Gå til innhold

Hva er trening? Må man trene styrke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er som mange andre som ikke kan  fordra styrketrening, aldri funnet det noe gøy så derfor blir det gjort ytterst sjeldent.

Jeg har vært syk i mange år og trening har blitt satt langt bak i prioritering. 
Det har jo resultert i en svak kropp, slappe muskler og elendig kondis. 
Nå er jeg friskere og prøver å ta tak i dette, pga sykdommen kan jeg ikke løpe, men derimot går jeg fort (som jeg klarer) og øker km sakte men sikkert. 
Jeg begynte i april med å gå rundt 5-6km, nå er jeg opp 10-12 km, dette prøver jeg å få til minst 5 ganger i uken, jeg går da i skog, grus og en del bakker. 
Problemet er at jeg føler ikke at jeg blir sterkere eller bedre kondis! 
Jeg kan ikke så mye om trening sånn sett men er ikke det å gå i raskt tempo, motbakker, ulendt terreng trening for kroppen? Må det styrke trening til for å styrke kropp? 
Hvor fort bør man se noen resultater? 

Anonymkode: 15a7a...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor sier du at du ikke har blitt sterkere eller fått bedre kondis? Selvfølgelig har du det når du gikk fra et inaktivt utgangspunkt til å gå 60-70 km i uken! Du har jo gjort en kjempeinnsats 🙂

Men du vil nok ikke merke det så mye på synlige muskler, bortsett fra leggmusklene dine som får kjørt seg godt av rask gange i terreng. Det ser du vel? Vet ikke hvor lenge du har holdt på. 

Styrketrening: Har du ressurser til treningssenter? Da kan du få en individuell tilpasset plan. Hvis ikke er det selvfølgelig mye du kan gjøre med vekter eller bare egen kroppsvekt. Søk på youtube, finn et program der for styrke. Mye bra som går på kjernemuskulatur. 

Anonymkode: 83b7a...110

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor sier du at du ikke har blitt sterkere eller fått bedre kondis? Selvfølgelig har du det når du gikk fra et inaktivt utgangspunkt til å gå 60-70 km i uken! Du har jo gjort en kjempeinnsats 🙂

Men du vil nok ikke merke det så mye på synlige muskler, bortsett fra leggmusklene dine som får kjørt seg godt av rask gange i terreng. Det ser du vel? Vet ikke hvor lenge du har holdt på. 

Styrketrening: Har du ressurser til treningssenter? Da kan du få en individuell tilpasset plan. Hvis ikke er det selvfølgelig mye du kan gjøre med vekter eller bare egen kroppsvekt. Søk på youtube, finn et program der for styrke. Mye bra som går på kjernemuskulatur. 

Anonymkode: 83b7a...110

Jeg sier det for jeg opplever ingen forskjell i kroppen, den er like slapp og forferdelig og er nå i min 3 måned. Jeg var naturlig tynn, hadde magemuskler fikk faktisk kommentar på dette da jeg var gravid med min første. Og da trente jeg ikke voldsomt men var bra trent i tenårene. 
Alt dette er jo selvfølgelig borte nå, det er slappe lår og rompe og jeg er svak i muskulaturen min. 
Jeg forstår at det er slik etter 7 år med sykdom og lite aktivitet, kroppen har forfalt. Men jeg hadde håpet på litt mer resultat både kondisjon og muskler. Jeg sliter like mye i bakkene, er like andpusten, men ja jeg klarer å gå lengre enn tidligere og jeg klarer å fungere samme dag så sånn sett et resultat. 

Jeg liker ikke treningsentre så skal det styrke til må det tas hjemme, men det er så kjedelig føler det gir meg ikke noe. Men det må kanskje til for å få på plass kjernemuskulaturen min igjen. 
Hvor ofte bør det inn? Da må jeg bytte gåturer med styrkeøkter eventuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER styrketrening. Desverre må det til. Ikke for å se ut sånn eller slik, men for å holde seg frisk, smertefri og skadefri og å unngå beinskjørhet, dårlig balanse og traumatiske brudd i alderdommen. Ja, man har noen år på seg, men til før man starter til bedre.

