Gå til innhold

Øke dose letrozol

Aurora12

Anbefalte innlegg

Jeg har pcos og får ikke eggløsning av meg selv. Har gått på letrozol noen måneder nå og får eggløsning av enkel dose men blir ikke gravid. Vil det ha noe hensikt i å øke til dobbel dose eller er eggløsning eggløsning uansett styrke på letrozol?

Endret av Aurora12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt letrozol i vel 9 sykluser og fikk beskjed om at så lenge man får eggløsning på forskrevet dose var det ikke noe poeng i å øke dosen😊

Anonymkode: ce434...85e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eventuell økning i dose kan bidra til at eggløsning kommer raskere og at man får noe kortere sykluser, men ikke ha noe å si for om det blir en graviditet utav det. Det at du får eggløsning på enkel dose er bra! 

Kan dog være pga for lite vekst i livmorhinnen/for tynn slimhinne som gjør at eggene ikke fester seg. Kansje prøve progesteron støtte? 

Anonymkode: 33387...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har brukt letrozol i vel 9 sykluser og fikk beskjed om at så lenge man får eggløsning på forskrevet dose var det ikke noe poeng i å øke dosen😊

Anonymkode: ce434...85e

Mulig det ikke har noe å si da nei😄krysser fingrene for at det snart går på enkel dose🤞🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi råd om dere ikke blir gravid på 6-12 mnd...spør om få iui. Jeg har selv pcos og hadde 20 cyster på eggstokkene. Gikk 8 mnd på letzerol ( vanlig og dobbel) og ble ikke gravid. Sp ble vi henvist til iui og ble gravid da:) og mye billigere en ivf..sier ikke at dette vil gjøre deg gravid...men du for litt sterkere medesiner og mer oppfølging:)

Har dere skjkker sæden hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å øke dosen selvom jeg fikk eggløsning på enkel. Fra enkel til dobbel etter 3 enkle. Så dobbel et par ganger, før det ble trippel.

Anonymkode: dc181...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (2 timer siden):

Vil bare gi råd om dere ikke blir gravid på 6-12 mnd...spør om få iui. Jeg har selv pcos og hadde 20 cyster på eggstokkene. Gikk 8 mnd på letzerol ( vanlig og dobbel) og ble ikke gravid. Sp ble vi henvist til iui og ble gravid da:) og mye billigere en ivf..sier ikke at dette vil gjøre deg gravid...men du for litt sterkere medesiner og mer oppfølging:)

Har dere skjkker sæden hans?

Dette må jeg undersøke mer, takk for tips! Jeg ble gravid med en gang jeg sluttet på p-piller  for rett over et år siden grunnet hormoner  (endte i kjemisk) men på grunn av pcos fikk jeg etter noen få måneder ikke eggløsning av meg selv og vi var derfor til utredning, så sæden skal være helt i orden😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om å øke dosen selvom jeg fikk eggløsning på enkel. Fra enkel til dobbel etter 3 enkle. Så dobbel et par ganger, før det ble trippel.

Hadde det god effekt å øke dosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora12 skrev (11 timer siden):

Hadde det god effekt å øke dosen?

Blitt gravid 2 ganger på første forsøk med trippel. Altså etter å ha prøvd enkel og dobbel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 12.52):

Blitt gravid 2 ganger på første forsøk med trippel. Altså etter å ha prøvd enkel og dobbel. 

Så godt det har funket og øke dose🤞🏼hvor lenge prøvde du enkel og dobbel før du økte til trippel? 

Endret av Aurora12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora12 skrev (3 timer siden):

Så godt det har funket og øke dose🤞🏼hvor lenge prøvde du enkel og dobbel før du økte til trippel? 

Første gang var det enkel to ganger, så dobbel to ganger. Jeg mistet da. Ved oppstart igjen så skulle jeg begynne rett på trippel. Gynekologen min mente at ved å øke dosen så ville forhåpentligvis eggløsningen bli "sterkere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har man å tape på å prøve høyere dose, egentlig? :)

Anonymkode: 81d33...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Denne syklusen har jeg tatt dobbel kur med letrozol. Jeg har alltid hatt eggløsning på dag 16 med enkel kur og er nå på dag 15 uten at det ser ut til at eggløsningstestene blir tidligere. Jeg har fått litt eggløsningsslim men ikke noen annen antydning til eggløsning. Kan det komme senere når jeg har doblet kuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aurora12 skrev (1 time siden):

Denne syklusen har jeg tatt dobbel kur med letrozol. Jeg har alltid hatt eggløsning på dag 16 med enkel kur og er nå på dag 15 uten at det ser ut til at eggløsningstestene blir tidligere. Jeg har fått litt eggløsningsslim men ikke noen annen antydning til eggløsning. Kan det komme senere når jeg har doblet kuren?

Ja eggløsning kan komme senere selv med økning i dosen. Ikke alltid økning i dosen har noe å si, det varierer. Og selv med økning i dosen så betyr ikke det at eggløsning vil komme tidligere enn på enkel dose.  Men bruk av Letrozol er heller ingen garanti for eggløsning hver mnd.. 

Anonymkode: 33387...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk eggløsning/positiv test på dag 16 på enkel og dobbel. Ved trippel fikk jeg på dag 11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske korte sykluser på ca. 25 dagee, og fikk letrozol for å booste eggløsning (har eggløsning av meg selv uten letrozol). Har pleid å få eggløsning på dag 12, og fikk det også på dag 12 med dobbel dose letrozol.

Anonymkode: c26d2...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ganske korte sykluser på ca. 25 dagee, og fikk letrozol for å booste eggløsning (har eggløsning av meg selv uten letrozol). Har pleid å få eggløsning på dag 12, og fikk det også på dag 12 med dobbel dose letrozol.

Anonymkode: c26d2...24c

Får krysse fingrene for at det kommer i løpet av de neste 2-3 dagene. Pleier alltid å ha sterke tester fra dag 14 og positiv dag 15 så mulig eggløsning uteblir denne syklusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

jeg startet rett på med 5mg, uten å ha mens. Ikke hatt mens etter jeg sluttet med ppiller (9mnd siden).

fikk ingen pos el-test, og er nå 39 dager siden jeg startet femar-kuren. Neg gravid-test.
Har noen av dere startet på kuren igjen uten å få mensen? 
Jeg vet ikke når jeg skal starte?

Gyn sa; start 3 dag inn i mens, men nå får jeg jo ikke mens virker det som. I tvil om syklusen bare er lang, trolig pcos. Gyn har sommerstengt, så lite råd å få der.

Anonymkode: 04381...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei.

jeg startet rett på med 5mg, uten å ha mens. Ikke hatt mens etter jeg sluttet med ppiller (9mnd siden).

fikk ingen pos el-test, og er nå 39 dager siden jeg startet femar-kuren. Neg gravid-test.
Har noen av dere startet på kuren igjen uten å få mensen? 
Jeg vet ikke når jeg skal starte?

Gyn sa; start 3 dag inn i mens, men nå får jeg jo ikke mens virker det som. I tvil om syklusen bare er lang, trolig pcos. Gyn har sommerstengt, så lite råd å få der.

Anonymkode: 04381...c23

Hei! Jeg fikk provera for å starte mens og det funket veldig fint. Tok tabletter i 10 dager og mensen kom dagen etter siste tablett. Har du prøvd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurora12 skrev (6 minutter siden):

Hei! Jeg fikk provera for å starte mens og det funket veldig fint. Tok tabletter i 10 dager og mensen kom dagen etter siste tablett. Har du prøvd dette?

Nei, gyn satt meg opp på Femar/letrzol, og at jeg skulle ta det minst 3 kurer. Men det var forklart ved at jeg skulle starte neste kur når jeg fikk mens. Så usikker når jeg skal starte nå når det ikke skjer. 

mulig provera får vær neste mulighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...