullstendig mening å kutte på de tingene som forskning sier kan påvirke. Neida, en kopp er ikke mye. TS skisserer opptil 4 kopper, da begynner det å bli litt. Dersom det går år og dag så ønsker man jo ofte å gjøre de tiltakene man kan. Anonymkode: 4ee26...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #8 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan man ikke vite Kanskje det ikke har noe å si med en kopp i dag, men det blir en del kopper til sammen. Dersom det viser seg at man sliter med å bli gravid så gir det da fullstendig mening å kutte på de tingene som forskning sier kan påvirke. Neida, en kopp er ikke mye. TS skisserer opptil 4 kopper, da begynner det å bli litt. Dersom det går år og dag så ønsker man jo ofte å gjøre de tiltakene man kan. Anonymkode: 4ee26...b65 Vel, jeg syns personlig det er en uting å si det slik. Jeg mener man skal aldri legge skyld på andre eller selv føle på skyld for at det ikke går fordi att om, noe man gjorde. Ts skisserer noen vanskelige netter, og jeg mener det er garantert ikke de koppene med kaffe som avgjør om hun blir gravid eller ikke. Det er ting utenfor vår kontroll. Om det var slik, da hadde IVF-klinikker hatt en enormt lang liste over ting man ikke må gjøre, de lever av suksess. Anonymkode: 1c45c...714 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #9 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Vel, jeg syns personlig det er en uting å si det slik. Jeg mener man skal aldri legge skyld på andre eller selv føle på skyld for at det ikke går fordi att om, noe man gjorde. Ts skisserer noen vanskelige netter, og jeg mener det er garantert ikke de koppene med kaffe som avgjør om hun blir gravid eller ikke. Det er ting utenfor vår kontroll. Om det var slik, da hadde IVF-klinikker hatt en enormt lang liste over ting man ikke må gjøre, de lever av suksess. Anonymkode: 1c45c...714 Du om det. Noen av oss finner håp i de tingene man faktisk kan gjøre selv. Jeg synes det er galt å svare på et direkte spørsmål at neeeiiida, koffein er null problem og ikke noe vits å kutte, når forskning tyder på at det kan spille en rolle. Det er ikke å pålegge skyld, det er å informere. Men TS må gjøre som det passer, kanskje er det ikke tidspunktet for de store endringene. Men om det tar lang tid så blir man kanskje motivert for å gjøre noen grep. Anonymkode: 4ee26...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2023 #10 Del Skrevet 5. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du om det. Noen av oss finner håp i de tingene man faktisk kan gjøre selv. Jeg synes det er galt å svare på et direkte spørsmål at neeeiiida, koffein er null problem og ikke noe vits å kutte, når forskning tyder på at det kan spille en rolle. Det er ikke å pålegge skyld, det er å informere. Men TS må gjøre som det passer, kanskje er det ikke tidspunktet for de store endringene. Men om det tar lang tid så blir man kanskje motivert for å gjøre noen grep. Anonymkode: 4ee26...b65 Du kan ikke med sikkerhet si at det faktisk har noen påvirkning heller. De fire koppene ekstra i et par dager eller uke eller måned. Nylig var koffein også under lupen på forskning, hvor det viser seg i en studie at koffein ikke er så farlig for fosteret som man skulle ha det til med tanke på spontantabort deriblant. https://forskning.no/graviditet-mat-og-helse-partner/trolig-trygt-a-drikke-kaffe-nar-du-er-gravid/2050412 Som nevnt, ts lurte på råd - og når vi tok IVF var det ingen begrensninger før positiv test. Jeg er sikker på de x antall profesjonelle vi møtte ville sagt noe på det om det hadde så stor betydning. Hvis du virkelig ønsker dypdykke kan du lese hvordan de ikke fant noen sammenheng mellom suksess på IVF og kaffedrikking (opptil 5 kopper). