Gå til innhold

Egenandel når jeg ble påkjørt?

tøydokka

Anbefalte innlegg

Ble påkjørt etter jeg hadde parkert og skrudd av bilen. Ble litt skader på bilen min. Føreren av den andre bilen påtok seg hele skylden. Nå har jeg sittet og fylt ut skademelding til mitt forsikringsselskap. Der kommer det opp en merknad om at egenandel er på 4000. Stemmer det at jeg må betale noe for en sånn skade når jeg hadde null skyld i uhellet? Jeg trodde det fungerte sånn at sjåføren i den andre bilen må få bistand fra sitt forsikringsselskap og at det er hen som må betale egenandel og at denne sjåføren sitt forsikringsselskap betaler skadene? Tar jeg feil her? Skal snakke med en fra forsikringen på mandag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg betalte ingenting da min bil ble påkjørt da den sto parkert  og jeg har delkasko. Pass på at sjåføren i den andre bilen må skrive under på et papir som beskriver hva som skjedde. 

Anonymkode: 92173...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg betalte ingenting da min bil ble påkjørt da den sto parkert  og jeg har delkasko. Pass på at sjåføren i den andre bilen må skrive under på et papir som beskriver hva som skjedde. 

Takk for svar. Sjøføren i den andre bilen har signert på at hen tok på seg hele ansvaret. Vi fylte ut skadeskjema som begge signerte på. Men meldte skaden til mitt forsikringsselskap på nett, og da kom det opp sånn informasjonsboble om egenandel om jeg bruker forsikringen. Jeg mener jo at det er hennes forsikringsselskap som skal betale for verkstedsregningene, og da skjønner jeg ikke at jeg skal betale egenandel til mitt selskap når de ikke får noen utgifter knyttet til skadene. Kanskje det bare gjelder at jeg må betal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje det er ulikt fra de ulike forsikringsselskapene?

Vår bil ble skadet av en annen, til tross for at vi hadde to vitner som meldte seg og vi satt i bilen da det skjedde, nektet vedkommende å påta seg skyld... Forsikringsselskapet sa de ikke kunne gjøre noe dersom vedkommende ikke påtok seg skyld. Da måtte vi betale egenandel. Hadde vedkommende påtatt seg skyld, måtte vi ha lagt ut for egenandel men hadde fått den tilbakebetalt (vet ikke av hvem, men tipper forsikringsselskapet vårt da hadde krevd pengene av vedkommendes forsikringsselskap).

Anonymkode: 6d83a...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper det er en standardformulering om hvor mye det "kan være" i egenandel, men at du slipper den til slutt.

Anonymkode: ecddc...d39

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
40 minutter siden, tøydokka said:

Takk for svar. Sjøføren i den andre bilen har signert på at hen tok på seg hele ansvaret. Vi fylte ut skadeskjema som begge signerte på. Men meldte skaden til mitt forsikringsselskap på nett, og da kom det opp sånn informasjonsboble om egenandel om jeg bruker forsikringen. Jeg mener jo at det er hennes forsikringsselskap som skal betale for verkstedsregningene, og da skjønner jeg ikke at jeg skal betale egenandel til mitt selskap når de ikke får noen utgifter knyttet til skadene. Kanskje det bare gjelder at jeg må betal

Jeg kontaktet ikke mitt forsikringsselskap, jeg leverte bilen bare til verksted, så ordnet de resten via forsikringsselskapet eieren av den andre hadde. Kanskje det er et standardsvar som kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg kontaktet ikke mitt forsikringsselskap, jeg leverte bilen bare til verksted, så ordnet de resten via forsikringsselskapet eieren av den andre hadde. Kanskje det er et standardsvar som kommer opp.

Takk for svar. Var kanskje feil av meg å melde inn saken til mitt selskap. Men har beskrevet hendelsesforløpet og oppgitt navn, registreringsnr og kontaktinfo på fører av den andre bilen, og måtte velge et verksted de hadde på listen over hvem de samarbeider med. Mitt faste verksted stod ikke på den listen, så er redd for at jeg hadde blitt stuck med hele regningen om jeg bare hadde levert bilen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har betalt egenandel for andres skade på oss ja

Anonymkode: 247f6...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tøydokka skrev (1 time siden):

Takk for svar. Var kanskje feil av meg å melde inn saken til mitt selskap. Men har beskrevet hendelsesforløpet og oppgitt navn, registreringsnr og kontaktinfo på fører av den andre bilen, og måtte velge et verksted de hadde på listen over hvem de samarbeider med. Mitt faste verksted stod ikke på den listen, så er redd for at jeg hadde blitt stuck med hele regningen om jeg bare hadde levert bilen der.

Du skal alltid melde skade til ditt eget forsikringsselskap. Siden saken ikke er avgjort av forsikringsselskapene (selv om motpart har tatt på seg skylden) vil du få opp at du må betale egenandelen. Dersom saken ikke er avgjort til bilen er ferdig reparert må du betale ea for å få ut bilen, men beløpet blir refundert i etterkant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forsikringsselskapet trenger ikke nødvendigvis være enig med den som påtar seg skylden.  Spesielt om begge er kunder i samme selskap, lønner det seg for forsikringsselskapet om det blir skylddeling, sånn at begge mister bonus.

Anonymkode: f1664...c44

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...