Gå til innhold

Når skal man «gi opp»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært prøver i 4 år, hatt et IVF forsøk, 3 spontanaborter og 1 MA. Er så lei meg, sliten og alt føles håpløst. Føler at vi aldri kommer til å bli foreldre. Når skal man gi opp? Føler på en måte vi akkurat har begynt, samtidig som de fire abortene har tatt knekken på meg, og for hver abort blir det vanskeligere og vanskeligere. Samtidig klarer jeg ikke å se for meg et liv uten barn..

Anonymkode: e5b6b...efd

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I ditt tilfelle, ville jeg ikke gitt opp enda. Du har kun hatt ett IVF-forsøk.

Anonymkode: 8d723...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere går offentlig: Bruk opp alle fosøkene deres i hvert fall 🙏 

Anonymkode: 5a39d...443

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvis dere går offentlig: Bruk opp alle fosøkene deres i hvert fall 🙏 

Anonymkode: 5a39d...443

Hadde første forsøk offentlig, men følte meg så dårlig behandlet og lite ivaretatt.. var en kjempestor psykisk påkjenning, så byr meg så imot å fortsette offentlig.. vil isåfall ta neste forsøk privat. Har dog blitt gravid 3 ganger uten ivf,hovedproblemet er vel at kroppen min ikke vil holde på det..

Anonymkode: e5b6b...efd

  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde første forsøk offentlig, men følte meg så dårlig behandlet og lite ivaretatt.. var en kjempestor psykisk påkjenning, så byr meg så imot å fortsette offentlig.. vil isåfall ta neste forsøk privat. Har dog blitt gravid 3 ganger uten ivf,hovedproblemet er vel at kroppen min ikke vil holde på det..

Anonymkode: e5b6b...efd

Når har du mistet? Er det samme tid i svangerskapet?

Anonymkode: c02f9...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde første forsøk offentlig, men følte meg så dårlig behandlet og lite ivaretatt.. var en kjempestor psykisk påkjenning, så byr meg så imot å fortsette offentlig.. vil isåfall ta neste forsøk privat. Har dog blitt gravid 3 ganger uten ivf,hovedproblemet er vel at kroppen min ikke vil holde på det..

Anonymkode: e5b6b...efd

Har du prøvd blodfortynnende  medisin albyl E tror jeg det heter. Jeg kjenner er en som spontanaborte 4 ganger. Da hun tok albyl e ble det et svangerskapet. Spør legen din.

Anonymkode: bc7e5...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister til samme tid ja, uke 5/6. Har spurt om tiltak, men legene er negative til det

Anonymkode: e5b6b...efd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinne87Rogaland skrev (3 timer siden):

Ville prøvd progesteronstøtte og blodfortynnende. Selv gikk jeg på Cyclogest og Klexane til uke 12. Har en baby på 4 mnd nå ❤️

 https://www.fhi.no/publ/2019/progesteronbehandling-til-gravide-forer-trolig-til-farre-spontanaborter/

Jeg vil gjerne det, men hjelper ikke når legene ikke vil gi det.. går på progesteronstøtte da

Anonymkode: e5b6b...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil gjerne det, men hjelper ikke når legene ikke vil gi det.. går på progesteronstøtte da

Anonymkode: e5b6b...efd

I USA er det mange som bruker baby aspirin. Det heter Dispril i Norge. Det er blodfortynnende. Google det 

Anonymkode: 25580...091

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

4 år? Det er lenge. 

Anonymkode: b22b1...cd4

Fikk du inntrykk av at TS trengte å opplyses om det?

Jeg tenker at TS vet veldig godt at det er lenge, hun føler det er så lenge at hun snart gir opp en av sine største drømmer i livet.

TS, du kan få fertilitetsutredning og oppfølging på flere IVF-klinikker og ved Aleris. Da gjennomgår dere ikke IVF, men får hjelp.

Lykke til!

Anonymkode: 7bc3f...94b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 0.12):

Har vært prøver i 4 år, hatt et IVF forsøk, 3 spontanaborter og 1 MA. Er så lei meg, sliten og alt føles håpløst. Føler at vi aldri kommer til å bli foreldre. Når skal man gi opp? Føler på en måte vi akkurat har begynt, samtidig som de fire abortene har tatt knekken på meg, og for hver abort blir det vanskeligere og vanskeligere. Samtidig klarer jeg ikke å se for meg et liv uten barn..

Anonymkode: e5b6b...efd

Det er bein tøft å holde på. Vi har vært prøvere i snart 4 år. 2.5år på egenhånd, snart 1.5 år IVF.   

Jeg har selv satt meg en grense for hvor lenge vi skal prøve. Og det er når vi potensielt har brukt de 3 offentlige forsøkene vi får. Jeg har harr pauser innimellom fra prosessen for å ta bedre vare på det mentale oppi alt, benyttet fokus helt for en stund. Det har hjulpet. Venter nå på nytt innsett i sommer.

Håp er en vanskelig ting oppi prøve prosess. Man trenger håpet, men det knuses litt for hver prøveperiode man går mislykket ut av. Jeg personlig har hatt god utbytte av yoga, hadde aldri trodd det skulle hjelpe. Men for den mentale biten så har det faktisk vært gull verdt. Samtidig det å ikke tenke for langt frem, men samtidig leve opp mot normalt, for hvem prøver vi å lure.. Det å leve som normalt i en slik prosess er nesten umulig til tider..  Men jeg planlegger ting, glede meg til ting, uten å tenke ja men tenk hvis jeg blir gravid det forsøket. Alle planer kan forandres om det trengs. 

Du må bare lytte til deg selv. Når du kjenner nok er nok så stopper du. Eller tar en pause.. ❤️

Anonymkode: 915f8...121

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 7.46):

Mister til samme tid ja, uke 5/6. Har spurt om tiltak, men legene er negative til det

Anonymkode: e5b6b...efd

Les deg opp; og ta kontakt med fastlege. Jeg har (sannsynligvis) endometriose. Jeg fikk ikke prednisolon av sykehuset ifbm. Med innsett. Etter neg. Innsett ba jeg fastlege om å skrive ut resept på prednisolon, og tok med forskningsartikler på området. Hun stolte på meg, og var enig i at det var såpass ufarlig og greit å prøve (lavdose) - og jaggu satt spira❤️

Fikk resept og ble fulgt opp av fastlegen på sidelinja. Bare et tips: skader ikke å forhøre seg ☺️

Anonymkode: 4bcae...a46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi satt strek etter 4 år og 7 forsøk, der vi aldri kom lengre en gjentatte kjemiske graviditeter. Det var en enorm lettelse, jeg var så lei av å kjempe og sørge. Og forholdet led også under dette. Vi har nå vært 12 år uten prevensjon, og uten graviditet. 

Innimellom er det ikke mer å gjøre, for eksempel om man har en genfeil som ikke er forenelig med liv. Gjentatte aborter på samme tidspunkt kan være en indikasjon på at det er noe i utviklingen akkurat på det stadiet som går feil hver gang. 

Anonymkode: 147dd...7fb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Les deg opp; og ta kontakt med fastlege. Jeg har (sannsynligvis) endometriose. Jeg fikk ikke prednisolon av sykehuset ifbm. Med innsett. Etter neg. Innsett ba jeg fastlege om å skrive ut resept på prednisolon, og tok med forskningsartikler på området. Hun stolte på meg, og var enig i at det var såpass ufarlig og greit å prøve (lavdose) - og jaggu satt spira❤️

Fikk resept og ble fulgt opp av fastlegen på sidelinja. Bare et tips: skader ikke å forhøre seg ☺️

Anonymkode: 4bcae...a46

Har spurt fastlegen også, men er lite støtte å få dessverre. Opplever at det er svært vanskelig og få hjelp. Det å kjempe for å få hjelp er nesten mer slitsomt enn å miste..

Anonymkode: e5b6b...efd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du TS?

Anonymkode: 12fab...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor gammel er du TS?

Anonymkode: 12fab...cfe

26

Anonymkode: e5b6b...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.7.2023 den 17.12):

Har spurt fastlegen også, men er lite støtte å få dessverre. Opplever at det er svært vanskelig og få hjelp. Det å kjempe for å få hjelp er nesten mer slitsomt enn å miste..

Anonymkode: e5b6b...efd

Har du noen åpenbare årsaker til at helsevesenet er så lite støttende? Tenker svært dårlig psykisk helse, eller lignende? (vet at man kan bli møtt på dårlige måter uten, altså) 

Om ikke, så hadde jeg absolutt ikke gitt opp før jeg hadde vært en runde i det private. Spesielt med tanke på din alder. 

Anonymkode: 35c1c...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...