Jeg har ikke funnet noen god fasit på hvordan, jeg faller av stadig vekk og må ta den tunge jobben med å begynne igjen regelmessig. Og det har jeg funnet ut, at det er de første ukene som er verst. Og de er like ille gang nr 10 man starter på nytt.

For min del er det lettere å ta ti minutter for dag med styrketrening enn to halvtimer i uka. Og de ti minuttene blir jo fort 15 også. Men her er vi nok forskjellige. 10-15 minutter for dag er nok til å oppnå helsegevinstene og bli passe sterk, men ikke til å endre utseende eller bli skikkelig sterk. 

Nå falt jeg av igjen for noen uker siden og skal begynne på igjen i kveld. Håper jeg, jeg finner ofte en unnskyldning for å vente til i morgen. Som at dagens løpetur var lang, eller at husarbeidet sikkert teller (noe som er reinspikka tøv). 

Jeg har en venninne som er motsatt, trenger lite mental energi på å opprettholde styrketreningen men kommer aldri skikkelig i gang med kondisjonstrening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hatet styrketrening, men etter å ha presset meg igjennom noen måneder hvor det var ett ork, kjedelig og jeg ikke så noe særlig progresjon, så begynte det gå fremover, og da økte gleden med det også! Nå synes jeg det er deilig være på treningssentret og få trent skikkelig. 

Men for meg kan det virke som du er utålmodig? Du har gått tur i knapt to måneder, du har også doblet distansen i løpet av den korte tiden... Det er bra gjort å doble distansen på så kort tid! 
Trening er litt tålmodighetsøvelse også, for resultatene kommer ikke over natta. Og om man kun går, uten verken løping eller styrketrening, så vil også resultatene komme saktere. Du sier du går litt i motbakker, hvor mye av turene dine er i motbakker, og hvor bratt stigning er det? Går du så fort at du får høy puls og blir svett? 

Anonymkode: 93499...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg hatet styrketrening, men etter å ha presset meg igjennom noen måneder hvor det var ett ork, kjedelig og jeg ikke så noe særlig progresjon, så begynte det gå fremover, og da økte gleden med det også! Nå synes jeg det er deilig være på treningssentret og få trent skikkelig. 

Men for meg kan det virke som du er utålmodig? Du har gått tur i knapt to måneder, du har også doblet distansen i løpet av den korte tiden... Det er bra gjort å doble distansen på så kort tid! 
Trening er litt tålmodighetsøvelse også, for resultatene kommer ikke over natta. Og om man kun går, uten verken løping eller styrketrening, så vil også resultatene komme saktere. Du sier du går litt i motbakker, hvor mye av turene dine er i motbakker, og hvor bratt stigning er det? Går du så fort at du får høy puls og blir svett? 

Anonymkode: 93499...836

Jeg er veldig utålmodig og jeg vet det, mister fort motivasjon når det ikke blir noen resultater. 
Jeg går i en fart så jeg har puls, vanskelig å snakke, men har med bikkja og noen ganger må jeg ha litt lavere tempo pga han 😛 Jeg er svett og må dusje etterpå, så kroppen har trent altså. 

Her vi bor er ikke de høyeste fjella, men det er bra stigning ganske bratt til tider. Hele turen er så klart ikke sånn, men kanskje rundt 1-2 km, resten er mer variert spørs litt hvor jeg går. 

Ja det er kanskje sånn at jeg må ta styrketrening  og tvinge meg gjennom det, så kanskje det løsner litt her også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleide å hate styrketrening. Men etterhvert som jeg ble eldre skjønte jeg viktigheten av det. Jeg tvang meg gjennom noen uker før jeg begynte å like det. Jeg har holdt på i to år og elsker det.Nå vil jeg ikke være foruten styrketrening.  I tillegg til at jeg har trent cardio i 17 år.Den beste investering i helse jeg har gjort. Jeg har lyst til å klare alle dagligdagse gjøremål langt inn i alderdommen. Det kan man ikke uten styrketrening. Det har jeg sett utallige eksempler på. Så ja, man både bør og må trene styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...