Gå til innhold

Test av nødvarsel og biltrafikk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kommer til å få deg noen overraskelser fremover :)

Har du testvarsel på får du varsler om alle tekniske tester. Bare se her hvor mange de har sendt ut de siste dagene:
https://www.nodvarsel.no/tidligere-varsler/

Testen som ble sendt ut i dag ble ikke sendt som test, men som reell varsel. 

Anonymkode: 11a2d...1a8

Da var det rart at det ikke var noe lyd! Nødvarsel var på. 

Anonymkode: 0d60f...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det siste reagerer jeg på. En ting er at de kan sende meldinger man ikke kan avregistrere seg fra, som kommunen iblant gjør med viktige beskjeder. Men at de kan gå inn og overstyre folks innstillinger burde ikke en gang vært mulig. Jeg har stor forståelse for behovet for å kunne sende ut viktige beskjeder i kriser, men man har jo luftvernsirener.

Anonymkode: e2e98...b81

Hvordan skal man høre det i f. Eks fabrikker og lignende med mye lyd? 

Anonymkode: 5c53e...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det siste reagerer jeg på. En ting er at de kan sende meldinger man ikke kan avregistrere seg fra, som kommunen iblant gjør med viktige beskjeder. Men at de kan gå inn og overstyre folks innstillinger burde ikke en gang vært mulig. Jeg har stor forståelse for behovet for å kunne sende ut viktige beskjeder i kriser, men man har jo luftvernsirener.

Du mener det holder med de 1200 sirenene? Burde 10 dobles om man skulle ha nytte av de og de er jo også på vei vekk.

Anonymkode: 9837e...77e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Jeg visste ikke om dette.... jeg sto på kjøkkenet da det vanlige utendørsvarselet kom, og jeg så på klokka at det var en test (alltid kl 12 00). Men så sekundet etter gikk mobilen helt amok inne i stua - fy så høyt! 

Styrtet inn og skrudde av lyden (skrudde over på lydløs). Det funket tydeligvis med lydløs når man skrudde over på det etter at test-nødvarselet hadde startet.

Bikkja mi ble også temmelig forskrekket stakkars, for det var så høy lyd på mobilen.

Så du henger på KG, men du leser aldri nettaviser…?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde telefonen på lydløs men fikk varsel med lyd som varte i kanskje 10 sekunder, og melding på norsk og engelsk. Ikke noe om presidenter (?). I tillegg hørte jeg sivilforsvarets sirener holde på i fem minutter av og på. Takk og lov at jeg ikke er hjemme for nabobygget der har sirene og når jeg er bare 50 meter unna så gir det omtrent hørselsskader. Her er det noen hundre meter unna, og det kan tåles. Hundene ble veldig urolige da. 

Synes det er bra med alle sikkerhetstiltak. Så lenge det brukes når det faktisk er fare, og selvsagt til testing nå og da. 

Det ble opplyst på forhånd at man må ha en forholdsvis ny telefon som er oppdatert og ha på 4/5g. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (30 minutter siden):

Så du henger på KG, men du leser aldri nettaviser…?

Jeg har gjort andre ting enn å henge ved pc-en i dag. Stakk innom KG noen minutter, og så denne tråden. 

Pga dette mener du altså at jeg "aldri" leser nettaviser... 🙄 Fin konklusjon.  

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Jeg har gjort andre ting enn å henge ved pc-en i dag. Stakk innom KG noen minutter, og så denne tråden. 

Dette har vært varslet i mange dager.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (14 minutter siden):

Dette har vært varslet i mange dager.

Ja vel. Da vet vi har @Reign mener at noen dager, er "aldri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (4 timer siden):

Luftvernsirener dekker jo de stedene hvor det bor folk. Det er sikkert et veikryss i Innlandet og en melkerampe i Nordland som ikke er dekket. Let it go er mitt råd. 

Neste gang du uttaler deg om noe du tror, men strengt tatt ikke vet noe om: litt mindre nedlatende svar til folk som har bedre greie på det enn deg. Til info så er det 2,2 millioner nordmenn som ikke er dekket av luftvernssirener. 

Anonymkode: 411a8...0f5

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, Million said:

Det har vært varslet i ukesvis, ikke bare noen dager. 

Anonymkode: 6bc1b...9aa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stod på tunet og preka med naboene, var kun min telefon som gikk varselet av 5 stykker.. trygt. 

Anonymkode: 555aa...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Neste gang du uttaler deg om noe du tror, men strengt tatt ikke vet noe om: litt mindre nedlatende svar til folk som har bedre greie på det enn deg. Til info så er det 2,2 millioner nordmenn som ikke er dekket av luftvernssirener. 

Jeg visste ikke at det er så mange melkeramper i dalstroka innafor. 
My bad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan skal man høre det i f. Eks fabrikker og lignende med mye lyd? 

Anonymkode: 5c53e...19b

Det er jo selvsagt ikke mulig at 100 % av landets befolkning hører dette akkurat samtidig,men det er jo flere som vil få det med seg via tlf,enn med de gamle "flyalarmene" som ikke dekker hele landet. Meldingen ble også stående på tlf til man tok den bort,så man vil jo se den når man åpner telefonen,selv om man ikke hørte det.

Anonymkode: 2577c...31a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På nødvarsel.no kan man gi tilbakemelding på om man fikk varsel eller ikke.

Anonymkode: 2577c...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter dette eksperimentet går altså mange rundt og er engstelige fordi de ikke fikk nødvarsel? Hvor mange har man fått før, liksom? Forhåpentligvis skal dette bare brukes under situasjoner vi ikke har opplevd siden 1945. Håper i hvert fall ikke det blir misbrukt til å sende ut meldinger som "30 grader, husk solkrem, fare for lett yr i kveld, kø på E6, signalfeil på Oslo S eller 2 nye covidsmittede i Drammen". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Etter dette eksperimentet går altså mange rundt og er engstelige fordi de ikke fikk nødvarsel? Hvor mange har man fått før, liksom? Forhåpentligvis skal dette bare brukes under situasjoner vi ikke har opplevd siden 1945. Håper i hvert fall ikke det blir misbrukt til å sende ut meldinger som "30 grader, husk solkrem, fare for lett yr i kveld, kø på E6, signalfeil på Oslo S eller 2 nye covidsmittede i Drammen". 

Bygger man noe i statlig regi, er det garantert at det blir enorme overskridelser, fullt kaos og prosjektet blir forsinket med flere år. Lager man en offentlig korona-app, blir dette en ubrukelig katastrofe.

Så hva får deg til å tro at akkurat dette kommer til å være et unikt unntak, og gå bra ...?

Reign skrev (8 timer siden):

Det er flaut med så mange som blir sure for at nødvarsel overstyrer innstillinger.

DET ER JO HELE POENGET MED NØDVARSELET!!!

Om det er en reell nødssituasjon, så må så mange som mulig få vite det så raskt som mulig.

Ønsker man ikke at telefonen skal gi lyd fra seg, er det en grunn til det.

Tror neppe at de som var på Utøya i 2011 og hadde satt telefonen på lydløs mens de gjemte seg med Breivik tre meter unna, ville sette pris på at dette ble overstyrt av myndighetene med voldsomt leven og en melding om at de var i fare.

Anonymkode: b6906...06b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tror neppe at de som var på Utøya i 2011 og hadde satt telefonen på lydløs mens de gjemte seg med Breivik tre meter unna, ville sette pris på at dette ble overstyrt av myndighetene med voldsomt leven og en melding om at de var i fare.

Anonymkode: b6906...06b

Snakk om å ta whataboutism til nye høyder🤦‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (1 time siden):

Jeg visste ikke at det er så mange melkeramper i dalstroka innafor. 
My bad!

Det du ikke visste var at så mange steder ikke har tyfon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det du ikke visste var at så mange steder ikke har tyfon. 

Men til og med på Braskereidfoss har folk mobiltelefon, så da er problemet løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...