Gå til innhold

Råd ang. kjøp av bil.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her er greia. Jeg trenger en ny bil og Max pris er 200 k. Jobber hjemmefra, så trenger kun bilen til trening, ærender, legebesøk etc. Altså så kommer den ikke til å bli kjørt så mye. Har mulighet til elbilader. Økonomien min er så som så, så å eventuelt bruke 200 k på en bil som «bare står på parkeringsplassen» frister lite, men jeg må ha bil. Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: d6921...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bil til trening? 🤔

om jeg hadde bodd mindre en 3 km fra dagligvare butikk og ikke trengte bil i jobbsammenheng hadde jeg satsa på å klart meg uten. 

Til trening er det jo perfekt med en sykkel/joggetur for oppvarming og nedkjøring etter økta. 

Anonymkode: 3af90...1c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 200 000 kan du ta taxi til trening og butikken hver dag hele året. Spar heller pengene til noe annet om det det eneste du trenger bil til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er greia. Jeg trenger en ny bil og Max pris er 200 k. Jobber hjemmefra, så trenger kun bilen til trening, ærender, legebesøk etc. Altså så kommer den ikke til å bli kjørt så mye. Har mulighet til elbilader. Økonomien min er så som så, så å eventuelt bruke 200 k på en bil som «bare står på parkeringsplassen» frister lite, men jeg må ha bil. Hva hadde dere gjort?

Må du egentlig ha bil da? Sånn du skisserer det og det faktum at bilen vil stå mye i ro, så hadde jeg revurdert om man virkelig trenger bil. I bil som står mye i ro, vil etterhvert b.l.a få rustne bremser. 

Hvis økonomien er så som så, da hadde jeg revurdert bil. Det er dyrt med bil. 

Bor du sentralt og kan gå til det meste, så er det nok ikke noe poeng å kjøpe seg bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det bare nærmiljøkjøring lel, finn en gammel Leaf, Soul eller Ioniq til 80k som du pruter ned til 60k. Så har du en bil som konkurrerer litegrann mot prisen av en bussbillett, og som får deg tørt og greit frem og tilbake i hverdagen. 

Anonymkode: a0468...5f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Er det bare nærmiljøkjøring lel, finn en gammel Leaf, Soul eller Ioniq til 80k som du pruter ned til 60k. Så har du en bil som konkurrerer litegrann mot prisen av en bussbillett, og som får deg tørt og greit frem og tilbake i hverdagen. 

Anonymkode: a0468...5f5

Ja for å lade disse billigbilene trenger du en enebolig. Eller blir det dyrt og håpløst.

Anonymkode: c8764...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/4/2023 at 8:55 AM, AnonymBruker said:

Ja for å lade disse billigbilene trenger du en enebolig. Eller blir det dyrt og håpløst.

Anonymkode: c8764...862

Jeg har sett både leiligheter, rekkehus og tomannsboliger med elbillader. Tilogmed hytte. 

Så elbil og lading er ikke utelukkende forbeholdt eneboliger. Trådstarter hadde forøvrig mulighet for elbillader sto det. 

Kjøp en elsykkel. Det koster 180'000 mindre enn budsjettet ditt. OG det er litt mer respekt av å sykle til trening enn å kjøre. Til trening går man/løper eller sykler, og man bruker ikke heis eller rulletrapp. 

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.7.2023 den 18.42):

Hadde kjøpt en gammel bensin bil som er i ok stand 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/3/2023 at 6:42 PM, AnonymBruker said:

Max pris er 200 k

Da kan du velge mellom 24500 bruktbiler på finn.
Bør være enkelt å finne noe for enhver smak.

Anonymkode: 10c9c...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke brukt 200k på en bil som bare skal småkjøres. 

Jeg har en bil til 30k, og den brukes som ‘arbeidsbil’. Dvs jeg pusser opp hus og frakter da masse saker med bilen. Den har vært upåklagelig. Kjørt over 300 00 km er den også. 

En småbil er mer enn nok for deg. Du kan fint klare å holde deg under 75k (da tar jeg i). Se etter en bil som har servicehefte fulgt og helst nylig eu-kontrollert. 

Anonymkode: 794b2...6e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøp en Volvo v50!!

Liten, men stor bil! Sinnsykt god kjørekomfort. Sykt billig i drift og har aldri feil. Jeg og mannen har hatt hversin, de hsr gått hhv 240 og 310.000 km- og går fremdeles som ei klokke. Ikke hatt noe utgifter utenom vanlig service og slitedeler. 

Ikke er de dyre på finn heller, da det begynner å bli noen år siden de sist var produsert.

Oh skal fu plutselig på langtur og ja med litt baggasje eller folk, så er ikke det noe problem 🥳

Anonymkode: 11fb4...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...