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0015028219302870 Anonymkode: 1c45c...714 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #11 Del Skrevet 6. juli 2023 Jeg droppet koffeinen mens jeg prøvde, men vet ikke om jeg hadde gjort det om jeg hadde en 1-åring fra før 😅. Anonymkode: 9a3d0...282 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #12 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du kan ikke med sikkerhet si at det faktisk har noen påvirkning heller. De fire koppene ekstra i et par dager eller uke eller måned. Nylig var koffein også under lupen på forskning, hvor det viser seg i en studie at koffein ikke er så farlig for fosteret som man skulle ha det til med tanke på spontantabort deriblant. https://forskning.no/graviditet-mat-og-helse-partner/trolig-trygt-a-drikke-kaffe-nar-du-er-gravid/2050412 Som nevnt, ts lurte på råd - og når vi tok IVF var det ingen begrensninger før positiv test. Jeg er sikker på de x antall profesjonelle vi møtte ville sagt noe på det om det hadde så stor betydning. Hvis du virkelig ønsker dypdykke kan du lese hvordan de ikke fant noen sammenheng mellom suksess på IVF og kaffedrikking (opptil 5 kopper). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0015028219302870 Anonymkode: 1c45c...714 Takk for at du underbygger argumentene dine med kilder🙌 et eksempel til etterfølgelse her på KG, fremfor den vanlige "forskning viser det som jeg syns er rett". Til ts: jeg drikker både mens jeg venter, og etter positiv test. Personlig opplever jeg å få en sterk aversjon mot kaffe noen uker etter positiv test som varer godt ut i svangerskapet, men så tar jeg opp tråden igjen -men i en noe mer begrenset form enn til vanlig hvor jeg kan bøtte ned😊 Anonymkode: ad10c...370 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chicchi Skrevet 6. juli 2023 Forfatter #13 Del Skrevet 6. juli 2023 Takk for svar alle sammen, jeg tar til meg alle synspunkter ❤️ Kaffe er det jeg synes er verst å kutte ut, men om to dager kan jeg begynne å teste, så ikke så lenge igjen. Neste PP skal jeg kanskje prøve å kutte ned på inntaket, om enn så bare for å føle at jeg gjør noe. Med det sagt, jeg vil helst tenke at jeg kan unne meg disse koppene med god samvittighet. Hvem vet, liksom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #14 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for at du underbygger argumentene dine med kilder🙌 et eksempel til etterfølgelse her på KG, fremfor den vanlige "forskning viser det som jeg syns er rett". Til ts: jeg drikker både mens jeg venter, og etter positiv test. Personlig opplever jeg å få en sterk aversjon mot kaffe noen uker etter positiv test som varer godt ut i svangerskapet, men så tar jeg opp tråden igjen -men i en noe mer begrenset form enn til vanlig hvor jeg kan bøtte ned😊 Anonymkode: ad10c...370 Alle kan underbygge argumentene sine med en eller annen artikkel, så å legge ved et skriv fra forskning.no (ikke pålitelig kilde), samt en random artikkel er ikke noe man kan bruke for å underbygge argumentene sine. Anbefalingen ved graviditet er å drikke maks 1-2 kopper per dag, hvorav et av argumentene er at koffein er vist å øke risiko for spontanabort. Dette viser studiene når man ser på alle under et, et enkelstudie kan alltids vise noe annet. Ved IVF ble hvertfall jeg anbefalt å reduser kaffe underveis før uttak og etter innsett nettopp pga dette. Til TS; drikk 4 kopper kaffe de dagene du MÅ, forsøk å begrens de dagene du kan ned til 1-2 kopper. Kanskje erstatte noe med koffeinfri kaffe? (mulig det hjelper, placebo.. ) Men om du har prøvd i kort tid så ville jeg ikke stresset med det. Og om kaffen gjør at du føler deg mer ovenpå, får mer overskudd m.m, så må du jo vurdere totalsituasjonen Anonymkode: 0f046...2ac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #15 