Gå til innhold

Regler for postkasse / plassering osv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pr nå postkassen min på et postkassestativ sammen med resten av nabolaget. I det siste har vi hatt folk som roter og graver i postkassene, ødelegger post og driver hærverk. 

Postkassen står slik at hvis jeg ønsker overvåking av den, må jeg ha overvåking på en flik av en (privat) vei hvor folk ferdes innimellom, så det er ikke helt innenfor datatilsynets reglement. 

Jeg ønsker heller å ha min egen postkasse på min tomt, slik at jeg kan videooveråke min egen hage/tomt og postkasse uten at andre blir overvåket.

Men hvordan går man frem? Kan man selv velge å ha postkassen på egen tomt, eller er det slik at Posten bare leverer til postkassestativ eller der postkasser er samlet? Hvordan går jeg frem slik at Posten vet at min postkasse er flyttet? (I mitt tilfelle blir den bare flyttet bokstavelig talt på andre siden av veien for stativet, så det er bare snakk om noen meter.) Noen som kan dele erfaring/kunnskap om dette?

Jeg ønsker også å investere i en postkasse som ingen andre kan åpne foruten meg og Posten. Dvs ikke de som har en åpning for brev, men som er helt låst. Er dette mulig? 

Anonymkode: 8f52f...dcd

AnonymBruker
Skrevet

Du kan flytte den, ja. Men du må sende inne noe papirer til Posten først.

Det står i reglene til posten at lokket skal kunne åpnes helt opp. Tviler på at du får lov til å ha lås på den. Posten går ikke rundt med nøkler.

Anonymkode: 513aa...bb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det står i reglene til posten at lokket skal kunne åpnes helt opp. Tviler på at du får lov til å ha lås på den. Posten går ikke rundt med nøkler.

Takk!

Jeg har sett noen ha en slik postkasse som ser nesten litt ut som en liten trafo, og den ser ut som den er helt låst på noe vis?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre når vandaler kan åpne postkassen og gjøre alt mulig rart :\

Mulig de lar seg skremme nok til å stanse når det blir videoovervåking, men å få post ødelagt er bare så kjipt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er jo nokså merkelig at Posten kan kreve at den skal kunne åpnes helt opp, når man har utfordringer med vandalisme. Det blir jo som at befolkningen skulle kreve at de røde kassene til Posten var åpne. Så lenge man har en glippe som er like bred/høy som det er på de røde Posten-kassene, så burde det være innafor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg postboks 

Anonymkode: afa27...8fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har vært postbud i 20+ år og har aldri hørt om denne regelen. Og selvfølgelig har man lov til å ha lås på kassa, de aller fleste postkasser kommer med muligheten til å henge på hengelås, og det er det også mange som har. Så og si alle kassestativer i blokkoppganger har lås som vi har nøkler til, så vi går rundt med nøkler ja, men vi har universalnøkler, ikke privatnøkler. Det er så enkelt som at dersom kassa er låst/for liten åpning eller kasse osv. tar vi det vi ikke får plass til med oss inn og lager en hentemelding, så må det hentes på PiB av mottaker. 

Anonymkode: c7313...f8c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært postbud i 20+ år og har aldri hørt om denne regelen. Og selvfølgelig har man lov til å ha lås på kassa, de aller fleste postkasser kommer med muligheten til å henge på hengelås, og det er det også mange som har. Så og si alle kassestativer i blokkoppganger har lås som vi har nøkler til, så vi går rundt med nøkler ja, men vi har universalnøkler, ikke privatnøkler. Det er så enkelt som at dersom kassa er låst/for liten åpning eller kasse osv. tar vi det vi ikke får plass til med oss inn og lager en hentemelding, så må det hentes på PiB av mottaker. 

Åh det høres så flott ut!

Jeg skulle gjerne bare hatt postkasse med en åpning slik at brev og pakker kommer inn og ikke noe annet, men disse vandalene tømmer gjerne ting ned i osv, så det hjelper ikke med bare en "brevsprekk" når melk og annet kommer ned der og ødelegger. 

Glemte helt bort at blokkoppganger osv gjerne har nøkler og alt, haha. Er det spesielle låser man må skaffe som gjør at Posten har nøkler, eller hvordan fungerer det? Jeg ønsker rett og slett ikke å la ting være opp til "tilfeldigheter" lengre og utsette megselv for å aldri vite om pakker jeg får i posten blir tilsølt eller ødelagt/stjålet osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh det høres så flott ut!

Jeg skulle gjerne bare hatt postkasse med en åpning slik at brev og pakker kommer inn og ikke noe annet, men disse vandalene tømmer gjerne ting ned i osv, så det hjelper ikke med bare en "brevsprekk" når melk og annet kommer ned der og ødelegger. 

Glemte helt bort at blokkoppganger osv gjerne har nøkler og alt, haha. Er det spesielle låser man må skaffe som gjør at Posten har nøkler, eller hvordan fungerer det? Jeg ønsker rett og slett ikke å la ting være opp til "tilfeldigheter" lengre og utsette megselv for å aldri vite om pakker jeg får i posten blir tilsølt eller ødelagt/stjålet osv. 

Ja, det er spesielle låser ja og du må i så fall skaffe en spesiell kasse med to låser, en som du har nøkkel til og en som posten har nøkkel til, akkurat som det er i blokkoppganger, privatpersoner får ikke universalnøkkelen. Men alle kassetyper har en brevsprekk uansett, så dersom du skal unngå at det tømmes noe inn i kassa anbefaler jeg som ab...8fd å skaffe deg postboks. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk!

Jeg har sett noen ha en slik postkasse som ser nesten litt ut som en liten trafo, og den ser ut som den er helt låst på noe vis?

Ja, kjøp en slik. De har gjerne en vippe-skuff der postmannen legger brev og pakker, og når han lukker igjen skuffen faller det ned i bunnen av postkassen. Da er det ikke mulig for tyver å fiske opp posten. Eneste måten man får hentet ut posten er ved å låse opp en luke nederst på postkassen. De er kjempesmarte.

Anonymkode: e2abc...41a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, det er spesielle låser ja og du må i så fall skaffe en spesiell kasse med to låser, en som du har nøkkel til og en som posten har nøkkel til, akkurat som det er i blokkoppganger, privatpersoner får ikke universalnøkkelen. Men alle kassetyper har en brevsprekk uansett, så dersom du skal unngå at det tømmes noe inn i kassa anbefaler jeg som ab...8fd å skaffe deg postboks. 

Takk for oppklaring! Da vet jeg i det minste at jeg fritt kan flytte postkasse (slik ...bb2 skrev) med litt papirmølle. Mye er forhåpentligvis gjort om jeg bare får flyttet postkassen slik at jeg kan ha overvåking på den. Tipper det avskrekker mest mulig (især vandalisme). Så kanskje jeg heller får bare kjøpe en postkasse som "hvermansen" ikke får stukket hånda neddi/åpnet slik at de kan ta post. Postboks koster vel pr år/måned? Og Posten her er litt langt unna, så det blir litt styr for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, kjøp en slik. De har gjerne en vippe-skuff der postmannen legger brev og pakker, og når han lukker igjen skuffen faller det ned i bunnen av postkassen. Da er det ikke mulig for tyver å fiske opp posten. Eneste måten man får hentet ut posten er ved å låse opp en luke nederst på postkassen. De er kjempesmarte.

Anonymkode: e2abc...41a

Takk for tips! Ja jeg så noen lignende på Jula. (Vet ikke helt med kvaliteten selvsagt men det er vel helt greit) De så utrolig smarte ut i at man ikke får stukket hånda ned osv

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ha en liten postkasse med lås? Så velger du heller tjenesten hvor Posten legger pakkene dine ved døren om de for stor for postkassen. Koster 15,- per pakke 👍 Så kan du ha kameraovervåkning ved inngangsdøren din.

Anonymkode: 02326...a10

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for oppklaring! Da vet jeg i det minste at jeg fritt kan flytte postkasse (slik ...bb2 skrev) med litt papirmølle. Mye er forhåpentligvis gjort om jeg bare får flyttet postkassen slik at jeg kan ha overvåking på den. Tipper det avskrekker mest mulig (især vandalisme). Så kanskje jeg heller får bare kjøpe en postkasse som "hvermansen" ikke får stukket hånda neddi/åpnet slik at de kan ta post. Postboks koster vel pr år/måned? Og Posten her er litt langt unna, så det blir litt styr for meg.

Kunne det være en ide å ha en luke i døra som postkasse, som postmannen kan åpne og slippe posten inn igjennom?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, det skal veldig mye til for å få lov til å flytte en kasse fra et kassestativ til et enkeltstopp, de eneste tilfellene jeg har vært borti er eldre eller handicappede som har problemer med å forlate huset. Flere og flere får nå også brev om at de må flytte postkassene sine fra innkjøringer ol. til felles kassestativ. I tettbygde strøk kan posten kreve at du setter kassa inntil 100m unna innkjøring. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det skal veldig mye til for å få lov til å flytte en kasse fra et kassestativ til et enkeltstopp, de eneste tilfellene jeg har vært borti er eldre eller handicappede som har problemer med å forlate huset. Flere og flere får nå også brev om at de må flytte postkassene sine fra innkjøringer ol. til felles kassestativ. I tettbygde strøk kan posten kreve at du setter kassa inntil 100m unna innkjøring. 

Hva i alle :o Jeg ser mange hus her som har postkasser ved innkjørsel i boligområder. Dvs jeg ser helt klart at de fleste har stativ med mange, men ser uansett mange som har postkasse der innkjørselen er helt ned til veien.

Hva gjør man så i tilfeller hvor postkasser blir vandalisert og man ikke kan ha overvåking pga det ikke er på privat grunn? 

Å tukle med andres post er ikke det ganske alvorlig? Så hvorfor er det ingen beskyttelse mot dette i form for å ha mer frihet med egne postkasser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva i alle :o Jeg ser mange hus her som har postkasser ved innkjørsel i boligområder. Dvs jeg ser helt klart at de fleste har stativ med mange, men ser uansett mange som har postkasse der innkjørselen er helt ned til veien.

Hva gjør man så i tilfeller hvor postkasser blir vandalisert og man ikke kan ha overvåking pga det ikke er på privat grunn? 

Å tukle med andres post er ikke det ganske alvorlig? Så hvorfor er det ingen beskyttelse mot dette i form for å ha mer frihet med egne postkasser.

Mange har to postkasser, en som posten leverer post i som er på fellesstativ, og en for avisbudet. De vil vel ha papirutgaven av avisen nærmere døra på morgenen.

Anonymkode: 350ef...e65

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På postens egne nettsider står det

Sitat

I tettbygd strøk: ved port eller innkjøring til eiendom eller inntil 100 meter utenfor port/innkjøring. Endelig plassering innenfor denne avstandsrammen og eventuell samling på fellespunkter besluttes av Posten.

Tolker jeg det rett som at i teorien kan jeg sette den der jeg hadde tenkt (ved innkjøring, noen meter unna de andres postkasser) - men at dette til syvende og sist skal godkjennes av Posten om jeg vil flytte den dit?

Det står også at

Sitat

Postkasse og feste (stativ, bøyle, stolpe eller lignende), er privat eiendom, og det er eiers ansvar å kjøpe inn, sette opp og vedlikeholde, samt stå for kostnader forbundet med dette. Det er viktig at postkassen er festet godt.

Som da nesten burde kunne tolkes dithen at jeg skal kunne videoovervåke min postkasse (privat eiendom). Men den er jo på andre siden av en (privat) vei med allmen ferdsel. (ikke allme ferdsel for biler men gående).

Skrevet

Jge er litt usikker på hva posten driver med. Ble for noen år siden tvunget til felles stativ med naboer i villastrøk. Nabo på andre siden og oppover gaten har fremdeles postkasse på egen tomt. Min teori er at noen smartinger i Posten skulle spare penger på å samle, for så å oppdage hva Posten lever av. Yte dårligere service når kampen står om hvem som skal levere pakkene var neppe noe sjakktrekk.

Får så lite fysisk post at jeg driter egentlig i hvor kassa er (og sørger for at alt av sendinger går til post i butikk) , men for prinsippets skyld drømmer jeg om at Posten kryper til korset og sier at jeg kan henge kassa på gjerdet igjen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi hadde postkasse på husveggen under tak ca 4 m fra der innkjørselen starter. Fikk pålegg fra Posten om å flytte den til inngangen på oppkjørselen så postbudet slapp å gå de meterne. Vi prøvde å ignorere så lenge som mulig, men det endte med at vi fikk brev om at Posten ville slutte å levere hos oss om vi ikke flyttet... Så nå står postkassa ute i vind og vær, og posten er fuktig hver gang det regner... Jaja, får ikke post så ofte da heldigvis.

Anonymkode: ea7fc...079

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...