AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #1 Del Skrevet 13. juni 2023 Jeg har alltid vært en anspent/nevrotisk person, og det merkes på kroppen nå som jeg nærmer meg 40. Er stiv og vond i muskulaturen her og der. Men det største problemet er at det virker som jeg ikke kan trene noe uten å få vondt/skade. (Ikke bare stiv og støl.) Har hatt vondt i begge skuldrene nå i nesten 2 mnd. Vært hos fysio og fått øvelser jeg gjør omtrent daglig. Kanskje blitt litt bedre, men kjenner det enda, og noen ganger nedover den ene armen. Så fikk jeg helt plutselig vondt i ett kne, hatt i 2 uker, (nedsatt bevegelse, litt hovent, vondt å gå osv.) Har gjort øvelser fra fysio, men venter bare på å kunne henvises til mr. En øvelse fra fysio er å stå i planke, og løfte hver arm 5 ganger til siden, mens man vrir seg. Og nå var det ubehagelig i det ene håndleddet. Jeg blir så fortvilt. Jeg trenger virkelig å trene, men nå kan jeg jo ingenting. Kan dette komme av en stiv kropp, eller hva er det egentlig? Anonymkode: 5deec...bfa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #2 Del Skrevet 13. juni 2023 Det høres ut som meg da jeg begynte å trene på din alder. Skade etter skade. Fikk vondt i et kne, prøve å jogge rolig gjennom smertene, men da forflyttet det seg motsatt hofte. Så pauset jeg joggingen og begynte med styrke, men da fikk jeg smerter i skuldrene...Følte meg 80 år. Jeg tok kontakt med en PT fordi det ble for dumt å gi opp trening fordi jeg viste at alle vondtene kom av at jeg hadde vært inaktiv for lenge. Han satte opp et program for meg som jeg fulgte. Det som har skjedd er at jeg ble etter hvert mye sterkere. Han forklarte at når man ikke har brukt muskler på mange år så får ledd mye av belastningen. Altså når jeg jogget, og ikke hadde sterke nok muskler til å ta støtene fra joggestegene så gikk belastningen rett på kneledd. Når man blir sterkere og bygger mer muskelfibre så er det de som tar støyten. Sånn det skal være. Tren deg opp rolig i samarbeid med profesjonelle. Ikke gi opp. Bygg opp kroppen din til å tåle trening. Nå er jeg 45 år, trener 4 ganger i uken, og har nesten aldri vondt lenger noe sted. Anonymkode: 3a133...a01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #3 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det høres ut som meg da jeg begynte å trene på din alder. Skade etter skade. Fikk vondt i et kne, prøve å jogge rolig gjennom smertene, men da forflyttet det seg motsatt hofte. Så pauset jeg joggingen og begynte med styrke, men da fikk jeg smerter i skuldrene...Følte meg 80 år. Jeg tok kontakt med en PT fordi det ble for dumt å gi opp trening fordi jeg viste at alle vondtene kom av at jeg hadde vært inaktiv for lenge. Han satte opp et program for meg som jeg fulgte. Det som har skjedd er at jeg ble etter hvert mye sterkere. Han forklarte at når man ikke har brukt muskler på mange år så får ledd mye av belastningen. Altså når jeg jogget, og ikke hadde sterke nok muskler til å ta støtene fra joggestegene så gikk belastningen rett på kneledd. Når man blir sterkere og bygger mer muskelfibre så er det de som tar støyten. Sånn det skal være. Tren deg opp rolig i samarbeid med profesjonelle. Ikke gi opp. Bygg opp kroppen din til å tåle trening. Nå er jeg 45 år, trener 4 ganger i uken, og har nesten aldri vondt lenger noe sted. Anonymkode: 3a133...a01 Takk for svar. Har trent på treningsenter, gått mye turer. Begynte å jogge litt i sommer, og det med kneet kom ca 2 uker etter jeg jogga sist, så vet ikke lm det var det som var grunnen. Er bare så redd de ikke finner noe årsak og at det ikke går over. Anonymkode: 5deec...bfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #4 Del Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Takk for svar. Har trent på treningsenter, gått mye turer. Begynte å jogge litt i sommer, og det med kneet kom ca 2 uker etter jeg jogga sist, så vet ikke lm det var det som var grunnen. Er bare så redd de ikke finner noe årsak og at det ikke går over. Anonymkode: 5deec...bfa Husk at kroppen er ment for bevegelse. Alt i vår anatomi har et funksjonelt grunnlag. Mye av vondtene vi får er en konsekvens av kronisk inaktivitet. Så da når vi først prøver å gjøre en innsats, trene og bevege oss mer og vi får mer vondt, så skylder vi på at det er treningen som gjør oss vonde, og glemmer av at årsaken er at vi har hvilt på oss plagene. Kroppen blir sjokkskada fordi den er ubrukt. Dette er grunnen din. Så kan du velge å gjøre den mer motstandsdyktig eller ikke. Men det gjør du kun gjennom å bruke den. Tren deg rolig opp. Anonymkode: 3a133...a01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå