Gå til innhold

Kjøpe el bil å lade på offentlige steder. Jeg har ikke el bil lader hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vil det fungere å lade bilen på kjøpesenter offentlige plasser? Over lang tid. Det er vel ikke så bra å bruke hurtigladeren mye. Har  de langt langtidslading på kjøpesenter eller andre steder? 

Anonymkode: 45d2e...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil fungere helt fint.

nå vet jeg ikke om det er normalt med hurtigladere eller ikke ved kjøpesentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det fungerer jo, men det blir fort dyrt.

Anonymkode: ef341...52d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det fungerer jo, men det blir fort dyrt.

Anonymkode: ef341...52d

Hvor mye koster det å lade el bil over lang tid opp til 80 prosent , ikke hurtiglader. 
Hvor mye koster det per minutt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker bare stikkkontakt hjemme. Har du mulighet til det? 

Anonymkode: a091a...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 10.42):

Vil det fungere å lade bilen på kjøpesenter offentlige plasser? Over lang tid. Det er vel ikke så bra å bruke hurtigladeren mye. Har  de langt langtidslading på kjøpesenter eller andre steder? 

Da er ikke El bil noe for deg. Det er jo om natten det er billig og det er tid nok til gode ladninger. 

Anonymkode: a011d...bac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 11.06):

Hvor mye koster det å lade el bil over lang tid opp til 80 prosent , ikke hurtiglader. 
Hvor mye koster det per minutt? 

Nå nok regne ca 8 /kr kwt på hurtiglading. Husk at hurtiglading sliter mer på batteriet. 

Anonymkode: c64be...a79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 14.20):

Jeg bruker bare stikkkontakt hjemme. Har du mulighet til det? 

Anonymkode: a091a...542

Det er ikke lengre lov! Les deg opp på regelverket.

Anonymkode: 6b156...91e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/24/2023 at 10:42 AM, AnonymBruker said:

Da må du sjekke sentrene der du bor, om de har sånn lading. I min by har de det på de fleste. 
Du må sjekke kapasiteten på de, og sjekke hvor mye bilen kan ta i mot. 

De fleste sentrene har parkeringsbegrendninger på 2 eller 3 timer. Den p-avgiften kommer i tillegg til kafépriser.

Anonymkode: 3f5bc...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke lengre lov! Les deg opp på regelverket.

Anonymkode: 6b156...91e

Før du er så påståelig, så les deg opp på regelverket...

Det er ikke tillatt installere vanlig stikkontakt for lading. Men det er ikke noe som sier noe om lading i eksisterende punkter.

Det er ikke anbefalt nei, men det er ikke ulovlig.

https://www.elbil24.no/nyheter/na-blir-ikke-dette-lov-lenger/76218798

Anonymkode: c7278...ca2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2023 at 10:42 AM, AnonymBruker said:

Hvordan skal du gjøre det i praksis? Du risikerer at ladepunktene til kjøpesenteret slås av utenfor åpningstid om de tilbyr gratislading. Om det er gratislading vil jeg tippe det er lav effekt, kanskje helt nede i 2,5-3kW. Offentlige ladestasjoner er ofte også ganske trege. I Oslo er det litt variasjon, men det er i hovedsak ladere med 10A (2300W) og 32A (7000w). Noen har også 11kW. Men man betaler fort 3-4kr/kW, pluss at man ikke får ladet mer enn 2-4 timer, så med mindre du er et nattdyr må man stadig ut og flytte bilen på kvelden, pluss en gang på natta. 

Å lade på hurtiglading/lynlading koster 7-8kr/kWh, og det blir ganske dyrt i lengden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde jeg aldri gjort, det blir kjempedyrt. 

Anonymkode: 27cd8...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nope....fer blir kjempedyrt....vi harhat el bil i 7 år og har måtte lade på forskjellige steder når vi har dratt på tur ..og det blir dyrt. Og da har vi ladet bare så vi har nok hjem. Pluss du kan ikke kjøre rundt..for så finne ut at du må lade...og dermed dra til et kjøpesenter el og stå der å lade. Og de fleste har lading på 16 volt som tar gjerne 3-13 timer å lade fult.

Om du skal kjøpe el bil.. invester i lader hjemme....mye billigere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Sofakona said:

og dermed dra til et kjøpesenter el og stå der å lade. Og de fleste har lading på 16 volt som tar gjerne 3-13 timer å lade fult.

Om du skal kjøpe el bil.. invester i lader hjemme....mye billigere 

16A. Spenningen er nok 230V

16A tilsvarer 3680W om man får maksimal utnyttelse, og ser man bort fra ladetap og variasjon i effekten vil det ta rundt 20 timer å lade en nyere elbil med "longrange" batteri (75kWh) 

Endret av newman01
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

El bil? Die auto mener du vel?

Anonymkode: ab758...5e2

Das Auto…..

Anonymkode: 3f5bc...870

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer ganske mye an på bruksmønsteret og rekkevidden på bilen. Er nok stor forskjell på om dere bare småkjører hit og dit eller om den er daglig bruk flere kilometer til jobb. Med daglig bruk kan nok det med lading bli et irritasjonsmoment. Om bilen har 300km realistisk rekkevidde med batteri fra 100% til 0%, så mister man også litt fordi det ikke er vanlig praksis å hurtiglade stort mer enn til 80%. Og man kjører heller ikke bilen helt ned til 0%. Man må tenke at man kun har rundt 75-80% av potensiell rekkevidde i forhold til hjemmelading.

Det er forskjell på hurtigladere også. Det står hvor mange kW laderen er. Hvis du velger de tradisjonelle som er 50kW (forvent å lade i rundt 1 time) så sliter de mindre på batteriet enn nyere lynladere som er 100kW og oppover. Ryktene om at hurtigladere sliter "så" mye på batteriet at de bør unngås, er nok litt overdrevet. Problemet er prisen, og at hurtiglading fort kan bli dyrere enn bensin og diesel per km.

Anonymkode: 25621...eaf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

funker ja, men blir veldig dyrt.... Sparer fort inn på å installere hjemmelader istedenfor å lade kun på ladestasjoner... og mye mindre stress å lade hjemme. Hadde aldri kjøpt elbil uten mulighet for å lade hjemme.

Anonymkode: 56417...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

funker ja, men blir veldig dyrt.... Sparer fort inn på å installere hjemmelader istedenfor å lade kun på ladestasjoner... og mye mindre stress å lade hjemme. Hadde aldri kjøpt elbil uten mulighet for å lade hjemme.

Anonymkode: 56417...10e

Jeg antar at TS ikke kan få hjemmelader av praktiske årsaker. Men jeg er enig. Hjemmelader er en viktig forutsetning for å bli en lykkelig elbileier.

Jeg kjører elbil i jobb med 200km rekkevidde, og kjører fra oppdrag til oppdrag iløpet av dagen. Det var et slit bare de 2-3 ukene jeg ventet på å få hjemmelading på plass. Alt måtte planlegges slik at kjøring og lunsj skulle klaffe med en ledig ladestasjon. Etter hjemmeladeren kom på plass har det ikke vært et problem i det heletatt. Starter med 100% hver dag.

Anonymkode: 25621...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...