Gå til innhold

Søskenforsøk Riksen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som vet hvordan prosessen er for søskenforsøk? Finner ikke informasjon på nettsidene. Vi har ett embryo på frys om det er relevant.

Anonymkode: 47626...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har holdt på med søskenforsøk siden januar 2022, sendte inn henvisning i januar og hadde fryseforsøk i juni. Det funket ikke og vi har hatt ett uttak og ett innsett etter det. Søskenforsøk tar sykt mye lengre tid fordi man ikke er prioritert dessverre. Nå har vi riktig nok hatt en pause opp i alt etter sist fersk forsøk i november 22 og avbrutt forsøk i februar. Vi skal ha nytt forsøk i september om alt går som planlagt :) 
Når du starter prosessen så er det bare å sende henvisning gjennom fastlege, så får du brev med time fra riksen etter hvert. Så sånn sett er prosessen enkel. Dere må ta nye blodprøver og sædprøve, og politiattest, så må man vente til det er ledig kapasitet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha ny henvisning fra lokalsykehus/fastlege. Det står på nettsiden at de skal gi svar på henvising inne 10 dager, men de bruker over 1 mnd(!) på bare dette pga kapasitet. Jeg har sendt klage flere ganger via skjema på nett, det bør absolutt flere gjøre da man har rett på svar på henvisning etter 10 virkedager på sykehus i Norge, noe de bryter bevisst på Riksen. Så om du tenker søskenforsøk, så få sendt henvisning asap (man må jo også gjerne gjennom noen prøver hos fastlege/sykehus først også, samt bestille politiattest), for da vil jeg tro ut fra ventetider nå at du får time om tidligst 1 år fra nå.... helt sykt...

Ja, man må gjennom alt dette selv ved frysforsøk, det skal vi også ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeen, om du ikke vil vente et år, så kan du få fraktet det dere har nedfryst til privatklinikk, mener dette vil koste ca 10 000kr + det det koster for behandling der. Da får man hjelp innen 2 mnd. Da tar du kontakt med klinikken du ønsker, så tar de kontakt med Riksen videre ang henting av nedfryst materiale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt annen erfaring - privat gyn sendte henvisning i slutten av april og ettersendte blodprøvesvar (der de sjekker for hiv osv.). Riksen mottokk alt i startenav mai. Var på forsamtale for en uke siden, fikk beskjed omå melde inn neste mens, samt at det var kort ventetid for fryseforsøk, for da er jo nesten alt "ferdig".

Anonymkode: 0602c...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en helt annen erfaring - privat gyn sendte henvisning i slutten av april og ettersendte blodprøvesvar (der de sjekker for hiv osv.). Riksen mottokk alt i startenav mai. Var på forsamtale for en uke siden, fikk beskjed omå melde inn neste mens, samt at det var kort ventetid for fryseforsøk, for da er jo nesten alt "ferdig".

Kan jeg spørre hvor gammel du er? Jeg sendte inn i april og fikk først svar denne uka, samtale i september. Så du har fått en helt annen prioritering enn meg. 

Anonymkode: e1120...b1a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan jeg spørre hvor gammel du er? Jeg sendte inn i april og fikk først svar denne uka, samtale i september. Så du har fått en helt annen prioritering enn meg. 

Anonymkode: e1120...b1a

Blir 36 i løpet av året. Kan legge til at eneste grunnen til så rask forsamtale var at noen andre hadde avbestilt, og både jeg og mannen kunne komme dit på veldig kort varsel. Mulig det også hjalp at gyn ringte og purret litt før det, siden jeg ikke hadde fått noe svar på 1.5 måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Er litt i tenkeboksen på om vi orker en runde til eller ikke, så at det tar litt tid er egentlig ikke et problem. Men greit å vite litt om prosessen. Måtte dere fylle ut sånn egnethetskjema eller hva det heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tusen takk for svar alle sammen! Er litt i tenkeboksen på om vi orker en runde til eller ikke, så at det tar litt tid er egentlig ikke et problem. Men greit å vite litt om prosessen. Måtte dere fylle ut sånn egnethetskjema eller hva det heter?

Man må gjennom akkurat det samme som ved første henvisning selv om det er frysforsøk..

Anonymkode: 2947f...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Merkelig at det er sånn forskjell. Her var også alt av undersøkelser klart og sendt inn med henvisning i mai. Jeg har purret et par ganger og sendt klage på nett, men det har ikke hjulpet...venter fortsatt på svar... jeg er "bare" 33 år da, så kan være alder som spiller inn...men samtidig så har de jo enda ikke sett på henvisningen engang 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlotte93 skrev (33 minutter siden):

Merkelig at det er sånn forskjell. Her var også alt av undersøkelser klart og sendt inn med henvisning i mai. Jeg har purret et par ganger og sendt klage på nett, men det har ikke hjulpet...venter fortsatt på svar... jeg er "bare" 33 år da, så kan være alder som spiller inn...men samtidig så har de jo enda ikke sett på henvisningen engang 😅

Jeg tror dette er det normale forløpet. Ting tar tid. 

Anonymkode: 79bfb...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...