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Alle kan underbygge argumentene sine med en eller annen artikkel, så å legge ved et skriv fra forskning.no (ikke pålitelig kilde), samt en random artikkel er ikke noe man kan bruke for å underbygge argumentene sine. Anbefalingen ved graviditet er å drikke maks 1-2 kopper per dag, hvorav et av argumentene er at koffein er vist å øke risiko for spontanabort. Dette viser studiene når man ser på alle under et, et enkelstudie kan alltids vise noe annet. Ved IVF ble hvertfall jeg anbefalt å reduser kaffe underveis før uttak og etter innsett nettopp pga dette. Til TS; drikk 4 kopper kaffe de dagene du MÅ, forsøk å begrens de dagene du kan ned til 1-2 kopper. Kanskje erstatte noe med koffeinfri kaffe? (mulig det hjelper, placebo.. ) Men om du har prøvd i kort tid så ville jeg ikke stresset med det. Og om kaffen gjør at du føler deg mer ovenpå, får mer overskudd m.m, så må du jo vurdere totalsituasjonen Anonymkode: 0f046...2ac Du kan jo lese referanser fra forskning.no hvis du ønsker dypdykke i det. Poenget er at det er anbefalt med opptil to kopper kaffe. Men det betyr ikke at det er påvist at tre eller fire kaffer et par dager øker sannsynligheten for nedsatt fertilitet eller spontanabort. Anonymkode: 1c45c...714 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet 6. juli 2023 #16 Del Skrevet 6. juli 2023 Jeg kutta bare ned og drikker kaffe nå som gravid og en kopp om dagen er lov Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2023 #17 Del Skrevet 6. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du kan ikke med sikkerhet si at det faktisk har noen påvirkning heller. De fire koppene ekstra i et par dager eller uke eller måned. Nylig var koffein også under lupen på forskning, hvor det viser seg i en studie at koffein ikke er så farlig for fosteret som man skulle ha det til med tanke på spontantabort deriblant. https://forskning.no/graviditet-mat-og-helse-partner/trolig-trygt-a-drikke-kaffe-nar-du-er-gravid/2050412 Som nevnt, ts lurte på råd - og når vi tok IVF var det ingen begrensninger før positiv test. Jeg er sikker på de x antall profesjonelle vi møtte ville sagt noe på det om det hadde så stor betydning. Hvis du virkelig ønsker dypdykke kan du lese hvordan de ikke fant noen sammenheng mellom suksess på IVF og kaffedrikking (opptil 5 kopper). https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0015028219302870 Anonymkode: 1c45c...714 Takktakk, det skal jeg lese At akkurat din IVF-klinikk anbefaler slik eller sånn beviser vel lite. Det finnes IVF-klinikker som setter sine pasienter på streng lavkarbodiett, betyr det at vi alle bør slenge oss på det? Nei. Kan vel også stille spørsmål ved om IVF og spontan unnfangelse er helt sammenlignbare situasjoner. For å understreke, det er ikke din feil eller min feil om vi sliter med å bli gravide. Jeg ble født med PCOS, det er ikke min feil. Det betyr imidlertid ikke at det ikke er tiltak jeg kan gjøre for å øke sjansene. Det er mye man kan gjøre. Ja, det er en balansegang mellom å hive seg på alle mulige tiltak vs. stresset ved det, og skyldfølelsen som kan oppstå dersom det ikke hjelper. Men det føles ofte bra å gjøre noe i stedet for å bare la det skure og gå, og jeg mener det er grunnleggende feil å ikke tipse om det (spesielt på direkte spørsmål) Så får man overse tips som ikke passer eller om en merker at en ikke har godt av det. Og lese seg opp selv. Det er også et poeng at det gir ingen negativ påvirkning på fertiliteten å avstå/kutte ned på koffein. Det er ikke et essensielt næringsstoff akkurat, det er faktisk et harmløst råd sånn sett. Ikke som om man kom og påstod at folat etc. er farlig og at prøvere bør avstå, da snakker vi skadepotensial. Anonymkode: 4ee26...b65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå