Gå til innhold

Blodprøver AMH. Anti Muller Hormon

Pandas

Anbefalte innlegg

Hei. 

Stiller spørsmålet her ettersom det er mulig noen "eldre" har vært borti det samme som meg. At amh-verdi varierer fra gang til gang? For å ta de to siste målingene. Amh målt i januar, 1,49, amh målt i juni 5,04.

Fikk en forklaring på det av gyn. At det var normalt før overgangsalderen. Jeg håper jo faktisk på en liten attpåklatt men følte håpet om det var ute etter målingen i januar. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro eller tenke. 

Hva er deres erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pandas skrev (55 minutter siden):

Hei. 

Stiller spørsmålet her ettersom det er mulig noen "eldre" har vært borti det samme som meg. At amh-verdi varierer fra gang til gang? For å ta de to siste målingene. Amh målt i januar, 1,49, amh målt i juni 5,04.

Fikk en forklaring på det av gyn. At det var normalt før overgangsalderen. Jeg håper jo faktisk på en liten attpåklatt men følte håpet om det var ute etter målingen i januar. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro eller tenke. 

Hva er deres erfaringer? 

Jeg hadde 2. Ett år senere hadde jeg 8. Min gynekolog sa man ikke burde stole blindt på AMH og mange hadde blitt skremt av disse tallene og likevel blitt gravide. 

Anonymkode: fcf18...015

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stol på AMH. Den forandrer seg mer enn man tror. Se heller på anfall follikler du har under ultralyd. Det gir nok ett riktigere bilde av hvor mange egg du har. 

Min AMH har hvert lav i flere år, men har mange follikler i forhold til min AMH. Så legen min mente vi burde se bort fra det. Hadde AMH på 4 men ifølge ultralyd virket det mer som nærmere 9-10. 1 år senere var AMH på 9. 

Anonymkode: 77778...b92

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pandas skrev (På 2.7.2023 den 17.52):

Hei. 

Hva er deres erfaringer? 

Jeg har amh på 2. jeg er nå gravid i uke 30

Anonymkode: e135e...055

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde amh 2 som 39-åring. Fikk 2 barn senere.

Anonymkode: 7ab9c...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amh sier veldig lite. 

Anonymkode: 56b7d...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg hadde amh 2 som 39-åring. Fikk 2 barn senere.

Anonymkode: 7ab9c...e3a

Hvor gammel med siste barn, og hvor lenge måtte dere prøve før du ble gravid?

Anonymkode: 1d048...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis amh kan variere og man ikke kan stole helt på tallene der vdr å få barn i voksen alder, finnes det andre blodprøver på andre hormoner etc  som vil gi bedre pekepinn på fruktbarhet or alder? 
Hva med fsh? Sier den mer eller mindre? Noen som vet?

Anonymkode: e4ea9...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvis amh kan variere og man ikke kan stole helt på tallene der vdr å få barn i voksen alder, finnes det andre blodprøver på andre hormoner etc  som vil gi bedre pekepinn på fruktbarhet or alder? 
Hva med fsh? Sier den mer eller mindre? Noen som vet?

Anonymkode: e4ea9...d58

Tror FSH kanskje sier mer? Vet at den måles for å finne ut av om noen er kommet i overgangsalder f.eks. Om den er veldig høy, tyder det på at man ikke lenger er fruktbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror FSH kanskje sier mer? Vet at den måles for å finne ut av om noen er kommet i overgangsalder f.eks. Om den er veldig høy, tyder det på at man ikke lenger er fruktbar.

Det stemmer ikke. FHS sier noe om kvaliteten på eggene. Den kan fremdeles være høy og man kan få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det stemmer ikke. FHS sier noe om kvaliteten på eggene. Den kan fremdeles være høy og man kan få barn. 

Hvilke kilder har du på det? Om FSH er over en viss verdi, har lest f.eks rundt 20, så er man i praksis steril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke kilder har du på det? Om FSH er over en viss verdi, har lest f.eks rundt 20, så er man i praksis steril.

Gynekologen. Hadde lav AMH og høy FSH. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fsh min i starten av syklus nå sist var 14,1. Men hva det betyr.. den er vel i utgangspunktet mer syklusavhengig enn amh. Dvs kan variere mer. 

Amh hadde jeg en oppfatning om faktisk ikke varierte så mye som den i realiteten tydeligvis gjør. Hvordan kan det vise høyere antall egg enn før. For det er jo DET amh måler? 

Jeg visste ikke at fsh sa noe om kvaliteten på eggene? Kilder på det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pandas skrev (8 minutter siden):

Fsh min i starten av syklus nå sist var 14,1. Men hva det betyr.. den er vel i utgangspunktet mer syklusavhengig enn amh. Dvs kan variere mer. 

Amh hadde jeg en oppfatning om faktisk ikke varierte så mye som den i realiteten tydeligvis gjør. Hvordan kan det vise høyere antall egg enn før. For det er jo DET amh måler? 

Jeg visste ikke at fsh sa noe om kvaliteten på eggene? Kilder på det? 

Min gynekolog sa hvertfall at AMH er egglager, et mål på antall egg man har igjen, og FSH er kvaliteten, om de er gode eller dårlige, og sammen sier de noe om fertilitet. Men jeg har inntrykk at det er ikke veldig «treffsikkert», når AMH kan hoppe opp, selv på samme tid i syklusen. Fant noe her: https://medicus.no/om-eggstokkfunksjon-fsh-og-eggstokkapasitet-amh/#:~:text=Kvinner med normal FSH tidlig,har mange eller få egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei en hører og leser jo mye, men alltid hørt at ingen blodprøver sier noe om eggkvaliteten.

Men det er sikkert ikke helt korrekt det nei. At det ikke kan vurderes hvordan eggenes kvalitet er så lenge eggene er i kroppen. (men kun i skål ivf) 

Vil tro jeg i utgangspunktet har litt høy fsh så tidlig i syklus som jeg tok den da.. 🤔 men jeg er absolutt ingen unghoppe lenger heller. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...